Mussklprozz via Wikimedia Commons (lisens: CC BY-SA 4.0)

Vista Analyse har utredet drift av trikken i Trondheim i egenregi

Oslo, 01.06.2023

Vista Analyse har på oppdrag fra Trøndelag fylkeskommune utredet drift i egenregi av Gråkallbanen, og vurdert ulike organisatoriske løsninger. Utredningen vurderer mulighetsrommet for drift i egenregi, henter informasjon og inspirasjon fra sporvognsdrift i andre nordiske byer og vurderer ulike hovedproblemstillinger som kan påvirke en beslutning om fremtidig driftsform.

Rapporten kan leses her.

Gråkallbanen er Trondheims eneste gjenværende trikkelinje og utgjør ett av totalt tre trikkeområder i Norge, sammen med Bybanen i Bergen og trikken i Oslo. Banen er 8,8 kilometer lang og går fra St. Olavs gate i Midtbyen via Ila til Lian i utkanten av Bymarka. Driften av banen er i dag utført i privat regi av Boreal Bane AS, gjennom direktekjøp fra fylkeskommunens administrasjonsselskap AtB AS. Av historiske årsaker er dagens ansvarsfordeling slik at fylkeskommunen dekker tilskudd til kjøreoppdraget gjennom sitt administrasjonsselskap AtB AS og Trondheim kommune dekker tilskudd til drift og vedlikehold av banens infrastruktur

Vår anbefaling er at fylkeskommunen overtar hele ansvaret for forvaltning og drift av banen og utfører dette i utvidet egenregi organisert i aksjeselskap. At fylkeskommunen skal ha ansvaret i sin helhet er begrunnet i fylkeskommunens rolle og ansvar for levering av kollektivtrafikktjenester, samtidig som det er mer styrings- og kostnadseffektivt med én eier.

En overgang til egenregi vil kreve mer ressurser til kontroll, anskaffelser og administrasjon, men en egenregiorganisering med større frihet til konkurranseutsetting av tjenestene vil sørge for at kostnadsøkningen begrenses.

Vår anbefaling er at egenregiselskapet og AtB AS samarbeider om bestilling av kjøreoppdraget gjennom anbudsutsetting, at egenregiselskapet inngår vedlikeholdsavtale med markedsaktør(er), og at egenregiselskapet har en driftsavdeling for infrastruktur med mulighet til å inngå vedlikeholdsavtaler for spesialkompetansetjenester.

Utredningen er en del av saksgrunnlaget for valg av modell for egenregi for drift av Gråkallbanen som nå ligger til politisk sak i fylkestinget. Fylkesdirektøren i Trøndelag følger våre anbefalinger i sine vurderinger. Saken behandles i Fylkestinget 13. juni. Saksfremlegget kan leses her.

- Det er fint å se at våre utredninger er samfunnsnyttige og at våre anbefalinger blir fulgt, så blir det spennende å se hva politikerne beslutter. Våre anbefalinger er rettet mot å ha et godt tilbud på Gråkallbanen, samtidig som det sørger for effektiv ressursbruk. Det har vært en spennende sak å jobbe med og vi takker Øyvind Rinbø og oppdragsgiver for et godt samarbeid, sier prosjektleder og partner Ingeborg Rasmussen i Vista Analyse.

Bernt Nielsen har bistått Vista Analyse med sin erfaring fra sporvognstrafikk.

Vista-analyse.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg den beste opplevelsenGDPR