VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk
Olje og gass
Lokal og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Orvika Rosnes
Daglig leder
Åsmund Sunde Valseth
Styreleder
Dag Morten Dalen
Partner
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Pernille Parmer
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
Kristian Roksvaag
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Bård Solheim Andersen
Assosiert partner
Tor Homleid
Assosiert partner
Maria Amundsen
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Jonas Jønsberg Lie
Magnus Digre Nord
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Ina Sandaker
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Harald Svartsund
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
Søk
Søk
Søk
no
no
en
power_settings_new
VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk
Olje og gass
Lokal og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Medarbeidere
Orvika Rosnes
Daglig leder
Åsmund Sunde Valseth
Styreleder
Dag Morten Dalen
Partner
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Pernille Parmer
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
Kristian Roksvaag
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Bård Solheim Andersen
Assosiert partner
Tor Homleid
Assosiert partner
Maria Amundsen
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Jonas Jønsberg Lie
Magnus Digre Nord
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Ina Sandaker
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Harald Svartsund
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
Vista Analyse AS © 2025
Meltzers gate 4, 0257 Oslo
Org.nr.: 968 236 342 MVA
+47 455 14 396
post@vista-analyse.no
www.vista-analyse.no
Rapport 2022/29
Modeller for likere nettleie
Åsmund Sunde Valseth og Haakon Vennemo
Modeller for likere nettleie
Kategori
Rapporter
Underkategori(er)
Kraft og energi
Skatter og offentlig økonomi
År
2022
Rapportnummer
29
Forfatter(e)
Åsmund Sunde Valseth
Haakon Vennemo
Last ned
file_download
(1.5 MB)
Les i nettleser
find_in_page
Content of this pdf is
searchable
Rapport 2022/29 | For Samfunnsbedriftene Energi Modeller for likere nettleie Åsmund Sunde Valseth, Haakon Vennemo Modeller for likere nettleie Vista Analyse | 2022/29 2 Dokumentdetaljer Tittel Modeller for likere nettleie Rapportnummer 2022/29 Forfattere Åsmund Sunde Valseth, Haakon Vennemo ISBN 978 - 82 - 8126 - 587 - 5 Prosjektnummer 22 - HVE - 09 Prosjektleder Åsmund Sunde Valseth Kvalitetssikrer Haakon Vennemo Oppdragsgiver Samfunnsbedriftene Energi Dato for ferdigstilling 5. juli 2022 Kilde forsidefoto Utbygging av strømnett i Gravermarka i Lofoten sommeren 1957. Wikimedia Commons. Tilgjengelighet Offentlig Nøkkelord Ene rgi, Strøm, Kraft, Nettleie, Nettregulering, Inntektsregulering, Skatt Om Vista Analyse Vista Analyse AS er et samfun nsfaglig analyseselskap med hovedvekt på økonomisk utredning, evaluering, rådgivning og forskning. Vi utfører oppdrag med høy faglig kvalitet, uavhengighet og integritet. Våre sentrale temaområder er klima, energi, samferdsel, næringsutvikling, byutvikling og velferd. Vista Analyse er vinner av Evalueringsprisen 2018. Våre medarbeidere har meget høy akademisk kompetanse og bred erfaring innenfor konsulentvirksomhet. Ved be- hov benytter vi et velutviklet nettverk med selskaper og ressurspersoner nasjonalt og internasjonalt. Selskapet er i sin helhet eiet av medarbeiderne. Modeller for likere nettleie Vista Analyse | 2022/29 3 Forord Vi takker Samfunnsbedriftene Energi for et interessant oppdrag. Vurderingene er gjort innenfor tre uker og med begrensede ressurser. Vi mener likevel vi h ar godt grunnlag for de konklusjonene vi trekker . Vi håper både oppdrags- giver, myndighetene og andre finner vårt bidrag verdifullt . 5. juli 2022 Haakon Vennemo Daglig leder Vista Analyse AS Modeller for likere nettleie Vista Analyse | 2022/29 4 Modeller for likere nettle ie Vista Analyse | 2022/29 5 Innhold Sammendrag og konklusjoner ................................ ................................ ................................ ................................ .... 6 1 Innledning ................................ ................................ ................................ ................................ ........................... 7 2 Målet om likere nettleie ................................ ................................ ................................ ................................ .... 11 3 Finansieringsmodell ................................ ................................ ................................ ................................ .......... 16 3.1 Tilskudd over statsbudsjettet 16 3.2 Overføringer mellom nettselskapene 17 3.3 Konklusjon 18 4 Ytterligere effektivitetskorrigering ................................ ................................ ................................ .................... 19 5 Terskler og dekningsgrad ................................ ................................ ................................ ................................ .. 