VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk
Olje og gass
Lokal og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Orvika Rosnes
Daglig leder
Dag Morten Dalen
Styreleder
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Assosiert partner
Maria Amundsen
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Sondre Elstad
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Jonas Jønsberg Lie
Magnus Digre Nord
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Ina Sandaker
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Harald Svartsund
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
search
no
no
en
power_settings_new
VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk
Olje og gass
Lokal og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Orvika Rosnes
Daglig leder
Dag Morten Dalen
Styreleder
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Assosiert partner
Maria Amundsen
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Sondre Elstad
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Jonas Jønsberg Lie
Magnus Digre Nord
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Ina Sandaker
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Harald Svartsund
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
Vista Analyse AS © 2024
Meltzers gate 4, 0257 Oslo
Org.nr.: 968 236 342 MVA
+47 455 14 396
post@vista-analyse.no
www.vista-analyse.no
Rapport 2012/
Klimavirkninger av innfartsparkering
Annegrete Bruvoll
Klimavirkninger av innfartsparkering
Kategori
Rapporter
Underkategori(er)
n/a
År
2012
Forfatter(e)
Annegrete Bruvoll
Last ned
file_download
(1.1 MB)
Les i nettleser
find_in_page
Annegrete Bruvoll Faktanotat Klimavirkninger av innfartsparkering Prinsipper for beregning av klimaeffekter ved innfartsparkering Vista Analyse AS 1 Innhold 1 Innledning og oppsummering ........................................................................................................... 2 2 Hva er innfartsparkering? ......................... ......................................................................................... 3 3 Erfaringer ........................................ .......................................................................................................... 4 3.1 Konsekvenser for samlet transport ................. ...................................................................... 4 3.2 Erfaringer tilknyttet Bergen ...................... ............................................................................... 4 3.3 Erfaringer tilknyttet Oslo og Akershus ............ .................................................................... 5 3.4 Erfaringer fra Stockholmsforsøket ................. ....................................................................... 6 4 Klimaeffekter ved innfartsparkering ............... .............................................................................. 7 4.1 Direkte effekter .................................. ........................................................................................... 7 4.2 Kontraktive effekter .............................. ...................................................................................... 9 4.3 Samlede effekter .................................. ...................................................................................... 10 Referanser ........................................ ............................................................................................................... 11 Forfatter: Annegrete Bruvoll Kvalitetssikrer: Karin Ibenholt Oslo, 18.10.2012 Prinsipper for beregning av klimaeffekter ved innfartsparkering Vista Analyse AS 2 1 Innledning og oppsummering Temaet i dette notatet er effekter på utslipp av kl imagasser av innfartsparkering. Det sparsomt med empirisk litteratur på effekter av inn fartsparkering på biltrafikken og for utslipp av klimagasser. Litteraturen advarer imidle rtid mot stor tro på nytten av innfartsparkering for å dempe belastningen på veine ttet. Vi diskuterer hvilke effekter som bør inngå i et kl imaregnskap, og viser at det er flere effekter som trekker i ulike retninger. Den direkte effekten av innfartsparkering er mindre bruk av personbiler inn til sentrum. Samtidi g må den private transporten erstattes av offentlig transport, som innebærer uts lipp. Innfartsparkering er et tillegg i tilbudet til de reisende, og det er mulig at flere velger å reise inn til byen fra innfartsparkeringen når tilbudet bedres, hvilket ka n bety at en må øke kapasiteten i den kollektive transporten . Samtidig vil det bli flere ledige parkeringsplasser i sentrum og reisetiden inn til sentrum går ned som følge av min dre kø. Disse effektene kan bidra til at flere velger å kjøre bil helt inn til sentrum, n oe som vil motvirke en del av den direkte effekten. Innfartsparkering vil endre sammensetningen av traf ikkstrømmer, og i prinsippet er det mulig at samlet bilbruk, og