VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk
Olje og gass
Lokal og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Orvika Rosnes
Daglig leder
Åsmund Sunde Valseth
Styreleder
Dag Morten Dalen
Partner
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Pernille Parmer
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
Kristian Roksvaag
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Bård Solheim Andersen
Assosiert partner
Tor Homleid
Assosiert partner
Maria Amundsen
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Jonas Jønsberg Lie
Magnus Digre Nord
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Ina Sandaker
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Harald Svartsund
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
Søk
Søk
Søk
no
no
en
power_settings_new
VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk
Olje og gass
Lokal og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Medarbeidere
Orvika Rosnes
Daglig leder
Åsmund Sunde Valseth
Styreleder
Dag Morten Dalen
Partner
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Pernille Parmer
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
Kristian Roksvaag
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Bård Solheim Andersen
Assosiert partner
Tor Homleid
Assosiert partner
Maria Amundsen
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Jonas Jønsberg Lie
Magnus Digre Nord
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Ina Sandaker
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Harald Svartsund
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
Vista Analyse AS © 2025
Meltzers gate 4, 0257 Oslo
Org.nr.: 968 236 342 MVA
+47 455 14 396
post@vista-analyse.no
www.vista-analyse.no
Rapport 2018/31
Økonomisk analyse av HILP-hendelser
Michael Hoel og Haakon Vennemo
Økonomisk analyse av HILP-hendelser
Kategori
Rapporter
Underkategori(er)
Kraft og energi
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
År
2018
Rapportnummer
31
Forfatter(e)
Michael Hoel
Haakon Vennemo
Last ned
file_download
(572.6 kB)
Les i nettleser
find_in_page
Content of this pdf is
searchable
Åpen informasjon / Public information Rapport 2018/31 | For Statnett Økonomisk analyse av HILP -hendelser Michael Hoel og Haakon Vennemo Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 2 Dokumentdetaljer Tittel Økonomisk analyse av HILP -hendelser Rapportnummer 2018/31 ISBN 978 -82 -8126 -384 -0 Forfattere Michael Hoel og Haakon Vennemo Prosjektleder Haakon Vennemo Kvalitetssikrer John Magne Skjelvik Oppdragsgiver Statnett Dato for ferdigstilling 18. mars 201 9 Tilgjengelighet Offentlig Nøkkelord HILP, metode for samfunnsøkonomisk analyse, usikkerhet, risi ko Om Vista An alyse Vista Analyse AS er et samfunnsfaglig analyseselskap med hovedvekt på økonomisk forskning, utredning, eva- luering og rådgivning. Vi utfører oppdrag med høy faglig kvalitet, uavhengighet og integritet. Våre sentrale temaområder omfatter klima, energi, samferdsel, næringsutvikling, byutvikling og velferd. Våre medarbeidere har meget høy akademisk kompetanse og bred erfarin g innenfor konsulentvirksomhet. Ved behov benytter vi et velutviklet nettverk med selskaper og ressurspersoner nasjonalt og internasjo nalt. Selskapet er i sin helhet eiet av medarbeiderne. Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 3 Foror d Rapporten Økonomisk analyse av HILP -hendelser inngår i FoU -prosjektet Mot en bedre forståelse av kostnad og ulempe av strømbrudd, som Vista Analyse utfører for Statnett. Rolf Korneliussen er St atnetts kontaktperson. Vi takker ham og andre ressurspersoner i Statnett for gode diskusjoner i prosjektet. 18. mars 201 9 Haakon Vennemo Partner Vista Analyse AS Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 5 Innhold Sammendrag og konklusjoner ................................ ................................ ................................ .................... 7 1 Hvor alvorlig er et stort strømbrudd? ................................ ................................ ............................... 10 2 Ingredienser i en analyse ................................ ................................ ................................ .................. 12 3 Nytte -kostnadsanalyse ................................ ................................ ................................ ..................... 14 3.1 Forvent et nytte og risikoaversjon 14 3.2 Kalkulasjonsrente og systematisk risiko 17 4 Sannsynlighet for strømbrudd er ukjent ................................ ................................ .......................... 19 4.1 Subjektive sannsynligheter 19 4.2 Alternativer til subjektive sannsynligheter 20 Referanser ................................ ................................ ................................ ................................ ................ 27 Fant ing en f igurl ist eoppførin ger . Tabeller Tabell S.1: Hva ulike beslutningsregler sier om tiltak og ikke -tiltak mot strømbrudd ................. 9 Tabell 2.1: Konsekvenser (inntekt minus kostnader) av valg (Tiltak og Ikke -tiltak) og tilstand .. 12 Tabell 3.1: Betydningen av risikoaversjon. Samfunnsøkonomisk analyse; y=3.300 mrd. kroner. ................................ ................................ ................................ ................................ . 15 Tabell 3.2: Betydningen av risikoaversjon. Isolert analyse for Statnett; y=14 mrd. kroner. ...... 16 Tabell 4.1: Uavhengighetsaksiomet ................................ ................................ .......................... 20 Tabell 4.2: Hva ulike beslutningsregler sier om tiltak og ikke -tiltak i beslutningssituasjonen fra Tabell 2.1 ................................ ................................ ................................ ................. 21 Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 7 Åpen informasjon / Public information Sammendrag og konklusjoner Begrepet High Impact, Low Probability (HILP) bruk es om hendelser med store konsekvenser, men med lav sannsynlighet for å inntreffe. Vi spør om en bør gjennomføre tiltak mot det som defineres som HILP - hendelser i kraftsektoren selv om forventet gevinst av tiltaket er lavere enn tiltaks kostnaden. Vårt ge- ne relle svar på dette er ‘nei’. Det henger sammen med at de fleste HILP -hendelser i kraftsek toren isolert, ikke kan kalles HILP -hendelser for samfunnet samlet sett , og gjelder dersom forventet gevinst av tilta- ket lar seg beregne . Dersom man ikke kan beregne forventet gevinst av et tiltak, kan man heller ikke sammenlikne forventet gevinst med (for ventet) kostnad. I denne situasjonen finnes ulike andre beslut- ningskriterier. Noen av dem er egnet for å vurdere en HILP -hendelse i kraftsektoren, andre ikke. Ska l HILP -hendelser i kraftsystemet behandles annerledes enn andre hendelser? Et eksempel på en HILP -hendelse fra kraftsektoren kan være at en million mennesker mister strømmen i et døgn. Det er svært lite sannsynlig at en million mennesker mister strømmen i et døgn , slik at risikoen gitt ved sannsynlighet gange konsekvens er moderat. Men dersom d et skjer, er konsekvensen betydelig : Industri produksjon stopper opp, kjøpesentre må lukke, internett slukkes hvis det ikke finnes nødaggre- gat, barn må holdes hjemme fra uoppvarmede barnehager og skolebyg g, innbrudd og kriminalitet kan øke, og i enkelte tilfeller vil liv og helse bli truet. Hvis en million mennesker mister strømmen i et døgn, vil saken ventelig toppe nyhetssendingene i flere dager. Spørsmålet vi stille r i denne rapporten, er om alvoret i et strømbrudd av denne størrelse n er så stort at samfunnet bør bruke mer ressurser på å forhindre det enn man normalt vil gjør e. Vi antar da at man normalt bør gjennomføre tiltak dersom forventet gevinst (sannsynlighet gange konsekvens) er større enn forventet kostnad. Hvis vi kan anslå sannsynligheten for alvorlige strømbrudd skal de fleste HILP -hendelser i kraftsystemet behandles som normale hendelse r For å besvare dette spørsmålet, viser det seg viktig å ta stillin g til hva man kan anta eller vite om sann- synligheten for alvorlige st rømbrudd før og etter tiltak. I tillegg må spørsmålet ses i relasjon til Statnetts mål. Statnetts vedtekter sier at Foretaket skal ha ansvar for en samfunnsøkonomisk rasjonell drift og utvikling av transmisjonsnettet , og prinsippet om å styre etter samfunnsøkonomisk lønnsomhet er se- nest slått fast bla. i Meld St. 25 2015 -16 Kraft til endring. Det må altså anlegges et samfunnsøkonomisk perspektiv der målsettingen er å gjøre Norges velferd s tørst mulig. Dersom Statnett vet sannsynligheten før og etter tiltak , basert på erfaringstall eller liknende , bør fore- taket normalt ikke gjennomføre tiltak som koster mer enn forventet gevinst. Når man tar hensyn til at betalingsviljen for å unngå strømbr udd er positivt korrelert med n asjonalinntekten, er det kun tiltak som er ekte mindre enn forventet gevinst som bør gjennomføres. Et strømbrudd som rammer en million mennesker er en meget alvorlig hendelse for sentralnettet . Men for realistiske pengeverdie r kan ikke tapet man lider ved et slikt strømbrudd kalles katastrofalt sett i relasjon til nasjonalinntekten i landet som h elhet. Samme konklusjon g jelder for større strømbrudd, for eksempel at to millioner mennesker mister strøm- men i et døgn, eller en mi llion i to døgn, eller 100 000 i ti døgn, og kombinasjoner av dette. Likevel kan Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 8 Åpen informasjon / Public information det tenkes enda