Ny rapport nyanserer påstander om samfunnsnytten av Hordfast
Oslo, 25.08.2025
Det foreslåtte utbyggingsprosjektet Hordfast mellom Bergen og Stord kommer ut med kun svak negativ nettonytte i Statens vegvesens reviderte samfunnsøkonomiske analyse. Tidligere utredninger av prosjektet har innbefattet høyst varierende beregnet nettonytte. Likevel har Hordfast-lobbyistene hevdet at prosjektet vil ha enorme nyttevirkninger.
I et nytt prosjekt viser Vista Analyse ved Rasmus Bøgh Holmen og Tor Homleid at nyttevirkningene som inngår i tiltaksanalysen er overvurdert, og at de som ikke inngår, ikke er tilstrekkelig til å gjøre prosjektet samfunnsøkonomisk lønnsomt.
– Over mange år har Hordfast-lobbyen brukt millioner av kroner på å fremme ensidige påstander om prosjektets nyttevirkninger med vaklende faglig fundament. Videre har Statens vegvesen publisert utredninger med sprikende resultater om prosjektet over tid. Vi er glade for å ha fått muligheten til å ettergå faglig noen av påstandene som har blitt fremmet om prosjektet og med det nyansere deler av det bildet som har blitt tegnet, sier Holmen.
Han benytter samtidig anledningen til å takke Naturvernforbundet og Miljøvernforbundet for et faglig interessant oppdrag.
Trafikantnytten overvurderes i Statens vegvesens beregninger
Det er høy sannsynlighet for at trafikkgrunnlaget for Hordfast er overvurdert i Statens vegvesens beregninger. Når det gjelder generell trafikkvekst, forutsetter etaten at godstransporten øker mer enn BNP og at relativt lavere kilometerkostnader for el-biler bidrar til betydelig trafikkvekst.
Dersom man i større grad baserer seg på Statens vegvesens egne trafikkprognoser, reduseres trafikantnytten med 25 til 35 prosent. Etter at vi har korrigert for en rekke urealistiske forutsetninger om Hordfasts trafikkgrunnlag og litt optimistiske reisetidsbesparelser, omtrent halveres trafikantnytten. Det blir klart at prosjektet er et samfunnsøkonomisk tapsprosjekt.
Det er heller ikke realistisk med et bompengebidrag på 15 milliarder kroner, som slik prosjektets lobbyorganisasjon – Stavanger2Bergen – hevder. Innkreving av bompenger på strekningen bidrar positivt til prosjektets samfunnsøkonomiske lønnsomhet, dersom gjennomsnittstakstene for lette kjøretøy er lavere enn 230 kroner per passering. Dette tilsvarer 6 milliarder kroner ved våre egne beregninger og 10 milliarder kroner basert på vår tolkning av Statens vegvesens beregninger.
Hordfast-lobbyistenes påstander om ringvirkning mangler faglig forankring
Veiprosjektet vil kunne gi noe mer pendling, men lange reisetider, bompenger og den regionale næringsstrukturen begrenser potensialet for både pendling spesifikt og bo- og arbeidsmarkedsintegrasjon mer generelt. Det er ikke faglig grunnlag for å hevde at prosjektet vil gi vesentlig regional befolkningsvekst eller store ikke-prissatte nyttevirkninger som vil gjøre at prosjektet likevel blir samfunnsøkonomisk lønnsomt. Tvert imot peker eksisterende faglitteratur og tilgjengelig empiri for regionen mot beskjedene til moderate virkninger.
Hordfast-lobbyens framstilling av at realiseringen av veiprosjektet spiller en avgjørende rolle for Vestlandets framtidige konkurranseevne mangler faglig fundament, sett i lys av at det empiriske belegget for store nyttevirkninger utover den direkte transportnytten er relativt begrenset. Nettoringvirkninger i form av produktivitetsgevinster har vist seg å ha svakt empirisk grunnlag i en norsk kontekst.
Faglitteraturen om virkningene av godstransport tyder ikke på store nyttegevinster utover den direkte transportnytten og peker på uklare geografiske fordelingsvirkninger. Lastebilbransjens interesseorganisasjoner ivrer ikke for veiprosjektet, og Vestlandet har veletablerte alternative transportruter til landtransporten, både til havs og i lufta. Forretningsreisende har allerede gode forbindelser mellom Bergen og Stavanger, mens to fjordkrysninger med ferger i idylliske omgivelser neppe er det som hemmer turismen på Vestlandet.
Mest nærliggende vil det være å forvente regionale fordelingsvirkninger med beskjeden sentralisering av økonomisk aktivitet, muligens økt bosetning i nordlige deler av Sunnhordland og ellers uforutsigbare konsekvenser for områdene rundt. Uansett hvordan man vrir og vender på det, finnes det ikke faglig grunnlag for å hevde at Hordfast vil ha mer enn små til moderate lokale ringvirkninger for økonomien i Sunnhordland og Vestlandet ellers.
God lesing og ta gjerne kontakt ved spørsmål
Rapporten kan leses her. Henvendelser om Hordfasts trafikkgrunnlag, trafikantnytte og bompenger kan rettes mot Homleid, mens henvendelser om prosjektets ringvirkninger kan rettes mot Holmen.