VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk
Olje og gass
Lokal og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Orvika Rosnes
Daglig leder
Åsmund Sunde Valseth
Styreleder
Dag Morten Dalen
Partner
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Pernille Parmer
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
Kristian Roksvaag
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Bård Solheim Andersen
Assosiert partner
Tor Homleid
Assosiert partner
Maria Amundsen
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Jonas Jønsberg Lie
Magnus Digre Nord
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Ina Sandaker
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Harald Svartsund
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
Søk
Søk
Søk
no
no
en
power_settings_new
VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk
Olje og gass
Lokal og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Medarbeidere
Orvika Rosnes
Daglig leder
Åsmund Sunde Valseth
Styreleder
Dag Morten Dalen
Partner
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Pernille Parmer
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
Kristian Roksvaag
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Bård Solheim Andersen
Assosiert partner
Tor Homleid
Assosiert partner
Maria Amundsen
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Jonas Jønsberg Lie
Magnus Digre Nord
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Ina Sandaker
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Harald Svartsund
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
Vista Analyse AS © 2025
Meltzers gate 4, 0257 Oslo
Org.nr.: 968 236 342 MVA
+47 455 14 396
post@vista-analyse.no
www.vista-analyse.no
Rapport 2020/13
Elektrifisering av veitrafikken
Ingeborg Rasmussen og Steinar Strøm
Elektrifisering av veitrafikken
Kategori
Rapporter
Underkategori(er)
Samfunnsøkonomisk analyse
Miljø
Samferdsel
År
2020
Rapportnummer
13
Forfatter(e)
Ingeborg Rasmussen
Steinar Strøm
Last ned
file_download
(1.5 MB)
Les i nettleser
find_in_page
Content of this pdf is
searchable
Rapport 2020/13 | For Nye veier Elektrifisering av veitrafikk Samfunnsøkonomiske prinsipper for elektrifisering av trafikk på lange strekninger Steinar Strøm og Ingeborg Rasmussen Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 2 Dokumentdetaljer Tittel Elektrifisering av veitrafikk . Samfunnsøkonomiske prinsipper for elektrifise- ring av trafikk på lange strekninger Rapportnummer 2020 /13 ISBN 978 - 82 - 8126 - 469 - 4 Forfattere Steinar Strøm og Ingeborg Rasmussen Oppdragsleder Ingeborg Rasmussen Dato for ferdigstilling 29 .0 4 .20 Tilgjengelighet Offentlig Nøkkelord Samfunnsøkonomisk analyse, elektrifisering, veitrafikk Om Vista Analyse Vista Analyse AS er et samfunnsfaglig analyseselskap med hovedvekt på økonomisk utredning, evaluering , råd- givning og forskning . Vi utfører oppdrag med høy faglig kvalitet, uavhengighet og integritet. Våre sentrale te- maområder omfatter klima, energi, samferdsel, næringsutvikli ng, byutvikling og velferd. Våre medarbeidere har meget høy akademisk kompetanse og bred erfaring innenfor konsulentvirksomhet. Ved behov benytter vi et velutviklet nettverk med selskaper og ressurspersoner nasjonalt og internasjonalt. Selskapet er i sin h elhet eiet av medarbeiderne. Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 3 Foror d Oppdraget elektrifisering av veitrafikk er gjennomført i mars 2020 . Oppdraget går ut på å svare på to problem- stillinger på et prinsipielt nivå. Besvarelsen er basert på samfunnsøkonomiske prinsipper og erfaringer fra tid- ligere arbeider. Deler av rapporten er basert på tekst hentet fra tidligere publiserte Vista Analyse rapporter. Oppdraget er initiert av forslag som følger av Samferdselsdeparteme ntets og transportetatenes NTP - arbeid. Økt samfunnsøkonomisk lønnsomhet er en viktig del av Nye Veier s eierstyringsmodell. Nye Veier ønsket med dette utgangspunkt prinsipielle innspill på hvordan de bør jobbe med elektrifisering av veinettet for å oppnå st ørst mulig samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Oppdraget er finansiert av Nye Veier. Kontaktperson hos Nye Veier er Dag Yngvar Åsland. 2 9 . april 2020 Steinar Strøm Partner Vista Analyse AS Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 5 Innhold Sammendrag og konklusjoner ................................ ................................ ................................ ................... 7 1 Mandat ................................ ................................ ................................ ................................ ............... 9 1.1 Kort om strekningen E39 Kristiansand – Stavanger 10 2 Elektrifisering av veitransporten ................................ ................................ ................................ ...... 13 2.1 NTP 2018 - 29: Mål om 100 prosent nullutslipp i nybilsalget for flere kjøretøysegment 13 2.2 Klimakur har utredet flere elektrifiseringstiltak 14 2.3 Nærmere om elektrifisering av transporten og kraftnettet 15 2.4 Hva vet vi om behovet for ladeinfrastruktur? 16 3 Samfunnsøkonomiske prinsipper ................................ ................................ ................................ ..... 18 3.1 Hovedelementer i en samfunnsøkonomisk analyse av tiltak i veisektoren 18 3.2 Samfunnsøkonomisk prinsipper ved elektrifisering av lange veistrekninger 21 3.3 Endres lønnsomheten for enkeltprosjekter? 27 3.4 Hva bør strekningsnivået være? 27 Referanser ................................ ................................ ................................ ................................ ................ 29 Vedleg g A Prinsipper og tilnærminger for å utarbeide optimale veibrukspriser 30 Figurer Figur 1.1 Kartskisse over E39 Søgne - Ålgård. Kilde Nye Veier ................................ ................. 10 Figur 1.2 Ladestasjoner (hurtig - og lynladere) på strekningen Kristiansand - Stavanger. Kilde: Nobil, kart hentet 22.mars 2020 ................................ ................................ ............... 11 Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 7 Sammendrag og konklusjoner Vi har vurdert hvilke samfunnsøkonomiske prinsipper Nye Veier bør legge til grunn for elektrifisering av trafikken på lange strekninger – eksempelvis E39 Kristiansand - Stavanger. Nye Veier bruker samfunns- økonomisk lønnsomhet som kriterium for valg av utbyggingsrekkefølge. Nye Veier bør legge de samme samfunnsøkonomiske prinsippene til grunn for e lektrifisering av veitrafikken som Nye Veier ellers bruker. Etablering av ladeinfrastruktur bør være markedsbasert der det øvrige virkemiddelapparatet (blant an- net Enova) , sikrer et samfunnsøkonomisk riktig nivå på tilbudet. Nye Veier sin rolle i arbeidet med elektri- fisering av veitrafikken , bør begrenses til koor dinering med energisektoren for å sikre at arealer som tilrettelegges, lokaliseres og tilrettelegges mest mulig hensiktsmessig for trafikantene og operatørene. For å sikre en høyest mulig trafikantnytte bør det i planlegging tas hensyn til at en stadig økende andel av kjøretøyene, tunge så vel som lette, vil bli elektrifiser t . Det te krever tilrettelegging av are aler som svarer til trafikantens etterspørsel etter ladepunkter , og koordinering me llom energi - og nettleverandø- rer, og energistasj on soperatører . Hvilke prinsipper bør Nye Veier legge til grunn for elektrifisering av veit rafikken? Problemstillingen dette oppdraget skal svare p å er hvilke samfunnsøkonomiske prinsipper Nye Veier bør legge til grunn for elektrifisering av trafikken p å lange strekninger – eksempelvis E39 Stavanger – Kris- tiansand. Ett svar p å dette spørsm å let er at en skal legge til grunn de samme prinsippene som en bruker i nytte - kostnadsanalyser av vei prosjekter, enten trafikken er elektrifiserte eller ikke. Et annet svar er at utbygger har muligheter til å gjøre vei strekningen mer eller mindre tilgjengelig for de elektriske kjøretøy som er, eller forventes å ko mme i markedet. Det utbygger da kan gjøre er å legge til rette for arealer som gjøres tilgjengelig for ladestasjoner. Antall ladestasjonsomr å der, utforming, loka- lisering og avstander mellom dem, er valgvariabler som kan tas hensyn til i utbyggingen av nye traseer. Kostnadene ved å tilrettelegge for elektrifisering vil være arealkostnader dersom ladepunkter/ladestas- joner ikke kan legges p å arealer som allerede er inkludert i utbyggingsområdene. Nettkapasiteten og energitilgangen i ulike omr å der bør vurdere s før det fastsettes hvor det bør tilrettelegges for ladepunk- ter. Klimakur 2030 antar at investeringsstøtte er nødvendig for etablering av ladestasjoner i marginale omr å der og for tyngre kjøretøy. Enova disponerer og forvalter i dag denne type virkemidler . Det vil etter v å re vurderinger ikke være hensiktsmessig at Nye Veier som byggherre/veieier gir investeringsstøtte til ladestasjoner. Nye Veier kan som en del av utbyggingsprosjekter planlegge og tilrettelegge for lokalise- ring av ladestasjoner, energistat sjoner og annen service langs veien. Etablering av stasjoner bør være markedsbasert der det øvrige virkemiddelapparatet (blant annet Enova) sikrer et samfunnsøkonomisk riktig niv å p å tilbudet. Markedssvikt i form av eksempelvis nettverkseksternaliteter kan forsvare offentlig støtte til utvikling av ladestasjoner for tungtransport, og for personbiler. Fra et samfunnsøkonomisk perspektiv bør støtteordninger være begrunnet i eksternaliteter eller transformasjonskostnader for å komme fra en situasjon til en po litisk ønsket situasjon, noe som i denne sammenheng betyr en elektri- fisert transportsektor. Nye Veier sin rolle i dette bør begrenses til koordinering med energisektoren for å sikre at arealer som tilrettelegges , lokaliseres mest mulig hensiktsmessig for trafikantene og operatø- rene. Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 8 Et tredje svar er at selv om dagens regler og praksis gir elbiler fordeler i forbindelse med bompenger og avgiftsfritak, s å bør Nye Veier kunne regne fritt p å hva som er det optimale forholdet mellom bom- penger og skattefinans iering av u t byggingskostnader , også for elbiler. Nullalternativet er det samme som for øvrige analyser Nullalternativet for en samfunnsøkonomisk analyse der det legges til rette for elektrifisering, bør være det samme som legges til grunn for de øvrige analysene. Nullalternativet er en videreføring av dagens sitasjon med nødvendig vedlikehold og eventuelle vedtatte oppgrad eringer. Nye Veier bruker ogs å ofte tiltaksalternativet som overføres til Nye Veiers utbygningsportefølje som en form for referansealternativ i optimaliseringsprosessen fra et veiprosjekt overføres til Nye Veier og fram til det åpnes . I vurderingen av særs kilte elektrifiseringstiltak kan eventuelt dette alternativet vurderes som et referansealternativ. Det bør gjøres følsomhetsanalyser med ulike forutsetning om innfasing av nullutslippsteknologi for både lette og tunge kjøretøy. Nytte for samfunnet av en e lektrifisert transportsektor Nytte for samfunnet av en elektrifisert transportsektor vil være reduserte klimagassutslipp. Verdien av reduserte CO 2 - utslipp fra veitrafikken kan beregnes. I tillegg kommer mindre lokale forurensende utslipp (eksempelvis NOx) ved elbiler i forhold til bensin - og dieseldrevne biler. Dette er virkninger som bør være med i nyttekostnadsanalysen , og som også prinsipielt sett er inkludert i de samfunnsøkonomiske analysene Nye Veier allerede gjennomfører . Dersom Nye Veier gjennom pla nlegging og til rettelegging av arealer for ladeinfrastruktur bidrar til at en større andel av veitrafikken elektrifiseres , skal gevinsten prinsipielt sett beregnes . Manglende tilrettelegging for elektrifisering av veitrafikken på enkeltstrek- ninger eller i deler av veinettet, vil kunne bremse utviklingen av en elektrifisert veitrafikk . I verste fall vil manglende tilgang på ladeinfrastruktur i deler av veinettet , kunne danne barrierer mot en elektr ifisering av veitrafikken , og redusere nytten av investeringer i ladeinfrastruktur som gjøres i andre dele av vei- nettet . Dette omta l es som nettverkseksternaliteter . Eks istens av nettverks eksternaliteter ( i ncreasing re- turns to adoption ) , innebærer at nytten av å tilrettelegge for elektrifisering av veitrafikken på en strek- ning , avhenger av graden av elektrifisering i resten av veinettet. Nytten av å tilrettelegge for elektrifise- ring på en kor tere eller lengre strekning , er derfor vanskelig å beregne partielt . En mulig tilnærming for Nye Veier kan være å legge innfasingen av nullutslippsbiler (inkludert tungtransport) som gis i NTP til grunn for planleggingen , og optimalisere utbygging, arealtilgang , tilrettelegging av arealer og samord- ning med andre a ktører etter samfunnsøkonomisk lønnsomhetsprinsipper . Det kan også være en «first mover effect» ved at en omfattende elektrifisert transportsektor kan gjøre at andre land følger etter og dermed bidrar denne «first mover effecten» til at verdens klimautsli pp blir lavere . Disse virkningene er usikre og vanskelig å tallfeste. De bør derfor ikke trekkes in n i selve nytte - kostnadsanalysen. Konse kvenser for enkeltprosjekter på st rekningen Eksistens av nettverkseffekter tilsier at beslutninger om særskilt e tilta k for å tilrettelegge for elektrifise- ring utover arealtilgangen som ligger i nullalternativet bør løftes ut av enkeltprosjekter og besluttes på strekning/korridornivå. Endelig utforming og koordinering bør foregå på prosjektnivå , men eventuelle merkostnade r bør ikke legges på prosjektnivå . Dette fordi nytten ikke kan avgrenses til et enkeltprosjekt. Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/ 13 9 1 Mandat Nye V eier ønsker drøftinger og råd om hvordan de bør jobbe med el ektrifisering av veinettet for å oppnå størst mulig samfunnsøkonomisk lønnsomhet . Nye Veier har som mandat å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde trafikksikre hovedveier. Stortinget har gitt Nye Veier mandat til å prioritere rekkefølgen på prosjektene ut ifra samfunnsøkonomisk lønn- somhet. Det betyr at strekninger som ov erføres til Nye Veiers utbygningsportefølje, prioriteres etter samfunnsøkonomisk lønnsomhet, og at samfunnsøkonomiske analyser brukes aktivt i optimaliserings- prosessen i valg av trasé og løsninger fra et prosjekt er overført og fram til prosjektet er reali sert. Klimakur og NTP 2018 - 29 har satt ambisiøse mål om utslippskutt i transportsektoren. Elektrifisering av veisektoren er ett av tiltakene som skal bidra til å realisere utslippskutt fra veisektoren. Nye Veier ønsket med dette utgangspunkt faglige råd og prinsipielle betraktninger om hvordan de bør arbeide med elektrifisering i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Mandatet for oppdraget ber om svar på følgende to problemstillinger: 1. Hvilke samfunnsøkonomiske prinsipper bør Nye Veier legge til grunn for elekt rifisering av trafikken på lange strekninger – eksempelvis E39 Kristiansand – Stavanger? 2. Hvordan vil samfunnsøkonomisk lønnsomhet for enkeltprosjekter på strekningen endres dersom elektrifisering av strekningen gjennomføres basert på prinsippene nevnt oven for? Når det gjelder punkt 1 er de t rimelig å ta utgangspunkt i de overordnede prinsippene som Nye Veier all erede følger i sin porteføljeprioritering og verdioptimalisering , og vurdere om det er noen tilleggsmo- menter som krever en særskilt behandling. Det kan også være et poeng å skille mellom tiltak og virke- midler Nye Veier kan påvirke i sin r olle som utbygger og samfunnsutvikler, og hvilke betingelser og end- ringer som følger av ytre rammebetinge lser og annen virkemiddelbruk . Nytten av elektrifiseringstiltak på en strekning avhenger av hva som gjøres i det resterende veinettet, teknologisk utvikling og hvor raskt innfasingen av elektrifiserte kjøretøy vil skje. Koordinering mellom ulike aktører og nasjonale vir- kemidler er derfor nødvendig for å realisere de nasjonale klimamålene. Når det gjelder punkt 2 antas svaret å avhenge av en rek ke forhold som vil variere mellom ulike strek- ninger, herunder konkurranseflater med andre transportformer og hvilk e tiltak som iverksettes innfor sjøtransport, luftfart og bane , trafikkgrunnlag et og sammensetningen av trafikken på ulike strekninger, og trolig også avstand til befolkningstette områder. Tilgangen til kraft og nettkapasitet samt arealpriser , er faktorer som påvirker kostnadene ved utbygging av ladeinfrastruktur i veinettet. I kapittel 2 vil vi si noe generelt om elektrifisering av vei transport og i kapittel 3 vil vi drøfte samfunns- økonomiske prinsipper som bør legges til grunn i forbindelse med elektrifisering av vei transport. Drøf- tingen vil være på et prinsipielt nivå og vil ikke gi detaljerte beskrivelser av de størrelser og sammen- henger som skal inngå i de konkrete kalkylene. Videre i dette kapitlet gir vi en kort oversikt over utbygningsplanene for E39 Kristiansand - Stavanger og dagens ladeinfrastruktur på den aktuelle strekningen. Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 10 1.1 Kort om strekningen E39 Kristiansand – Stavanger 1 Ny E39 mellom Kristiansand og Ålgård skal knytte Vestlandet til Sørlandet og Østlandet. E39 er den vik- tigste transportåren fra Vestlandet mot Europa. Ny E39 skal knytte bo - og arbeidsmarkedene i denne regionen sammen. Dette er tidenes største samferdselsprosjekt i denne delen av landet. E39 bygges med fi refelts motorvei og 110 km/t som fartsgrense. Str ekningen er på 2 00 km og vil forkorte reisetiden med 1,5 tim e . Investeringskostnadene for hele pro- sjektet er anslått til 50 - 60 mrd. kroner. Figur 1 . 1 Kartskiss e over E39 Søgne - Ålgård. Kilde Nye Veier Endelig trasevalg for hele strekningen er ikke fastsatt. Kommunedelplanen for E39 mellom Lyngdal og Ålgård har korridorene A1 og A2 gjennom Agder, og korridorene R1, R2 og R3 gjennom Rogaland. Nye Veier har vært tydelige overfor Statens vegvesen i at korridoren R2 ikke bør aksepteres som et alternativ. Den har dårligere måloppnåelse enn korridoren R1. Mens trafikantnytten reduseres med 2,1 milliarder, er besparelsene ved å velge R2 kun 400 mill ioner kroner. Det samfunnsøkonomiske tapet ved denne investeringen er derfor mer enn 30 prosent av investeringsbeløpet. R2 er dermed et dårlig alternativ for samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Nye Veier peker på at utredningene viser at A1 er den beste korrido ren gjennom Agder. Denne korrido- ren har størst nytte for trafikantene, lavest investeringer og gir færrest negative konsekvenser. Nye Veier ser også på muligheten til å korte inn E39. Målet er å skape stor nytte for trafikantene, lavere kostnader og bedre samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Eksemplene viser hvordan Nye Veier bruker samfunnsøkonomisk lønnsomhet i optimaliseringsproses- sen , og for å fastsette endelige trase og løsning for en strekning etter den er overført til Nye Veier. 