20 Modeller for likere nettleie Vista Analyse | 2022/29 6 Sammendrag og konklusjoner Vista Analyse har på oppdrag fra Samfunnsbedriftene Energi vurdert ulike modeller for utjevning av nett- leien. Vi mener det er godt faglig grunnlag for slik utjevning. Vi anbefaler at utjevning skjer gjennom et tilskudd over statsbudsjettet, s om bør gis som en overslagsbevilgning. Vi legger til grunn at strømnettet fortsatt skal finansieres over strømregningen, og anbefaler at tilskuddet finansieres gjennom en særav- gift eller en økning i elavgiften. Vi anbefaler en målrettet ordning med en ters kel , som vil ha mye til felles med den tidligere utjevningsordningen. På sikt bør mer omfattende ordninger uten terskel utredes . Samfunnsbedriftene Energi ønsker en modell for likere nettleie som gir omfordeling , stabilitet og enkel- het. Mens kostnadene for transmisjonsnettet i dag fordeles likt, er det store geografiske forskjeller i nettleien for distribusjons - og regionalnettet. Vista Analyse mener det er godt faglig grunnlag for utjevning av nettleien . Geografiske fordelingshensyn tale r for at nettkostnadene fordeles likt geografisk, på samme måte som kostnadene ved mye annen infrastruktur. Dette hensynet korresponderer med Samfunnsbedriftenes ønske om omfordeling . Effek- tivitetstapet ved at nettbrukerne står overfor forskjellig kostnad ved bruk av strømnettet , når dette ikke er begrunnet i samfunnsøkonomiske kostnader, taler for utjevning. Fordelingsvirkningene ved særlig høy nettleie for noen nettbrukere med lav inntekt taler for utjevning. Hensynet til samfunnsmessig ra- sjonell utviklin g av regionalnettet taler for utjevning, fordi det er fare for at det bygges for lite nett der- som nettselskapene har insentiver til å begrense kostnader ut over det som ligger i inntektsreguleringen. Vi er mer usikre på hensynet til samfunnsmessig rasjonel l utvikling i distribusjonsnettet , men mener at det i hvert fall ikke er et sterkt argument mot likere nettleie. Hensynet til effektiv organisering vil i noen tilfeller svekkes dersom utjevningsordningen har en terskel. V i har vurdert hvordan en utjevningsordning kan utformes, på bakgrunn av tidligere utrede de modeller som frimerkemodellen og distri ktsenergimodellen samt tilskuddsordningen som eksisterte fra 2000 til 2017. Vi anbefaler at likere nettleie oppnås gjennom et tilskudd over statsbudsjettet . Det bør være en terskel som gjør at de fleste nettbrukerne som i dag har høy nettleie omfattes , og dekningsgraden bør være høy . En slik modell vil gi stor grad av omfordeling samtidig som den også ivaretar prinsippet om enkelhet , blant annet fordi den ligner mye på den tidligere utjevningsordningen. Videre legger vi til grunn at strømnettet fortsatt ska l finansieres over strømregningen, og anbefaler derfor at tilskuddet finansieres gjennom en ny særavgift eller en økning i elavgiften. Utjevning vil dermed skje gjennom omfordeling mellom nettbrukerne. Vi anbefaler ikke effektivitetskorrigering ut over det som allerede ligger i inntekts- reguleringen. På sikt bør en mer omfattende ordning uten terskel utredes . Vi tar utgangspunkt i at utjevningen gjelder kostnadene ved nettutbygging og - drift. I den grad nettleien stiller nettbrukerne overfor samfunnsøkonomis ke kostnader ved bruk av nettet, bør ikke dette påvirkes av utjevningsordningen. Med utjevningsordningen vi anbefaler bør det være uproblematisk å stille nett- brukerne overfor samfunnsøkonomiske kostnader innenfor den delen av nettkostnadene som fortsatt må dekkes gjennom nettleie. Grad av finansiering gjennom anleggsbidrag bør heller ikke påvirkes. Vi mener det viktigste man kan gjøre for å oppnå stabilitet rundt en utjevningsordning, er å skape for- ståelse for at det er godt faglig grunnlag for utjevning av nettleien. Modeller for likere nettleie Vista Analyse | 2022/29 7 1 Innledning Vista Analyse har på oppdrag for Samfunnsbedriftene Energi utredet modeller for likere nettleie i Norge. Sa mfunnsbedriftene Energi er en er en arbeidsgiver - og interesseorganisasjon som representerer nær- mere 170 produsenter , nettdistributører og omsetningsselskap av elektrisk kraft. Samfunnsbedriftene Energi ønsker en modell for likere nettleie som ivareta r følgende prinsipper : • Omfordeling: Modellen skal gi en omfordeling av de samlede nettkostnadene, som gir en t ilnær- met lik fordeling mellom brukere i ulike deler av landet. • Stabilitet: Modellen skal gi en finansiering som sikrer forutsigbare og stabile rammer over tid. Det er ikke ønskelig med årlige budsjettjusteringer eller salderinger. • Enkelhet: Modellen skal i kke kreve store ressurser til innføring og administrasjon. Videre skal mo- dellen være så lett forståelig som mulig . Vi beskriver i innledningen kort de geografiske forskjellene i dagens nettleie og den tidligere utjevnings- ordningen. Deretter redegjør vi for hovedforskjellene mellom ulike modeller for likere nettleie. Så for- klarer vi nærmere vårt utgangspunkt om at utjevning ikke gjelder ev. samfunnsøkonomiske kostnader som er priset gjennom nettleien , før vi til slutt gir en leseveiledning. Geografiske forskjeller i dagens nettleie Reguleringsmyndigheten for energi (RME) i NVE utredet i 2019 virkemidler for utjevning av nettleie. 1 Vi viser til RMEs utredning for en detaljert gjennomgang av hvordan nettleien varierer geografisk, og gjengir he r bare hovedpunkter. Ifølge RME var gjennomsnittlig nettleie 30 øre/kWh uten avgifter per januar 2019, for en husholdning med et årlig forbruk på 20 000 kWh. Figur 1 fra RME v iser at mange nettbrukere har nettleie rundt gjennomsnittet, mens noen nettbrukere har vesentlig høyere nettleie. 