Ny forskningsartikkel om selskapers internasjonaliseringsstrategier
Oslo, 18.03.2025
En ny forskningsartikkel belyser selskapers strategier ved internasjonal ekspansjon, herunder eksport og utenlandske direkteinvesteringer.
– I en urolig tid er det vesentlig å ha god kunnskap om bakgrunnen for næringslivets internasjonaliseringsvalg. Her vil det være vesentlige forskjeller, avhengig av næringsgren og selskapenes produktivitet. Vi er glade for å jobbe med denne tematikken med solide partnere. Jeg vil takke mine medforfattere for et godt samarbeid, sier partner Rasmus Bøgh Holmen i Vista Analyse.
Holmen har representert Vista Analyse i studien. Studien er utarbeidet i samarbeid med Per Botolf Maurseth ved Handelshøyskolen BI og Jaan Masso ved University of Tartu. Artikkelen heter «FDI and trade for foreign market entry: Theory and evidence from Estonia» (Maurseth, Masso og Holmen 2025). Den er publisert i tidsskriftet «Baltic Journal of Economics», som tilhører forlaget «Taylor & Francis». Artikkelen kan lastes ned her.
– Empirisk testing av utvidet handelsmodell
For å belyse hvordan produktivitetsforskjeller påvirker strategivalget benytter forfatterne rammeverket til Helpman, Melitz and Yeaple (2004). Modellen utvides ved å inkludere flerfaktorproduksjonsprosesser med både vare- og tjenestehandel.
Modellen ettergås ved empirisk testing på estiske selskapsdata og eksportdata på produktnivå. Forfatterne undersøker de empiriske sammenhengene mellom eksportatferd, utadgående utenlandske direkteinvesteringer, internasjonaliseringssynergier og gravitasjonsvariabler.
– Produktiviteten er avgjørende for internasjonaliseringsstrategien
Funnene støtter hypotesen om seleksjonseffekter for eksporten, der de tidligere mest produktive selskapene tenderer til å investere i utlandet, mens de tidligere nest mest produktive selskapene tenderer til å eksportere.
Utadgående utenlandske direkteinvesteringer og eksport er substitutter i varehandelen og komplementer i tjenestehandelen. Videre er korrelasjonen utenlandske direkteinvesteringer sterkere for eksport av produktinnsats enn eksport av sluttprodukter, hvilket indikerer deltakelse i globale verdikjeder.
– Vesentlige forskjeller over næringsgrener
Forfatterne finner at utenlandske direkteinvesteringer og eksport samlet sett er substitutter når det gjelder varer, men komplementerer når det gjelder tjenester. Lokal tilstedeværelse viser seg å være fordelaktig for komplementaritet mellom utadgående utenlandske direkteinvesteringer og tjenesteeksport.
Funnene i studien tyder på positive impulser fra deling av eksportdestinasjoner for industriforetak, men ikke for tjenesteforetak. Dessuten gir studiens empiriske belegg for økonomiske gravitasjonsmekanismer i handelen, der betydningen av nærhet til markedene er sterkere for industrien enn for tjenester.
Referanser
Helpman, E., Melitz, M. J., & Yeaple, S. R. (2004). Export versus FDI with heterogeneous firms. American economic review, 94(1), 300-316. DOI: https://doi.org/10.1257/000282804322970814
Maurseth, P. B., Masso, J., & Holmen, R. B. (2025). FDI and trade for foreign market entry: theory and evidence from Estonia. Baltic Journal of Economics, 25(1), 39-71. DOI: https://doi.org/10.1080/1406099X.2025.2463863