1.1.1 Ladeinfrastruktur på dagen s E39 Søgne - Ålgård og forventet utvikling Det foregår en stadig ut bygging av ladeinfrastruktur langs hovedfartsårene og i byer og tettsteder. Mar- kedet i og rundt byer fungerer gjennomgående godt, og ser ut til å sikre en tilstrekkelig utbygging uten 1 Dette avsnittet bygger på tekst hentet fra Nye Veiers omtale av prosjektet Elektrifi sering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 11 særski lte tiltak. NAF har riktignok varslet at det bygges for få hurtigladere til å håndtere veksten i elbil- markedet , og at ladekapasiteten er sprengt i enkelt byområder. Fra utbyggersiden er det pekt på at kapasiteten i strømnettet er for liten i tettbebygde strøk, og at det i deler av landet er et rent tapspro- sjekt å bygge ladestasjoner. Enova har støtteordninger som bidrar til utbygging i områder der markeds- grunnlaget er dårlig , og har også støtteordninger for borettslag, byområder mv . Det bygges stadig nye ladestasjoner med lynladere på 150 kW og lade stasjoner med opp til 350 k W teste s og forventes å bli tilgjengelig i de største markedene etterhvert . Samtidig er det også et behov for hurtig ladere med 50 kW for å dekke elbiler som ikke har kapasitet til å ta imot 150 kW. Lastebiler og busser som elektrifiseres vil ha store batteripakker og dermed behov for enda større ladeeffekt. Det kan derfor forventes en utvikling i retning av høyere effekt på ladepunktene og dermed reduserte ladetider vil fortsette i årene framover. Kartet under viser en oversikt over dagens hurtig - og lyn ladere på strekningen Kristiansand - Stavanger: Figur 1 . 2 Ladestasjoner ( hurtig - og lynlad ere ) på strekningen Kristiansand - Stavanger. Kilde: Nobil , kart hentet 22.mars 2020 1.1.2 Dagens ladeinfrastruktu r er rettet mot personbiler Per i dag er det ikke etterspørsel etter ladekapasitet fra tungtransport og langdistansebusser , og det er heller ikke bygd ut ladekapasitet til disse kjøretøygruppene. Etter hvert som det kommer elektriske kjø- retøy i disse segmentene , vil både l astbilmarkedet og langdistansebusser være avhengig av at tilstrek- kelig ladeinfrastruktur tilpasset ladebe hovene for disse kjøretøygruppene bygges ut. Tungtransporten Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 12 og langdistansebusser har andre ladebehov enn persontransporten . Det vil derfor være behov for egne ladestasjoner/punkter disse for disse brukergruppene. Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 13 2 Elektrifisering av veitransporten Fra oppdragets mandat framgår det at elektrifisering av veitransporten er et politisk mål. De sentrale dokumentene på området er NTP 2018 - 29 (Meld. St. 33, (2016 – 2017)) og Klimakur 2030 (Miljødirektoratet m. fl. , 2020) . NTP er politisk førende for transportetatene og Nye Veier , mens Kli- makur mer er å betrakte som et faktagrunnlag der mulig tiltak og virkemidler for å realisere klimamålene vurderes . I dette kapitlet går vi kort gjennom hovedføringene fra NTP og relevante vurderinger fra Klimakur før vi ser nærmere på noen problemstillinger med stor relevans for planlegging av ladeinfrastruktur i veinettet. Avslutningsvis ser vi kort på behov og etters pørsel etter ladeinfrastruktur på et overord et nivå. 2.1 NTP 2018 - 29: Mål om 100 prosent nullutslipp i nybilsalget for flere kjøretøysegment I NTP 2018 - 29 (Meld. St. 33, (2016 – 2017)) er det satt ambisiøse mål for innfasing av nullutslippskjøretøy . For mange av kjøretøysegment ene er det satt mål om en nullutslippsandel i nybilsalget på nær 100 prosent fra et gitt å r. I personbilsegmentet gjør avgiftssystemet at elbiler er privatøkonomisk lønn- somme for de fleste nybilkjøpene allerede i dag. Modellutvalg og rekkevidde har tidligere vært identifi- sert som en barriere for større innfasing (Vista Ana lyse, 2015) . I løpet av 2019 er modellutvalget blitt betydelig større, og det kommer stadig flere modeller på markedet med komfort - og ytelseselementer som er viktige i det norske personbilmarkedet. Dette innebærer tilgang til utstyr som for mange opp fat- tes som nødvendig, eksempelvis hengerfeste og takboks. Det er kommet større personbiler på markedet og bedre batteriteknologi har gitt økt rekkevidde og sjeldnere ladebehov. Med sjeldnere ladebehov er elbiler blitt et alternativ også for de som ikke har ladetilgang hjemme. Det har også vært en massiv utbygging av offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur. Tilstrekkelig utbygging av ladeinfrastruktur over hele landet , er en nødvendig betingelse for å realisere målet om 100 prosent elektrifisering av person- biltrafikken. For varebiler har tilbudssiden vært den avgjørende barrieren. Dette området er under utvikling og det forventes at det kommer flere elektriske varebiler på markedet fra 2020. For tungtransport og busser er tilbudssiden fremdeles begrenset, men også for disse segmentene for- ventes det at det kommer nye nullutslippsmodeller på markedet i løpet av de nærmeste årene. De øko- nomiske insentivene for å velge nullutslippsbiler for næringskjøretøy er svakere enn for personbiler. Dette fordi næringstran sporter har fradrag for inngående mva, og dermed ikke får glede av mva - fritaket på elbiler. Tunge kjøretøy har heller ikke de samme kjøpsavgiftene som personbiler, og har dermed ikke den samme rabatten som elbiler i personbilmarkedet nyter godt av. Lavere driftskostnader kan likevel gjøre el ektriske kjøretøy konkurransedyktige i disse markedene. Områder med høye bompenger /fergekostnader og områder med køproblematikk har tradisjonelt hatt en høy ere elbilandel enn resten av landet . Dette skyldes at elbiler har kunne passere gratis i bomstasjo- ner o g på riksferger, og at de kunne kjøre i kollektivfeltet ved rushtid. Fra 2019 har flere byer innført betaling for elbiler, men det er ikke anledning til å sette takstene for elbiler høyere enn 50 prosent av satsene for bensin - og dieselbiler . Elbiler passerer fremdeles gratis i de fleste offentlige bom stasjonene. Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 14 B ompengerabatten som tilfaller nullutslippsbiler undergraver bompengeinntekter som finansierings- kilde og bidrar til effektivitetstap vurdert fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. Bensin og dieselbiler betaler også veiavgift som er lagt på diesel og bensin i tillegg til CO 2 - avgift. Veiav- giften er ment å dekke de eksterne marginale kostnadene ved veibruk. E lbiler er fritatt fra denne avgif- ten og betaler dermed heller ikke for kostnadene ved egen veibruk . 2.2 Klimakur har utredet flere elektrifiseringstiltak Klimakur har utredet en rekke tiltak som ser p å forsert innfasing av nullutslippskjøretøy og elektrifise ring av veisektoren. Følgende tiltak er utredet: • 100 % av nye personbiler er elektriske innen utgangen av 2025 • 100 % av nye lette varebiler er elektriske innen utgangen av 2025 • 100 % av nye tyngre varebiler er elektriske innen utgangen av 2030 • 50 % av nye lastebiler er el - eller hydrogenkjøretøy i 2030 • 100 % av nye bybusser er elektriske innen utgangen av 2025 • 75 % av nye langdistansebusser er el - eller hydrogenkjøretøy i 2030 • 45 % av nysalg av motorsykkel (MC) og moped er elektriske i 2030 Tiltake ne som er utredet vil til sammen kunne gi en utslippsreduksjon p å om lag 6,5 millioner tonn CO 2 - ekvivalenter i perioden 2021 - 2030. Dette er utslippsreduksjoner som kommer i tillegg til de som er for- utsatt i referansebanen. Det pekes på at ladeinfrastruktu r fortsatt er en barriere, men at økende batterikapasitet og mer bruks- erfaring, reduseres denne barrieren gradvis. Videre vises det til at dagens virkemidler gir sterke insenti- ver til å velge nullutslippskjøretøy, noe som særlig gjelder for personbilmarked et. Begrenset modellutvalg framstår som den viktigste barrieren i dag for både var e bilmarkedet og tungt- ransporten. For varebilmarkedet antas det at det vil komme flere modeller på markedet i løpet i 2020 , og at det etter hvert vil komme et bredt utvalg som dekker de samme behovene som dagens fossile varebiler. Markedet for elektriske bybusser er kommet langt og det er satt i gang flere pilotprosjekter i Norge og andre byer i Europa . Tilgjengelig ladeinfr astruktur kan også være en barriere, men det er antatt at dette vil variere mellom segmenter , geografiske områder og b usser i by - og langtransport. Klimakur peker på at effektbehovet ved ladestasjonene kan være utfordrende, både ved depotlading og der det kan være mange busser samtidig som er parkert over natt, eller hurtiglading ved stoppesteder langs en rute. Kost- nadene ved å etablere en ladeinfrastruktuktur for buss er vurdert som høye, og da først og fremst fordi det må etableres mange ladepunkter til r elativt få buss er . Elektriske lastebiler ligger noe etter de øvrige kjøretøygruppene, men også på dette området går utvik- lingen raskt. Flere produsenter har lansert serieproduksjon av mellomstore elektriske lastebiler rundt ca. 25 tonn , og det arbeides me d løsninger for større kjøretøy. Produksjonskostnadene er fremdeles høye, og det er heller ikke bygd ut ladeinfrastruktur til tunge kjøretøy. Mangel på modeller framstår som Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 15 den største barrieren, men når modellen etter hvert kommer, er det viktig at ladei nfrast r ukturen tilpas- set ladebehovene for denne transporten følger med. Klim akur peker på at ladeinfrastrukturen som trengs for elektriske lastebiler vil være veldig ulik ladein- frastrukturen til personbiler . Dette fordi de fleste lastebilene vil kreve lad ing i depot over natten, mens andre vil ha behov for påfyll i løpet av dagen i forbindelse med lasting, lossing og hvile av sj å føren . L angtransporten vil p å sikt trenge lading p å døgnhvileplassene. Lading i løpet av dagen m å ha høy effekt dersom hviletiden skal utnyttes til påfyll. Ladepunkter på døgnhvileplasser har ikke det samme effekt- behovet per ladepunkt. Dersom mange kjøretøy skal lade samtidig, kan dette likevel være utford rende for nettinfrastrukturen . Dersom nettkapasiteten må utvides , økes kostna dene betraktelig. Enova har støtteordninger også for ladeinfrastruktur for lastebiler. 