1 RME høringsdokument nr. 1/2019 Utredning av virkemidler for utjevning av nettleie . Modeller for likere nettleie Vista Analyse | 2022/29 8 Figur 1 Nettleie i øre/kWh eksl. avgifter for husholdningskunder, fra RME (2019) Tidligere utjevningsordning Fra 2000 til 2017 var det en utjevningsordning der nettselskapene fikk dekket 75 prosent av kostnader over en terskelverdi. Terskelverdien ble bestemt av bevilgningen, som varierte mellom 10 og 120 mill. kroner i løpet av denne perioden. Figur 1 fra RME viser størrelsen på bevilgningen og gjennomsnittlig tilskudd for de som mottok tilskudd, gjennom årene ordningen eksisterte . Figur 2 Tilskuddsbevilgning og gjennomsnittlig støtte i øre/kWh, fra RME (2019) Mo deller for likere nettleie Vista Analyse | 2022/29 9 Modeller for likere net tleie I tidligere utredninger er det skilt mellom ulike modeller : - Tilskuddsordning: Tilskudd bevilges over statsbudsjettet til nettselskap med nettleie over en terskelverdi . - Frimerkemodellen: Nettleien utjevnes fullstendig gjennom overføringer mellom nett selskapene. - Distriktsenergimodellen: Som frimerkemodellen, men med korrigering for selskapets kostnads- effektivitet vurdert gjennom DEA - modell på samme måte som for inntektsrammen. Inndelingen er imidlertid ikke helt treffende . Det er for eksempel mulig å u tjevne fullstendig gjennom en tilskuddsordning, og det er mulig å bare utjevne delvis gjennom overføringer mellom nettselskapene. Overordnet skiller modellene seg fra hverandre langs to dimensjoner, (1) finansieringsmodell og (2) ut- jevningsgrad. I Tabell 1 . 1 har vi beskrevet hvordan modelle r kan utformes langs begge disse dimensjo- nene. Tabell 1 . 1 Modeller for likere nettleie – Overordnet inndeling Tilskudd Overføringer mellom nettselskap- ene Delvis utjevning Tilskudd over statsbudsjettet, men begrenset ved terskler og/eller dekningsgrad. Som tidligere til- skuddsordning. Overføringer mellom selskapene, men begrenset ved terskler og/el- ler dekningsgrad. Full utjevning Alle nett selskap får tilskudd i et slikt omfang at nettleien utjevnes fullstendig. Overføringer mellom selskapene i et slikt omfang at nettleien utjev- nes fullstendig. Som frimerkemo- dellen . I tillegg er det for begge finansieringsmodeller og alle utjevningsgrader mulig å korrigere for kostnads- effektivitet på samme måte som i distriktsenergimodellen . F inansieringsmodell kan derfor vurderes uavhengig av utjevningsgrad. Vi ser på den delen av nettleien som ikke gjenspeiler samfunnsøkonomiske kostnader Vi tar utgangspunkt i at utjevningen gjelder kostnadene ved nettutbygging og - d rift . I den grad nettleien stiller nettbrukerne overfor samfunnsøkonomiske kostnader ved bruk av nettet, bør ikke dette påvirkes av utjevningsordningen. I dag stilles kundene overfor kostnaden ved økt (eller verdien av redusert) ener- gitap i strømnettet. Vi dere kan energileddet på tidspunkter der nettkapasiteten er begrenset , forstås som en prising av knapp nettkapasitet. Vi vurderer det som uproblematisk for nettselskapene å fortsette å stille nettbrukerne overfor sam- funnsøkonomiske kostnader ved bruk av ne ttet. Selv i ytterpunktet der nettleien for alle selskaper re- duseres helt ned til nivået for det selskapet som i dag har lavest nettleie, bør dette nivået være tilstrek- kelig til å tillate prising av slike kostnader. Så lenge en betydelig del av kostnadene ved utbygging og drift dekkes over nettleien, vurderer vi det ikke som nødvendig å ta eksplisitt hensyn til dette i utformingen av utjevningsordningen. Modeller for likere nettleie Vista Analyse | 2022/29 10 Vi legger til grunn at nettleien for alle modeller fortsatt kan reduseres med avbruddskostnader (KILE), slik at nettselskapene på samme måte som i dag fortsatt har insentiv til å begrense disse. Tiltak for likere nettleie bør ikke påvirke i hvilken grad nettutbygging finansieres gjennom anleggsbidrag . Bruk av anleggsbidrag er regulert gjennom et eget regelverk. Leseveiledning Vi vurderer først målet om likere nettleie i kapittel 2 . Deretter vurderer vi i kapittel 3 de ulike finansieringsmodellene. Først vurderer vi hvordan en tilskudds- modell kan utformes. Blant annet vurderer vi om tilskudd bør gis gjennom en ordinær bevilgning eller en overslagsbevilgning. Videre vurder er vi om tilskuddet bør finansieres gjennom det generelle skatte - og avgiftssystemet, innføring av en særavgift eller økning av elavgiften, eller gjennom en sektoravgift. Deretter vurderer vi modellen med overføringer mellom nettselskapene. Til slutt samme nligner vi mo- dellene og kommer med en anbefaling. Vi vurderer i kapittel 4 om modellen bør korrigeres for kostnadseffektivitet på samme måte som i distriktsenergi modellen. Til slutt vurderer vi i kapittel 5 terskler og dekningsgrad. Konklusjonene våre står sammen med sammendraget. Modeller for likere nettleie Vista Analyse | 2022/29 11 2 Målet om likere nettleie Samfunnsbedriftene Energi ønsker en modell for likere nettleie som gir tilnærmet lik nettleie for brukere i ulike deler av landet. Vi har gjort en overordnet vurdering av det faglig e grunnlag et for utjevning av nettleien , ut fra følgende hensyn: • Geografis ke fordelingshensyn • Effektivitets tap ved ulik kostnad for bruk av strømnettet • Fordelingsvirkninger for ulike inntektsgrupper • Samfunnsmessig rasjonell nettutvikling – distribusjonsnett • Samfunnsmessig rasjonell nettutvikling – regionalnett • Effektiv organisering Vår vurdering er at det er godt faglig grunnlag for utjevning av nettleien. Geografiske fordelingshensyn Uten tiltak for likere nettleie vil noen nettbrukere betale mer enn andre, avhengig av hvor de bor. Vi legger til grunn at det er ønskelig at den fiskale delen (kostnadsdekning) av nettleien fordeles noenlunde likt geografisk, på samme måte som andre infrastrukturkostnader. Geografiske fordelingshensyn taler for