større strømbrudd som virkelig har katastrofal nasjonaløkonomisk konsekvens. Dersom det finnes tiltak som kan redusere sannsynligheten for slike strømbrudd til strekkelig, noe som innebæ- rer at sannsynligheten må være av en viss størrelse før tiltak, vil det være riktig å gjennomføre slike tiltak selv om kostnaden er større enn forventet gevinst. Disse konklusjonene holder selv om vi ikke vet sannsynligheten e, ba re vi tør å anslå dem. Til resonneme ntet kan det innvende s at dersom det skulle skje at et strømbrudd rammer en million mennesker i et døgn eller mer, så kan konsekvensene for Statnett og foretakets ledelse bli store. Risi- koen for Statnett bør likevel ikk e påvirke beslutningene med mindre de forteller at konsekvensene for nasjonen er større enn man før har trodd. Det følger av Statnetts mandat om å bidra til samfunnsøko- nomisk rasjonell drift av transmisjonsnettet. Skulle det likevel være slik at målet er å bidra til størst mulig og sikrest mulig innt ekt for Statnett isolert sett, så er det rasjonelt å investere til dels langt utover for- ventet gevinst for å unngå HILP -hendelser i kraftsystemet. Hvis vi ikke kan anslå sannsynligheten for alvorlige strømbrudd så kommer andre beslut- ningskriterier i betrak tning Dersom vi ikke kan eller tør å anslå sannsynligheten for strømbrudd før og etter tiltak, kommer det andre beslutningsregler i betraktning. Det er naturlig, siden det i den situasjonen ikke er mulig å sam- me nlikne forventet nytte med forventet kostnad. Formelt sett har ikke størrelsen på konsekvensen noe å si for dette, å gå over til en annen beslutningsregel er kun knyttet til om man kjenner eller vil anslå sannsynlighetene. Men i praktiske situasjoner kan d et hende man er mer forsiktig med å anslå san nsyn- ligheter dersom konsekvensen er stor. Ulike beslutningsregler er knyttet til hva man tør anta om sannsynligheter og konsekvenser, for eksem- pel hvorvidt man tør anta at de befinner seg innenfor et kjent inte rvall eller ikke. Et par av beslutnings- reglen e, blant annet den kjente maxmin -regelen, taler i favør av at man ikke skal foreta seg noe mot et stort (eller lite) strømbrudd under noen omstendighet! De tte er urimelig, og gjør regelen i praksis ueg- net for de nne problemstillingen. Et annet kriterium, minmax -regret, innebærer at man skal foreta seg tiltak under svært vide betingelser, og er heller ikke veldig egnet. Beslutningsregler der det antas noe om sannsynlighetene uten at de punktestimeres, kan gi ulike utfall avhengig av hva som antas. Deler av faglitteraturen om beslutningsregler under ukjente sannsynligheter og konsekvenser bruker avansert matematikk og er ikke umiddelbart tilgjengelig for alle. Vi bruker en hel del plass i rapporten på å gå gje nnom hva ulike beslutningsregler betyr for tiltak mot en HILP -hendelse i kraftsystemet. Re- sultatene er gjengitt i Tabell S.1. Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 9 Åpen informasjon / Public information Tabell S.1: Hv a ulike beslutningsregler sier om tiltak og ikke -tiltak mot strømbru dd Beslutningsregel Regel Kommentar Forventet gevinst Tiltak dersom forventet ge- vinst ( pT ) større enn kost- nad ( k) Standard nytte -kostnadsanalyse Forventet nytte, objektive sannsynligheter og nasjonal- inntekt som referanse I praksis tiltak dersom pT>k Form elt forventet nytte av tiltaket er positivt , men med nasjonalinn- tekt som referanse blir dette svært nær pT>k Forventet nytte, objektive sannsynligheter og Statnetts porteføl je som referanse Tiltak selv om pT<k. Størrelsen på den akseptable kost- naden k av henger av restrisiko og størrelsen på risikoaversjon Forventet nytte, subjektive sannsynligheter Som objektive sannsynlighe- ter Gjelder uavhengig av hvordan sub- jektive sannsynligheter dannes Maxmin -regelen Ikke tiltak Gjelder uansett så lenge restsann- syn lighet for strømbrudd er større enn null α-maxmin regelen Ikke tiltak Gjelder uansett så lenge restsann- synligheten større enn null Minmax -regret Tiltak Gjelder dersom k < T/2, som er det relevante Maxmin forventet nytte Som objektive sannsynlighe- ter , me n med mest pessi- mistiske anslag på sannsyn- ligheter Størrelsen på den akseptable kost- naden k bestemt av det mest pessi- mistiske anslag for strømbrudd α-maxmin forventet nytte Ubestemt Avhe nger av vekter som gis til mest optimistiske og mest pessimistiske an slag på sannsynligheter Φ-forventet nytte Tiltak selv om pT<k Gjelder for konkav Φ. Størrelsen på den akseptable kostnaden k be- stemt av egenskaper til Φ Forsiktighetsprinsippet Tiltak selv om pT<k Ingen ytterligere anvisninger Ufullstendig beslutningsr egel Ubestemt Gir entydig anbefaling for noen ver- dier av k Kilde: Vista Analyse . No te: T = tapet hvis et strømbrudd inntreffer. p = sannsynlighetsreduksjon som følge av tiltak, k = kostnad av tiltak. pT blir da forventet gevinst av tiltaket . Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 10 Åpen informasjon / Public information 1 Hvor alvorl ig er et stort strøm- brudd? Et strømbrudd som er stort i omfang og/eller tid er opplagt en alvorlig (high impact) hendelse. En kan likevel spørre om et slikt strømbrudd er så alvorlig at det kan kalles en «katastrofe»; og spesielt om alvorlighetsgraden tils ier at standard økonomiske analyser ikke uten videre kan brukes for å analysere slike hendelser. For å vurdere et alvorlig strømbrudd i et bredere perspektiv skal vi se på et hypotetisk eksempel. De nøyaktige tallene i eksempelet er ikke viktige, men deres størrelsesorden illustrerer poengene. Anta at et strømbrudd innebærer at 1 million husholdninger mister strøm i ett døgn. Anta videre at hver husholdning i snitt bruker 72 kW h i løpet av et døgn. I så fall innebærer et slikt strømbrudd et bortfall av tota lt 72 GWh (3000 MW bortfall av strøm i e tt døgn ). Eksempelet illustrer en svært stor og alvorlig hendelse. Men bør en omtale en slik hendelse som en katastrofe 1? For å svare på dette gir vi et grovt anslag på hva hendelse n innebærer i kroner. Det virker rimelig at de aller fleste husholdninger vi l være fornøyd alt i alt dersom de opplever en slik hendelse og samtidig får en kompensasjon på 10.000 kroner. 2 I så fall innebærer dette at kostnaden av hendelsen er (maksimalt) 10 milliarder kroner (svarende til 139 kroner per uteblitt kWh). Dette er et stort tap, men er det en katastrofe? For å svare på det skal vi sammenligne med tre andre hendelser som også gir store tap: 1. Ett år med 0,5 pst. negativt avvik fra trend -BNP . Dette g ir et tap på mer enn 15 milliard er kroner (Norges BNP i 2017 var ca . 3300 milliarder kroner). 2. Et fall i verdien på oljefondet på 0,25 pst. ; dette gir et tap på ca . 21 milliarder kroner .3 3. En nedjustering av fremtidig oljeprisbane med 1 dollar per fat (dvs . mer enn 1 pst. ); tapt nåverdi for staten mer enn 40 milliarder kroner (nåverdien av fremtidige inntekter fra salg av olje og gass anslås i Nasjonalbudsjettet 2018 til 3900 milliarder kroner). Alle disse hendelsene innebærer store tap for Norge, men kan n eppe kalles katastrofer. For at en hen- delse i kraftsektoren skal konkurrere med disse, må man tenke seg at 1 million mennesker mister strøm- men i minst to døgn (gir 20 milliarder i tap, om lag det samme som i sammenliknings eksempel 1 og 2), alternativt at 100 0000 mennesker mister strømme n i minst 20 døgn. Men for å fortjene betegnelsen nasjonaløkonomisk katastrofe må hendelsen etter vår vurdering være en god del større enn dette også. Ett av kjennetegnene på de tre hendelsene over er at tapet for Norge sp res forholdsvis jevnt utover i befolkningen. Men med riktig håndtering gjelder dette også for kostnadene ved et strømbrudd. Med en passelig kompensasjon (10 000 kroner per husstand i eksempelet) vil de som rammes direkte være i 1 Strømbruddet i eksempelet og alvorligere strømbrudd er omtalt som «catastrophic» i Doorman et al. (2006) 2 Respondentene i Vista Analyse (2018) sin representative, landsomfattende undersø kelse har til sammenlikning en gjennom- snittlig betalingsvillighet for å unngå 24 timers strømbrudd på 1000 kroner. Faktisk kompensasjon for å unngå et strøm- brudd inntil 24 tim er var i januar 2018 600 kroner, og 1400 kroner over 24 timer. Dette er tall lang t under 10.000 kroner. Samtidig er det i eksemplet sett bort fra at et strømbrudd vil ramme også næringsliv og andre etater. 3 Verdien av oljefondet, per 25. juli 2018, var ca. 8482 milliarder kroner. Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 11 Åpen informasjon / Public information samme situasjon som de som i kke rammes direkte. Og alle vil måtte betale for kompensasjonen gjen- nom f or eksempel økt nettleie eller økte skatter . Selv om et stort strømbrudd innebærer store tap, vil disse tapene i hovedsak være av økonomisk karakter, og vil i begrenset grad ha konsekvenser for liv, helse og miljø. Dette skiller en slik hendelse fra en alvorlig ulykke for eksempel i petroleumssektoren, hvor ulykker kan innebære at et større antall liv går tapt. Tapet som sist nevnte hendelser gir kan derfor ikke fordeles jevnt i befolkningen; en kan ikke kompensere en person som har mistet livet. Selv om eksemplene over i ren økonomisk forstand er sammenlignbare med et alvorlig strømbrudd, er det også forskjeller. Et omfattende strømbrudd er en umiddelbar, konkret og synlig hendelse, noe som ikke er tilfelle i samme gr ad for de tre hendelsene beskrevet over. Et alvorlig strømbrudd vil derfor trolig bli oppfattet som mer dramatisk av innbyggere og politikere enn hendelsene over. En annen forskjell er tidsaspektet. I hvert fall for de to siste hendelsene beskrevet over vi l de økonomiske tapene i hovedsak komme i fremtiden, mens konsekvensene av et alvorlig strømbrudd vil komme umiddelbart. Hvorvidt slike omstendigheter er viktige nok til å gjøre et omfattende strømbrudd til en HILP -hendelse i nasjonal forstand, vil være g jenstand for diskusjon i hvert tilfelle . En slik diskusjon handler implisitt eller eksplisitt om hvorvidt eventuelle tilleggskostnader i form av umiddelbarhet, kon krethet og synlighet , og eventuelt fordelingsproblematikk, er store nok til å kvalifisere hen delsen til katastrofe . Anta for eksem- pel at slike kostnader er like store som husholdningenes kompensasjonskostnader. Når husholdninge- nes nødvendige kompensasjon e r 10 000 kroner, så er samfunnet s tilleggskostnader like store . Samlede kostnader for et strø mbrudd som berører en million mennesker i et døgn blir da 20 milliarder . Det er fortsatt ingen nasjonaløkonomisk katastrofe sammenliknet med de andre hendelsene ne vnt over. Noen synes kanskje at å doble husholdningenes nødvendige kompensasjon er for beskje dent. Andre vil hevde at dramatiske hendelser har en tendens til å få større oppmer ksomhet i samfunnet vårt enn de egentlig fortjener, og at for mye ressurser har en tendens til å dirigeres mot slike hendelser sammenliknet med de som er like viktige, men m indre synlige og tv -vennlige 4. Ifølge dette synspunktet bør dramatikk -til- legget være beskjedent, og det som teller er den nødvendige kompensasjonen til husholdninge ne. Til tross for at hendelsen e beskrevet over har mange forskjeller fra et alvorlig strøm brudd, er de likevel nyttige for å kunne vurdere et stort strømbrudd i et bredere perspektiv. Det grunnleggende spørsmålet er om tiltak som kan redusere sannsynligh eten for et alvorlig strømbrudd bør vurderes etter standard prinsipper (nyttekostnadsanalyse r) eller om en i stedet eller i tillegg bør gjøre andre vurderinger og ana- lyser. Ettersom de nevnte hendelsene vanligvis vurderes etter standard prinsipper, kan det argumente- res for at den mindre alvorlige hendelsen «stort strømbrudd» også bør vurderes ett er standard prinsip- per . Uten å ta stilling til hva som er mest og minst alvorlig, skal vi i de følgende kapitlene vurdere både standard prinsipper og alternative pr insipper som beslutningskriterium. 4 Denne typen psykologisk mekanisme er omtalt bla. av Aven (2015), Kahneman (2011) og Taleb (2010) Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 12 Åpen informasjon / Public information 2 Ingredienser i en analyse For å kunne gjennomføre en øk onomisk analyse av mulige tiltak som kan redusere sannsynligheten for strømbrudd må en først gjennomføre følgende forarbeider (stilistisk fremstilt) : • Kartlegge hend elser som kan føre til et (omfattende) strømbrudd • Forsøke å finne sannsynlighetene for slike hendelser • Identifisere tiltak som kan redusere disse sannsynlighetene • Forsøke å finne ut hvor mye tiltakene vil redusere sannsynlighetene for hendelsene • Beregne kostnadene av tiltakene • Beregne kostnadene/ulempene av strømavbrudd Hvert av kulepunktene kan innebære betydelig arbeid, og det kan spesielt være vanskelig å anslå sann- synligheter og sannsynlighetsreduksjoner. Videre vil det som regel være ulike ty per hendelser som kan føre til strømbrudd, og ulike typer tiltak som kan redusere sannsynlighetene for hendelsene , og kanskje også konsekvensene av strømbrudd (f. eks. varighet). I vår videre analyse ser vi på en svært forenklet situasjon hvor det bare er én type hendelse og ett tiltak. Vi bruker følgende notasjon for ingrediensene i analysen: • y = inntekt uten tiltak og uten strømbrudd (forklares nærmere senere) • T = tapet dersom strømbrudd inntreffer (=10 mrd . kroner i numeriske illustrasjoner) • s = sannsynlighet for strømbrudd uten tiltak • q = s annsynlighet for strømbrudd med tiltak • p = s-q = sannsynlighetsr eduksjon som følge av tiltak (=0,01 i numeriske illustrasjoner) • k = kostnad av tiltak ( k<T) • K = maksimal k ostnad k for at tiltaket bør gjennomføres (følger av analysen) I praksis vil det være vanskelig å finne tiltak som reduserer sannsynligheten for et så stort strømbrudd med en hel prosent enhet . Vi har med andre ord å gjøre med et usedvanlig effektivt tilta k. Sannsynlig- heten for et så stort strømbrudd er neppe 1 prosent i utgangspunktet , men viser at tendensene vi peker på i det følgende, er robuste over for realistiske sannsynlighete r for et stort strømbrudd. Merk at tidsdi- mensjonen må være den samme for all e størrelse r. Dersom p er sannsynligheten for at et strømbrudd inntreffer i et enkelt år, må også kostnaden k av tiltaket være en årlig kostnad. «Ex post» -konsekvensene av ulike beslutninger er illustrert i T abell 2.1 nedenfor. Tabell 2.1: Konsekvenser (inntekt minus kostnader) av valg (Tiltak og Ikke -tiltak) og tilstand Ingen strømbrudd uan- sett Sannsynl ighet = 1-p-q Strømbrudd bare hvis ikke tiltak Sannsynlighet = p Strømbrudd uansett ti l- tak eller ikke Sannsynlighet = q Tiltak y-k y-k y-k-T Ikke -tiltak y y-T y-T Kilde: Vista Analyse Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 13 Åpen informasjon / Public information De to linjene gir de to valgmulighetene beslutningstager har ( tiltak og ikke -tiltak ). For hvert valg gir ko- lonnene de tre mulige tilstandene som kan inntreffe (gitt ved overskriftene). Første kolonne angir net- toinntekt dersom det ikke blir noe strømbrudd (uavhengig av valget tiltak eller ikke -tiltak ). For denne tilstanden gir tiltak lave re netto inntekt ( y-k) enn ikke -tiltak (y), siden en har investert unødig ( k>0). Det samme er tilfellet for tilstanden gitt ved den tredje kolonnen, siden strømbrudd da vil skje uansett. Inn- treffer derimot tilstanden gitt ved den andre kolonn en er inntekten høyest dersom en har valgt tiltak (forutsatt k<T ), siden en da har unngått kost naden T som en ville fått ved ikke -tiltak . Beslutningsproblemet illustr ert med Tabell 2.1 er et typisk eksempel på beslutning under usikkerhet. Dersom en med si kkerhet visste at tilstand (kolonne) 1 eller 3 ville inntreffe, ville det beste valget være ikke -tiltak . Og tilsvarende hvis en med sikkerhet visste at tilstand (kolonne) 2 ville inntreffe; da ville det beste valget være tiltak . Imidlertid vet ikke beslutn ingstageren på beslutningstidspunktet hvilken til- stand vil inntreffe , og må derfor treffe en beslutning under usikkerhet om fremtidig tilstand. Resten av dette notatet vi l drøfte dette beslutningsproblemet. Vi vil først anta at sannsynlighetene for de tre tilstandene er kjent ( kapittel 3), og deretter drøfte beslutningsproblemet når vi ikke har full kunn- skap om sannsynlighetene. Vi drøfter beslutningsproblemet fra en normativ synsvinkel: Hva bør en rasjonell beslutningstaker gjøre ? Av og til kan det hende vi bruker en deskriptiv uttrykksform: Hva vil en rasjonell beslutningstaker gjøre? Det hører til å være rasjonell at man gjør det man bør, slik at vil og bør her blir to uttrykk for den samme, normative synsvinkelen. Det normativ e perspektivet innebærer blant annet at dersom en beslutningstaker gjør en annen beslut- ning enn den normativt beste, og gitt at man aksepterer premissene for den normative konklusjonen, så vil det oppstå en samfunnsøkonomisk kostnad. Kostnaden vil være mer eller mindre stor, avhengig av beslutningen som fattes. Vi gir eksempler senere i dokumentet. I beslutning sproblemet som blir drøftet er det bare tre mulig e tilstander med tilhørende sannsynligheter. I virkeligheten vil det også knytte seg usikkerhet ti l omfang og kostnader knyttet til strømbrudd, og trolig også til kostnaden av tiltak. Formelt kan dette analy seres ved å øke antall mulige tilstander. En kan også utvide antall tiltak, hvor noen av tiltakene reduserer kostnaden K dersom et strømbrudd inntreffer. Slike utvidelse r av analysen ville føre til mer notasjon og bli mindre oversiktlig, men ville ikke gi noe prinsipielt nytt. Vi begrenser oss derfor til det enkle beslutningsproblemet illustrert ved Tabell 2.1. Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 14 Åpen informasjon / Public information 3 N ytte -kostna dsanalyse Alminnelig nytte -kostnads analyse tilsier at tiltak bør velges fremfor ikke -tiltak dersom forventet verdi av tiltak er større enn forventet verdi av ikke -tiltak . Fra Tabell 2.1 er det rett frem å se at dette innebærer at tiltak bør velges hvis og bare hvis k < pT . Tolkningen er rett frem. Uten tiltak er forventet tap lik ( p+q)T, men med tiltak er forventet tap lik qT . Differensen pT er gevinsten av tiltaket, som må overstige tiltaks- kostnaden k for at tiltaket skal være lønnsomt. Merk at beslutnings regelen tiltak , hvis og bare hvis k < pT , er helt uavhengig av sannsynligheten q for at et strømbrudd uansett inntreffer. Et tiltak vurderes altså like bra (like høy øvre tiltakskostnad K = pT ) enten vi reduserer strømbruddsrisiko fra 0,01 til eller fra 0,1 til 0,09. Merk det normative elementet i analysen assosiert med ordene «bør», «vurderes altså like bra» osv. Analysen o ver følger fra teorien om forventet nytte kombinert med en forutsetning om risikonøytralitet. Vi skal nå se nærmere på disse to elem entene. 