Dette innlegget er publisert i Vårt Lands nettavis 29. august 2025 og papiravis 1. september 2025. Det er skrevet av partner Rasmus Bøgh Holmen i Vista Analyse og seniorforsker Paal Brevik Wangsness ved Transportøkonomisk institutt. Vårt Land har lenge viet en del oppmerksomhet til valgordningen. Innlegget følger opp forfatternes innspill til Valglovutvalget om ivaretakelsen av målkriteriene i det norske valgsystemet. Det følger også opp et innlegg av forfatterne ved navn «En bedre sperregrenseordning» publisert i Vårt Land 14. august 2021, som gjengis under det nye innlegget. Begge innleggene gjengis i sin originalform, ettersom forfatterne ikke har rettigheter til redigeringer foretatt av Vårt Lands debattredaksjoner, uten at det er snakk om vesentlige forskjeller.
Atter en gang nærmer det seg stortingsvalg i Norge, der sperregrensen kan bli utslagsgivende. Under valgene bidrar utjevningsmandater til å sikre proporsjonal representasjon etter at distriktsmandatene, som sikrer geografisk representasjon, er delt ut. Utjevningsmandatene deles imidlertid kun ut til partier med minst fire prosent i oppslutning. Sperregrensen ivaretar hensynet til styringsdyktighet, men dette går på bekostning av proporsjonal representasjon og forebygging av strategisk stemmegivning. Vårt hovedpoeng i innleggene er at målkriteriene i valgordningen kan ivaretas bedre ved alternative ordninger enn de gjør i dag, resonnert ut fra fagfeltet mekanismedesign.
Nok en gang kan sperregrensen gi en annen valgvinner enn det majoriteten av folket vil ha. Slik trenger det ikke å være.
I stortingsvalget i 2021 trengte Venstre 17 000 stemmer for hver av sine åtte stortingsrepresentanter. MDG trengte 39 000 for hver av sine tre. Forskjellen? Venstre havnet rett over sperregrensen og fikk åtte mandater, MDG rett under og fikk tre. Denne skjevfordelingen betyr at mange stemmer fikk ingen reell innflytelse.
Når fireprosentstreken avgjør valget
Tidligere har sperregrensen avgjort valg, uten at vinnerblokken hadde flertall. I 2009 vant Jens Stoltenberg valget etter at Venstre falt under terskelen. I 2017 var det Erna Solberg som kunne glede seg over valgseier, etter at både MDG og Rødt falt under.
I år kjemper Rødt, Venstre, MDG og KrF alle mot sperregrensen. I tett valgkamp er kampen mot sperregrensen nesten vel så spennende som hvem som får flest stemmer. Men det er vel ikke akkurat en demokratisk styrke, er det?
Ifølge The Economist var Norge verdens beste demokrati i 2024, med ytterligere fremgang fra året før. Det kan vi være stolte av. Men som andre norske enere – som Haaland og Carlsen – må vi alltid se etter måter å bli bedre på. Vi tror at der vi kan få mest demokratiforbedring for penga er å ta noen grep rundt sperregrensen.
Som Jonas Stein på UiT så utmerket påpekte på Dagsnytt 18 (16. juli 2026 fra 39:49) tilbake i juli, så er det ingenting i det norske valgsystemet som gir såpass store skjevheter som det å være rett over eller rett under sperregrensen. Den geografiske skjevfordelingen av distriktsmandater slår ikke på langt nær så skjevt ut når utjevningsmandatene slår inn.
Hva sperregrensen gir oss – og hva den tar fra oss
Sperregrensen på fire prosent gjør det enklere å danne flertall, uten at for mange småpartier må forhandle. På den måten bidrar den til å sikre et styringsdyktig Storting.
Men prisen er høy. Resultatet er skjev representasjon og mange bortkastede stemmer.
I tillegg fører regelen til strategisk stemmegivning. Velgere dropper sitt egentlige førstevalg for å hjelpe et annet parti over terskelen, eller lar være å stemme fordi de tror favorittpartiet uansett faller under.