likere nettleie . Effektivitetstap ved ulik kostnad for bruk av strøm nettet Uten tiltak for likere nettleie vil noen nettbrukere stå overfor en høyere kostnad for å bruke nettet enn andre. Når kostnadsforskjellen ikke kan begrunnes ved samfunnsøkonomiske kostnader ved bru k av nettet, innebærer forskjellige kostnader et samfunnsøkonomisk tap. Grunnen er at effektivitetstapet (dødvektstapet) ved det som i praksis er en avgift , øker i avgiftssatsen. Kostnaden ved redusert bruk av nettet for de med høy nettleie er større enn g evinsten ved økt bruk av nettet for de med lav nettleie, sammenlignet med en situasjon med lik nettleie. Hensynet t il å begrense effektivitetstap ved avvisning taler derfor for likere nettleie. Fordelingsvirkninger for ulike inntektsgrupper Uten tiltak for likere nettleie vil noen nettbrukere betale mer i nettleie enn andre. Særlig fastleddet har negative fordelingsvirkninger, fordi alle betaler samme beløp uavhengig av inntekt. Kostnaden ved å betale fastleddet er større for de med lav innte kt enn for de med høy. Det har en velferdskostnad at lavinntektsgrupper betaler mer nettleie i noen deler av landet enn i andre , fordi kostnaden ved å bruke inntekten sin på nettleie er større dess mer en må betale. Utjevning av nettleie vil gjøre at lavin ntekts- grupper i ulike deler av landet får likere nettleie. Dette vil gi økt velferd , fordi verdien av reduksjonen Modeller for likere nettleie Vista Analyse | 2022/29 12 for lavinntektsgrupper som hadde høy nettleie, vil være større enn kostnaden ved økningen for lavinn- tektsgrupper som hadde lav nettleie. Ford elingsvirkninger for ulike inntektsgrupper taler derfor for likere nettleie. Samfunnsmessig rasjonell nettutvikling - distribusjonsnett Utgangspunktet for den økonomiske reguleringen av nettselskapene er at insentiver til kostnadseffek- tivitet gis gjennom a vkastningen til selskapene og deres eiere. 2 RME beregner hvert år en inntekts- ramme for alle nettselskap, som blir en del av nettselskapenes tillatte inntekt. Inntektsrammen bereg- nes på bakgrunn av to deler, kostnadsgrunnlaget og kostnadsnormen, som i dag vektes med henholdsvis 40 og 60 prosent. Fra 2023 skal vektingen endres til henholdsvis 30 og 70 prosent. Kostnadsgrunnlaget beregnes på bakgrunn av hvert nettselskaps faktiske kostnader. Kostnadsnormen beregnes på bakgrunn av gjennomsnittlige kostnader for å løse tilsvarende oppgaver. Dersom et selskap løser oppgavene mer effektivt enn gjennomsnittet vil selskapet få høyere avkastning enn referanserenten. RME beskriver kostnadsnormen slik: 3 Kostnadsnormen er et mål på hva totalkostnade n i et nettselskap skulle vært dersom de utførte oppgavene sine på en gjennomsnittlig effektiv måte. Kostnadsnormen tar hensyn til omfanget av de enkelte nettselskapenes oppgaver og plikter, men den er i stor gr ad frikoblet fra selska- penes egne kostnader. (...) Kostnadsnormen til et gjennomsnittlig effektivt nettselskap vil være tilnærmet lik kostnadsgrunnlaget deres, og selskapet kan forvente å få en avkastning på sin ka- pital som tilsvarer referanserenten. I dag er oppgavevariablene som brukes i beregning av inntektsrammens kostnadsnorm (1) antall kunder, (2) antall kilometer høyspent nett og (3) antall nettstasjoner. Hvert nettselskaps kostnader ved å løse disse oppgavene sammenlignes med andre selskaper gjennom en DEA - modell (Data Envelopment Ana- lysis). Selskapene har sterke insentiver til å unngå kostnader som ikke er nødvendige for å løse de definerte oppgavene . I dag får de bare dekket 40 pst. av slike kostnader, og fra 2023 bare 30 pst. Det betyr at det bare er 40 og etter hvert 30 pst. av disse kostnadene som kan veltes over på nettbrukerne gjennom nettleien. Med dagens oppgavevariabler kan selskapene i noen tilfeller ha insentiv til å bygge for mye nett, i andre tilfeller for lite. O ppgavevariablene kan i d ag til en viss grad påvirkes av nettselskapene selv. For eksem- pel er antall kilometer nett i seg selv en oppgavevariabel. Det kan derfor være tilfeller der bygging av mer nett vil øke både kostnadsgrunnlaget og kostnadsnormen. Hvorvidt dette gir insentiv t il å bygge for mye eller for lite nett, avhenger imidlertid av et selskaps kostnadseffektivitet. Dersom selskap et bygger en ny linje mer kostnadseffektivt enn gjennomsnittet, vil selskapet få en høyere avkastning enn referan- serenten. Da kan det være tilfeller der selskapet har insentiver til å bygge mer nett enn nødvendig . Men dersom selskapet bygger linjen mindre kostnadseffektivt enn gjennomsnittet, vil avkastningen være la- vere enn referanserenten . I slike tilfeller vil selskapet ha insentiv til å bygge mindre nett . Fordi 30 pst. 2 Se NVEs faktaark nr. 1 - 9/2021 for gode innføringer i ulike sider ved den økonomiske reguleringen: https://www.nve.no/regu- leringsmyndighe ten/regulering/nettvirksomhet/økonomisk - regulering - av - nettselskap/ 3 NVE s faktaa rk nr. 2/2021 Inntektsrammer Modeller for likere nettleie Vista Analyse | 2022/29 13 av kostnadene uansett dekkes gjennom kostnadsgrunnlaget, er det rimelig at den samlede virkningen ligger n ærmere for mye enn for lite nett. RME arbeider imidlertid med nye oppgavevariabler som i mindre grad kan påvirkes av nettselskapene selv . E t ev. insentiv til å bygge for mye nett , knyttet til oppgavevariablene , vil reduseres eller forsvinne dersom oppgavev ariablene endres . Dersom oppgavevariablene endres vil de trolig gjelde mye av leve- tiden til nettanlegg som besluttes i dag. Spørsmålet er uansett om nettselskapene