2.3 Nærmere om elektrifisering av transporten og kraftnettet Elektrifisering av transportsektoren gir økt etterspørsel etter elektrisk kraft, men Statnett og NVE vur- derer, på overordnet nivå, at kraftbehovet som oppstår kan dekkes. Enkelte steder i distribusjonsnettet vil konsekvensene kunne være større. Dette har sammenheng med at t ransportsektoren ofte etterspør høy effekt over korte tidsrom, og at deler av etterspørselen kommer i utkantene der el - nettet er svakest. For å sikre en mest mulig kostnadseffektiv utbygging av ladeinfrastruktur mht lokalisering , bør tilgjeng- elig forventet nettkapasitet på kort og lang sikt undersøkelse hos lokale distributører og Statnett. Hvis nettet ikke kan forsterkes eller det ikke lønner seg på utsatte steder, bør dette få konsekvenser for plassering av lademulighetene og/eller valg av ladeløsning . Sa mmenliknet med annen energibruk skiller hurtiglading av kjøretøy seg ut ved at forholdet mellom maksimalt effektuttak og gjennomsnittlig effektuttak er høyt. Dette kan innebære at ladestasjonene må betale høye effektkostnader per kilowatt til nettselskapen e og, i noen tilfeller, at utbygging av ladestas- joner medfører krav om anleggsbidrag for utbygging av strømnettet. I dag er direkte lading fra nett tilnærmet enerådende for ladestasjoner for veitransport. Lading fra batteri bank på energistasjonen kan bli m er aktuelt når effektbehovet øker som følge av flere ladepunkter på stasjonene, høyere effekt per lader eller som følge av fortsatt reduksjon i batterikostnader. Batteribanker gir mulighet til å styre be- lastningen på strømnettet (redusert behov for utbyggi ng) og gi lavere innkjøpskostnader for energista- sjonen. Batteribanker åpner også for mulighet til egen strømproduksjon i tilknytning til energistasjo- nene. Med egenprodusert strøm unngås nettleie helt for den delen som ikke går inn i det offentlige nettet. Dette kan derfor i noen tilfeller gi lavere kostnader sammenliknet med strøm levert via nettet (Vista Analyse , 2019) . Effektbaserte nett - tariffer og anleggsbidrag oppleves i noen sammenhenger som en barriere for utvik- ling av elektrisitetsforsyning for transportsektoren, og kan til en viss grad virke styrende på hvor nye ladestasjoner etableres. Nett - tariffene og krav om anleggsbidrag skal være basert på nettselskapenes faktiske kostnader ved å produsere tjenestene. Tariffene gir energistasjonene insentiver til å jevne ut etterspørselen ved å installere batteripakker og/eller velge fleksible tariffer med mulighet for utkob ling. Effektbaserte tariffer vil gi høyere priser på tidspunkt der etterspørselen etter kraft er høy, og lavere priser på andre tidspunkt. Elbiler vil kunne lade om natten når det ellers er lav belastning i nettet. For de som er avhengig av å lade på dagti d og tidspunkter med høy belastning i nettet, vil prisene bli høyere. Priser som stimulerer til en utflating av elforbruket demper behovet for utbygging av nettkapasitet. Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 16 Mangel på tilgjengelige tomter med nok areal, dyr energi ved effektstyring og for la ng avstand til kraft- kilder , er identifisert som faktorer som trekker anleggskostnader opp og som kan redusere lønnsomhe- ten ved utbygging av ladeinfrastruktur. 2.4 Hva vet vi om behovet for ladeinfrastruktur? Behovet for ladeinfrastruktur avhenger av innfasing av elektroniske kjøretøy. Samtidig vil utbyggingen av ladeinfrastruktur påvirke innfasingen av elektriske kjøretøy. Utviklingen avhenger også av tilbudssi- den, dvs den teknologiske utviklingen i ulike kjøretøysegmenter mht modellutvalg, rekkevidde, ladetid og andre kjøretøysegenskaper sammenliknet med dagens kjøretøypark. Store transportaktører fyller i dag ofte drivstoff ved egne anlegg og benytter offentlig tilgjengelige tilbud som supplement. Egne anlegg gir mulighet til å kjøpe inn drivstoff til lavere priser, samtidig som det er tidsbesparende å fylle ved depot eller terminal. Andelen som fylles ved egne anlegg varierer mellom ulike typer transport og størrelsen på transportbedriftene. Det er rimelig å anta at transportbedriftene også vil tilrettelegge for lad ing etter hvert som de faser inn elektriske kjøretøy , og i tillegg være avhengig at offentlige tilbud langs veien . Behovet for tanking vil trolig bli hyppigere enn det som er tilfelle for fossile kjøretøy , men det må forventes at rekkevidden for tu ngtransport vil kunne dekke en kjørelengde som samsvarer med hviletidsbestemmelsene (4, 5 timer ). Vista Analyse (2019) har utredet behovet for ladeinfrastruktur i Møre og Romsdal. Utredningen viser at det er usikkerhet om innfasingen av elektriske kjøretøy og at det også er tilsvarende usikkerhet knyttet til kostnadene ved distribusjon av ulike former for energi til veitr ansport: • På kort sikt vises det til at det for personbiler forventes at elektrisitet vil bli den dominerende ener- gikilden, men det er usikkert hvordan lad n ingen vil fordeles mellom energistasjoner (hurtigladesta- sjoner) og lading ved hjem, arbeidsplass og ulike former for ladetilbud ved hoteller, parkeringsplas- ser, kjøpesentra mv. • I dag er noen ladepunkter reservert for brukere av enkelte bilmerker og manglende standardise- ring gjør at ikke alle biltyper kan benytte alle typer hurtigladere. Standardisering o g åpning av alle ladestasjoner for alle biltyper vil redusere kostnadene ved å bygge ut ladetilbudet. • For energi til tyngre kjøretøy vurderes det som sannsynlig at energiforsyningen dels vil foregå ved depoter og terminaler og dels ved energistasjoner, so m i dag. Det vurderes også som overveiende sannsynlig at elektrisitet vil dominere som energikilde for kjøretøy som hovedsakelig benyttes over kortere distanser (bybusser og distribusjonskjøretøy). For tyngre kjøretøy er usikkerheten særlig knyttet til to forhold: – Utvikling i batteri - og ladeteknologi vil ha betydning for valg mellom elektrisitet og andre ener- giformer (for transport over korte distanser er det sannsynlig at elektrisk drift vil være det mest kostnadseffektive). – Hvor raskt ulike typer elektri ske drevne kjøretøy med brenselsceller (hydrogen) blir kommersi- elt tilgjengelige og konkurransedyktige i forhold til tilsvarende kjøretøy med forbrenningsmo- tor drevet med biogass. Vista Analyse (2019) viser at antall ladepunkter som er nødvendig for å dekk e etterspørselen avhenger av flere forhold. Hvor stor andel av energien som vil lades ved hurtigladestasjoner i forhold til andelen som vil lades hjemme, ved arbeidsplasser og offentlig tilgjengelige ladepunkter med lavere effekt, er en viktig faktor. Vide re vises det at sannsynligheten for å finne et ledig ladepunkt vil være større desto flere Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 17 ladepunkt det er ved en energistasjon. Dette vil føre til at etterspørselen etter hurtiglading styres mot energistasjonene med flest ladepunkter. Dette er trolig ogs å relevant for Nye Veiers planleggingen av tilrettelegging for ladeinfrastruktur langs E39 Kristiansand - Ålgård . Sannsynligheten for å finne et ledig ladepunkt, kan være vel så viktig som avstanden mellom hvert ladepunkt så lenge hensynet til en «ri- melig» t etthet er ivaretatt. Elektrifisering av veitra fikk Vista Analyse | 2020/13 18 3 Samfunnsøkonomiske prinsipper En samfunnsøkonomisk analyse er et verktøy for å identifisere og synliggjøre virkninger av et tiltak for berørte grupper i samfunnet. Analysene kan inngå i et beslutningsgrunnlag for å vurdere om et tilt ak skal gjennomføres , som hjelpemiddel i utformingen av et tiltak , eller for å vurdere et tiltak etter det er gjennomført. En samfunnsøkonomisk analyse er en systematisk kartlegging, sammenligning og vurde- ring av virkninger ved alternative tiltak og besvarer spørsmål som: Hvilket samfunnsproblem skal løses, og hvilke alternative tiltak kan løse problemet? Hvilke forventede fordeler og ulemper har de ulike tilta- kene, og for hvem? Overstiger fordelene ulempene ved tiltaket? Hensikten med samfunnsøkonomi sk analyse er å finne ut om et tiltak er samfunnsøkonomisk lønnsomt eller ikke, samt å kunne rangere og prioritere mellom ulike tiltak. Nye Veier bruker også samfunnsøko- nomiske analyser til å optimalisere prosjekter og derigjennom sikre mest mulig nytte p e r anvendte krone. Samfunnsøkonomisk lønnsomhet forteller oss om samlet betalingsvillighet for nyttevirkningene er høy- ere enn samlede kostnadsvirkninger. Nytte - kostnadsanalyser er en variant av en samfunnsøkonomisk analyse, kostnads - virkningsanalyser og ko stnadseffektivitetsanalyser er andre varianter . I en nytte - kostnadsanalyse verdsettes nytte - og kost- nadsvirkninger i kroner så langt det er faglig forsvarlig ut fra et hovedprinsipp om at en virkning er verdt det befolkningen til sammen er villig til å bet ale for å oppnå den. Dersom betalingsvilligheten for alle nyttevirkningene av tiltaket er større enn summen av kostnadene, defineres tiltaket som samfunnsøko- nomisk lønnsomt. Kostnadene til et prosjekt skal gjenspeile verdien av det man må gi opp av andre t ing for å gjennomføre prosjektet . Dette omtales som alternativverdien og er et uttrykk for verdien som ressursene kan skape i beste alternative anvendelse. Finansdepartementet stiller overordnede krav til hvordan en samfunnsøkonomisk analyse skal gjen- nomfø res , og gir også retningslinjer for sentrale variable som kalkulasjonsrente, verdsetting av liv , mv (Finansdepartementet, 2014) . 3.1 Hovedelementer i en samfunnsøkonomisk analyse av tiltak i veisekto- ren Vanligvis består en analyse av tiltak i veisektoren av følgene komponenter: • Trafikantnytte • Operatørnytte • Offentlig nytte • Samfunnet for øvrig Det skal utarbeides et nullalternativ som viser utviklingen uten tiltake t. Vanligvis stilles det krav om at det sk al utarbeides mer enn ett alternativt tiltak som vurderes mot nullalternativet. For at det skal være mulig å gjennomføre en meningsfull kalkyle må en ha minst to alternativ er , nullalternativet og et tiltaks- alternativ. Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 19 Trafikantnytte er som regel den domi nerende nyttevirkningen ved tiltak i veisektoren og består blant annet av (ikke uttømmende liste) : – Tidsavhengige kostnader : reisetid, jo kortere, desto bedre, hvilket betyr at høyere farts- grense er en fordel for trafikanten, men fartsgrenser må tilpasses veistandarden og veies mot ulykkesrisiko . Regularitet og forsinkelser inngår også som en tidsavhengig kostnad – Distanseavheng ige kjørekostnader som drivstoff, olje og dekk, reparasjoner og vedlikehold samt distanseavhengige kapitalkostnader for lette biler , for tunge biler er kapitalkostnader også regnet som tidsavhengige . – Andre utgifter for trafikantene (bompenger, parkeringsav gifter ) – komfort og sikkerhet, jo bedre, desto høyere nytte (ulykkesrisiko og fartsgrenser henger sammen og m å vurderes i sammenheng) . Operatørnytte : Med operatør menes selskaper som st å r for offentlig transportvirksomhet eller selska- per som bidrar ved for valtningen av infrastruktur for transport. Offentlig nytte handler om b udsjettvirkning for det offentlige som er summen av inn - og utbetalinger over offentlige budsjetter, inkludert transportetatene . Investeringskostnader, drift - og vedlikeholds- kostnader over offentlige budsjetter inngår i denne posten. Samfunnet for øvrig dekker ulykker, støy, luftforurensninger, klim agassutslipp og andre virkninger som berører befolkningsgrupper eller samfunn. Det skal også beregnes en skattekostn ad på 20 prosent for alle inn - og utbetalinger over offentlige budsjetter (Finansdepartementet, 2014) . Komfort og regularitet er elementer med nyttevirkninger som i liten grad hensyntas i de samfunnsøko- nomiske analysene av tiltak i veisektoren. I den grad elbiler har større sannsynlig for uønskede stopp eller må bruke mer tid på tanking, vil dette kunne ha betydning for både reis etid og komfort. Dette er effekter som det må forventes at transportørene i stor grad tar hensyn til og vektlegger i valg av kjøretøy ved kjøp, eller når kontrakter om leie, leasing etc inngås. Dersom elbiler har større sannsynlighet for uønsket stopp og v eihjelp, kan dette gi eksterne effekter som vil være vanskelig å fange opp i dagens tradisjonelle nytte - kostnadsanalyser. 3.1.1 Sentrale samfunnsøkonomiske prinsipper i transportsektoren Trafikkgrunnlaget har stor betydning for hvilken trafikantnytte som kan re aliseres. Trafikkgrunnlaget har sammenheng med befolkningsgrunnlaget i områdene som knyttes sammen gjennom en transportkor- ridor, og langs en transportkorridor. Konkurranseflatene mot andre transportformer er også vesentlig for hvilken nytte som kan realise res ved et veitiltak. Overført trafikk fra en transportform til en annen transportform skal eksempelvis regnes med. Bompenger er en kostnadspost for trafikantene og gjør veien mindre attraktiv å bruke . Trafikantene kan velge å avstå fra å reise, velge en annen transportform, eller et annet tidspunkt for reisen dersom det er tidsavhengige takster , eller velge en annen reiserute uten bompenger der dette er mulig. Avvist tra- fikk som følge av brukerbetaling (bompenger) er et nyttetap som må veies mot skattefin ansieringskost- nadene. Økt brukerbetaling reduserer behovet for skattefinansiering og reduserer dermed denne kost- naden. Optimal brukerbetaling (optimale bompenger/veiprising) er et viktig prinsipp for å sikre samfunnsøko- nomisk lønnsomhet (se vedlegg A for prinsipper for fastsetting av optimale bompengersatser) . Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 20 Riktig prising av eksterne marginale kostnader er et annet viktig prinsipp. Dette betyr at brukerne av en vei betaler for sine eksterne marginale kostnader for bruk av vei. Veisli tasje, køkostnader, utslipp , ulyk- ker , støy, mv. Veibruksavgiften på bensin og diesel er begrunnet i marginale eksterne kostnader, men er en lite treffsikker avgift (se blant annet (Vista Analyse, 2020 a) og (Vista Analyse, 2020 b) ). Elbiler er fritatt denne avgiften og betaler således ikke for sine eksterne marginale kostnader i det hele tatt. Dette prinsippet følges med andre ord ikke fullt ut i dag, noe som i praksis betyr at andre hensyn enn sam- f unnsøkonomisk lønnsomhet også er tillagt vekt. Optimalisering av utbyggingsprosessen vil bidra til å redusere tiden fra kostnadene begynner å løpe og til veien åpnes og nytte kan realiseres. Dette bidrar til gevinstrealisering. Rekkefølge, kontraktstørrelse, sammenhengende utbygging , er andre momenter som kan ha betydning for investeringskostnadene og byggetiden . Drift - og investeringskostnader sees i samm enheng . Dette bidrar til å redusere livsløpskostnadene. Utbyggingskostnadene og l øsningsvalg tilpasses trafikkgrunnlaget . Med dette menes at utformingen av veien, veistandard (smart firefelt, firefelt, trefelt med midtdeler etc) tilpasses forventet trafik kgrunnlag på kort og lang sikt , topologi , grunnforhold og andre lokale forh old. Optimal isering av trafikksikkerhetstiltak for å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken i tråd med fastsatte mål. Trafikksikkerhetstiltak må også vurderes i et nytte - kostnadsperspektiv der utgangs- punktet må være «mest mulig trafikksikkerhet» per brukte krone. Komfort og regularitet påv irker trafikantnytten og bør hensyntas i optimaliseringen. Dersom elbiler kre- ver en annen tilrettelegging av veinettet for å sikre hensynet til komfort og regularitet så skal dette hensyntas i analysen. 3.1.2 Staten fastsetter rammebetingelser og avgifter Gjeld ende retningslinjer for fastsettelse av bompenger sikrer ikke en optimal bruker betaling (Vista Ana- lyse,2018) . Nye Veier må følge gjeldene retningslinjer for bompenger , og bompe nge inntektene inngår som en viktig del av finanseringen av porteføljen Nye Veier er tildelt. Skattefinansiering representerer likevel den største andelen av finansieringen. Dagens bompengepolitikk innebærer at det på noen strek- ninger betales for mye selv når udekkede marginale kostnader regnes med, mens det på andre strek- ninger betale s for lite. Dette gir vridningseffekter og samfunnsøkonomiske kostnader. Avgiftsp olitikken, inkludert fastsettelse av veibruksavgift og CO 2 - avgift , styres av staten . Veibruksavgiften er knyttet til drivstofforbruket. De eksterne kostnadene varierer i stor grad i forhold til hvilken strekning og til hvilken tid transportene utføres. De eksterne kostnadene har også en nær sam- menheng med egenskaper ved kjøretøyet; vekt, drivstoff, antall akser, fjæringssystemer, dekk etc, og kjøremønster som eksempelvis fart, måten sjåføren kjører på, oppmerksomhet mv. Denne variasjonen dekkes ikke gjennom dagens utforming av veibruksavgiften. CO 2 - utslippene er direkte knyttet drivstofforbruk et og er en treffsikker avgift. Vista Analyse (Vista Analyse, 2020 c) har anbefalt det legges til grunn en CO 2 - pris på 1000 kroner i vurderinger av klimatiltak , mens dagens CO 2 - avgift på bensin og diesel er på om lag 510 kroner tonnet (avrundet). Dagens avgift er dermed høy ere enn kvoteprisen, men lavere enn det som vil være en riktig pris for å realisere Norges utslippsmål. Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 21 Nye Veier må maksimere den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i sin prosjektportefølje innenfor de rammebetingelsene og avgiftene som staten setter. 3.2 Samf unnsøkonomisk prinsipper ved elektrifisering av lange vei strek- ninger Problemstillingen dette oppdraget skal svare på er hvilke samfunnsøkonomiske prinsipper Nye Veier bør legge til grunn for elektrifisering av trafikken på lange strekninger – eksempelvis E 39 Stavanger – Kris- tiansand. Ett svar på dette spørsmålet er at en skal legge til grunn de samme prinsippene som en bruker i nytte - kost nadsanalyser av vei prosjekter, enten de er elektrifiserte eller ikke. Et annet svar er at utbygger har muligheter til å gjøre vei strekningen mer eller mindre tilgjengelig for de elektriske kjøretøy som er , eller forventes å komme i markedet. Det utbygger da kan gjøre er å l egge til rette for arealer som gjøres tilgjengelig for ladestasjoner. Nå er det allerede mange ladestasjoner på eksempelvis strekningen Kristiansand - Stavanger (jf. kap . 1.1.1 ) , men prinsipielt kan en tenke seg andre lange vei strekninger hvor dette ikke er tilfelle . Nye traseer på strekningen Kristiansand - Stavanger tilsier også at det kan være behov for nye ladestasjoner for personbiler, i tillegg til tilrettelegging av ladestas- joner som møter turbusser og tungtransporten sine behov. A ntall ladestasjonsområder , utforming , lo- kalisering og avstander mellom dem , er valgvariabler som kan tas hensyn til i utbyggingen av nye traseer . Et tredje svar er at sel v om dagens regler og praksis gir elbiler fordeler i forbindelse med bompenger og avgiftsfritak, så bør Nye Veier kunne regne fritt på hva som er optimale bompenger, også for elbiler. Dette innebærer at Nye Veier bør beregne samfunnsøkonomisk «optimale bom penger» , de r også null- utslippskjøretøy betaler sin andel av finansieringskostnadene som skal dekkes gjennom brukerbetaling. Det vil da være mulig å beregne de samfunnsøkonomiske kostnadene knyttet til rabatten som tilfaller nullutslippsbiler. Sub sidien av nullutslippsbiler kan delvis veltes over på tungtransporten og øvrige tra- fikk, enten i form av høyere takster eller en lengre innkrevingsperioder , delvis ved at en større andel av utbyggingen skattefinansieres. Denne type kostnader og fordelingseffekter o g bør framkomme i analy- sene. Fra et samfunnsøkonomisk perspektiv bør også brukerne i en elektrifisert veisektor betale for sine eksterne marginale kostnader i tillegg til optimale bompenger som gir en riktig fordeling mellom skatte - og brukerfinansiering a v investeringskostnadene (se vedlegg A for en beskrivelse prinsipper for bereg- ning av o ptimale bompenger) . 