VISTA ANALYSE
News
Services
Economic analysis
Statistics and empirical analysis
Evaluation
Courses and lectures
Local and regional analysis
Models and databases
Strategy and process consulting
Quality assurance, disputes and expert opinions
Development cooperation
Industries
Power and energy
Environment
Transport
Welfare
Real estate and construction
Fisheries and aquaculture
Service and trade
Information technology and digitalisation
Climate change and the green transition
Culture and creative industries
Agriculture and the food sector
Oil and gas
Local and regional development
Regulations and competition economics
Taxes and public economics
Publications
Employees
Orvika Rosnes
CEO
Dag Morten Dalen
Chairman of the board
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Associated Partner
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Jonas Jønsberg Lie
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Research
About
History
Master's thesis
Quality Control
Contact
Map
search
en
no
en
power_settings_new
VISTA ANALYSE
News
Services
Economic analysis
Statistics and empirical analysis
Evaluation
Courses and lectures
Local and regional analysis
Models and databases
Strategy and process consulting
Quality assurance, disputes and expert opinions
Development cooperation
Industries
Power and energy
Environment
Transport
Welfare
Real estate and construction
Fisheries and aquaculture
Service and trade
Information technology and digitalisation
Climate change and the green transition
Culture and creative industries
Agriculture and the food sector
Oil and gas
Local and regional development
Regulations and competition economics
Taxes and public economics
Publications
Employees
Orvika Rosnes
CEO
Dag Morten Dalen
Chairman of the board
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Associated Partner
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Jonas Jønsberg Lie
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Research
About
History
Master's thesis
Quality Control
Contact
Map
Vista Analyse AS © 2024
Meltzers gate 4, 0257 Oslo
Org.nr.: 968 236 342 MVA
+47 455 14 396
post@vista-analyse.no
www.vista-analyse.no
Opplæringskurs i KVIRK - dag 1
Category
Lectures
Sub-Categories
n/a
Year
2013
Author(s)
n/a
Download
file_download
(1.6 MB)
Read in browser
PDF
www.vista -analyse.no Opplæringskurs i KVIRK Gardermoen mandag den 28. og 29. januar 2013 Simen Pedersen og Nic Heldal Dagsorden – dag 1 12:30 -13:00 Samfunnsøkonomiske analyser – en kort gjennomgang 13:00 -13:30 Metodikk for vurdering av mindre tiltak 13:30 -13:40 Kaffepause 10 minutter 13:40 -14:40 Gjennomgang av KVIRK som verktøy del 1 14:40 -15:00 Kaffepause 20 minutter 15:00 -15:50 Gjennomgang av KVIRK som verktøy del 2 15:50 -16:00 Kaffepause 10 minutter 16:00 -17:00 Individuell oppgave 1 -Et eksempel 17:00 -17:10 Kaffepause 10 minutter 17:10 -18:00 Gjennomgang av enkel individuell oppgave -et eksempel Dagsorden – dag 1 12:30 -13:00 Samfunnsøkonomiske analyser -en kort gjennomgang 13:00 -13:30 Metodikk for vurdering av mindre tiltak 13:30 -13:40 Kaffepause 10 minutter 13:40 -14:40 Gjennomgang av KVIRK som verktøy del 1 14:40 -15:00 Kaffepause 20 minutter 15:00 -15:50 Gjennomgang av KVIRK som verktøy del 2 15:50 -16:00 Kaffepause 10 minutter 16:00 -17:00 Individuell oppgave 1 -Et eksempel 17:00 -17:10 Kaffepause 10 minutter 17:10 -18:00 Gjennomgang av e nkel individuell oppgave -et eksempel Samfunnsøkonomiske analyser -kort gjennomgang Underlag for beslutninger om investeringer og valg mellom alternative løsninger Sammenstiller og avveier konsekvenser for samfunnet