skal ha et insentiv til å begrense kostnadene og dermed nett- leien, ut over hensynet til avk astning . Som diskutert over har nettselskapene allerede sterke insentiver til å begrense kostnadene. I noen tilfeller kan selskapene med dagens oppgavevariabler ha insentiv til å bygge for mye nett, men dette insentivet vil reduseres eller forsvinne dersom oppgavevariable ne end- res . I noen tilfeller kan et ytterligere insentiv til å begrense kostnadene gi for lite nettutbygging. Det kan være tilfelle dersom et selskap får en lavere avkastning enn referanserenten ved å bygge mer nett, og i tillegg vektl egger hensyn til nettleienivået. Dersom hensynet til nettleienivå vektlegges tungt, kan det i mange tilfeller bli for lite nett. Merk at dersom det er samfunnsmessig rasjonelle tiltak som ikke fanges opp av oppgavevariablene (eller inntektsreguleringen for øvrig, for eksempel hensynet til å begrense avbruddskostnader), vil selskapene ha svært svake insentiver til å gjennomføre disse tiltak ene . Dersom det finnes slike tiltak, vil hensynet til å begrense nettleien ytterligere svekke insentivene til å gjennomf øre dem. Samlet er vår vurdering at hensynet til samfunnsmessig rasjonell nettutvikling i distribusjonsnettet i hvert fall ikke er et sterkt argument mot tiltak for likere nettleie. Samfunnsmessig rasjonell nettutvikling – regionalnett For tiltak i regionalnettet 4 er det krav om anleggskonsesjon. Myndighetene skal i konsesjons behand- lingen vurdere om tiltaket er samfunnsmessig rasjonelt. Oppgavevariablene kan i enda større grad enn fo r (lokalt) distribusjonsnett påvirkes av selskapene: • Vektede verdier for luftlinjer • Vektede verdier for jordkabler • Vektede verdier for sjøkabler • Vektede verdier for stasjonskomponenter Vektingen bestemmes av anleggenes egenskaper. Videre korrigeres oppgave ne for rammevilkår ( ter- reng ) . Hvis tiltak i regionalnettet ikke måtte ha anleggskonsesjon , vill e det her vært fare for overinvestering. Selskapene ville (fra 2023) fått dekket 30 pst. av kostnadene direkte, og i tillegg pluss/minus 70 pst. avhengig av kost nadseffektivitet . Men fordi tiltakene er konsesjonspliktige, er det likevel ikke fare for overinvestering. Dette forutsetter at myndighetene i konsesjonsbehandlingen klarer å vurdere godt om tiltak er samfunnsmessig rasjo- nelle eller ikke. 4 Noen steder omtalt som regionalt distribusjonsnett , blant annet i NVEs faktaark nr . 5/2021 Kostnadsnormen – regionalt dis- tribusjonsnett . Modeller for likere nettleie Vista Analyse | 2022/29 14 Uten tiltak for likere nettleie kan det derimot være fare for underinvestering . Dersom nettselskapene tar hensyn til nettleienivået vil de ønske å investere mindre. En del tiltak vil nettselskapene være pliktige til å planlegge og søke om konsesjon til ut fra tilknytningsplikten. Men det kan være samfunnsmessig rasjonelle tiltak som nettsel skapene ikke er pliktige til å planlegge og konsesjonssøke ut fra tilknytnings- plikt. For eksempel kan det være tiltak for bedre forsyningssikkerhet som nettselskapene ikk e er pliktige til ut fra tilknytningsplikten eller andre plikter, men som likevel er samfunnsmessig rasjonelle. Det kan også være koordineringsproblemer («høna og egget» - problemer) der nytt forbruk vil etablere seg der- som det investeres i nett, men det nye forbruket ikke er tilstrekkelig konkret til å utløse tilknytningsplikt. Vår vurdering er at hensynet til samfunnsmessig rasjonell nettutvikling i regionalnettet taler for likere nettleie. Effektiv organisering Hensynet til effektiv organisering er ofte tr ukket fram som et argument mot tiltak for likere nettleie. Vi vurderer ikke her hvorvidt sammenslåing av nettselskaper er ønskelig eller ikke, men tar utgangspunkt i hvordan tiltak for likere nettleie vil slå ut i tilfeller der sammenslåing er ønskelig . De tte kan for eksempel være et tilfelle der samlede kostnader for det sammenslåtte selskape t er lavere enn da de var to ulike selskaper. Dersom utjevning skjer gjennom et system med en terskel, for eksempel der nettselskap får tilskudd dersom nettleien er over et visst nivå, kan tiltak for likere nettleie i noen tilfeller svekke insentivene til sammenslåing. Dette vil skje dersom det nye se lskapet kommer under terskelen for tilskudd, og størrel- sen på tilskuddet er større enn gevinsten ved kostnadsreduksjon ved sammenslåing. Tilskuddet vil da falle bort, og gjennomsnittlig nettleie for kundene til de to selskapene vil være høyere enn før samm en- slåingen. Dette vil ikke skje dersom det ikke er noen terskel. Tilskuddet vil da være like stort i andel av kostnader for det sammenslåtte selskapet, som da det var da de var to ulike selskaper. I tilfeller der sammenslåing av nettselskap er ønskelig, vi l insentivene til sammenslåing i noen tilfeller svekkes ved terskler i utjevningsmodellen. Insentivene svekkes ikke dersom det ikke er slike terskler. Konklusjon Vår samlede vurdering er at det er godt faglig grunnlag for tiltak for likere nettleie. Geografiske forde- lingshensyn, effektivitetstap gjennom avvisning , andre fordelingshensyn og hensynet til samfunnsmes- sig rasjonell utvikling av regionalnettet , er faktor er som taler for likere nettleie. Hensynet til samfunns- messig rasjonell utvikling av distribusjonsnettet er mer komplisert, men vi mener at det i hvert fall ikke er et sterkt argument mot likere nettleie. Hvorvidt hensynet til effektiv organisering er et a rgument mot likere nettleie eller ikke har betydning, avhenger av hvordan utjevningsordningen