Kilde: Egil Husabø, Flickr (2008).

Vista Analyse skal utrede forbedringer i dagens ferjeavløsning

Oslo, 18.02.2025

Ferjeavløysingsordninga innebærer at fylkeskommuner som erstatter et ferjesamband med en bru eller tunnel, får beholde de statlige midlene som ferjesambandet utløser i inntil 45 år etter at ferjesambandet er lagt ned. Det trekkes fra for den kompensasjon som inntektssystemet gir for ny veg til dekking av drift- og vedlikeholdsutgifter. Ordninga dekker nominelle byggekostnader og inntil 50 prosent av beregnede rentekostnader. Midlene blir utbetalt årlig, og utbetaling av tilskudd avsluttes når fylkeskommunen har mottatt opprinnelig beregnet tilskuddsbeløp tillagt 50 prosent av kalkulatoriske renter. Det er i tillegg opprettet en midlertidig rentekompensasjonsordning fram til 2027 der fylkeskommunen får kompensert for inntil 50 prosent av de faktiske årlige rentekostnadene de fem første åra etter at veiprosjektet er ferdig.

Vista Analyse skal på oppdrag fra Vestland fylkeskommune utrede forbedringer av dagens ferjeavløsningsordning. Utgangspunktet for oppdraget er at dagens ordning for ferjeavløsningsprosjekter innebærer en stor økonomisk risiko for fylkeskommunen ved at fylkeskommunen bærer det fulle ansvaret for kostnadsoverskridelser. Utbetaling av statlig tilskudd over mange år gir videre usikkerhet knyttet til utvikling i renter og prisnivå og høyere gjeld for fylkeskommunen.

Vi skal vurdere effektene av ulike forbedringer av ferjeavløsningsordningen som kan redusere den økonomiske belastningen og risikoen for fylkeskommunen. Med utgangspunkt i resultatene skal vi også utrede hvordan mulige endringer kan utformes, og hva endringene vil ha å si for både fylkeskommunen og staten.

Prosjektet ledes av en av Vistas mest erfarne prosjektledere, Tor Homleid: «Vi er glade for muligheten til å se på forbedringer i en ordning på et viktig område. Prosjektet kombinerer og bygger videre på vår kompetanse innen organisering og finansiering av samferdselssektoren, og fylkeskommunenes inntektssystem.»

Vista-analyse.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg den beste opplevelsenGDPR