som helhet Avveiningen forenkles ved å uttrykke noen konsekvensene i felles målestokk (penger) Analysen inkluderer alle relevante og vesentlige virkninger , også de som ikke lar seg prissette Hovedelementer Alternativer Konsekvenser Avveining mellom konsekvenser Presentasjon Fordeling og ringvirkninger Alternativer Referansealternativet Nødvendig som sammenligningsgrunnlag Viser fremtidig situasjon uten tiltaket (ikke nødvendigvis lik dagens situasjon) Prosjektalternativet Fremtidig situasjon med tiltaket Ett eller flere alternativer Konsekvenser Prissatte Nytte Kostnader Omregnes til felles tidspunkt (nåverdi) Netto nåverdi eller NNB Ikke -prissatte Konsekvenser som er vanskelige å prissette Like viktige som de prissatte Noen sentrale begreper Begreper Kort beskrivelse Alternativkostnad og markedspris Det grunnleggende prinsippet for prissetting i samfunnsøkonomiske analyser er at en ressurs skal verdsettes ut fra verdien i beste alternative anvendelse (alternativkostnaden). For varer og tjenester som omsettes i et marked, vil markedsprisen uttrykke alternativkostnaden. Dersom markedspriser ikke finnes (f.eks. miljøgoder) eller ikke reflekterer befolkningens betalingsvillighet må det beregnes kalkulasjonspriser. Samfunns -vs bedrifts - økonomisk lønnsomhet Bedriftsøkonomisk lønnsomhet viser lønnsomheten for en enkelt bedrift eller offentlig institusjon (for eksempel Kystverket). I en bedriftsøkonomisk kalkyle benyttes utelukkende markedspriser for å vurdere lønnsomhet. Samfunnsøkonomisk lønnsomhet viser lønnsomheten for samfunnet som helhet. I samfunnsøkonomiske analyser vil det i tillegg til markedspriser benyttes kalkulasjonspriser som reflekterer betalingsvillighet for goder som ikke omsettes i markedet (for eksempel tid og miljø). Nåverdi Nåverdi er dagens verdi av fremtidige kontantstrømmer. En kontantstrøm i dag vil normalt være mer verdt enn en kontantstrøm i fremtiden fordi man taper alternativ avkastning og fordi det er større usikkerhet knyttet til fremtidige kontantstrømmer. Kalkulasjonsrente Benyttes for å kunne sammenligne kostnader og effekter over tid, og skal gjenspeile hva det koster å binde opp kapital over lang tid. Analyseperiode Med analyseperiode på tiltaket mener vi perioden som gevinster og kostnader skal beregnes for. Realprisjustering Tid, miljø og ulykkesrisiko verdsettes ut fra betalingsvillighet. Betalingsvilligheten øker med økende inntektsnivå. Verdien på disse elementene oppjusteres derfor med antatt fremtidig (real)inntektsvekst. I tråd med anbefalingene fra Hagen -utvalget er det lagt inn en årlig realprisjustering på 1,4 prosent. Skattefinansierings - kostnad Prosjekter som finansiert over offentlige budsjetter har en skattefinansieringskostnad fordi de relative prisene påvirkes og medfører et samfunnsøkonomisk tap. Fordeling og ringvirkninger Fordelingsvirkninger av et prosjekt ligger utenfor rammene av en NKA. Siden beslutningstakerne ofte er opptatt av hvem som sitter igjen med kostnadene og nytten bør fordelingsvirkningene beskrives. Sysselsettingsvirkninger får normalt ikke verdi, fordi det forutsettes at arbeidskraften alternativt vil brukes andre steder i samfunnet. Lokale ringvirkninger bør likevel beskrives.Figur I Fordeling av bruttonytte på ulike aktører 27,5 % 5,8 %4,1 % 66,1 % 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % BioMar Annet næringsliv i Myre Fartøytrafikken som benytter seg av Myre Landet for øvrig Avveining og presentasjon Netto nåverdi avveies mot ikke -prissatte konsekvenser Avveiningen må være transparent Presentasjonen må Synliggjøre alle viktige