Vi har kvalitetssikret KVU av rv. 658 Ålesund–Vigra
Oslo, 25.03.2025
Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen på rv. 658 mellom Ålesund og Vigra er blant de eldste undersjøiske tunnelene i Norge. Tunnelene har brattere stigning enn det som er tillatt etter dagens krav til nye tunneler, og de har bare ett løp med ett felt i hver retning. Det er antatt at økt trafikk i fremtiden vil føre til større risiko for uønskede hendelser i tunnelene og hyppigere behov for stenging.
Statens vegvesen har utarbeidet konseptvalgutredning (KVU) rv. 658 Ålesund–Vigra, der formålet er å utrede en pålitelig, trafikksikker og trygg forbindelse mellom Giske kommune, Ålesund lufthavn, Vigra og Ålesund byområde. Vi har gjennomført en kvalitetssikring (KS1) av konseptvalgutredningen.
KVU-en utreder åtte konsepter som spenner fra økt kollektivtilbud og restriktive tiltak, som skal redusere trafikken gjennom tunnelene, til utbedringskonsepter og utbyggingskonsepter som innebærer nye undersjøiske tunneler eller broer.
Vi anbefaler nullalternativet
Vi finner at ingen av konseptene som er utredet i KVU-en er samfunnsøkonomisk lønnsomme. De mindre konseptene har for liten effekt på trygghet og sikkerhet til å være samfunnsøkonomisk lønnsomme. Utbyggingskonseptene på sin side er for dyre til å kunne oppnå samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Vår anbefaling er dermed å videreføre nullalternativet.
En annen mulighet er å innføre brukerbetaling. Brukerbetaling kan redusere biltrafikken gjennom tunnelene og bidra til nullvekstmålet. Selv om dette er det eneste samfunnsøkonomisk lønnsomme alternativet, gir det likevel bare en begrenset effekt på sikkerhet og trygghet.
En ny studie viser at Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen ikke er blant tunnelene med høyest brannrisiko, siden de bratte strekningene er relativt korte. Dette støttes også av statistikken i de siste årene, etter utbedringene av tunnelene i 2016–2018. Samtidig gjør usikkerhet knyttet til framtidig regelverk for tunnelsikkerhet store investeringer risikable. Dette støtter vår anbefaling om å videreføre nullalternativet.
Standardmodellene er lite egnet til å analysere virkninger av trygghet og sikkerhet
Vi påpeker også at standardmodellene som brukes i analyser i veisektoren (RTM/NTM og EFFEKT) i liten grad fanger opp virkninger som er sentrale i dette prosjektet: virkninger på ulykkeskostnader og trafikantenes trygghet. Dette fører til undervurdering av nytten ved tiltak hvor økt sikkerhet og trygghet er den dominerende virkningen. Vi gjennomfører flere tilleggsanalyser for å undersøke nytten knyttet til økt trygghet og økt sikkerhet. Vi anbefaler at det jobbes videre med metodeutviklingen knyttet til slike virkninger.
Du kan lese rapporten vår i sin helhet her.
Kontakt
Prosjektleder: Orvika Rosnes
Epost: orvika.rosnes@vista-analyse.no
Telefon: +47 98 26 39 56