utformes. Som beskrevet i innledningen bør ikke prising av samfunnsøkonomiske kostnader jevnes ut. Nettbru- kerne bør fortsatt stå over priser som gjenspeiler kostn aden ved økt (eller gevinsten ved redusert) tap i nettet. I den grad nettleien brukes til å prise begrenset overføringskapasitet, bør ikke dette påvirkes av utjevning. Selv med stor grad av utjevning bør det imidlertid være uproblematisk å prise samfunnsøk o- nomiske virkninger innenfor den delen av kostnadene som fortsatt må dekkes gjennom nettleie. Modeller for likere nettleie Vista Analyse | 2022/29 15 Vurderingen vår av insentiver til samfunnsmessig rasjonell nettutvikling forutsetter at nettselskapene og deres eiere ønsker en markedsmessig avkastning. De fleste nettselskap er imidlertid he lt eller delvis eid av en eller flere kommuner , og det kan tenkes at disse har et lavere avkastningskrav. I så fall vil nettselskapene ha for sterke insentiver til å bygge nett. På den annen side kan det også tenkes at ko m- munene i praksis har høyere avkastningskrav, dersom de er uvillige til å skyte inn kapital selv ved for- ventet lønnsomhet. Det er derfor ikke klart hvilken vei det kommunale eierskapet drar nettinveste- ringene. Vår vurdering er at det viktigste man kan gjør e for å oppfylle Samfunnsbedriftenes ønske om stabilitet rundt en framtidig utjevningsordning, er å skape forståelse for det faglige grunnlaget for likere nettleie. Modeller for likere nett leie Vista Analyse | 2022/29 16 3 Finansieringsmodell 3.1 Tilskudd over statsbudsjettet Vi vurderer her hvordan en tilskuddsmode ll kan utformes. Vi vurderer først om tilskudd bør gis gjennom en ordinær bevilgning eller en overslagsbevilgning. Deretter vurderer vi om tilskuddet bør finansieres gjennom det generelle skatte - og avgiftssystemet, en særavgift en sektoravgift. Bevilgning stype Mens en ordinær bevilgning ikke kan overskrides, kan en overslagsbevilgning overskrides mot etterføl- gende framlegg for Stortinget. Overslagsbevilgninger kan brukes når utgiftsbehovet følger av regelverk fastsatt av Stortinget. Omtale i Finansdepartem entets veileder i statlig budsjettarbeid: Når stikkordet «overslagsbevilgning» føyes til en utgiftsbevilgning, gir stikkordet fullmakt til å overskride bevilgningen , jf. bevilgningsreglementet § 5 annet ledd nr. 1. Vilkåret for å bruke stikkordet er at utg iftsbehovet følger av regelverk som Stortinget har fastsatt. (...) Sykepenger og pensjoner fra folketrygden og driftstilskudd til barnehager er typiske eksempler på tilskudds- bevilgninger der stikkordet kan benyttes. For m ange tilskuddsordninger har Stortin get vedtatt generelle regler, men overlatt til departementene å gi utfyllende bestemmelser. Departemen- tene har i slike tilfeller visse muligheter til å påvirke utgiftsnivået. Finansdepartementet har ikke kunnet tilrå bruk av stikkordet dersom utgiftsnivået ikke i det alt vesentlige er bundet av det regelverket Stortinget har vedtatt. Strømstøtten er bevilget som en overslagsbevi lgning. Stortinget har ve d tatt en midlertidig lov om støtte til husholdninger som følge av ekstrao r dinære strømutgifter, som gir grunnlag for å bruke denne bevilg- ningstypen. Selv om en overslagsbevilgning kan synes mer stabil og forutsigbar, er det ikke sikkert at forskjellen fra en ordinær bevilgning eg entlig er så stor. Tilskudd gjennom overslagsbevilgning innebærer at størrelsen vurderes og bestemmes i forbindelse med Stortingets vedtak om regelverket for ordningen. Men f orslag til endringer i regelverket kan utarbeides i forbindelse med den ordinære b udsjettprosessen og frem- mes i forbindelse med forslag til statsbudsjett. Slik sett har en overslagsbevilgning mye til felles med skatteregler. Bruk av overslagsbevilgning gir ikke noe frikort i budsjettprosessen. Over slag sbevilgning kan likevel ha noe for seg , dersom det er ønskelig at nettselskap og - brukere skal kunne forholde seg til at en viss andel av kostnadene dekkes o.l. Uten overslagsbevilgning kan det oppstå situasjoner der det oppstår usikkerhet om støtten fordi bevilgningen ikke er tilstrekkelig , og en da må tilbake til Stortinget for å øke bevilgningen. Med en overslagsbevilgning kan man da overskride bevilg- ningen og orientere Stortinget etterpå. Dette var trolig en viktig grunn til at strømstøtten ble gitt som overslagsbevilgning, fordi støtten avhenger av svært usikre strømpriser. Bruk av overslagsbevilgning vil innebære noe større administrative kostnader i forbindelse med innfø- ringen, fordi det må utarbeides og vedtas en lov. De løpende administrative kostnade ne vil imidlertid trolig være min dre . Modeller for likere nettleie Vista Analyse | 2022/29 17 Merk at tilskuddet gjennom overslagsbevilgning kan rammes inn med for eksempel en øvre grense, ved behov for kostnadskontroll. Vi anbefaler at tilskudd gis gjennom en overslagsbevilgning, dersom tilskudd skal gis over statsbudsjet- tet . Finansieringskilde Tilskudd over statsbudsjettet kan finansieres på ulike måter: • D et ordinære skatte - og avgiftssystemet : T ilskuddet er ikke knyttet til noen spesifikk inntektskilde, men finansieres av samlede skatter og avgifter (unntatt gebyrer og sektoravgifter) på samme måte som de aller fleste andre utgifter. • Særavgift: Tilskuddet finansieres her egentlig gjennom det ordinære skatte - og a vgiftssystemet på samme måte som ovenfor. M en dersom tilskuddet innføres samtidig som det innføres en tilsva- rende særavgift, vil nok mange oppleve det som at tilskuddet finansieres slik. Elavgiften er