ADA

ADA – agentbasert transportmodell

ADA er en stokastisk, agentbasert transportmodell som tar høyde for at trafikanter har ulike preferanser og egenskaper. Modellen er egnet for å analysere trafikale virkninger av endringer i transporttilbudet som påvirker trafikantenes generaliserte kostnader. En sentral styrke ved ADA er muligheten til å analysere effekter med svært høy tidsoppløsning og geografisk presisjon.

I motsetning til tradisjonelle, aggregerte transportmodeller legger ADA til grunn at verdsettingen av tid, komfort og pålitelighet varierer mellom individer. Noen trafikanter er villige til å betale mer for rask og behagelig transport, mens andre er mer prisfølsomme. Modellen simulerer hvordan individer med ulike preferanser tilpasser seg endringer i tilbudet, og summerer dette opp til aggregerte transportstrømmer som kan benyttes i videre analyser. Modellstrukturen er fleksibel og egner seg både for mer komplekse strategiske vurderinger og for analyser av tiltak som endringer i kollektivtilbud, reisetid og veiprising.

Eksempler på bruk

ADA er benyttet i flere ulike prosjekter. Blant annet er modellen brukt til å analysere hvordan endringer i reisetid, komfort og frekvens påvirker reisemiddelvalg i arbeidet med fjerntogstrategien for Jernbanedirektoratet. I et annet prosjekt, på oppdrag fra Statens vegvesen, er ADA brukt til å vurdere virkninger av rushprising og trengsel i fire storbyområder. Modellen har en rekke ulike bruksområder, og er spesielt egnet til å vurdere hvordan effektiv prising av transport kan bidra til å redusere de samfunnsøkonomiske kostnadene. En forenklet versjon av modellverktøyet, ADALIGHT, brukes også til vurdering av bompengepotensial i oppdrag for Nye Veier.

Datagrunnlag

Styrken i ADA ligger i å utnytte detaljerte data om transporttilbudet, spesifisert for ulike transportmidler. Jo mer detaljert transporttilbudet er beskrevet, desto høyere tidsoppløsning og presisjon kan modellen oppnå. Transportnettverket kodes inn ved hjelp av flere ulike datakilder, blant annet kjøretidsdata for bil og rutetabeller for kollektivtransport.

Den fleksible modellstrukturen gjør det mulig å fokusere på de områdene som er mest relevante for hver analyse. Dermed kan modelloppsettet tilpasses hvert enkelt prosjekt, med fokus på de mest relevante delene av transporttilbudet og datagrunnlaget.

Videre utvikling

ADA er under kontinuerlig utvikling. Vi arbeider blant annet med å integrere ulike former for komfort i beregningen av generaliserte kostnader. I tillegg videreutvikles modellens håndtering av trengsel og punktlighet i kollektivtransport – faktorer som ofte er fraværende i tradisjonelle transportmodeller. Målet er å styrke modellens realisme og gjøre den bedre egnet for analyser der kvalitet og forutsigbarhet er avgjørende for trafikantenes tilpasning.

Rapporter basert på ADA:

ADA
Kontaktperson
Tjeneste Modeller og databaser

Vista-analyse.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg den beste opplevelsenGDPR