3.2.1 Nullalternativet bør være det samme som brukes i de øvrige analysene Nullalternativet for en samfunnsøkonomisk analyse der det legges til rette for elektrifisering, bør være det samme som legges til grunn for de øvrige analysene. Nullalternativet er som nevnt en videreføring av dagens sitasjon med nødvendig vedlikehold og eventuelle vedtatte oppgraderinger. Nye Veier bruker også ofte tiltaksalternativ et som overføres som en form for referansealternativ i optimaliseringsproses- sen. I vurderingen av særskilte elektrifiseringstiltak kan eventuelt dette alternativet vurderes som et referansealternativ . Elektrifiseringsalternativet kan også utformes som en variant av preferert alternativ dersom en større tilrettelegging for elektrifisering kun består av tillegg som legges på preferert alterna- tiv , uten at det gjøres endringer på andre områder. Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 22 Kostnadene ved å tilrettelegge for elektrifisering vil være arealkostnader dersom lade punkter/ladestas- joner ikke kan legges på arealer som allerede er inkludert i utbyggingsområdene. Det må undersøkes hvorvidt tilstrekkelig ladekapasitet i form av energistasjoner med ladekapasitet som dekker forventede ladebehov ved en full elektrifisering, krever et større arealbehov, eventuelt et annet arealbehov med tanke på lokalisering av tilleggsareal enn det som vanligvis følger av veiplanlegging en . Det settes av mye tilleggsare al i dag . Hvorvidt det er behov for ytterligere arealavsetninger må undersøkes. Nettkapasite- ten og energitilgangen i ulike områder bør vurderes før det fastsettes hvor det bør tilrettelegges for ladepunkter. Trafikantnytten av ladestasjoner vil avhenge av : • Kapasitet (antall ladepunkter og effekt per ladepunkt) • Avstanden mellom hver ladestasjon. For trafikantene vil nytten øke dess kortere avstanden mel- lom ladestasjonene er. Ladestasjoner med et servicetilbud (servering, kiosk etc) viser seg å være mer attraktive enn ladepunkter uten service. Avstand mellom ladestasjoner er dermed kun en av flere faktorer som bidrar til trafikan t/brukernytte • Sannsynligheten for ledig ladepunkt på energistasjone ne (henger sammen med kapasiteten på energistasjonene) • Ladekostnader (prisen br ukeren betaler for energien inkluderer flere kostnader enn effekt og energi) Operatørene som tilbyr og drift er ladestasjoner vil få inntekter fra brukerne . Operatørkostnadene vil være knyttet til areal, infrastruktur og energikostnader. Energikostnadene består av et energiledd og et effektledd som betales til hhv et energiselskap og et nettselskap (Statnett elle r regionalnetteier). Ener- giselskapet og nettselskapet er også å betrakte som operatører. Kapasiteten i nettet, avstand til nett og energiprodusenter, har betydning for energikostnadene ved å levere energi til ladestasjoner. I deler av landet vil nettet måt te bygges ut for å kunne levere tilstrekkelig kapasitet til å kunne dekke behovene som følger av en elektrifisert transportsektor. Dette kan øke nettleia, noe som også vil gi høyere lade- kostnader for trafikantene. Klimakur peker på bedre koordinering mello m nettselskap og ladeoperatø- rer for å redusere utbyggingstiden for nettet. Anleggsbidrag og effekt tariffer fremmes som viktige vir- kemidler for å holde nettkostnadene og nettleia nede. Som vist i kap. 2.3 kan utviklingen av batteriteknologi også åpne for energibanker og mer bruk av lokal energiproduksjon . På strekningen Kristiansand - Stavanger er det i utgangspunktet mye energiproduk- sjon med gode forhold for vindkraftp roduksjon. Klimakur 2030 antar videre at investeringsstøtte er nødvendig for etablering av ladestasjoner i margi- nale områder og for tyngre kjøretøy. Enova disponerer og forvalter i dag denne type virkemidler . Det vil etter våre vurderinger ikke være hensi ktsmessig at Nye Veier som byggherre/veieier gir investerings- støtte til ladestasjoner. Nye Veier kan som en del av utbyggingsprosjekter planlegge og tilrettelegge for lokalisering av ladestasjoner, energistatsjoner og annen service langs veien. Etablering av stasjoner bør være markedsbasert der det øvrige virkemiddelapparatet (blant annet Enova) sikrer et samfunnsøko- nomisk riktig nivå på tilbudet. Markedssvikt i form av eksempelvis nettverkseksternaliteter kan forsvare offentlig støtte til utvikling av lad estasjoner for tungtransport, og for personbiler i områder der marke- det er for lite til å gi tilstrekkelig lønnsomhet til at ladetilbudet uten offentlig støtte . Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 23 Fra et samfunnsøkonomisk perspektiv bør støtteordninger være begrunnet i eksternaliteter eller trans- formasjonskostnader for å komme fra en situasjon til en politisk ønsket situasjon, noe som i denne sam- menheng betyr en elektrifisert transportsektor (jf. Tekstramme 3.1) . Nye Veier sin rolle i dette bør be- grenses til koordinering med energisektoren f or å sikre at arealer som tilrettelegges lokaliseres mest mulig hensiktsmessig for trafikantene og operatørene. Nytte for samfunnet av en elektrifisert transportsektor vil være reduserte klimagassutslipp , og reduserte lokale utslipp (NOx mv) . Verdien av r eduserte CO 2 - utslipp kan beregnes. Det samme kan verdien av lo- kale utslipp. Dette beregnes i dagens analyser med standard forutsetninger . Vista Analyse (2020 c) anbefaler at det brukes en kvotepris på 1000 kroner per to nn CO 2 som kalkula- sjonspris. F ra et samfunnsøkonomisk synspunkt kan det være av betydning å sammenlikne denne kvo- teprisen med kostnadsdifferansen mellom en elektrifisert veg og en «ikke elektrifisert veg» (f.eks. null- alternativet) dividert på antatt reduks jon i CO 2 utslipp. En slik beregning kan synliggjøre om en elektrifi- sert veg er et kostnadseffektivt klimatiltak. Nettverkseffekter gjør at det er vanskelig å beregne verdien av å tilrettelegge for elektrifisert veitrans- port i en korridor som eksempelvis E39 Kristiansand - Stavanger. Hvis dette er den eneste korridoren hvor det tilrettelegges for å møte ladebehovet til tungtransporten i tillegg til personbiltrafikken , kan det ikke forventes at tiltaket vil gi noen særlig effekt. Tungtransporten m å kunne lade langs hele hovedveinettet for å kunne legge om til elektriske kjøretøy. Dette begrunner også at virkemidlene bør være nasjonale og at Nye Veier sin rolle bør begrenses til en mest mulig kostnadseffektiv tilrettelegging av arealer langs veiene, mens etableringen av ladestasjoner bør være markedsstyrt , supplert med støtteordninger der markedssvikt gjør at tilbudet ikke blir tilstrekkelig. I Tekstramme 3.1 har vi oppsummert begrunnelsen for offent lig inngripen i markedet. Koordinering mellom aktø rer og interessenter, i kombinasjon med generelle virkemidler og nasjonale støtteordninger , er trolig en forutsetning for at Nye Veier skal kunne legge til rette for en samfunnsøkonomisk opti mal elektrifiseringsstrategi av sin prosjektportefølje. Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 24 Tekstram me 3 . 1 Begrunnelse for offentlige tiltak og statlige støtteordninger Markedssvikt regnes vanligvis som e t nødvendig, men ikke tilstrekkelig , kriterium for offentlig inngri- pen i et marked . Grønn skattekommisjon (NOU, 2015:15) argumenterer for at n ettverkseksternali- teter og positive læringseffekte r kan begrunne midlertidig støtte til miljøteknologi i spredningsfasen, for eksempel i forbindelse med utbygging av ladepunkter for elbil og fyllestasjoner for hydrogen. Med positive n ettverkseksternaliteter (increasing returns to adoption) menes det at n ytten av et gode (ladestasjon) øker med spredningen av godet. Tilgangen på ladestasjoner har en sterk positiv effekt på betalingsvilligheten for elbiler. Jo bedre ladeinfrastruktur dess flere elbiler (og omvendt). Systemsvikt brukes ofte som begrep og begrunnelse for virkemidler rettet mot u tfordringer knyttet til å utløse innovasjonsprosesser og andre verdiøkende aktiviteter som ikke nødvendigvis skyldes markedssvikt knyttet til isolerte beslutninger. Eksistens av systemsvikt brukes ofte som begrunnelse for markedsinngrep og koord inering mellom ulike aktører og interessenter. Transformasjonssvikt er en betegnelse som ofte brukes på nasjonale og internasjonale samfunnsut- fordringer som anses å være for store og gjennomgripende til at de kan løses uten koordinert og langsiktig samarbeid mellom sentrale sektorer og interessenter. Begrepet viser til samfunnets mang- lende evne til nødvendig omstillinger for å realisere eksempelvis klimamål og andre mål som følger av FNs bærekraftmål. Transformasjonssvikt er ikke et begrep med faglig forankring i samfunnsøko- nomien, og har heller ikke et teoretisk grunnlag. Begrepet gir likevel et grunnlag for en forståelse av nødvendigheten av målrettet virkemiddelbruk og koordinering på tvers av ulike aktører og sektorer for å realisere det grønt skifte. 