en sær- avgift. Særavgifter er ikke øremerkede. • Sektoravgift: En sektoravgift er øremerke t . Vi legger til grunn at en særavgift eller sektoravgift vil være per kilowattime på samme måte som elav- giften og energileddet. Vi er usikre på om vilkårene for å kunne finansiere u tjevning av nettleien gjennom en sekto ravgift er oppfylt. Finansdepartementet skriver i rundskriv R - 112/15 at «det bør utvises stor tilbakeholdenhet med å innføre sektoravgifter for å finansiere offentlige utgifter». Sammen betyr dette at innføring av en sektoravgift for å finansiere utjevning trolig vil være komplisert . Dette taler for å ikke legge opp til at utjevning finansieres gjennom en sekt or avgift. Hvorvidt utjevning av nettleien bør finansieres gjennom det ordinære skatte - og avgiftssystemet , i s te- det for over strømregningen gjennom en særavgift, er en mer omfattende problemstilling . Dette er et spørsmål vi ikke har kunnet vurdere skikkelig innenfor dette relativt begrensede oppdraget. I praksis vil utjevning finansiert gjennom det ordinære skatte - og avgiftssystemet , innebære å flytte deler av finan- sieringen av strømnettet fra strømregningen og over på det ordinære skatte - og avgiftssystemet. De nne mer omfattende problemstillingen berører også n ivået på elavgiften. Vi avgrenser derfor vurderingen til finansiering over strømregningen. Det vil si at utjevning en skjer gjen- nom en omfordeling mellom nettkunder . Vi anbefaler at tilskudd finansieres gjennom å innføre en særavgift eller øke elavgiften, d ersom tilskud- det skal gis over statsbudsjettet og gitt at strømnettet skal betales over strømregningen. 3.2 Overføringer mellom nettselskapene Overordnet innebærer overføringsmodellen at nettselskap med lave kostnader må kreve inn mer nett- leie fra sine kunder, mens nettselskap med høye kostnader må kreve inn mindre. Samtidig overføres inntekter fra selskaper med lave kostnader til selskaper med høy. En overføringsmodell er administrativt krevende og krever et detaljert overføringssystem eller at det etableres en ny sentral enhet. Dette er beskrevet nærmere av RME i deres utredning: Modeller for likere nettleie Vista Analyse | 2022/29 18 Både frimerkemodellen og d istriktsenergimodellen innebærer at kundene betaler en annen sum gjennom nettleien enn tillatt inntekt for nettselskapet. Det er derfor behov for en omfor- deling av inntekter mellom selskapene. Omfordelingen forutsetter at selskapene som skal hente inn mindre enn tillatt inntek t gjennom nettleien, får overført penger fra ett eller flere selskaper som skal hente inn mer enn tillatt inn- tekt. Dersom pengestrømmene skal håndteres direkte mellom selskapene, må det skje gjennom en mengde transaksjoner. Det vil være behov for å fastset te gjennom regulering at nettselska- pene skal hente inn andre beløp fra kundene enn sin egen tillatte inntekt. Det må også fastsettes en betalingsplan for hvert selskap, som spesifiserer hvilke(t) selskap de skal betale til eller motta penger fra. Hvem som har ansvar og frister for overføring av penger må til enhver tid være klart definert. Alternativt kan pengestrømmene håndteres i en sentral enhet. 3.3 Konklusjon Vi anbefaler at likere nettleie oppnås gjennom tilskudd over statsbudsjettet. Videre anbefaler vi at til- skuddet gis som en overslagsbevilgning . Vi legger til grunn at strømnettet som i dag skal finansieres over strømregningen og at utjevning skal skje gjennom omfordeling mellom nettbrukerne , og anbefaler der- for at tilskuddet finansieres gjennom en ny s æravgift eller en økning i elavgiften . Modeller for likere nettleie Vista Analyse | 2022/29 19 4 Ytterligere effektivitetskorrigering Distriktsenergi har foreslått en variant av frimerkemodellen (full utjevning gjennom overføringer mel- lom nettselskapene) der utjevningen justeres for nettselskapenes effektivitet v urdert gjennom DEA - modellen RME bruker i inntektsreguleringen. RME beskriver modellen slik i sin utredning av tiltak for likere nettleie: - Inntektsrammer og kostnader til overliggende nett knyttet til kundegruppene som inngår i mo- dellen blir jevnet ut til e n nasjonal gjennomsnittsleie for disse kundegruppene. - Gjennomsnittet blir justert for den målte effektiviteten det enkelte selskap oppnår i de sam- menlignende analysene. I praksis vil dette innebære at kundene til et gjennomsnittlig effektivt selskap betale r en nettleie lik landsgjennomsnittet, mens kundene til et mindre effektivt selskap betaler en høyere nettleie. Tilsvarende får kundene til et selskap som er mer effektivt enn gjen- nomsnittet en lavere nettleie. Prinsipielt kan effektivitetskorrigering gjøres uavhengig av finansieringsmodell (statsbudsjett eller over- føringer mellom nettselskapene) og uavhengig av utjevningsgrad. Korrigering vil innebære at selskaper som er mindre (mer) kostnadseffektive enn gjennomsnittet mottar mindre (mer) i tilskudd/overføring, slik at nettleien reduseres mindre (mer) . Korrigeringen vil komme i tillegg til den vanlige effektivitetskorrigeringen gjennom inntektsreguleringen. Gjennom inntektsreguleringen vil selskaper som er mindre effektive enn gjennomsnittet få lavere av- kastning enn referanserenten, fordi effektivitetskorrigeringen reduserer inntektsrammen. Med tiltak for likere nettleie, men uten ekstra effektivitetskorrigering, vil inntektsrammen fordeles på nettleie og t il- skudd/overføring for likere nettleie. Den vanlige effektivitetskorrigeringen bidrar til at summen av nett- leie og tilskudd/overføring blir mindre, på bekostning av