konsekvenser Forenkle avveiningen for beslutningstaker Gi beslutningstaker muligheter for å gjøre egne vurderinger Den ideelle situasjon Situasjon 1 – Ikke et system på hvilke tiltak som iverksettes først Situasjon 2 – Tiltak med den høyeste lønnsomhet prioriteres først -150 -100 -50 0 50 100 150 200 Tiltak 1 Tiltak 2 Tiltak 3 Tiltak 4 Tiltak 5 Tiltak 6 Tiltak 7 Netto nytte -150 -100 -50 0 50 100 150 200 Tiltak 1 Tiltak 2 Tiltak 3 Tiltak 4 Tiltak 5 Tiltak 6 Tiltak 7 Netto nytte Dagsorden – dag 1 12:30 -13:00 Samfunnsøkonomiske analyser -en kort gjennomgang 13:00 -13:30 Metodikk for vurdering av mindre tiltak 13:30 -13:40 Kaffepause 10 minutter 13:40 -14:40 Gjennomgang av KVIRK som verktøy del 1 14:40 -15:00 Kaffepause 20 minutter 15:00 -15:50 Gjennomgang av KVIRK som verktøy del 2 15:50 -16:00 Kaffepause 10 minutter 16:00 -17:00 Individuell oppgave 1 -Et eksempel 17:00 -17:10 Kaffepause 10 minutter 17:10 -18:00 Gjennomgang av enkel individuell oppgave -et eksempel Metodikk for mindre tiltak – vår tilnærmingSmå effekter som er vanskelige å verdsette Store effekter som er vanskelige å verdsette Store effekter som er lette å verdsette Små effekter som er lette å verdsette Vanskelige å verdsette (krever mye av data - innsamling/kompliserte beregninger) Størrelse på nytteeffekten Metodikk for mindre tiltak – potensielle nytte - og kostnadseffekter Litteraturstudier – identifisere alle potensielle nytte -og kostnadseffekter Innspill fra KV Cedric M øte på Gardermoen 1. oktober 2012 Vurdering av nytteeffektenes: Størrelse Krav til datainnsamling Kompleksitet knyttet til verdsetting Vurdering av hva vi kan kreve av brukeren Hvor ressurskrevende er datainnsamlingen? Hvor store krav kan vi stille til dere når det gjelder å sette seg inn i verktøyet? Støtteproduktene skal bidra til riktig bruk av rammeverket, og gi oss innspill til å forbedre denne første versjonen Etter kaffepausen på 10 minutter – gjennomgang av KVIRK.. Dagsorden – dag 1 12:30 -13:00 Samfunnsøkonomiske analyser -en kort gjennomgang 13:00 -13:30 Metodikk for vurdering av mindre tiltak 13:30 -13:40 Kaffepause 10 minutter 13:40 -14:40 Gjennomgang av KVIRK som verktøy del 1 14:40 -15:00 Kaffepause 20 minutter 15:00 -15:50 Gjennomgang av KVIRK som verktøy del 2 15:50 -16:00 Kaffepause 10 minutter 16:00 -17:00 Individuell oppgave 1 -Et eksempel 17:00 -17:10 Kaffepause 10 minutter 17:10 -18:00 Gjennomgang av enkel individuell oppgave -et eksempel Kystverkets modell for virkningsberegninger av mindre tiltak Excel -rammeverk for å vurdere samfunnsøkonomien av tiltak med en kostnadsramme på mellom 40 og 100 millioner kroner Kan brukes for å vurdere fiskerihavn - og farledstiltak Enkelt brukergrensesnitt med gode veiledningstekster Kvaliteten på inndata bestemmer kvaliteten på utdata Forutsetninger i rammeverket Følger Hagen -utvalget NOU(2012:16) 4 prosent kalkulasjonsrente for de første 40 årene, 3 prosent de neste 35 årene og 2 prosent etter det 1,4 prosent reallønnsvekst 75 års analyseperiode som normalforutsetning Fartøysprognoser fra Kystverket Tids -og distanseavhengige fartøyskostnader fra TØI/SITMA (2011) Innhold i arbeidsbokenArknr Arknavn Innhold Ark 1 Beskrivelse av rammeverket Beskrivelse av rammeverk, stilkoder og arkene i rammeverket Ark 2 Prosjektark Sammendragsrapport som viser hovedresultater Ark 3 Beregning - Nåverdi Nåverdiberegninger Ark 4 Nyttige figurer Nyttige figurer som kan benyttes i beslutningsunderlaget Ark 5 Beregningsforutsetinger Kontrollpanel for justering av overordnede forutsetninger Ark 6 Inndata nytte - Fiskerihavn Inndata til nytteberegning