Bilde: NOx-fondet

Ny rapport: Næringsmessige konsekvenser av økt NOx-avgift

Oslo, 09.02.2024

Virksomheter som melder seg inn i NOx-fondet får fritak for NOx-avgiften. Våre beregninger av virkningene av en NOx-avgift opp mot 65 kr/kg NOx som alternativ til innbetaling til NOx-fondet viser at fiskeflåten som helhet ville ha tålt en slik avgift. Dette gjelder ikke alle fartøykategorier, og særlig kystreketrålere ville blitt hardt rammet. Beregningene for innenriks skipsfart viser at særlig bulkskip og RoRo-lastefartøy ville bli hardt rammet, og fått negativ lønnsomhet ved økte NOx-avgifter. Disse fartøyene har stor konkurranseflate mot veitransport, og en høy NOx-avgift kan føre til at noe av godstransporten flyttes til vei. I tillegg er lønnsomheten for ulike typer passasjerfartøy, hurtigbåter, ferger (RoPax) og cruiseskip svært sensitiv for økte NOx-avgifter. Ulike offshore servicefartøy og rigger ville ha tålt en høyere NOx-avgift. Lønnsomheten i fiskerinæringen og olje/gassnæringen var historisk høy i 2021 og 2022, og slik sett er kanskje ikke beregningene for disse årene representative for et normalår.

Rapporten kan leses her.


Kontakt:

Prosjektleder: John Magne Skjelvik

Epost: john.skjelvik@vista-analyse.no

Telefon: +47 98 26 39 74

Vista-analyse.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg den beste opplevelsenGDPR