Køene har blitt mye lengre etter stengning av kollektivfeltet på E18
Oslo, 05.05.2025
Køene har blitt mye lengre etter stengning av kollektivfeltet på E18
På oppdrag fra Opplysningsrådet for veitrafikken har Vista Analyse analysert utvikling av framkommelighet etter at kollektivfeltet på E18 i vestkorridoren ble stengt for elbiler.
Elbilforbudet har ført til mye dårligere framkommelighet på E18 i Vestkorridoren, særlig på strekningen Asker-Sandvika i morgenrushet i retning Oslo. Her var det mye kø også tidligere, men etter elbilforbudet går det enda langsommere og tidsrommet med saktegående køer har blitt lengre. Saktegående køer gjør at kapasitetsutnyttelsen reduseres. Enda dårligere framkommelighet vest for Sandvika fører til at trafikk fra Asker og lengre vest stanses av køene. I timen mellom 8:00 og 9:00 er trafikken mellom Asker og Holmen redusert med 1000 kjøretøy, mens trafikken mellom Blommenholm og Lysaker bare er redusert med 300 kjøretøy. Elbilforbudet har dermed ført til at E18 gjennom Bærum i økende grad brukes som en lokalvei for korte reiser innenfor Bærum og mellom Bærum og Oslo mens E18s rolle som nasjonal hovedåre svekkes.
For OFV har Vista Analyse utviklet metodikk for systematisk måling av fremkommelighet og forsinkelseskostnader – OFV framkommelighetsindeks. Sammenliknet med situasjonen før innføringen av elbilforbudet er indeksen for E18 i Vestkorridoren redusert fra 91,0 til 88,7. Årlige samfunnsøkonomiske kostnader knyttet til dårlig framkommelighet på E18 på strekningen Asker-Sørenga har økt med 544 mill. kroner og utgjør nå nesten 2 milliarder kroner per år.
I arbeidet belyser vi også ulike muligheter til å redusere omfanget av forsinkelser på E18. Åpning av kollektivfeltet for tunge kjøretøy vil redusere forsinkelseskostnadene for den kjøretøygruppen som taper mest på dårlig framkommelighet, men ubalansen mellom etterspørsel og tilbudt kapasitet er for stor til at tiltaket vil gi bedre framkommelighet. Bompenger på E18 gjennom Asker og Bærum, gjerne rushprising avgrenset til perioder og strekninger med mest kø, er det mest effektive virkemiddelet for å sikre bedre framkommelighet og bedre utnyttelse av kapasiteten på strekningen.
Rapporten kan leses her.
Lenke til omtale på OFVs hjemmesider
Kontakt
Prosjektleder: Tor Homleid
Epost: tor.homleid@vista-analyse.no
Telefon: +47 93 42 48 06