3.1 Forventet nytte og risikoaversjon Teorien om forventet nytte forutsetter at en beslutningstager kan rangere alle mul ige konsekvenser av sine handlinger og at disse preferansene tilfredsstiller fire såkalt e «aksiomer », dvs grunnleggende for- utsetning er som av de fleste vil bli oppfattet som svært rimelige. Men det er ett aksiom som ikke er helt ukontroversielt, nemlig det såkalte «uavhengighetsaksiomet». Mer om de tte senere. La x være en variabel som kan anta de seks ulike verdiene i Tabell 2.1. Hvilk en verdi x faktisk blir avhenger av handling (linje 1 eller 2) og tilstan d (kolonne 1, 2 eller 3). Gitt aksiomene, sier nytteforventningsteo- remet at det finnes en funksjon u(x) med egenskapen u’(x) > som er slik at tiltak eller ikke -tiltak kan vurderes u t fra verdien av forventet nytte Eu(x) : Forventet nytte av tiltak (linje 1 i Tabell 2.1): (1) Eu(x) = qu (y-k-T)+(1 -q)u(y-k) Forventet nytte av ikke -tiltak (linje 2 i Tabell 2.1): (2) Eu(x) = (q+p)u(y-T)+(1 -q-p)u(y) Vi velger da tiltak hvis og bare hvis de n øverste av disse to verdiene for Eu(x) er høyere enn den nederste. Den ma ksi malt akseptable verdien for tiltakskostn aden, som vi har kalt K, er verdien på k som gjør at Eu(x) blir lik i begge tilfellene. Dersom u er lineær kan vi skrive u(x) = u’x +n hvor u’ og n er konstanter (og u’ > 0). Dette er tilfellet med risikonøytralitet, og det er rett frem å bekrefte fra ligningene over at K = pT . Med risikoaversjon er u’’(x) < 0, og en vil foretrekke et sikkert alternativ fremfor et usikkert dersom forventet verdi Ex er den samme i de to tilfellene. Med risikoaversjon vil vi i vår problemstilling finne at pT < K < T. Den første ulikheten kan bli reversert hvis q er positiv; se Tabell 3.2 og teksten under. Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 15 Åpen informasjon / Public information For å kunne si mer om maksimalkostnaden K må vi vite mer om nyttefunksjonen u, samt størrelsene som inngår i Tabell 2.1. Når det gjelder nyttefunksjonen u, antas det ofte at den har konstant relativ risikoaversjo n σ. Da har funksjonen u formen (for σ ≠ 1) (3) u = wx 1-σ hvor w er en konstant (positiv eller ne gativ avhengig av om σ er mindre enn eller større enn 1). Vi kan nå sette (3) in n i (1) og (2) og finne verdien K for k som gjør at verdien fra (1) og (2) bli r like. Men først må vi velge en verdi for referanseinntekten y og parameteren for risikoaversjon σ. Når det gjelder y, er det vanlig å se på risiko relatert til samlet inntekt (eventuelt samlet formue). I en samfunns økonomisk analyse kan det være rimelig å bruke samlet BNP for Norge, som i 2017 var 3 .300 milliarder kroner. Grunnen til å relatere til samlet BNP for Norge, er at BNP utgjør samlet verdiskaping, dvs. den samlede verdien av alt som produseres landet i løpe t av et år. 5 Når 1 million mennesker ak sep- terer strømbruddet mot å få en kompensasjon på 10 000 kroner hver, betyr det at 10 milliarder av sam- funnets inntekt disponeres til dette formålet. Samfunnet tar av samlet verdiskaping for å betale denne summen. Vi bruker 3.300 mrd som verdi for y i Tabell 3.1. I Tabell 3.1 har vi videre sett på moderat risikoaversjon σ = 2 og sterk risikoaversjon σ = 10 , og har beregnet resultatene for K for ulike verdier av restsannsynligheten q. En risikoaversjon på 2 innebærer at grensenytten stiger med to prosent dersom forbruket synker en prosent. En risikoaversjon på 10 innebærer at grensenytten stiger hele ti prosent dersom forbruket synker en prosent. Dette betraktes som et ytterpunkt, selv om høyere verdier selv sagt er mulig i teorien. Begge er mål på hvor konkav nyttefunksjonen er, som er det som driver risikoaversjon.. Tabell 3.1: Betydningen av risikoaversjon. Samfunnsøkonomisk analyse; y=3.300 mrd . kroner. σ = 2 σ = 10 q = 100,3 101,5 q = 0,01 100,3 101,5 q = 0,09 100,3 101,2 Note: T = 10 mrd . kroner og p = 0,01. Tall for K (= 100 millioner kroner hvis risikonøytralitet) Kilde: Vista Analyse Tallene i tabellen leses slik: Dersom risikoaversjonen er 2, så bør nasjonen være villig til å betale inntil 100,3 millioner kroner for å unngå et forventet tap på 100 millioner. Forsikringspremien man bør betale for å unngå strømbruddet, er med andre ord 300 000 kroner større enn den aktuarisk nøytrale forsikring . Dersom risikoaversjo nen er 10 så stiger premien til mellom 1,2 og 1,5 millioner kroner. Det er verdt å påpeke at handlingsregelen «betal inntil 100,3 millioner kroner» gjelder før vi vet om det skjer strømbrudd eller ikke. Dersom vi står overfor et tiltak som er dyrere enn 10 0,3 millioner, og som vi dermed ikke gjennomfører, så kan vi etterpå kanskje oppleve at det skjer et strømbrudd vi kunne 5 Strengt tatt ville det være mer logisk å bruke netto nasjonalprodukt s om sammenlikningsgrunnlag. Netto nasjonalprodukt er brutto nasjonalprodukt minus verdien av kapitalslit. Kapitalslitet er vanskelig å b eregne, men antas ofte å utgjøre 5 -10 prosent av kapitalbasen. Siden Norge er en åpen økonomi som etter hvert har en stor finansformue i utlandet, kunne vi også brukt brutto (eller netto) nasjonalinntekt som sammenlikningsgrunnlag. Hvilken av disse størrel sene man bruker, er ikke viktig i en illustrerende beregning som den vi utfører. Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 16 Åpen informasjon / Public information forhindret. Hadde vi visst det til å begynne med, så ville vi selvsagt akseptert det dyrere tiltaket. En annen var iant er at vi gjennom fører et tiltak som koster mindre enn 100,3 millioner og forhindrer ingen strømbrudd i tiltakets levetid. Hadde vi visst det til å begynne med, så ville vi ikke gjennomført tiltaket , det er jo bortkastede penger. Se hva vi skrev om det te i kapittel 1. Man kan også tenke seg en situasjon der vi gjør et tiltak, det skjer et strømbrudd og dette strømbruddet får oss til å tvile på de sannsynlighetene p og q vi har ment å kje nne. Typisk kan strømbruddet få oss til å tenke at p er mindre enn vi trodde, og q større. Da er vi i en situasjon med usikre sannsynligheter, der det kan gjelde andre beslutningsregler enn å maksimere forventet nytte. Vi skriver mer om denne situa- sjonen i kapittel 4. Det er klart fra tabellen at innføring av risikoaversjon gir tilnærmet ingen forskjell fra tilfellet med risi- konøytralitet, til tross for at vi har anta tt et svært stort tap som følge av strømbrudd. Dette tilsier at med BNP for Norges som referanse gir r isikoaversjon ikke g runn til å avvike fra standard økonomisk analyse, hvor vurderingen av tiltak baseres på en sammenligning av k og pT . Grunnen er at selv et stort tap (her antatt 10 milliarder kroner) er forholdsvis beskjedent i forhold til Norges samled e inntekter. Dette er delvis grunnen til at det ofte anbefales at en skal se bort fra usystematisk risiko: E t stort antall «hand- linger» k an hver for seg ha utfall som er svært usikre. Men når en summerer opp utfallene over alle handlinger blir usikkerheten liten i forhold til landets samlede inntekt. Dette endres selvsagt drastisk hvis usikkerheten er korrelert med samfunnets inntekt. Vi ko mmer tilbake til dette i avsnitt Feil! Fant ikke referansekilden. . Å se seg selv i sammenheng med samlet inntekt for Norg e er det relevante for Statnett dersom man vil foreta en samfunnsøkonomisk analyse på vegne av nasjonen, eller tjene nasjonens beste om man vil. Men s elv om det virker rimelig å se på samlet inntekt for Norge når en skal gjøre en samfunnsøkonomisk analyse , er det ingenting i aksiomene bak nytteforventningsteorie n som sier at en må gjøre dette. I praksis vil ofte ulike typer risiko og usikkerhet ses på mer isolert enn bare som bidrag til usikkerhet i Norges samlede inntekt. For eksempel er det fare for at de rsom Norge opplever et strømbrudd der 1 million mennesker er uten strøm i et døgn som kunne vært unngått ved tilstrekkelige tiltak, så vil det bli stilt spørsmål ved Statnetts ledelse. V i har derfor også beregnet K for en mer isolert analyse for Statnett. Her er det ikke opplagt hvilken verdi på y en bør bruke. I Tabell 3 .2 har vi brukt y = 14 mrd . kroner, noe som svarer til Statnetts egenkapital ved utgangen av 2017. Vi kunne også brukt Statnetts driftsinntekt 2017, som var 7,5 milliarder, eller et annet n økkeltall for Statnett som indikator. Sammenlignet med 14 mrd . kroner er et tap på 10 mrd . kroner veldig stort, kanskje katastrofalt. Tabell 3.2: Betydningen av risikoaversjon. Isolert analyse for Statnett; y =14 mrd . kroner. σ = 2 σ = 10 q = 0 342 7329 q = 0,01 306 296 q = 0,09 169 47 Note: T = 10 mrd . kroner og p = 0,01. Tall for K (= 100 millioner kroner hvis risikonøytralitet) Kilde: Vista Analyse Fra tabellen ser vi at kostnaden K som en beslutningstaker som ser isoler t på hva Statnett maksimalt bør bruke for å forhindre strømbruddet, blir svært høy for høy risikoaversjon og gjenværende strømbrudds- sannsynlighet q = 0.6 For eksempel sier kombinasjonen σ = 2 og q=0,01 at Statnett bør investere inntil 6 Det er vel svært få hendelser som h ar sannsynlighet (eller 1), men sannsynligheten kan være svært nær null. Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 17 Åpen informasjon / Public information tre ganger den forve ntede gevinsten. I dette ligger det et betydelig risikotillegg i forsikringspremien. Størrelsen på K faller imidlertid med større verdier av q. Med sterk risikoaversjon blir K < 100 dersom tiltaket reduserer strømbruddsrisikoen fra 0,10 til 0,09. Tolkninge n er at det etter tiltaket fortsatt er såpass stor risiko for strømbrudd at en ikke ønsker en stor tiltakskostnad i tillegg til tapet fra strømbrudd i dette tilfellet. En isolert analyse for Statnett kan gi stor betalingsvilje (stor K) for å redusere risi koen for strømbru dd. Statnett har imidlertid over tid en rekke ulike potensielle prosjekter som har usikker avkasting. Dersom hver av disse ses på isolert og en har betydelig risikoaversjon, kan analysen for hver av prosjektene isolert gi høyere investerin gskostnader enn f orventet gevinst skulle tilsi. Tenk for eksempel på to pro- sjekter av samme type som vi har studert over , men på ulike steder og tider . Med to prosjekter er det maksimale tapet uten tiltak 2T, men det er lite sannsynlig at begge prosjektene fører til tap. E ller om man vil tenke seg situasjonen per prosjekt: Med mindre prosjektene er helt korrelerte er sannsynlighe- tene for tap T i et gjennomsnittsprosjekt lavere enn p og q . Anta som en illustrasjon at Statnett har 100 prosjekter som tallmess ig er identisk me d eksempelet over, dvs med p=0,01 og T=10 mrd. kroner . Forventet gevinst i form av unngått tap er altså pT =100 mill. kro- ner for hvert prosjekt . Anta videre at en har en betydelig risikoaversjon og at en beregning av typen over tilsier K=2 mrd. kroner . En vil altså i hvert tilfelle være villig til å gjøre et tiltak med k ostnad 2 mrd. kroner for å unngå et mulig (med sannsynlighet 0,01) tap på 10 mrd. kroner . Gjør en dette for all 100 prosjekter vil en derfor være villig til å investere 100x 2 mrd. kroner , dvs 20 0 mrd. kroner for å unngå tapene som 7 er hver på 10 mrd. kroner. Siden sannsynligheten for tap er 0,01 for hver av de 100 tilfelle ne , vil det forvaltningsmessig inntreffe bare ett tilfelle av tap. Flere tap kan ikke utelukkes , me n det er svært usan n- synlig (sannsynlighet lik 6. 2555×10⁻⁹ , dvs i praksis 0 ) med mer enn 10 tap . Med 10 tap blir s amlet tap 10 0 mrd. kroner. Et maksimalt tap på 10 0 mrd. kroner kan alt så unng ås til en kostnad på 200 mrd. kroner. Dette er åpenbart en dårlig forre tning, og illustrerer at selv om en gjør en analyse for Sta tnett i isolasjon fra resten av økonomien, kan det bli veldig feil å se på hvert prosjekt for Statnett i isolasjon. Poenget om at man ikke skal se isolert på ett prosjekt gjelder også når man har samfunnets inntekt som referanse . Vi ser nærmere på det i neste avsnitt. 3.2 Kalkulasjonsrente og systematisk risiko Vi skal nå kort se på tidsaspektet når tiltaket er en investering med total investeringskostnad I. Vi legger til grunn kriteriet forventet ny tte, enten ved hjelp av objektive sannsynligheter som i kapittel 3 eller subjektive sannsynligheter som vi senere skal høre om i avsnitt 4.1 . Anta at vi kan utelukke flere strømbrudd fo r et enkelt år, og at sannsynligheten for et strømbrudd i et enkelt år er p uavhengig av om det har vært strømbrudd i tidligere år. La videre forventet tap av strøm- brudd i år t være Tt. Nåverdien av tiltaket er da V = -I + ∑ (1+ r)-t (pTt) t 7 2 milliarder kroner kan for eksempel begrunnes med at σ ligger et sted mellom 2 og 10, samtidig som q er svært nær null. Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 18 Åpen informasjon / Public information og en bør gjennom føre tiltaket hvis, og bare hvis, V > 0. Her er I sammenliknbar med størrelsen k fra tidligere og uttrykket i summen blir til pT i det enkleste tilfellet. Dersom kostnaden spres over flere år, vil også den uttrykkes som en sum i formelen. I utrykket over er r kalkulasjonsrenten. I samfunnsøkonomiske analyser i Norge sier Finansdepartemen- tets retningslinjer (Finansdepartementet, 20 14) at kalkulasjonsrenten normalt bør settes til 4 p rosent de nærmeste 40 år. 1 ,5 p rosentpoeng av dette utgjør en komponent som iv aretar systematisk risiko. Bak dette risikopåslaget ligger det en tanke om at samfunnet er risikoavers i samlet økonomi, og at prosjektavkastningen er positivt korrelert med resten av økonomien. Dette betyr at prosjektet sammen- liknes med samfunnets samlede inntekt eller formue , som nå betraktes som en usikker konsekvens av en myriade økonomiske prosjekter . I vårt tilfelle er det rimelig å anta at sannsynligheten p er uavhengig om det går godt eller dårlig i resten av økonomien. Derimot er det rimelig å anta at betalingsviljen for å unngå strømbrudd , den størrelsen vi tidligere kalte T, er positivt korrelert med resten av økonomien . Det er derfor rimelig å bruke en normal kalkulasjonsrente som inkluderer et risikopåslag når en skal vurdere tiltak som redusere r sannsynligheten for strømbrudd. I så fall vil den øvre grensen for aksep- table investeringskostnader (svarende til vår K i de n statiske analysen) være lavere enn den ville vært uten risikopåslaget i renten. Risikoaversjon kombinert med nasjonalinntekten s om referanse gir altså lavere betalingsvilje for tiltak enn om en hadde risikonøytralitet. Det er to endringer fra den forrig e avsnittet som driver dette resultatet: Vi betrakter nå samfunnet na- sjonal inntekt y og betalingsviljen T som usikre størrelse r,. Når i tillegg disse er positivt korrelert, betyr det at T er stor i en situasjon der også y er stor, og omvendt. Et tiltak mot strømbrudd gir derfor en dårligere forsikring mot inntektstap enn det som kom fram i analysen i forrige avsnitt. Som forklart bl . a. i Vista Analyse (2012) kan en som alternativ til risikopåslag i renten bruke risikofri rente, men da i stedet justere Tt i analysen ned fra sine forventningsverdier til såkalte sikkerhetsekviva- lenter. Siden usikkerheten typisk øker over tid, vil nedju steringen av Tt bli større jo større t er. Resultatet av analysen blir det samme uansett fremgangsmåte så sant nedjusteringen av Tt endres med en kon- stant rate over tid. Retningslinjene for samfunnsøkonomisk analyse i Norge anbefaler å bruke samme rente o veralt for pro- sjekt med samme nasjonaløkonomiske risiko. Det reflekterer at samfunnets samlede inntekt eller for- mue vanligvis er referansen. Når samfunnets samlede inntekt er referansen følger det av drøftingen over at risikoaversjon trekker i retning av lavere akseptable tiltakskostnader enn hvis en hadde risikonøytralitet. Samtidig fant vi i av- snitt 3.1 at hvis vi så på en is olert analyse for Statnett ville risikoaversjon trekke i retning av høyere akseptable tiltakskostnader enn hvis en hadde risikonøy tralitet. Årsaken til dette tilsynelatende para- dokset er følgende: Når samfunnets samlede inntekt er referansen, er strømbrudd eller ikke en helt ubetydelig forskjell sammenlignet med usikkerheten i fremtidig inntekt for Norge. Med risikoaversjon vil en le gge særlig vekt på utfallene med lav samlet inntekt for Norge, og derfor (pga samvariasjon) lav verdi på tapet om et strømbrud d skulle skje. Dermed blir samlet verdi av tap ved strømbrudd (T) ned- justert i forhold til forventningsverdien. Ved en isolert ana lyse for Statnett er det motsatt: Selv om Stat- netts fremtidige inntekt/formue er usikker, er denne usikkerheten underordnet de n store forskjellen i nettoinntekt knyttet til om det blir et omfattende strømbrudd eller ikke ( y versus y-T). Når en derfor pga risikoaversjon vil legge særlig vekt på de dårligste utfallene, betyr det en oppjustering av pT i forhold til forventningsverdi en. Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 19 Åpen informasjon / Public information 4 Sannsynlighet for s t r ø m b r u d d er ukjent Til nå har vi antatt at sannsynligheten p for at en ulykke inntreffer er kjent. I de fl este tilfeller er dette ikke tilfelle t. Kaster vi terning eller lignende ha r vi kjente og objektive sannsynligheter. Sannsynligheten for st rømbrudd vil ofte være en kombinasjon av sannsynligheter for ulike typer hendelser (t ekniske feil ved enk elte kompone nter, ekstrem t uvær, hacking av programvare med mer). For noen av hendelsene har Statnett histori ske data som er til hjelp for å estimere sannsynligheter. En bestemt komponent kan f eks være i bruk 100 steder i en periode på 10 å r, dvs 10 00 obser vasjoner. Dersom komponenten har svikte t 100 ganger, er det rimeli g å anslå sannsynligheten for fei l for hver kompone nt til i ett år til å være 0,10. Dette er en beregnet sannsynlighet, men den faktiske vil med stor sannsynlighet ikke være langt unna 0,10. Hvis en d erimot bare har observert 2 feil i de 1000 observasjonene, er det naturlig å anta at sann synligheten for feil er 0,002. I dette tilfellet er imidlertid anslaget for sannsynligheten betyde lig mindre sikkert. Også med sa nnsynlighet 0,001 (eller enda mindre) eller 0,004 er en observa sjon på 2 ut av 10000 ikk e urimelig. Nettopp ford i HILP -hendels er er svært usannsynlige, og derfor inntreffer sjelden, gir historiske d ata be- grenset kunnskap om hva de faktiske sannsynlighetene er. Vi skal derfor se nær mere på hvor dan en kan velge mellom handli nger når vi har begrenset kunns kap om sannsynlighetene fo r de ulike tilstandene. Dette er utførlig diskutert i litteraturen, og vi gjengir her blant annet noe av stoffet i Heal og Millner (2013). Vi ser både på yttertilfellet der en ikke har noen mening om de relev ante sannsynlighetene og på det mer realis tiske ti lfellet hvor en tross alt har en vis s formening om de relevant e sannsynlighetene. 