Samlet ønsker man at en valgordning ivaretar hensynene til både proporsjonalitet, sannferdig stemmegivning, styringsdyktighet og geografisk representasjon. Vårt poeng er at hensynene til proporsjonalitet og sannferdig stemmegivning kan ivaretas bedre enn i dag ved et alternativt valgsystem, uten at det går utover de øvrige hensyn. Flere av forslagene vil med høy sannsynlighet også motvirke polarisering.
Preferansevalg kan ivareta valgordningens målsetninger bedre
Flere ordninger, som egentlig bare er mindre justeringer av dagens ordning, egner seg for å beholde styringsgevinstene av sperregrensen, og samtidig sørge for at stortingssammensetningen bedre speiler hva velgerne faktisk stemmer på. Vi har tidligere redegjort for våre forslag i vårt innspill til Valglovutvalget ved årsskiftet 2018/2019 og innlegget «En bedre sperregrenseordning» i Vårt Land, publisert 14. august 2021 (se under dette innlegget).
Med preferansevalg (også kjent som ranked choice voting) rangerer du partiene i ønsket rekkefølge. Hvis ditt førstevalg havner under terskelen og ikke får distriktsmandat der du bor, går stemmen videre til ditt andrevalg. På den måten bevares mye av representativiteten, uten at vi mister styringsdyktigheten, som sperregrensen bidrar til.
Ved å vise sine sanne partipreferanser gjennom rangering framfor å stemme taktisk, vil man forstå bedre hva norske velgere faktisk ønsker seg. Det er en demokratisk verdi i seg selv. Samtidig gjør det signalet til våre politiske ledere tydeligere.
Flere demokratier bruker dette, blant annet Australia, Irland og – nylig – New York City. Erfaringene er at velgerne raskt forstår ordningen, og at den kombinerer brede styringsflertall med mer rettferdig representasjon. I flere av tilfellene ser det også til at valgdeltakelsen økte etter at preferansevalg ble innført.
Flere veier til Rom
Det finnes også andre valgordninger som ivaretar hensynet til styringsdyktighet, uten vesentlig forringelse av hensynene til proporsjonalitet og forebygging av strategisk stemmegivning. Disse har ulike fordeler og ulemper, men har til felles at de ville ivaretatt valgordningens målsetninger bedre enn dagens ordning.
Hvis preferansevalg virker for komplisert, kan vi bruke godkjenningsvalg (også kjent som approval voting). Da setter du kryss ved alle partier du kan støtte. Stemmen din går til dem alle. Hvis favoritten din faller under sperregrensen, har du fortsatt påvirket sammensetningen av Stortinget med de andre kryssene. Når det gjelder fordelingen av utjevningsmandater, kan man fordele hver velgers bidrag over de partiene som kommer over sperregrensen.
En annen variant er at partiene rundt sperregrensen avklarer før valget til hvilke partier deres utjevningsmandater skal gå til, dersom de havner under sperregrensen. For eksempel kunne MDG avklart på forhånd at annethvert av deres tapte utjevningsmandater skulle gå til SV og Venstre, dersom partiet havnet under. Ved en slik ordning ville partiene som kjempet mot sperregrensen hatt innflytelse på hva som ville skje med sine eventuelle tapte utjevningsmandater, og velgerne ville kun trenge å stemme på ett parti.
Vi blir bedre med en mindre utslagsgivende sperregrense
La oss håpe at sperregrensen ikke blir utslagsgivende for hvilken blokk som får regjeringsmakten i 2025. Mot framtidige valg bør man jobbe mot en valgordning som fortsatt ivaretar hensynet til styringsdyktighet, uten å kaste bort folks stemmer og la sperregrensen avgjøre valg etter valg. Norge er kanskje et demokrati i verdensklasse, men betyr ikke at vi ikke kan og bør bli enda bedre.
Under følger det relaterte tidligere innlegget i Vårt Land, som ble publisert 14. august 2021. Også dette innlegget er skrevet av partner Rasmus Bøgh Holmen i Vista Analyse og seniorforsker Paal Brevik Wangsness ved Transportøkonomisk institutt.