selskapet og dets eiere. Ytterligere effektivitetskorrigering vil ikke påvirke størrelsen på inntektsrammen, men vil endre forde- lingen på nettleie og tilskudd/overføring innenfor inntektsrammen. Selskaper som er mindre kostnads- effektive enn gjennomsnittet vil måtte dekke en større andel gjennom nettleie, og vice versa. Selskapene vil med ekstra effektivitetskorrigering få sterkere insentiv til å redusere kostnadene. Dersom oppgavevariablene som ligger til grunn for DEA - analysen var perfekte, ville det være ønskelig med svært sterke insentiver til å redusere kostnader. Men ettersom oppgavevariabl ene ikke er perfekte, kan det ha uheldige konsekvenser å stramme til insentivene altfor mye. I tillegg til at det er utfordrende å overskue hvordan ytterligere effektivitetskorrigering påvirker selska- penes insentiver, vil et slikt element være komplisert å innføre og drifte. Vi anbefaler derfor ikke at det gjøres noen effektivitetskorrigering ut over det som allerede skjer gjen- nom den økonomiske reguleringen. Modeller for likere nettleie Vista Analyse | 2022/29 20 5 Terskler og dekningsgrad Vi vurderer i dette kapittelet hvordan ulike grad av utjevning kan oppnås med de ulike finansieringsmo- dellene. Både ved finansiering over statsbudsjettet og gjennom overføringer • Terskel: Nettleienivå der utjevningsordningen slår inn. Nettleie over terskelen dekkes i tråd med dekningsgra d. Dersom terskelen settes så lavt at ing en kommer under den, omtaler vi dette som ingen terskel . • Dekningsgrad: I hvor stor grad nettleie over terskelen dekkes. I Tabell 5 . 1 sammenligner vi situasjonen med og uten terskel , ut fra hensynene som ble b eskrevet i kapittel 2 s amt hensynet til enkelhet . Vi legger her til grunn at terskelen er satt slik at alle nettselskaper med vesentlig høyere nettleie enn gjennomsnittet, kommer over terskelen. Videre legger vi til grunn samme dekningsgrad. Dagens situasjon uten tiltak for like re nettleie er sammenligningsgrunnlaget . An- tall p lusser og minuser er ikke sammenlignbare mellom ulike hensyn. Tabell 5 . 1 M odell med og uten terskel sammenlignet med situasjonen uten utjevningsordning Overskrift Terskel Ingen terskel Geografiske fordelingshensyn ++ +++ Effektivitetstap ved avvisning ++ +++ Andre fordelingshensyn ++ +++ Samfunnsmessig rasjonell nett- utvikling – distribusjonsnett 0 0 Samfunnsmessig rasjonell nett- utvikling – regionalnett + +++ Effektiv organisering - 0 Enkelhet - --- Mesteparten av gevinstene knyttet til geografiske fordelingshensyn, effektivitets virkninger og andre for- delingshensyn kan realiseres i en modell med terskel, når terskelen er satt slik at de fleste med høy nettleie får støtte. For hensynet til samfunnsmessig rasjonell utvikling av distribusjonsnett konkluderte vi i kapittel 2 med at hensynet i hvert fall ikke talte mot likere nettleie. Dersom dette hensynet taler for (mot) likere nett- leie, vil virkningen være mindre (større) med terskel enn uten . Men etter som virkningen er tvetydig setter vi null her. En modell uten terskel vil i større grad bidra til samfunnsmessig rasjonell utvikling av regionalnett, fordi færre nettsels kaper får insentiver til å bygge for lite nett, gjennom hensyn til nettleienivået. Med terskel vil mange av selskapene som ikke får tilskudd/støtte fortsatt ta hensyn til virkningen på nettleienivået, selv om de ikke har høy nettleie. En modell uten terskel vil ikke redusere insentivene til sammenslåing, i tilfeller der dette er ønskelig. Samlet tilskudd/overføring for det sammenslåtte selskapet vil være lik samlet tilskudd/overføring for de ulike selskapene. Selskapene vil imidlertid ha noe svakere insentiver til sammenslåing enn uten tiltak for Modeller for likere nettleie Vista Analyse | 2022/29 21 like nettleie, fordi deler av en ev. kostnad sreduksjon ved sammenslåing vil motsvares av lavere til- skudd/overføring . Gevinst for selskapene og deres eiere vil imidlertid være uendret. En modell med terskel vil trolig være enklere å innføre, fordi ordningen er mindre omfattende og ligner mye på den t idligere tilskuddsordningen. Vi legger ikke vekt på at en modell med terskel gir lavere finansieringsbeho v, fordi utjevning av nettleien uansett innebærer at kostnadene ved å finansiere strømnettet blir lavere. Ved finansiering gjennom overføringer mellom nettselskapene, eller over statsbudsjettet men finansiert av en særavgift, vil strøm- nettet fortsatt finansieres over strømregningen – men til en lavere kostnad enn tidligere fordi regningen fordeles likere ut over nettbrukerne . Det at de fleste av de posit ive virkningene øker i graden av utjevning, taler for høy dekningsgrad. Ved terskel vil imidlertid insentivene til sammenslåing svekkes mer ved høy dekningsgrad. Vi anbefaler at det innføres en utjevningsordning med terskel , med høy dekningsgrad . En slik m odell vil i stor grad oppfylle Samfunnsbedriftenes ønske om omfordeling , samtidig som den også oppfylle r øns- ket om enkelhet – særlig i innføring sfasen . På sikt er det gode grunner til å vurdere en mer omfattende ordning uten terskel . En slik mer omfattende reform forutsetter imidlertid mer omfattende utredning enn vi har kunnet gjøre i forbindelse med dette oppdraget. Modeller for likere nettleie Vista Analyse | 2022/29 22 Modeller for likere nettleie Vista Analyse | 2022/29 23 Vista Analyse AS Meltzers gate 4 0257 Oslo post@vista - analyse.no vista - analyse.no
Jeg godtar
Vista-analyse.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg den beste opplevelsen
GDPR