4.1 Subjektive sannsynligheter Savage (1954) tar utgangspunkt i et sett av aksiomer tilsv arende de som er utgangspunktet for nytte- forvent ningsteorien (med kjente sannsynligheter) . Han viser at med dette utgangpunktet gjelder nytte- forventningsteoremet fortsatt, men med faktiske sannsynligheter erstattet med «subjektive sannsynlig- heter». Resulta tet sier ingenting om hvordan disse sannsynlighetene dannes, bare at de er konsistente på tvers av beslutningssituasjoner. Av og til kan de for eksempel dannes og modifiseres over tid ved hjelp av såkalt baysiansk oppdatering, men de trenger ikke dannes sl ik. Egenskaper ved subjektive sannsynligheter er drøftet i bl. a. NOU (2018, vedlegg 1). Der kalles de «kunn- skapsbaserte sannsynligheter». Er viktig poeng er at kunnskapsgrunnlaget som sannsynlighetene bygger på er viktig for hvilken tiltro en skal ha ti l slike sannsynligheter, eventuelt intervaller av sannsynligheter. Kunnskapen s annsynlighetene bygger på er derfor en viktig del av beslutningsprosessen. Et viktig aksiom både for nytteforventningsteorien og Savages generalisering til subjektive sannsynlig- heter er uavhengi ghetsaksiomet . De tte er illustrert i T abell 3 .3. Tabell 4.1Her er H og K to ulike hand- linger, og tabellen angir nytten til hver av handlingene under tre ulike tilstander. Bare én av de tre til- standene vil faktisk inntreffe, men v i vet ikke på beslutningstidspunktet hvilken. Muligens vet vi heller ikke hvor sannsynlig hver av de tre tilstandene er. Tabell 4.1 sier at hvis vi velger handling H og tilstand A inntreffer, får vi nytten 1. Tilsvarende for alle andre cell er i tabellen. Merk at x er et bestemt tall, som er det samme for de to handlingene H og K. Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 20 Åpen informasjon / Public information Tabell 4.1: Uavhengi ghetsaksiomet A B C H 1 1 x K 5 0 x Kilde: Vista Analyse/Savage (1954) Uavhengighetsaksiomet sier at størrelsen på x ikke betyr noe når vi skal velge mellom handlingene H og K. Dette aksiomet virker umiddelbart rimelig: I valget mellom H og K kan vi se bort fra hva som skjer hvis tilstand C inntreffer , siden vi i tilstand C får samme nytte x uans ett valg. Det viser seg imidlertid at folk ikke alltid oppfører seg i overenstemmelse med uavhengighetsaksiomet. Selv om avvikende oppførsel kan observeres, kan det likevel være god grunn for en rasjonell beslutningstager (Statnett, NV E, OED og andre ) å tr effe valg som tilfredsstiller dette aksiomet . 4.2 Alternativer til subjektive sannsynligheter 4.2.1 Maxmin og liknende beslutningsregler Regler som overhode ikke antar noe om sannsynligheter Dersom en ikke vet noe om sannsynligheten p er det ik ke opplagt at en skal akseptere Savage’s forslag om å danne seg subjektive sannsynligheter. Wald (1945) foreslo maxmin -regelen: En skulle velge det alternativet som var best for det verste utfallet. I vårt eksempel fra Tabell 2.1 er dette ikke -tiltak , da ikke -tiltak i verste f all gir y-T, mens tiltak i verste fall gir y-k-T. En svakhet ved kriteriet er at det gir all vekt til det verst tenkelige utfallet. Videre er beslutningen følsom for restsannsynligheten q. Handlingen ikke -tiltak er best uansett h vor liten q er, så sant den er positiv. Men hvis q = (dersom det er mulig…) kan vi se bort fra siste kolonne i Tabell 2.1 , og da er tiltak det beste valget (siden det verste utfallet da er y-k, mens det verste utfallet uten tiltak er y-T). Vi ser også at regelen er uavhengig av y. Ikke -tiltak blir altså konklusjonen enten en legger nasjonen ( y = 3.300 mrd .) eller Statnett ( y = 14 mrd .) til grunn. Se også Tabell 4.2. Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 21 Åpen informasjon / Public information Tabell 4.2: Hva ulike beslutningsregler si er om tiltak og ikke -tiltak i beslutningssituasjonen fra Ta- bell 2.1 Beslutningsregel Regel Kommentar Forventet gevinst Tiltak dersom forventet ge- vinst (pT>k ) større enn kost- nad k Standard nytte -kostnadsanalyse Forventet nytte, o bjektive sannsynligheter og nasjonal- inntekt som referanse I praksis tiltak dersom pT>k Formelt forventet nytte av tiltaket er positiv , men med nasjonalinntekt som referanse blir dette svært nær pT>k Forventet nytte, objektive sannsynligheter og Statnetts portefølj e som referanse Tiltak selv om pT<k. Størrelsen på den akseptable kost- naden k avhenger av restrisiko og størrelsen på risikoaversjon Forventet nytte, subjektive sannsynligheter Som objektive sannsynlighe- ter Gjelder uavhengig av hvordan sub- jekti ve sannsynligheter dannes Maxmin -regelen Ikke tiltak Gjelder uansett så lenge restsann- synlighet for strømbrudd er større enn null α-maxmin regelen Ikke tiltak Gjelder uansett så lenge restsann- synligheten større enn null Minmax -regret Tiltak Gjelder ders om k < T/2, som er det relevante Maxmin forventet nytte Som objektive sannsynlighe- ter, men med mest pessi- mistiske anslag på sannsyn- ligheter Størrelsen på den akseptable kost- naden k bestemt av det mest pessi- mistiske anslag for strømbrudd α-max min forvente t nytte Ubestemt Avhenger av vekter som gis til mest optimistiske og mest pessimistiske anslag på sannsynligheter Φ-forventet nytte Tiltak selv om pT<k Gjelder for konkav Φ. Størrelsen på den akseptable kostnaden k be- stemt av egenskaper til Φ Forsiktighe tsprinsippet Tiltak selv om pT<k Ingen ytterligere anvisninger Ufullstendig beslutningsregel Ubestemt Gir entydig anbefaling for noen ver- dier av k Kilde: Vista Analyse . Note: T = tapet hvis et strømbrudd inntreffer. p = sannsynlighetsreduksjon som følge av tiltak, k = kostnad av tiltak. pT blir da forventet gevinst av tiltaket. Arrow og Hurwicz (1977) generaliserte maxmin -regelen (med en aksiomatisk begrunnelse ) til α-max- min -regelen: En skal med denne regelen tillegge det verste utfallet en vekt α og det beste utfallet en vekt 1-α. Størrelsen α sier i en viss forstand hvor pessimistisk beslutningstageren er. I vårt eksempel fra Tabell 2.1 (med q > 0) gir ikke -tiltak både høyere verste utfall og beste utfall enn tiltak . Ikke -tiltak er derfor best uansett verdien på vekten α. Er derimot q = vil tiltak være best for α nær 1 (siden y-T > y- k-T). Er derimot α nær vil det beste utfallet av de to valgene være avgjørende, og fra Tabell 2.1 ser vi at dette er ikke -tiltak (siden y > y-k). Når q = vil derfor valget av handling avhenge fundamentalt av Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 22 Åpen informasjon / Public information størrelsen på α, som regelen ikke sier noe om hvordan en bør fa stlegge. I praksis vil det alltid være igjen en restsannsynligh et større enn null for store strømbrudd, slik at ikke -tiltak kommer ut som best i ek- sempelet, også med denne regelen. (Dette viser at pessimisme i betydningen høy α er noe annet enn risikoavers jon.) Igjen er konklusjonen uavhengig av størrelsen på inntekte n y. I tillegg til den svakheten at vekten er ubestemt, vil dette kriteriet ikke tilfredsstille uavhengighetsaksio- met . For å se dette, anta α = 1/2 , og la først x = 1 i Tabell 3.3 . For H har vi da verdien 1 uansett utfall. For K er det dårligste utfallet 0 og det beste 5, slik at α-maxmin -regelen gir verdien 5/2 = 2,5; vi bør derfor velge K. Hvis vi i stedet antar x = 6 vil verdien av valget H gi snittet av verste utfall (1) og beste utfa ll (6), som blir ½+6/2 = 3,5. Verdien av valget K vil være snittet av vers te utfall (0) og beste utfall (6) som gir 0/2+6/2 = 3. Vi bør derfor velge handlingen H, dvs . motsatt av hva vi burde velge dersom x = 1. Uavhengighetsaksiomet er med andre ord ikke oppfylt. Et forslag fra Savage (1954) er minmax -regret regelen: For h ver handling og tilstand kalkulerer man differ ansen mellom det best mulig oppnåelige og det faktiske utfallet gitt valget. Dette gir en bestemt differanse (regret) for hver tilstand. En ser så på hva den maksimale regret er over tilstander (for hver handli ng). En velger så den handlingen som gir minst maksimal regret. Med vårt eksempel: For tiltak er max regret lik k (i tilstandene ikke strømbrudd eller strømbrudd uanset t) mens ikke -tiltak gir max regret lik T-k (i tilstanden st rømbrudd hvis ikke tiltak). H vis k<T -k, dvs hvis k < T/2, gir derfor tiltak minst max regret, og tiltak bør derfor velges. For HILP -hendelser er T mye større enn realistiske k, slik at dette er de n relevante situasjonen : I eksempelet i kapittel 2 er T lik 10 milliarder, og ifølge denne regelen kan da alle tiltak som koster mindre enn 5 milliarder, forsvares. Er derimot k > T/2 bør ikke -tiltak velges. Også denne konklusjonen er i eksempelet uavhengig av y. Regelen min max -regret bryter med aksiomen e for teo rien bak forventet nytte. I denne teorien antas nytten bare å avhenge av det faktiske utfallet, og ikke av hva vi i ettertid ser at vi kunne oppnådd ved en annen handling. En slik regret -komponent er en følelsesmessig komponent utover det mer snev re fokus på det økonomiske resultatet. Dette kan være rimelig at en slik følelsesmessig komponent blir tatt hen- syn til for beslutninger på individ -nivå, men det er langt mer tvilsom t om profesjonelle aktører som private foretak og statlige etater bør ta he nsyn til den. Regler som antar noe om sannsynligheter Forslagene over ser helt bort fra hva sannsynligheten er for at e t strømbrudd skal inntreffe. Selv om vi ikke kjenner denne sannsynligheten med sikkerhet, kan det være rimelig å anta at en «vet» at sannsyn- lighetene p og q ligger i intervallene [ pL, pH] og [ qL, qH]. Med dette utgangspunktet har Gilboa og Schmeidler (1989) foreslått følgende: For hver handling en kan velge, beregnes forventet nytte for alle tenkelige p og q i de aktuelle intervallene. Fra dette finner en den laveste forventede nytten til hver av handlingene. En velger så den handlingen som maksimerer denne laveste forventede nytten. Denne fremgangsmåten kalles maxmin forventet nytte . En svakhet ved dette kri teriet er at det ikke tilfredsstiller uavhengi ghetsaksiomet. Anta at sannsynlighe- ten for tilstand B i Tabell 3.3 er 1/3, men vi vet ikke hvordan de resterende 2/3 fordeles på A og C. Anta først x = 