En bedre sperregrenseordning
Norges valgsystem er av høy kvalitet, men det kan alltid bli bedre
Man kan få inntrykk av at medlemsbefolkningen i valgkampen denne sommeren er mest opptatt av personer og spørsmål om regjeringsskifte.
Det er lite diskusjon om selve valgsystemet vårt i 2021. Unntakene har vært reportasjer og ledere i Vårt Land, og diskusjonen i Dagsnytt 18 (13. juli 2021 fra 37:20) med Emil André Erstad fra Vårt Land, Roy Steffensen fra FrP og Per Sandberg fra Liberalistene, om sperregrensen.
Der diskuterte de fordeler og ulemper ved å enten heve, senke eller fjerne sperregrensen. Det er legitime argumenter for og imot, og debattantenes argumenter sammenfaller i stor grad med deres egeninteresse.
Kjerneargumenter
La oss oppsummere kjerneargumentene:
- Lavere sperregrense sikrer mer representativitet, det vil si nærmere «en person, en stemme». Færre stemmer kastet bort, og det blir jevnere fordeling av stemmer per mandat. I 2019 kom Rødt over sperregrensen og hadde 15 000 stemmer per mandat. MDG kom under, og hadde dermed 95 000 stemmer for sitt ene mandat. Det er en tydelig skjevfordeling av representativitet. Valglovutvalget anbefalte senking til 3 prosent i sin endelige rapport i fjor.
- Høyere sperregrense sørger for at færre partier slipper inn på Stortinget, og at større partier blir litt mer overrepresentert, noe som kan gjøre det litt lettere for dem å danne regjeringsflertall uten et stort antall partier. Det kan bidra til mer styringsevne.
Et tredje alternativ
Representanter fra små partier pleier å legge mer vekt på representativitet, mens de fra større partier pleier å legge vekt på styringsevne. Heldigvis finnes det metoder som langt på vei forener disse to synspunktene, med bare en liten justering av dagens valgordning.
Ved å ha preferansevalg (også kjent som ranked choice voting) kan velgerne vise sin prioriterte rekkefølge av partier. Dersom en velgers førstevalg havner under sperregrensen og ikke får noe distriktsmandat i velgerens distrikt, så vil ikke stemmen bli kastet bort, men den vil gå til velgerens andrevalg. Hvis partiet som er andrevalget har en oppslutning over sperregrensen, vil dette partiet få andrevalgsstemmen, som vil telle i fordelingen av utjevningsmandater.
Konsekvensen blir at velgere som tidligere ble fratatt representativitet nå delvis får beholdt den ved å kunne bli representert av et alternativt valg. Samtidig bidrar sperregrensen til mindre fragmentering på Stortinget og mer styringsevne.
En demokratisk verdi
Per i dag bidrar sperregrensereglene også til strategisk, snarere enn samfunnsengasjert, stemmegivning. Et eksempel er at folk stemmer på et annet parti enn sitt førstevalg for å hjelpe et annet parti over sperregrensen. Et annet eksempel er at folk frykter å stemme på sitt førstevalg, fordi de anser det som usannsynlig at deres parti kommer over sperregrensen.
Under preferansevalg med sperregrense kan man alltid stemme på partiet som står hjertet nærmest, uten å bekymre seg for at stemmen blir kastet bort. Ved å vise sine ekte partipreferanser fremfor å stemme taktisk, så vil vi få et bedre bilde av hva norske velgere faktisk ønsker seg. Det er en demokratisk verdi i seg selv. Samtidig blir signalene til våre politiske ledere tydeligere.
Kan bli bedre
Preferansevalg brukes flere steder i verden, blant annet i Australia og Irland. Den nyeste implementeringen av dette systemet er ved valget i Wales, fordi det i stor grad kombinerer styringsevne med representativitet.
Vi håper at neste gang det blir en utredning av valgsystemet, så vil utvalget få mandat til å eksplisitt utrede ordninger for å bedre håndtere stemmer til partier som havner under sperregrensen.
Norges valgsystem er av høy kvalitet, men det kan alltid bli bedre.