av fiskerihavntiltak Ark 7 Inndata nytte - Farled Inndata til nytteberegning av farledstiltak Ark 8 Inndata - Kostnader Inndata til kostnadsberegning Ark 9 Inndata - Ikke-prissatte Vurdering av ikke-prissatte effekter Prosjekt - ark Nyttige figurer Inndata nytte – Fiskeri - havn Inndata nytte - Farled Inndata – Kostnader Inndata – Ikke - prissatte Beregnings - forutsetninger Beregning - nåverdi 6 skjulte beregnings -og inndataark Inndata Utdata Minstekrav for å bruke KVIRK Forutsetninger for å kunne bruke rammeverket Forventet investeringskostnad av tiltaket En formening om tiltaket vil utløse andre offentlige -eller private investeringer En liste med nytteeffekter som vil bli utløst av tiltaket Overordnet framgangsmåte: Steg 1 – Fastsette beregningsforutsetninger Steg 2 – Oppgi inndata nytte Steg 3 – Oppgi forventede kostnadsanslag Steg 4 – Vurdere ikke -prissatte effekter Steg 5 – Hente ut og tolke prosjektarket og nyttige figurerProsjekt - ark Nyttige figurer Inndata nytte – Fiskeri - havn Inndata nytte - Farled Inndata – Kostnader Inndata – Ikke - prissatte Beregnings - forutsetninger Beregning - nåverdi 6 skjulte beregnings -og inndataark Inndata Utdata Prosjektarket oppsummerer resultateneProsjektark Prosjektets navn: Hva er prosjektet? Hva koster det for Kystverket? Kommentarer til investeringskostnader Planstatus: Samfunnsøkonomiske prissatte kostnader versus prissatt nytte Nytteeffekter fiskerihavn i mill. 2012-kroner Reduserte reisekostnader ved økt tilgang til flere kaier 0,0 Redusert ventetid for fartøyer 0,0 Nye næringsarealer 0,0 Økt produktivitet for enkeltbedrifter 0,0 Nytteeffekter farled Redusert ventetid for fartøyer 0,0 Reduserte reisekostnader for eksisterende trafikk 0,0 Reduserte drivstoffutgifter og CO2-utslipp ved mindre bølger 0,0 Nye næringsarealer 0,0 Samfunnsøkonomiske kostnader Forventet investeringskostnad 0,0 Vedlikeholdskostnad 0,0 Reinvesteringskostnad 0,0 Kostnad ved nye kaianlegg 0,0 Kostnad ved nye lageranlegg 0,0 Kostnad ved å realisere næringsarealet 0,0 Skattefinansieringskostnad 0,0 Netto samfunnsøkonomisk prissatt nytte 0,0 Ikke-prissatte effekter Vurdering av analytiker Verdi av endret ulykkesrisiko Nyskapt og overført trafikk Mer last per båt/større båter Redusert drivstofforbruk ved mindre bølger (Fiske) og akvakultur Rekreasjon og friluftsliv/turisme Kulturminner (kulturell arv) Naturmiljø, inkl. marint biologisk mangfold Forurensning Landskap/estetiske tjenester - NNB (Netto nytte per budsjettkrone) Netto nytte i mill. 2012- kroner Hovedalternativ 0,00 0,0 Kalkulasjonsrente lik 3 prosent Kalkulasjonsrente lik 5 prosent Realinntektsvekst lik 0,4 prosent Realinntektsvekst lik 2,4 prosent Analyseperiode 40 år Analyseperiode 100 år Investeringskostnad - 25 prosent KVIRK november 2012 Investeringskostnad + 25 prosent Tiltak nn i xx Investeringkostnader mill. kroner før 2018 år. Vedlikehold- og reinvesteringskostnad mill. kroner ila. 75 år. Spesifisering av ikke- prissatte effekter Resultat av følsomhetsanalyse Spesifisering av prissatte effekter (i millioner kroner) Hovedmål og delmål 0,0 0,0 0,0 0,0 0,1 0,2 0,3 0,4 0,5 0,6 0,7 0,8 0,9 1,0 Millioner kroner Samfunnsøkonomisk kostnad Samfunnsøkonomisk nytte Netto samfunnsøkonomisk nytte KVIRK november 2012 Beregn Nullstill Prosjektarket oppsummerer resultatene Samfunnsøkonomisk prissatte kostnader versus nytte Ikke -prissatte effekter Følsomhetsanalyse av sentrale forutsetninger91,4 76,5 -14,9 -40,0 -20,0 0,0 20,0 40,0 60,0 80,0 100,0 Millioner kroner Samfunnsøkonomisk kostnad Samfunnsøkonomisk nytte Netto samfunnsøkonomisk nytte