0. Den laveste forventede verdien av begge handlingen e får vi da hvis C inntreffer med sann- synlighet 2/3 , og at A derfor har sannsynlighet 0. For handling H blir derfor forventet verdi lik 1/3. For handling K blir den laveste forventningsverdien lik 0. I dette tilfellet foretrekkes derfor H. Anta i stedet at x = 6. Den laveste forventede verdien av begge ha ndlingene får vi da hvis C inntreffer med sannsyn- lighet 0, og at A derfor har sannsynlighet 2/3. Dette gir e n minimum forventet nytte av handlingen H lik Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 23 Åpen informasjon / Public information 2/3+1/3 = 1, mens minimum forventet nytte av handling K er 10/3+0/3 = 10/3. I dette tilfellet foretrek ke r en rasjonell aktør derfor K, dvs . motsatt av hva vi burde velge dersom x = 0. Uavhengi ghetsaksiomet er med andre ord ikke oppfylt. Ghiradato et al. (200 4) har generalisert maxmin forventet nytte til α-maxmin forventet nytte . Her be- regner en for hver handling både minimum og ma ksimum forventet n ytte, og beregner e n veiet sum med hhv α og 1-α. Dette kriteriet har tilsvarende svakhet som α-maxmin -regelen : I begge tilfeller vil valget mellom handlinger ty pisk avhenge av verdien på α, og reglene gir ingen rettledning om hvordan denne verdien skal velges. Dessuten vil α-maxmin forventet nytte , som er en generalisering av maxmin forventet nytte , i likhet med sistnevnte ikke tilfredsstille uavhengighetsaksiome t. Mens regelen over bare ser på det mest pessimistiske og det mest optimistiske anslaget på p, antar Klibanoff et al. (2005) at beslutningstageren har en sannsynlighetsfordeling over alle mulige p i interval- let [ pL, pH] (for å forenkle fremstillingen anta r vi nå at q er kjent). For hver handling f og hver sannsynlig- het p kan en beregne en forventet nytte Esu(f(s);p) , hvor f(s) er konsekvensen av handlingen f dersom tilstand s inntreffer. Deretter sammenlignes handlingen e ved å beregne en funksjon Φ over disse for- ventede nyttene, og en velger den handlingen som gir høyest verdi på den forventede verd ien av Φ over alle p. En velger m ed andre ord den handlingen som maksimerer EpΦ(E su(f (s);p)) hvor f(s) er konsekven- sen av ha ndlingen f dersom tilstand s inntreffer. Dersom Φ er lineær er denne regelen identisk med å velge Ep som den subjektive sannsynligheten. Dersom Φ er konkav (og q = 0) er regelen identisk med å velge en subjektiv p som er høyere enn for- ventningsverdien Ep . Hvor mye denne subjektive p-verdien avviker fra Ep vil avhenger bl ant annet av tapet T. Yttertilfellet med ekstrem konkavitet av funksjonen Φ svarer til maxmin forventet nytte , jf om- talen av Gilboa og Schmeidler ( 1989). Den største svakheten ved denne regelen er at egenskapene til funksjonen Φ kan være viktig for hvilken handling som rangeres høyest, og at det ikke er noen intuitiv t opplagt måte å fastlegge denne funksjo- nen. Regelen vil i praksis si at en juster er de subjektive sannsynligheter i forhold til deres forventnings- verdier i ret ning økt sannsynlighet for dårlige utfall og redusert sannsynlighet for gode utfall. Men nøy- aktig hvor mye sannsynligheten e skal justeres avhenger av at egenskapene til funksjonen Φ. I vårt enkle eksempel skal p være større jo «mer konkav» funksjonen Φ er. Andre beslutningsregler NOU (2012) omtaler i kapittel 8 «katastrofer og irreversible virkninger. Der står det bl ant annet: «I en tradisjonell nytte -kostnadsanalyse vil en mulig framtidig katastrofe med store økonomiske konsekvenser kunne få en re lativt liten betydning i beregningen av forventet nåverdi. Dette skyl- des at produktet av selv en svært stor kostnad og en lav tilhørende sannsynlighet k an bli et lite tall, som en i tillegg skal neddiskontere. Dette er bakgrunnen for skepsis til samfunnsøk onomiens behandling av slike hendelser, og framveksten av handlingsregler som mer eksplisitt tar hensyn til usikkerhet, irreversibilitet og potensielle katastrofer. De to mest kjente er føre -var -prinsippet og prinsippet om sikre minimumsstandarder.» Både f orsiktighetsprinsippet og føre var -prinsippet er definert og drøftet i NOU (2018 ), vedlegg 1. Her står det: Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 24 Åpen informasjon / Public information Forsiktighetsprinsippet er en grunnlegge nde norm eller regel innen risi kostyring som sier at for- siktighet skal være et rådende prinsipp. Tiltak skal iverksettes, eller en skal ikke gjennomfør e en aktivitet, når det er usik kerhet knyttet til hva som blir konsekvensene (utfallene) av en aktivitet; med andre ord, når en står overfor risiko. Det er vanskelig å se at dette er et nyttig begrep i vår sammenh eng. Tolket bokstavelig skal en unngå tiltak/ikke -tiltak som har usikker konsekvens. I så fall bør en i vår problemstilling gjennomføre tiltak som elimi nerer muligheten for strømbrudd uansett hva dette koster og uansett sannsynlighet for strøm- brudd uten ti ltak. Videre står det om føre var -prinsippet : Føre var -prinsippet kan sees på som et underprinsipp av forsiktighetsprinsippet som kommer til anvendelse når en står overfor vitenskapelig usikkerhet (og «ikke bare» risiko). Før -var -prinsip- pet uttrykker at ti ltak skal iverksettes eller en ikke skal gjennomføre en aktivitet dersom det er betydelig vitenskapelig usikkerhet (uvitenhet) knyttet til konsekvensene av aktivitetene, og disse konsekvensene anses som alvorlige. Her legges det vekt på usikkerhet om konse kvensene av en uheldig hendelse. Et nærliggende eksempel er miljøkonsekvenser. Prinsippet sier at en i størst mulig grad skal unngå beslutninger som kan ha mil- jøkonsekvenser som ikke er forutsett. En begrunnelse for et slikt prinsipp i miljøsammenheng er a t det kan være vanskelig på forhånd å vite hva miljøkonsekvensene blir, og dermed å verdsette disse. For strømbrudd er det trolig enklere å forutse muli ge konsekvenser, og dermed også å tallfeste ulempene ved et strømbrudd. Føre -var -prinsippet om «i størst mulig grad» unngå strømbrudd er derfor etter vår vurdering til begrenset hjelp i å vurdere tiltak som kan redusere risikoen for strømbrudd . Denne vurd eringen av strømbrudd i forhold til føre -var -prinsippet gis etter vår vurdering støtte av gjel- dende veil eder i samfunnsøkonomisk analyse, DFØ (2018). DFØ skriver blant annet at «Føre var -prinsippet er særlig aktuelt i forbindelse med mulige langtidsvirkni nger knyttet til for- urensing, fremmede arter i økosystemene, eksponering av mennesker og dyr for miljøgi fter , med mer. Disse forholdene kan representere en alvorlig trussel mot det biologiske mangfoldet, mat- forsyningen og helsen for kommende generasjoner. Føre var -prinsippet brukes ofte på helse - og miljøområdet, blant annet ved fastsetting av krav og standa rder.» DFØ peker også på at man med føre var -prinsippet beveger seg inn på det politiske området: «En oppgave for en analytiker kan være å synliggjøre kostnadsforskjellen mellom en nåverdibe- traktning og et føre var -prinsipp. Generelt vil det være et po litisk valg om man ønsker å legge til grunn en vanlig nåverdiberegning i tilfeller med usikkerhet, ell er om man ønsker å følge et mer forsiktig føre var -prinsipp, det vil si å fastsette en sikker minimumsstandard som ikke oppfattes som urimelig dyr å oppnå .» Det er klart at dersom føre var defineres som «det politikere ønsker å legge til grunn» gir det li ten me- ning å gi råd til politikere om hva føre var -prinsippet tilsier. I NOU (2012) står det om sikker minimumsstandard at «begrepet er basert på ideen om å minimere det maksimale tap i forbindelse med et prosjekt». Denne definisjonen svarer helt til maxmin -regelen omtalt i forrige avsnitt, med svakhetene som omtalt der. NOU (2012) viser også til Bishop (1978), som eksplis itt Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 25 Åpen informasjon / Public information ser på at gevinsten pT (i vår terminologi) er ukjent. Dermed kan ikke den maksimale kostnaden K bereg- nes, og Bishop foreslår i stedet å sette K skjønnsmessig. Dette innebærer i så fall at en gir opp å gjen- nomføre en analyse som kan hjelpe oss til å fas tslå K. Prinsippet er derfor ikke særlig nyttig når det gjelder å vurdere tiltak som kan redusere risikoen for strømbrudd. Et prinsipp for å analysere risikoreduserende tiltak har navnet ALARP . Dette forklares slik på Wikipedia: ALARP , which stands for “as low as reasonably practicable ”, or ALARA (“as low as reasonably achievable ”), is a term often used in the regulation and management of safety - critical and safety -involved systems…. For a risk to be ALARP, it must be possible to demonstrate that the cost involved in reducing the risk further would be grossly disprop ortionate to the ben- efit gained . I vårt tilfelle er det mulig å redusere risikoen for strømbrudd fra q+p til q ved å velge tiltak , som derfor ifølge ALARP bør velges dersom dette er praktisk mulig (« reasonabl y practicable »). Det er uklar t hva som menes med «praktisk mulig». I Preventor (2006) står det : «ALARP -prinsippet innebærer… at identifiserte tiltak skal implementeres, med mindre det kan dokumenteres at det er et urimelig misforhold mellom kost nader/ulemper og nytte.» Petroleumsstilsynet (2017) skrive r: «Ved reduksjon av risiko skal den ansvarlige velge de tekniske, operasjonelle eller organisato- riske løsningene som etter en enkeltvis og samlet vurdering av skadepotensialet og nåværende og framti dig bruk gir de beste resultater, så sant kostnadene ikk e står i et vesentlig misforhold til den