dermed utslippene av kl imagasser, øker. På grunn av manglende data er det behov for egne ut redninger om en skal ha kvalifiserte anslag for enkeltprosjekter, som ved i nnfartsparkering ved Tiller som diskuteres her. Prinsipper for beregning av klimaeffekter ved innfartsparkering Vista Analyse AS 3 2 Hva er innfartsparkering? Innfartsparkering er parkering ved en stasjon eller holdeplass hvor en reiser kollektivt videre. Bilene står på parkeringsplassen til eieren kommer og henter dem senere på dagen, evt. etter flere dager. Innfartsparkering br ukes for det meste i utkanten av eller utenfor større byer. De første innfartsparkeringssy stemene ble etablert i USA tidlig på 1950-tallet, og konseptet spredte seg gradvis til r esten av verden. Innfartsparkering i større omfang gjelder som regel ved daglige arbeidsreiser til byene, vesentlig fordi slike reiser er svært vanlige og de ssuten forekommer regelmessig. I tillegg til er denne trafikken en viktig årsak til kødannelse på innfartsveiene. Innfartsparkering er også aktuelt i forbindelse med andre reisemål enn et bysentrum, f.eks. flyplasser. Hovedbegrunnelsen for innfartsparkering er å gi fle re alternative transportmuligheter, øke passasjertallet i kollektivtrafikken, avlaste v eisystemet og redusere trafikken i sentrale bygater, samt å gi et transporttilbud når det innføres restriksjoner sentralt. Innfartsparkering benyttes ofte som en måte å frigj øre attraktive og dyre arealer sentralt i byområdet og istedet utnytte rimeligere arealer lenger ut i bystrukturen. Innfartsparkering benyttes også som ledd i en oppst ramming av rutestrukturen for kollektivtransporten. Prinsipper for beregning av klimaeffekter ved innfartsparkering Vista Analyse AS 4 3 Erfaringer 3.1 Konsekvenser for samlet transport Rapporten fra Bergen (Bergensprogrammet 2008) viser til at innfartsparkeringsplasser kan øke den samlete bilbruken. Dette forklares bl.a . med at innfartsparkering kan få personer som tidligere enten reiste kollektivt hele veien, eller gikk, syklet eller benyttet materuter til en holdeplass, i stedet tar bilen fra m til en gratis eller billig innfartsparkeringsplass. Etablering av et nytt park eringstilbud ved holdeplasser utenfor byene, kan bidra til å redusere grunnlaget for loka l, kollektiv tilbringertransport og derved svekke kollektivtilbudet med mer bilbruk som resultat. Hver bil som fjernes fra en kø vil bidra til bedre framkommelighet. Dersom e n parkeringsplass i sentrum som blir ledig som følge av innfartsparkering tas i bru k av nye bilbrukere, reduseres netto- effekten. Dersom tilfartsparkeringen skal redusere samlet tra nsport, kan derfor være behov for å tilrettelegge kollektivtransport og tilgangen til h oldeplasser til fots og med sykkel, samt legge restriksjoner av parkeringstilbudet i sentrum . 3.2 Erfaringer tilknyttet Bergen Kilde: Bergensprogrammet (2008) Utenfor et område avgrenset av bydelssentra i Berge n, langs stamrutene for kollektiv- trafikken ut til og med kommunesentra i de nærmeste kommunene, er det registrert ca. 27 parkeringsplasser med plass til ca 2300 biler. E n sentral parameter i beregninger av klimaeffekter, er utnyttelsen av plassene. Ved en t elling i av de registrerte plassene i Bergens-området sto 1668 biler parkert. Det tilsvar er en utnyttelsesgrad på i overkant av 70 prosent. Samme rapport viser en utnyttelsesgr ad på i overkant av 80 prosent innenfor Bergen kommune. Noen av de største og mest brukte plassene var over fylt med et klart behov for utvidelse. Samtidig viser erfaringer fra Bergen et stort forbe dringspotensiale. Rapporten fra Bergensprogrammet konkluderer med at med få unntak var standarden på plassene dårlige. Generelt manglet skilting, bare tre plasse r var markert for parkering for kollektivreisende. Atkomstforholdene til mange av p lassene er dårlige og avvisende, og det manglet oftest god kobling mot gang- og sykkel- veinettet. Parkeringsplassene er ikke godt tilrettelagt for sykkel. Sykkelstativene var a v lav standard og lite brukt. Når en vurderer et nytt prosjekt for innfartsparker ing, er det rimelig å forutsette en høy standard der disse problemene er løst. Det vil trek ke utnyttelsesgraden opp. Ved tre av de største innfartsparkeringsplassene bl e brukerne spurt om sine erfaringer og synspunkter: • Plassene brukes nesten utelukkende til arbeidsreise r • De fleste reiste direkte til parkeringsplassen • Sentrum er dominerende reisemål • Innfartsparkering benyttes fordi det oppleves som t idseffektivt • Faste brukere • God plass i Arna, ellers opplever mange at det til tider er vanskelig å finne plass Prinsipper for beregning av klimaeffekter ved innfartsparkering Vista Analyse AS 5 • Halvparten ville kjørt helt fram om det ikke var mu lig å innfartsparkere • Mellomfornøyd med standarden på parkeringsplassen • Ikke fornøyd med parkeringskapasiteten • Sikkerhet og godt vedlikehold er viktig for trafika ntene • En tredjedel er ikke avvisende til betaling