KVIRK november 2012 Bruk av rammeverket til å beregne tiltaksspesifikke usikkerheter Utgangspunkt: Forventningsrett anslag på nytte og kostnad Handling: Endre én forutsetning Analyse: Se prosjektarkene med og uten endring i sammenheng Eksempel som viser at en tiltaksspesifikk usikkerhet har stor betydning I eksempelet under er det er usikkerhet om én bedrift i fiskerihavnen (som det vurderes å gjøre et tiltak i) vil få lavere sjøtransportkostnader:Steg FH-7b Lavere sjøtransportkostnader som følge av større fartøyer i havnen Effekt Svar ja eller nei Kan du bekrefte at tiltaket(ene) vil bidra til lavere sjøkostnader som følge av at større fartøyer kan benytte seg av havnen? Ja Omfang per år Antall tonn per år Hvor mange tonn innsatsfaktor/ferdigvare per år får bedriften en kostnadsbesparelse på? 5 000 Verdi Kroner per tonn Hvor stor er kostnadsbesparelsen per tonn innsatsfaktor/ferdigvare som følge av tiltaket? 50 Utdyping og utvidelse av innløp/havnebasseng bidrar til at havnen kan ta imot større fartøyer, som enkeltbedrifter kan tjene på. Ved å leie inn større fartøyer kan bedriften få en kostnadsreduksjon knyttet til at tilgang på innsatsfaktorene blir billigere, og dermed at kostnader knyttet til å frakte ferdigvaren til markedet blir lavere. Dette kan bidra til reduserte fraktkostnader til sjøs. 64,1 69,7 5,6 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 70,0 80,0 Millioner kroner Samfunnsøkonomisk kostnad Samfunnsøkonomisk nytte Netto samfunnsøkonomisk nytte KVIRK 2013 65,0 59,8 -5,2 -10,0 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 70,0 Millioner kroner Samfunnsøkonomisk kostnad Samfunnsøkonomisk nytte Netto samfunnsøkonomisk nytte KVIRK 2013 Prissatt nytte av fiskerihavntiltak Reduserte reisekostnader ved økt tilgang til flere ligge -og nød kaier Reduserte reisekostnader for trafikk til havnen Redusert ventetid for fartøyer Nye næringsarealer Økt produktivitet for enkeltbedrifter Redusert ventetid ved inn -/utlossing Lavere sjøtransportkostnader som følge av større/bedre utnyttelse av fartøyer i havnen Lavere sjø -og landtransportkostnader som følge av nye lagerbygninger Utvidelse av produksjonslokaler som forbedrer logistikk Prissatt nytte av farledstiltak Redusert ventetid for fartøyer Reduserte reisekostnader for eksisterende trafikk Reduserte drivstoffutgifter og CO 2-utslipp ved mindre bølger Nye næringsarealer Prissatte kostnader Kystverkets investeringskostnad Kystverkets vedlikeholdskostnader Kystverkets reinvesteringskostnader Private eller offentlige investeringer som utløses av tiltaket Skattefinansieringskostnad Vurdering av ikke -prissatte effekter Verdi av endret ulykkesrisiko Nyskapt og overført trafikk Mer last per båt/større båter Redusert drivstofforbruk ved mindre bølger Fiske og akvakultur Rekreasjon og friluftsliv/turisme Kulturminner (kulturell arv ) Naturmiljø, inkl. marint biologisk mangfold Forurensing Landskap/estetiske tjenesterKVIRK 2013 Noen tips i arbeidet med samfunnsøkonomiske analyser Et tiltak som består av flere deltiltak kan fint deles opp (selv om hvert av deltiltakene koster mindre enn 40 millioner) Nytten kan tilfalle enkeltaktører140 93 233 25 443 468 -114 350 235 -200 -100 0 100 200 300 400 500 Deltiltak 1 - Molo Deltiltak 2 - Utdyping Totalt Samfunnsøkonomisk kostnad Samfunnsøkonomisk nytte Netto samfunnsøkonomisk nytte Etter kaffepausen på 20 minutter - bruk av rammeverket i praksis… Dagsorden – dag 1 12:30 -13:00 Samfunnsøkonomiske analyser -en kort gjennomgang 13:00 -13:30 Metodikk for vurdering av mindre tiltak 13:30 -13:40 Kaffepause 10 minutter 13:40 -14:40 Gjennomgang av KVIRK som verktøy del 1 14:40 -15:00 Kaffepause 20 minutter 15:00 -15:50 Gjennomgang av KVIRK som verktøy del 2 15:50 -16:00 Kaffepause 10 minutter 16:00 -17:00 Individuell oppgave 1 -Et eksempel 17:00 -17:10 Kaffepause 10 minutter 17:10 -18:00 Gjennomgang av e nkel individuell oppgave -et eksempel Gjennomgang av KVIRK ark for ark Gjennomgang av praktisk bruk – et eksempel Utmudring i en fiskerihavn i Andøy kommune til 40 millioner kroner, ingen vedlikehold -og reinvesteringskostander i investeringens levetid. Fartøystrafikken til havnen ila. 2012: Nytteeffekter Redusert ventetid for større fartøyer som skal inn til havnen både ved lavvann og dårlig vær Bulkskip, Kjemikalie -og produkttankere , Kjøle -og fryseskip, Offshore supplyskip , Oljetankere og Stykkgodsskip slipper å vente I dag opplever man at det er kritisk lavvann 10 prosent av tiden, fartøyene må i gjennomsnitt vente 1 time I dag opplever man at det er dårlig vær 5 prosent av tiden, fartøyene må i gjennomsnitt vente 4 timer Realisering av 20 000 m2 næringsarealer, koster kommunen 5 millioner En bedrift sparer 50 kroner per tonn mottatt innsatsfaktor siden den kan benytte seg av større fartøyer. Bedriften mottar 5 000 tonn innsatsfaktor per år.Norsk fartøykategori Antall anløp ila. året Gjennomsnittlig bruttotonnasje Andre servicefartøy 233 411 Andre offshorefartøy Bulkskip 1 3 092 Fiskefartøy 5 232 248 Gasstankere Kjemikalie-/Produkttankere 15 2 284 Kjøle-/fryseskip 26 3 075 Kontainerskip Offshore supplyskip 2 1 851 Oljetankere 20 958 Passasjerskip 924 199 Roro lasteskip Stykkgodsskip 426 1 698 Ukjent fartøykategori 76 688 Totalsum 6 955 358 Tolkning av resultatene 1 Netto nytten >0 Tiltaket er samfunnsøkonomisk lønnsomt Konklusjonen er ikke robust for økning av kalkulasjonsrenten57,6 69,7 12,1 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 70,0 80,0 Millioner kroner Samfunnsøkonomisk kostnad Samfunnsøkonomisk nytte Netto samfunnsøkonomisk nytte KVIRK 2013 35,5 12,1 -3,5 -10,0 -5,0 0,0 5,0 10,0 15,0 20,0 25,0 30,0 35,0 40,0 Kalkulasjonsrente lik 3 prosent Kalkulasjonsrente lik 4 prosent Kalkulasjonsrente lik 5 prosent Millioner kroner KVIRK 2013 Tolkning av resultatene 2 Konklusjonen er ikke robust for økning av realinntektsvekst Konklusjonen er ikke robust for valg av analyseperiode-5,5 12,1 39,4 -10,0 -5,0 0,0 5,0 10,0 15,0 20,0 25,0 30,0 35,0 40,0 45,0 Realinntektsvekst lik 0,4 prosent Realinntektsvekst lik 1,4 prosent Realinntektsvekst lik 2,4 prosent Millioner kroner KVIRK 2013 -8,2 12,1 18,5 -10,0 -5,0 0,0 5,0 10,0 15,0 20,0 Analyseperiode 40 år Analyseperiode 75 år Analyseperiode 100 år Millioner kroner KVIRK 2013 Tolkning av resultatene 3 Prosjektet er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt hvis investeringskostnadene øker med 25 prosent (fra 40 til 50 mill kr) 80 prosent av bruttonytten kan tilskrives redusert ventetid.25,1 12,1 -0,9 -5,0 0,0 5,0 10,0 15,0 20,0 25,0 30,0 Investeringskostnad -25 prosent Forventet investeringskostnad Investeringskostnad +25 prosent Millioner kroner KVIRK 2013 0 0 4 10 56 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 Reduserte reisekostnader ved økt tilgang til flere nød- og liggekaier Reduserte reisekostnader for trafikk til havnen Nye næringsarealer Økt produktivitet for enkeltbedrifter Redusert ventetid for fartøyer Millioner kroner KVIRK 2013 Etter kaffepausen på 10 minutter - oppgave… Dagsorden – dag 1 12:30 -13:00 Samfunnsøkonomiske analyser -en kort gjennomgang 13:00 -13:30 Metodikk for vurdering av mindre tiltak 13:30 -13:40 Kaffepause 10 minutter 13:40 -14:40 