risikoreduksjonen som oppnås.» Det er ikke opplagt hvordan en bør presisere « grossly disproportionate » eller «urimelig misforhold » eller «vesentlig misforhold» . En tolkning er at hvis kunnskapene om konsekvensen av strømbrudd ( T) og sannsynlighetsreduksjonen et tiltak kan oppnå ( p) er mangelfull, bør en ta utgangspunkt i de høyest tenkelige verdiene og sette K = (pT )max . Enkelte hevder at forventningsverdier av typen pT er av begrenset relevans når en skal vurdere ti ltak som reduserer små sannsynlighet er for alvorlige negative hendelser. I forbindelse med mulige ulykker i petroleumssektoren skriver f or eks empel Abrah amsen et al. (2016) : «Det å bruke nytte -kostnadsanalyser som grunnlag for regelverksendringer i petrole umsvirk- somheten bryter med forsiktighetsprinsippet, et prinsipp som på mange måter kan sies å være selve fundamentet for risikostyringen og sikkerhetstenkninge n i bransjen. Forsiktighetsprinsip- pet innebærer at forsiktighet skal være et styrende prinsipp de r det knyttes usikkerhet til hva som blir konsekvensene.» Etter en påpeking om at (i vår terminologi) T kan være mye større enn pT konkluderer Abrahamsen et al. (2016) som følger: «Det vi trenger er analyser og evalueringer av antatte konsekvenser, kostnad er og nyttegevins- ter som evalueres i en mye bredere kontekst enn hva tilfellet er gjennom tradisjonelle nytte - kostnadsanalyser. For å ta gode beslutninger når det gjelder sikkerhet, må risiko og usikkerhet vektlegges - forventningsverdier gir ikke et egnet underlag. Først da vil vi kunne oppnå kostnads- Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 26 Åpen informasjon / Public information effektiv regulering av storulykkesrisiko i petroleumsindustrien. Hvis man likevel velger å ta be- slutninger baser t på nytte -kostnadsanalyser, så vil man raskt kunne ende opp med både høyere storulykkesrisiko, o g reguleringer som er alt annet enn kostnadseffektive.» Utover å oppfordre til å legge høy vekt på gevinsten av tiltak ( pT i vår terminologi) og liten vekt på kostnad, har vi vanskelig å se hvordan denne konklusjonen i praksis skal hjelpe oss i avveininge r mellom sannsynlighetsreduksjoner og tiltakskost nader. I denne situasjonen kan et alternativ være å se hvordan ulike etate r i praksis tolker et føre -var prinsipp, for eksempel hvor stort misforhold mellom forventet gevinst ( pT i vår terminologi) og kostna d ( k) som aksepteres. Dette er vanskelig i praksis, fordi mange etater i dag kun har en overordnet oppfatning av pT og k fo r tiltak de innfører. Uansett gir det ingen prinsipiell støtte, bare e n indikasjon på hva som gjøres andre steder. Selv det å vite hv a man gjør andre steder gir ikke nødvendigvis så mye hjelp: Som nevnt i kapittel 3 peker kriteriet forventet nytte på at man bør se forholdet mellom pT og k i sammenheng med inntekt og formue (y), og i sammenheng med hvilken re strisiko som foreligger (q). Dersom ulike etater forholder seg til ulike y og ulike q, blir ikke praksisen sammenliknbar på tvers. 4.2.2 Ufullstendige beslutningsregler Beslutningsreglene drøftet til nå har som formål å gi en presis anbefaling om hvordan en be slutningsta- ger skal velge mellom to handlinger. Baldwin (2018) og Danan et al. (2016) ser på situasjoner hvor slike presise anbefalinger ikke alltid er mulig. Poenge t belyses enklest med en samfunnsøkonomisk analyse (med risikonøytralitet) hvor alle ingred ienser i analysen er kjent unntatt sannsynlighetsreduksjonen p. I mange tilfeller vil beslutningstageren likevel føle seg trygg på at sannsynligheten p ligger i et i ntervall [pL, p H], men ikke ha noen formening om sannsynligheten utover dette. Vi kjenner i gjen dette fra reglene maxmin forventet nytte og α-maxmin forventet nytte tidligere i kapitlet . For situasjonen i Tabell 2.1 vil det da være en entydig anbefaling om å velge tiltak dersom k < pLT og å velge ikke -tiltak der som k > pHT. Dersom pLT < k < pHT finnes det ingen enty dig anbefaling. Både tiltak og ikke -tiltak kan i dette tilfellet forsvares ( justifiable acts i terminologien til Baldwin (2018) ). Resonnementet over kan utvides til ufullstendig informasjon ikke bare om p, men også om q og T, og egen skaper ved preferansen e. Eksempel på sistnevnte er at de involverte i beslutningen ikke er sikre på om det er samfunnets nyttefunksjon som bør gjelde , eller om en bør se mer snevert på situasjonen for Statnett. Anta i sistnevnte tilfellet at en er enig i a t den relative risikoaversjonen er 2, at de to sannsyn- lighetene p = q = 0,01 og at konsekvensen av strømbrudd er T = 10 mrd. Fra våre tidligere resultater (spesielt Tabell 3.2) kan vi da slå fast at vi bør entydig anbefale tiltak dersom kostnaden k er lavere enn 100 millioner og entydig anbefale ikke -tiltak dersom k ostnaden er høyere enn 306 millioner . For verdier av k mellom 100 og 306 kan en forsvare både tiltak og ikke -tiltak . Det vil avhenge av om en bruker samfunnet eller Stat nett som referanse. Eksempelet kan selvsagt utvides til uenighet/usikkerhet om graden av risikoaversjon dersom en ser isolert på Statnett . En kan også utvide analysen til ikke bare å gjelde ett prosjekt, men en portefølje av prosjekter som forklart i slutt en av avsnitt 3.1. Bak en ufullstendig beslutningsregel som denne ligger det en erkjennelse av at selv om økonomisk ana- lyse kan hjelpe os s et stykke på vei i en beslutning ved å snevre inn hva som er fornuftig, blir beslutningen til slutt en skjønnsmessig avgjørelse innenfor det innsnevrede mulighetsområdet. Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 27 Åpen informasjon / Public information Referanser Abrahamsen, E.B., Aven, T. og Husebø, T. (2016) . Må ta mer hensyn til risiko og usikkerhet i oljebransjen . Forskning.no. http://forskning.no/meninger/kronikk/2016/10/mer -hensyn -til-risiko -usikkerhet - oljebransjen . Arrow , K., and L. Hurwicz (1977 ). An optimality criterion fo r decision -making under ignorance. In Studies in resource allocatio n; processes , 482. Cambridge, UK: Cambridge University Press. Aven , T. (2015). On the allegations that small risks are treated out of proportion to their im- portance . Reliability Engineering & System Safety 140, 116 –121 . Baldwin, E. (2018) . Choosing in the dark: incomplete preferences, and climate policy. Work in progress. http://elizabeth -bal dwin.me.uk/papers/choosingDark.pdf . Bishop, R.C. (1978). Endangered Species and Uncertainty. The Economics of Safe Minimum Standard. American Journal of Agricultural Economics 60, 10 -18. Danan, E., Gajdos, T., Hill, B. and Tallon, J. -M. (2016) . Robust soc ial decisions. American Eco- nomic Review 106, 2407 -2425. Doorman, G. , Uhlen, K. Kjølle, G. and Huse, E.S. (2006) . Vulnerability analysis of the N ordic power system. IEEE Transactions on Power Systems 21, 402 -410. https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&ar- number=1708873 . Finansdepartementet (2014). Prinsipper og krav ve d utarbeidelse av samfunnsøkonomiske analyser mv. Rundskriv R -109/14. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/fin/vedlegg/okstyring/rund- skriv/faste/r_ 109_2014.pdf Ghirardato, P., Maccherone, F. and Marinacci, M. (2004) . Differentiating ambiguity and ambiguity atti- tude. Journal of Economic Theory 118, 133 -173. Gilboa, I., and D. Schmeidler (1989 ). Maxmin expected utility with non -unique prior. Journal of Mathe- matical Economics 18 (2):141 –53. Heal and Millner (2013 ). Uncertainty and Decisio n Making in Climate Change Economics. Review of En- vironmental Economics and Policy 8, 120 -137. Kahneman , D (2011). Thinking, Fast and Slow . New York: Farrar, Straus and Giroux . Klibanoff, P., M. Marinaci, and S. Mukerji (2005 ). A smooth model o f decisi on making under ambigu ity. Econometrica 73 (6): 1849 –92. NOU (2012) . Samfunnsøkonomiske analyser , NOU 2012:16. NOU (2018) . Klimarisiko og norsk økonomi, NOU 2018:17 . Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 28 Åpen informasjon / Public information Preventor (2006) . ALARP -prosesser. Utredning for Petroleumstilsynet. http://www.ptil.no/get- file.php/z%20Konvertert/Helse%2C%20milj%C3%B8%20og%20sikkerhet/Sikkerhet%20og%20arbeids- milj%C3%B8/Dokumenter/alarpprosesserendelig.pdf Petroleumsstilsynet (2017) . Forskr ift om helse, miljø og sikkerhet i petroleumsvirksomheten og på en- kelte landanlegg, § 11 Prinsipper for risikoreduksjon , http://www.ptil.no/rammeforskriften/cate- gory381.html#p11 Savage, L. J. (1954 ). The foundations of statistics . Wiley and Sons. Sunstein, C.R. (201 2). Risk and Reason: Safety, Law and the Environment . Cambridge University Press, Cambridge. Taleb, N.N. (2010). The black swan: The impact of the highly improbable , Revised edition. Lon- don: Penguin Books . Vista Analyse (2012) . Systematisk usikkerhet i norsk økonomi. Rapport nr 4 0/2012 . Av H Vennemo, M. Hoel og H. Wahlquist . von Neumann, J., and O. Morgenstern ( 1944 ). Theory of games and economic behaviour . Princeton, New Jersey: Princeton University Press. Wald, A. (1945 ). Statistical decision functions which minimize the maximum risk. The Annals of Mathe- matics 46 (2): 265 –80. Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 29 Åpen informasjon / Public information Økonomisk analyse av HILP -hendelser Vista Analyse | 2018/31 30 Åpen informasjon / Public information Vista Analyse AS Meltzersgate 4 0257 Oslo post@vista -analyse.no www. vista -analyse.no
Jeg godtar
Vista-analyse.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg den beste opplevelsen
GDPR