Ny rapport om nedleggelsen av Flytoget

Oslo, 04.02.2025

På oppdrag fra Flytoget AS har Vista Analyse, i samarbeid med Stratmod Analyse & Strategi, skissert muligheter for videreføring av et flytogtilbud til Oslo Lufthavn, Gardermoen, etter gjennomføring av Jernbanedirektoratets Effektpakke E15 Flere tog i Oslo-navet. Effektpakken gir kapasitet for framføring av flere tog langs aksen Drammen-Gardermoen. Vi viser at det gir gode muligheter for å videreføre et Flytogtilbud samtidig som det gis plass til flere reisende i regiontog i rushtid.

I perioden fram til Effektpakken er realisert kan kapasiteten utnyttes bedre ved å redusere forskjellene i billettpriser mellom regiontogene og Flytoget. Vest for Oslo kan det, i tillegg vurderes å gi regionale reiser tilgang til (deler av) Flytoget i rushperiodene.

Det er faglig uenighet om samfunnsøkonomiske konsekvenser av å legge ned (integrere) Flytoget. Vår tidligere analyse (Vista Analyse, 2023) viser at nedleggelsen gir et betydelig samfunnsøkonomisk tap. En sentral del av arbeidet har derfor også vært å belyse betydningen av å differensiere togtilbudet for å sikre at trafikanter med ulike behov får et best mulig tilbud. Vi dokumenterer at tilpasning av togtilbudet til ulike gruppers behov (differensiert tilbud) både gir høyere samfunnsnytte og er et mer effektivt (høyere nytte og lavere kostnader) virkemiddel for å begrense trengsel enn Jernbanedirektoratets løsning med integrert togtilbud.

Vi gjentar og forsterker kritikken mot det faglige grunnlaget for Jernbanedirektoratets anbefaling om nedleggelse av Flytoget. I rapporten viser vi at også med Jernbanedirektoratets egen modell er videreføring av Flytoget med tilpassede billettpriser en (samfunnsøkonomisk) klart bedre løsning enn nedleggelse. Vi peker også på vesentlige svakheter ved modell/modellbruk: Nytten ved integrert tilbud er systematisk overvurdert fordi den ikke reflekterer at trafikanter har ulike preferanser og fordi det (gjennom urealistiske forutsetninger) er antatt at integrert tilbud vil gi en betydelig økning i tilbringertrafikken med tog til Oslo Lufthavn.

Rapport 2024/31: Flytoget med effektpakke E15

Vista-analyse.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg den beste opplevelsenGDPR