Gjennomgang av KVIRK som verktøy del 1 14:40 -15:00 Kaffepause 20 minutter 15:00 -15:50 Gjennomgang av KVIRK som verktøy del 2 15:50 -16:00 Kaffepause 10 minutter 16:00 -17:00 Individuell oppgave 1 -et eksempel 17:00 -17:10 Kaffepause 10 minutter 17:10 -18:00 Gjennomgang av e nkel individuell oppgave -et eksempel Individuell oppgave 1 – et enkelt eksempel Sprengning av skjær i en farled 40 millioner kroner, ingen vedlikehold -og reinvesteringskostander i investeringens levetid. Fartøystrafikken i farleden ila. 2012: To nytteeffekter: 20 prosent av alle fartøypasseringer må i dag vente 30 minutter på motgående fartøyer, venteomfanget reduseres med 20 prosent Farten i farleden kan økes fra 10 km/t til 30 km/t for alle fartøyerNorsk fartøykategori Antall passeringer ila. året (begge veier) Gjennomsnittlig bruttotonnasje Andre servicefartøy 100 1 000 Andre offshorefartøy 100 1 000 Bulkskip 100 1 000 Fiskefartøy 2 000 500 Gasstankere 100 1 000 Kjemikalie-/Produkttankere 100 1 000 Kjøle-/fryseskip 100 1 000 Kontainerskip 100 1 000 Offshore supplyskip 100 1 000 Oljetankere 100 1 000 Passasjerskip 3 000 500 Roro lasteskip 100 1 000 Stykkgodsskip 100 1 000 Ukjent fartøykategori 100 1 000 Totalsum 6 200 597 Etter kaffepausen på 10 minutter - oppgave… Gjennomgang av individuell oppgave 1 Netto nytten >0 Tiltaket er samfunnsøkonomisk lønnsomt Konklusjonen er robust for økning av kalkulasjonsrenten52,0 81,6 29,6 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 70,0 80,0 90,0 Millioner kroner Samfunnsøkonomisk kostnad Samfunnsøkonomisk nytte Netto samfunnsøkonomisk nytte KVIRK 2013 57,2 29,6 11,2 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 70,0 Kalkulasjonsrente lik 3 prosent Kalkulasjonsrente lik 4 prosent Kalkulasjonsrente lik 5 prosent Millioner kroner KVIRK 2013 Gjennomgang av individuell oppgave 1 Konklusjonen er robust for økning av realinntektsvekst Konklusjonen er robust for valg av analyseperiode8,7 29,6 62,2 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 70,0 Realinntektsvekst lik 0,4 prosent Realinntektsvekst lik 1,4 prosent Realinntektsvekst lik 2,4 prosent Millioner kroner KVIRK 2013 5,5 29,6 42,1 0,0 5,0 10,0 15,0 20,0 25,0 30,0 35,0 40,0 45,0 Analyseperiode 40 år Analyseperiode 75 år Analyseperiode 100 år Millioner kroner KVIRK 2013 Gjennomgang av individuell oppgave 1 Tiltaket er robust for endring i investeringskostnader 62 prosent av bruttonytten kan tilskrives redusert ventetid42,6 29,6 16,6 0,0 5,0 10,0 15,0 20,0 25,0 30,0 35,0 40,0 45,0 Investeringskostnad -25 prosent Forventet investeringskostnad Investeringskostnad +25 prosent Millioner kroner KVIRK 2013 0,0 0,0 30,7 51,0 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 Reduserte drivstoffutgifter og CO2-utslipp ved mindre bølger Nye næringsarealer Reduserte reisekostnader for eksisterende trafikk Redusert ventetid for fartøyer Millioner kroner KVIRK 2013 Agenda i morgen 09:00 -11:00 Gruppeoppgave (grupper på 2) – farledstiltak 11:00 -11:30 Gjennomgang av gruppeoppgaven del 1 11:30 -12:00 Lunsj 12:00 -12:30 Gjennomgang av gruppeoppgaven del 2 12:30 -14:30 Individuell oppgave 2 – fiskerihavntiltak 14:30 -15:30 Gjennomgang av individuell oppgave 2 15:30 -16:00 Oppsummering «Bruk av KVIRK i praksis og veien videre »
Parse pdf-doc by clicking the button below. Parsed pdf-documents will be searchable.
Metadata Found
Author
Donald
CreationDate
2013-12-01T05:24:22+01:00
ModDate
2013-12-01T05:24:22+01:00
Producer
Microsoft® PowerPoint® 2013
Pages
44
merge_type
Parse PDF
Accept
Vista-analyse.no uses cookies to ensure you get the best experience
GDPR