Foto: Fylkesvei 1496 av Tommy Gildseth, via Wikimedia Commons (lisens: CC BY-SA 4.0).

Ny rapport om fylkeskommunenes prioriteringer i veisektoren

Oslo, 04.03.2025

På oppdrag fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har Vista Analyse gjennomgått fylkeskommunenes prioriteringer i veisektoren. Målt i kilometer vei utgjør fylkesveiene nærmere halvparten av det offentlige veinettet i Norge, men med store variasjoner mellom fylkene. Det er også store variasjoner når det gjelder trafikkbelastning, veistandard og omfang av større konstruksjoner (bruer, kaier, tunneler) som innebærer høye kostnader til vedlikehold og fornyelse.

I de senere år har det vært en betydelig økning i den statlige rammefinansieringen av fylkesveiene. Vår gjennomgang viser at de fleste fylkeskommunene prioriterer veiformål høyt og har økt bevilgningene i takt med dette. Likevel er det en gjennomgående oppfatning at ressursbruken ikke er tilstrekkelig til å opprettholde en tilfredsstillende kvalitet på fylkesveiene og at vedlikeholdsetterslepet øker.

Drift og vedlikehold av fylkesveiene finansieres hovedsakelig gjennom rammetilskudd og skatteinntekter, mens finansiering av investeringstiltak suppleres med andre bevilgninger over statsbudsjettet, gjennom byvekstavtaler og gjennom delfinansiering av utbyggingsprosjekter med bompenger. Statlige virkemidler påvirker dermed i stor grad fylkeskommunenes finansieringsevne og prioriteringer innenfor fylkesveiene.

Rapporten kan leses her.


Kontakt

Prosjektleder: Tor Homleid
Epost: tor.homleid@vista-analyse.no
Telefon: +47 93 42 48 06

Vista-analyse.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg den beste opplevelsenGDPR