3.2.2 Optimaliseringsproblem et med elektrifisering Basert på gevinster og kostnader for de ulike aktører nevnt kap. 3.1 , og basert på anslag ved bruk av detaljerte trafikkdata, kan Nye Veier utarbeide prosjektets samfunnsøkonomiske nytte - kostnad sanaly- se r . Nye Veier utarbeider denne type analyser i dag, der også bompengefinansiering og nyttetapet som følger med denne type finansiering er inkludert. I dagens system er verken bompenger eller veibruksavgiften optimalt utformet. I en samfunnsøkono- misk analyse d er formålet er optimalisering med utgangspunkt i kravene om en elektrifisert transport- sektor, bør det gjøres beregninger med samfunnsøkonomiske riktige priser. Løsningen som kommer best ut med samfunnsøkonomiske riktige priser, vil være den beste løsningen sett fra et samfunnsøko- nomisk perspektiv. I analysene bør følgende prinsipper legges til grunn: i. Optimal prising av veibruk og dermed også optimal fordeling mellom skattefinansiering og brukerfinansiering ii. Veibrukerne dekker sine marginale eksterne kostn ader (eksempelvis gjennom et veipri- singssystem , jf. kap. 3.2.3 ) iii. Optimalisering av ladestasjoner mht trafikantnytte, areal - og energi - og nettkostnader iv. Effekttariffer og samfunns økonomisk riktig prising av el. og nettkapasitet v. CO 2 - avgiften på diesel - og bensin opprettholdes, men kalk ulasjonsprisen bør settes til det som er vurdert som en samfunnsøkonomisk riktig prising (Vista Analyse, 2020 c) . Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/ 13 25 vi. Øvrige prinsipper gjennomgått i avsnitt 3.1.1 Prinsippene innebærer at elbiler også betaler veibruksavgift. Dette kan gjøres gjennom et veiprissystem, enten e t satellittbasert system slik som er beskrevet i Vista Analyse (2020 a) , eller ved en tilpasning av dagens bompengesystem. Den samfunnsøkonomisk optimale prisen for veibruk/bompengesats (som kan variere med kjørelengde på vei en) er lik den marginalkostnaden som bilisten påfører vei en pluss et påslag. Dette påslaget er : - Lavere jo lavere den marginale skatte finansieringskostnaden er - Lavere jo mer de kjørende velger å la være å bruke bompenge vei en som følge av bompengebe- talingen Det er denne optimale prisen og den trafikk som denne medfører som skal inngå i nytte - kostnadsuttryk- ket , og som kan benyttes til å sammenlikne med nytte - kostnadsuttrykket for null - alternativet (jf. vedlegg A for en nærmere beskrivelse) . Alternativt kan en benytte varierende bompengesatser, knyttet til det regelverket som gjelder for elekt- riske kjøretøy og gjøre de samme nytte - kostnadsberegninger nevnt ovenfor, i tillegg til anslag på hva skattefinansieringen vil beløpe seg til. Denne typ e beregninger gjøres i dag i forbindelse med utred- ning er av potensial for brukerfinansiering og utarbeidelse av bompengeproposisjoner. Dagens regelverk og praksis for fastsettelse av bompengesatser er ikke utformet med utgangspunkt i e t mål om samfunnsøko nomisk effektivitet. Nye Veier må følge regelverket ved fastsettelse av bompenge- satser, men kan likevel velge å legge «riktige» priser til grunn i analyser som skal danne grunnlaget for beslutning er og prioriteringer mht elektrifiseringstiltak i veinettet. Det bør også tas hensyn til en forven- tet utvikling i bilparken og planlegges for en elektrifisert veisektor. Det bør gjøres beregningene med innfasingen av nullutslippsbiler som følger av NTP - banen, der det gjøres følsomhets analyser med andre innfasings fo rutsetninger. 3.2.3 Grønn skattekommisjon anbefaler veiprising I 2014 ble det oppnevnt et utvalg (Grønn skattekommisjon) med oppgave å vurdere om og hvordan en grønn skatteomlegging kan bidra til bedre ressursutnyttelse og til å oppfylle målene i klimaforliket. Kommisjonens mandat var å vurdere hvordan en grønn skat teomlegging kan bidra til bedre ressursut- nyttelse og til å oppfylle målene i klimaforliket. Med bedre ressursutnyttelse ble det også siktet til hvor- dan miljøavgifter kan brukes for å redusere lokale miljøproblemer. I rapporten fra utvalget (NOU 2015:15 S ett pris på miljøet. Rapport fra grønn skattekommisjon, 2015) anbefales GNSS 2 - basert prising av veibruk for tunge kjøretøyer. For lette kjøretøyer drøftes også løs- ninger basert på en kombinasjon av avgifter på drivstoff og et mer finmasket nett av bommer i de større byområdene. Hensikten er i begge tilfeller å legge til rette for en prising av veibruk som i større grad reflekterer variasjoner i eksterne kostnader. 2 Global Navigation Satellite System (GNSS) er en felles betegnelse for ulike satellitbaserte posisjoneringsapplikasjoner som GPS, Galileo m.fl. Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 26 Inntektene fra veibruksavgift på bensin og diesel vil reduseres etter hvert som innslaget av nullutslipps- kjøretøy øker. Siden alternative drivstoff (elektrisitet, hydrogen) i større grad enn bensin og diesel har alternative anvendelser, er det vanskelig å avgiftsbelegge bruken av disse. Vista Analyse (2020 a og 2020 b) viser at satellittbasert veiprising for tungtransport er samfunnsøkono- misk lønnsomt, teknologisk gjennomførbart med tilgjengelig teknologi i dag, og gjennomført innenfor rettslige rammer som følger av EØS/EU lovgivning, herunder GDPR - direktivet. Det er sannsynlig at vei- prising fo r persontransport også er rettslig og teknologisk gjennomførbart, og at dette også vil innføres på ett eller annet tidspunkt. Prinsippene for utarbeidelse av optimale veibrukspriser bør uansett brukes i samfunnsøkonomiske analyser av nødvendige tiltak for å elektrifisere veisektoren. 3.2.4 Prinsippene eksemplifisert på strekningen E39 Kristiansand - Stavanger Hva innebærer prinsippet om o ptimalisering av ladestasjoner mht trafikantnytte, areal - og energi - og nettkostnader i praksis? En optimalisering av trafikkan tnytte krever at trafikantene kan få dekket sine ladebehov underveis, og at ladeinfrastrukturen oppfattes å ha en tilgjengelighet og kapasitet som gjør at trafikantene velger elektriske kjøretøy framfor fossile kjøretøy. Strekningen E39 Kristiansand - Stava nger går mellom to mellomstore byer /store byer , med flere tettste- der og mindre byer langs strekningen. Byer og tettsteder som ligger mellom tettstedene, vil i noen til- feller få lengre tilføreselvei til E39 enn de har i dag. Dagens ladekart viser imidlertid at utbygging av ladepunkter for personbiler i stor grad følger etterspørselen. Det må forventes at byområdene og tett- stedene vil dekke etterspørselen etter ladekapasitet for personbiler, uavhengig av Nye Veiers utbygging. Når det gjelder godstransport må det forventes at det bygges ut ladekapasitet på godsterminalene ( Ganddal og Kristiansand). Dette tilsier at det vil være et begrenset behov for tilrettelegging for tungt- ransport i endepunktene. Mellom endepunktene bør tilretteleggingen av areal til energi stasjoner inklu- dere kapasitet til å møte ladebehovet som følger med en fullelektrifisert veitransport. I og med tungt- ransporten må forutsettes å være godt dekket i endepunktene, vil det trolig ikke være behov for stor kapasitet for tungtransport på energis ituasjonene mellom ytterpunktene. Det bør uansett sikres noe kapasitet og tilstrekkelig arealer til at tunge kjøretøy kan disponere egne ladeområder på en energista- sjon som lokaliseres omlag midtveis mellom endepunktene. Denne ladestasjonen bør tilretteleg ges for hurtigladning av store kjøretøy. Det bør kartlegges om, og i tilfelle hvor transportselskapene har depoter for tanking og plasser for døgn- hvile mellom Kristiansand og Stavanger i dag. Der det i tilfelle er døgnhvileplasser som eventuelt flyttes so m følge av endringer i trasene, bør det tilrettelegges for arealer med døgnhvileplasser med lade punk- ter. Disse punktene kan ha lengre ladetid enn energistasjonen som skal dekke etterspørselen etter påfyll og som kan kombineres med hviletidsbestemmelsene. Det bør sjekkes med busselskapene hvilke behov de ser for areal og lading mellom endepunktene. By- områdene forventes å tilrettelegge for lading av bybusser som også bør kunne tilbyd lading til langdis- tansebuss er (ekspressbusser). Det er satt av arealer til energi - og servicestasjoner i nullalternativet . Det bør sjekkes med energista- sjonleverandører om arealene vil kunne møte behovene som følger med en ytterligere innfasing av el- biler. Elektrifi sering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 27 Energi - og nettkostnader må sjekkes med nettselskapene og energiselskapene i området. Det bør også vurderes mulighetene for lokal energiproduksjon som et mulig alternativ til økt nettkapasitet, eller som et selvstendig alternativ. 3.3 Endres lønnsomheten for enkeltprosjekter? Hvord an vil samfunnsøkonomisk lønnsomhet for enkeltprosjekter på strekningen endres dersom elektrifisering av strekningen gjennomføres basert på prinsippene nevnt ovenfor? Det korte svaret er at en må benytte de samme inngangsdata (bompenger, fartsgrense, areal til lade- stasjoner mm) som i det lange elektrifiseringsprosjektet. Det litt mer kompliserte svaret er at det må tas hensyn til nettverkseffekter der det tilrettelegges for en optimal ladeinfrastruktur i en korridor. Hvis hvert enkeltprosjekt optimaliserer samfunnsøkonomisk lønnsomhet avgrenset til enkeltprosjektet, vil dette ikke nødvendigvis gi en samfunnsøkonomisk optimal ladeinfrastruktur nasjonalt eller i en korridor. Enkeltprosjekter som må tilrettelegge større arealer enn i nullalternativet, og koor dinere utbyggingen med energi - og nettleverandører, vil kunne få høyere kostnader uten at tilsvarende nytte kan realiseres på den aktuelle delstrekningen. Hvorvidt kostnadene øker vil avhenge av hvorvidt man må sette av mer , eller dyrere areal for å imøtekomme ladebehovene som følger av prinsippene over . Merkostnad kom- mer kun dersom man må avsette mer areal, eller areal på en dyrere lokasjon . Dersom man uansett må avsette areal til andre formål på en strekning, og man finner arealer som er gode med tanke på lading, men som ikke koster mer og også møter behovene til andre formål, så vil ikke tilrettelegging for elektri- fisering medføre noen vesentlige merkostnader. Energistasjonene (inkludert ladestasjoner) bør være markedsbase rt, der det øvrige virkemiddelapparatet som Enova, korrigere for markedssvikt og transfor- masjonssvikt der dette vurderes som nødvendig. Vi anbefaler at e lektrifiseringstiltak tas ut av de strekningsvise beregningene i porteføljeprioriteringene. Dette for å sikre en mest mulig optimal innfasing av delprosjektene , og også realisere en mest mulig optimal utbygging av ladeinfrastruktur der det tas hensyn til nettverkseffekter og utviklingen i etter- spørsel etter ladepunkter. 