Vi gratulerer Vegard Østli med fullført doktorgrad
Oslo, 31.01.2025
Seniorøkonom Vegard Østli har fredag 31. januar forsvart doktorgradsavhandlingen sin ved NTNU. Avhandlingen undersøker hvordan ulike politiske virkemidler påvirker privat bilkjøp og -bruk.
«Vegards innsikt i transportsektoren, særlig om problemstillinger knyttet til elbiler, og hans erfaring med bruk av nye analysemetoder har stor verdi for Vistas arbeid. Vi er veldig stolte over å ha ham på laget,» sier daglig leder Orvika Rosnes.
En studie av bilhold og reiseatferd
Bilkjøring er en vesentlig kilde til CO₂-utslipp og kan bidra til køproblemer, lokal luftforurensning og støy. En viktig funksjon for offentlig politikk i transportsektoren er å korrigere for slike eksternaliteter. Hovedformålet med avhandlingen er å frembringe empiriske bevis på effekten og sammenhenger mellom ulike typer politiske tiltak som er tiltenkt å redusere negative eksternaliteter fra transport.
Avhandlingen, med tittelen "The influence of transport policies on car ownership and travel behavior: Insights from three empirical studies", består av tre essays som belyser ulike aspekter av transportøkonomi:
I det første essayet undersøkes effekten av elbileierskap på etterspørselen etter transport. Resultatene indikerer at eierskap av elbil er forbundet med betydelige økninger i samlet transportetterspørsel. Essayet demonstrerer at dette kan tilskrives økt bilbruk og en overgang fra alternative transportformer som kollektivtransport, sykkel og gange.
I det andre essayet studeres sammenhengen mellom tilbudet av kollektivtransporttjenester og nivået på bileierskap i husholdninger. Resultatene viser at høyere frekvens på tilbudet er assosiert med en reduksjon i bileierskap. Videre funn viser at denne effekten i stor grad skyldes en merkbar reduksjon i eierskap av kjøretøy med forbrenningsmotor (ICEV) og en liten økning i eierskap av elbiler (BEV).
I det tredje essayet undersøkes effekten av endringer i eksponering i bompenger for pendlere på husholdningers beslutninger om bilhold. Resultatene viser at eksponering for høyere bompengesatser i rushtiden, som samtidig øker den økonomiske verdien av bompengefritak for elbiler, akselererer overgangen til eierskap av biler med lavere CO₂-utslipp.
Datasettets panelstruktur muliggjør utnyttelse av variasjon i eksponering for ulike transportpolitiske tiltak mellom husholdninger over tid. Dette gir grunnlag for bruk av kvasieksperimentelle forskningsdesign som muliggjør troverdig identifikasjon av årsakssammenhenger mellom politiske inngrep og transportetterspørsel. Funnene i denne avhandlingen kan dermed gi verdifull innsikt i utformingen av målrettede og effektive politiske tiltak for å håndtere markedsfeil i transportsektoren.