3.4 Hva bør strekningsnivået være? E39 mellom Kristiansand og Stavanger defineres som en lang strekning. Strekningen er på om lag 200 km. Med utgangspunkt rekkevidden til elbiler som er i markedet i dag, vil en relativt stor andel av bilene være avhengig av å lade minst en gang underveis. Stre kningen har også godsterminaler i ytterpunktene (eller nær ytterpunktene) der det må forventes at det etableres ladepunkter tilpasset tungtransportens behov. Utviklingen går i retning av lengre rekkevidde . Det er allerede flere modeller med en rekkevidde på over 500 km (også vinterstid). Med dette utgangspunkt vurderer vi en lang strekning som 200 km og oppover. Mellom ytterpunktene på en strekning på 200 km vil en dekning med tre lade stasjoner (energista sjoner med lademuligheter) for personbiler gi en god dekning i forhold til forventet behov. Kapasiteten og antall ladepunkter per stasjon må være tilstrekkelig slik at sannsynligheten for at et ladepunkt er ledig , er høy utenom rushtid. Selv om rekkevidden for personbiler øker , vil tre energistasjoner kombinert med Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 28 annet servicetilbud væ re nødvendig for å gi en fleksibilitet med tanke på stoppsteder som ligger nær det samme nivået som veibrukerne har på strekningen i dag. For tungtransporten vil det trolig være tilstrekkelig med e n ladestasjon med særskilt tilrettelegging for hurtigladning for tunge kjøretøy. Forventet etterspørsel gir neppe et markedsgrunnlag for å kunne bære mer enn en energistasjon med et godt lade - og servicetilbud for tungtranspo rt. Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 29 Referanser Finansdepartementet. (2014). Prinsipper og krav ved utarbeidelse av samfunnsøkonomiske analyser mv. Rundskriv R - 109/14. Meld. St. 33. ((2016 – 2017)). Nasjonal transportplan 2018 – 2029. Samferdselsdepartementet. Miljødirektoratet m. fl. . (2020). Klimakur 2030. Tiltak og virkemildler mot 2030. M - 1625 | 2020. NOU. (2015:15). Sett pris p å miljøet. Vista Analyse . (2019). Energistasjoner i Møre og Romsdal. Vista Analyse, rapport 2019 - 23. Vista Analyse. (2015). Kostnads - og salgsutvikling: Elbiler kontra bensin/dieselbil. Vista Analyse rapport 2015/11. Av Ingeborg Rasmussen og Tyra Ekhaugen. Vista Analyse. (2018). På ville veier – om avgifter, insentiver og finansiering i veisektoren. Vista Analyse, rapport 2018/8. Av Ingeborg Rasmussen, Tor Homleid og Magnus Aagaard Skeie. Vista Analyse. (2020 a). Satellittbasert veiprising for tungtransport. Likere konkurranse og bedre samfunnsøkonomi. Vista Analyse, rapport 2020/1. Av Ingeborg Rasmussen, m.fl. Vista Analyse. (2020 b). Samfunnsøkonomisk lønnsomhet av veiprising for tunge kjøretøy Beregninger med oppdaterte anslag for eksterne kostnader. Vista Analyse, rapport 2020/10. Av Tor Homleid og Ingeborg Rasmussen. Vista Analyse. (2020 c). Kalkulasjo nspris for CO2 og utslipp av CO2 i transportmodellene. Vista Analyse, rapport 2020/03. Av: Michael Hoel, Audun Moss og Haakon Vennemo. Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 30 A Prinsipper og tilnærminger for å utarbeide optimale veibrukspriser 3 Prinsipper for optimale veibrukspriser kan utarbeides med utgangspunkt i teorier for beskatning der effektivitet og et mål om å sikre at den samlede samfunnskaka blir størst mulig (Ramsey - regel mv.), er: 1. Brukerbetaling (ut over dekning av direkte kostnader og eksterne kostnader) skal innrettes slik at de er minst mulig vridende, dvs. at potensialet bør utnyttes så lenge vridnings effektene er mindre enn andre former for innkreving av skatter og avgifter til dekning av offentlige utgifter. 2. Optimal skatteteori sier at en under visse (ganske strenge) f orutsetninger ikke skal kreve brukerbe- taling (ut over prising av direkte kostnader og eksterne kostnader) av vare - og tjeneste innsats når denne inngår i produksjon av andre varer og tjenester 4 . 3. Fordelingshensyn som er innarbeidet i det generelle skattesy stemet bør også reflekteres ved fast- setting av brukerbetaling for offentlig finansierte tjenester. Størrelsen på vridningseffektene knyttet til brukerbetaling er direkte avhengig av etterspørselens pris- elastisitet. Med uelastisk etterspørsel (lav elastisit et mhp. endringer i Generaliserte kostnader; GK - elastisitet) er optimal brukerbetaling høyere enn i tilfeller med elastisk etterspørsel (høy GK - elastisitet). Innenfor transporttjenester er det betydelige variasjoner i elastisitet avhengig av reiselengde og reise- hensikt. GK - elastisiteten er vanligvis størst ved fritidsreiser og minst ved næringstransport/reiser i ar- beid. GK - elastisiteten ved reiser til/fra arbeid ligger vanligvis et sted mellom disse. 3 Dette avsnittet bygger på (Vista Analyse, 2018) 4 NOU 2014:13 Kapitalbeskatning i en internasjonal økonomi peker på at det er viktig med et bredt skattegrunnlag. Dette innebærer også at det vil oppstå effektivitetstap i mange deler av økonomien. I NOU - en pekes det på at produksjon er et viktig unntak fr a regelen om bredest mulig skattegrunnlag, « nemlig at en alltid bør innrette beskatningen slik at en får effektivitet i produksjonen, jf. Diamond og Mirrlees (1971)». «Dette prinsippet innebærer at det ikke er optimalt med skatt på produserte innsatsfaktor er, herunder leveranser mellom bedrifter. I henhold til dette resultatet bør derfor all vridende varebeskatning legges på konsumentene» (Side 57). Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 31 Figur A.1 Illustrasjon av etterspørselsvariasjon med ulike forutsetninger om elastisitet mhp. end- ringer i Generaliserte kostnader 5 . Kilde: Vista Analyse Det vil være flere utfordringer knyttet til å implementere et opplegg for brukerbetaling som samsvarer med prinsippene beskrevet over: • Differensiering av brukerbetalingen mellom brukergrupper med ulik prisfølsomhet er vanskelig fordi det i mange tilfeller kan være de samme bilene som benyttes til uli ke formål. • Tilsvarende vil det også være vanskelig å definere et skille mellom transport som konsum og trans- port som vareinnsats. Et unntak her kan være transport med tyngre kjøretøyer; disse brukes i all hovedsak til transporter som kan betraktes som var einnsats. Hensynet til problemene med å skille mellom ulike reisehensikter og mellom transport som konsum og transport som vareinnsats, tilsier at nivået på den etterspørselsbaserte delen av bruker betalingen bør bestemmes ut fra priselastisiteten for frit idsreiser dersom det ønskes lavest mulig avvisning . I praksis er dette den delen av transportmarkedet hvor priselastisiteten er høyest. Et gjennomsnitt, eller even- tuelt veid gjennomsnitt av veibrukernes priselastisiteter kan også være relevant. Figur A.2 viser hvordan beregnet samfunnsøkonomisk lønnsomhet påvirkes av nivå på bruker betaling og av hvor elastisk etterspørselen er. Beregningene baseres på etterspørselskurvene , og i tilfel let med høy elastisitet mhp . endringer i Generaliserte kostnader ( - 1, 0) ser vi at bruker betaling beregnes å gi høyest samfunnsøkonomisk lønnsomhet med et nivå på ca. 15 kroner pr. tur, tilsvarende ca. 20 pst. av Generaliserte kostnader uten brukerbetaling. Det går videre fram at høye nivåer på brukerbetaling ikke er samfu nnsøkonomisk lønnsomt når elastisiteten er – 1,0. 5 GK - elastisitet (elastisitet mhp endringer i Generaliserte kostnader) uttrykker pst. endring i antall ture r per pst. endring i Generaliserte kostnader. 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 200 0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 Ge n e r a l i se r t e k o st n a d e r An t al l t u r er - 0,2 (Lav) - 0,6 (Middels) - 1,0 (Høy) GK -el ast i si t et Elektrifisering av veitrafikk Vista Analyse | 2020/13 32 Figur A.2 Samfunnsøkonomisk lønnsomhet ved ulike nivå på brukeravgift og etterspørsels elastisi- tet. Beregningen gjelder transport som konsum. Kilde: Vista Analyse Med lavere tallverdi på elastisiteten øker også optimal sats på brukerbetalingen. Elastisitet på – 0,6 gir høyest samfunnsøkonomisk lønnsomhet med en brukerbetaling på ca. 25 kroner (33 pst. av Generali- serte k ostnader), mens optimal brukerbetaling i tilfellet med uelastisk etterspørsel ( - 0,2) er over 100 kroner. Som nevnt over vil det særlig være tungtransport og annen transport som kan karakteriseres som vare- innsats hvor etterspørselen i liten grad påvirkes av nivå på brukerbetalingen. S amfunnsøkonomiske effektivitetshensyn tilsier at transport som kan karakteriseres som vareinnsats , ikke skal omfattes av etterspørselsbasert brukerbetaling. Brukerbetaling basert på nivå på etterspørselselastisitet tilsier samme nivå på betalingen uavhengig av kvaliteten på veien. Fordelingshensyn tilsier likevel at differensiering avhengig av veistandard bør vur- deres. -70 000 -60 000 -50 000 -40 000 -30 000 -20 000 -10 000 - 10 000 20 000 30 000 40 000 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Net t o , samf u n n søko no mi sk l øn n so mh et (kr o n er ) Br u k e r av gi f t , k r o n e r p r . t u r - 0,2 (Lav) - 0,6 (Middels) - 1,0 (Høy) GK -el ast i si t et Elektrifisering av veitra fikk Vista Analyse | 2020/13 34 Vista Analyse AS Meltzersgate 4 0257 Oslo post@vista - analyse.no www. vista - analyse.no
Jeg godtar
Vista-analyse.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg den beste opplevelsen
GDPR