av park eringsavgift Det var også tilrettelagt for 150 sykler og 29 av d isse var i bruk, dvs. i snitt en sykkel for hver av de 27 parkeringsplassene. Rapporten fra Bergensprogrammet konkluderer med at plassering av innfartsparkering må skje i forhold til brukernes reisebehov. Innfart sparkeringer vil være hensiktsmessige der det er god radiell kollektivbetjening, og bør lokaliseres slik at bilistene kan fanges opp tidlig, dvs. med prinsippet om kort biltur / la ng kollektivtur som utgangspunkt. Videre bør kort atkomst fra hovedvei og minst mulig omvei vektlegges. Innfartsparkering kan føre til at folk i nærområde velger bilen fremfor å gå eller sykle til et kollektivknutepunkt eller til et stopp langs kol lektivtraseen. Større anlegg for innfartsparkering bør derfor lokaliseres til termin aler og knutepunkt som har et lite passasjergrunnlag innenfor gang- og sykkelomland. Videre konkluderer rapporten med at godt kollektivt ilbud innen kort gangavstand er en forutsetning for bruk av innfartsparkering. Det er også vesentlig med godt vedlikehold, sikkerhet mot hærverk og tyveri, gode venteforhold og ruteinformasjon. Litteraturen gir ingen entydig anbefaling på plasse nes størrelse. Noen framhever at flere små plasser kan gi større samlet bruk enn noen få s tore plasser. Det er nødvendig med utvidelse når 85 prosent av parkeringskapasiteten e r brukt regelmessig. Sykkelen betjener også et mer lokalt passasjergrunn lag. Det bør derfor legges til rette for sykkelparkering ved alle holdeplasser – også næ r bykjernen. 3.3 Erfaringer tilknyttet Oslo og Akershus Det er om lag 6000 innfartsparkeringsplasser for pr ivatbil ved jernbanestasjoner i Oslo og Akershus, og i tillegg ca 1000 i tilknytning til buss, T-bane og ferje (Prosam 2009). Det arbeides med å utvikle strategier for å øke kap asiteten på innfartsparkeringene. I forbindelse med åpning av Kolsåsbanen fram til Kols ås i 2014 planlegges omfattende utvidelser av innfartsparkering tilknyttet holdepla ssene. Urbanet Analyse har gjennomført en markedsundersøke lse om potensialet for innfartsparkering i Osloregionen (Ellis, Kjørstad o g Ruud 2008, Prosam 2009). Denne viser at: • Innfartsparkerere som har en relativt lang reiseveg til stasjonen har en høyere verdsetting avkjøretiden til stasjonen/holdeplassen enn de som parkerer på en stasjon/holdeplass nær bostedet sitt • Videre var frekvens på kollektivtilbudet fra innfar tsparkeringen en av faktorene som ble vektlagt høyest blant de som innfartsparker er i dag • Kapasiteten på innfartsparkeringen nest viktigst • Køproblemer langs innfartsårene er en av de viktigs te årsakene til at man velger å innfartsparkere • Kostnadene ved å reise med bil eller kollektivtrans port har stor betydning Prinsipper for beregning av klimaeffekter ved innfartsparkering Vista Analyse AS 6 • Tiden det tar å lete etter p-plass ved arbeidsplass en vektlegges tre ganger så høyt som selve reisetiden i bilen • Det er stor motstand mot å bytte transportmiddel i valget mellom å kjøre bil hele vegen og å bruke en innfartsparkering 3.4 Erfaringer fra Stockholmsforsøket I Stockholm ble antall innfartsparkeringsplasser ve d T-banelinjene og regionale jernbanelinjer ble økt med nær 1500 til nesten 1000 plasser i 2006, samtidig med innføring av veiprising og automatiske bomstasjoner (Klif 2012, Miljöavgiftskansliet 2006). Som en forberedelse til forsøket ble det i løpet av høsten 2005 satt i drift nye ekspressbussruter fra ulike deler av regionen inn m ot Stockholm sentrum. Det ble også opprettet enkelte nye ruter. Antall innfartsparkeringsplasser ved T-banelinjene og regionale jernbanelinjer ble økt med nær 1500 plass er slik at man totalt kunne tilby ca. 10.000 plasser. Samtidig med dette ble det installert 18 automatiske bomstasjoner og drevet en meget aktiv informasjonsprosess overfor b osatte og næringsliv. Siden dette er en integrert pakke av tiltak, er det vanskelig å skille ut effekten av økningen i innfartsparkeringsplassene. Beregninger viser at CO 2-utslippene samlet sett ble redusert med 2,7 prosent i Storstockholm og 5,4 prosent i Stockholm kommune. For indre bydel var CO 2-reduksjon på hele 13 prosent. Iflg Civitas og TØI (2008) kan nyere tall for trafi kkutvikling tyde på at trafikkomfanget i Stockholm var i ferd i med å øke igjen i 2008. Prinsipper for beregning av klimaeffekter ved innfartsparkering Vista Analyse AS 7 4 Klimaeffekter ved innfartsparkering Hva er så klimaeffekten av økt innfartsparkering? S om direkte effekt vil transportbelastningen fra de kjøretøyene som bruker parkeringsplassene fjernes. Trafikken og utslippene, ikke bare av CO 2 men også av stoffer som gir lokal forurensning, vil gå. Eventuelle køproblemer vil også reduseres. Samtidig kan det tenkes en rekke kontraktive effekt er. Den private transporten må erstattes av offentlig transport, som innebærer uts lipp, eventuelt sykkeltilbud, jamfør bysykkeltilbudet i Oslo. Innfartsparkering er et ti llegg i tilbudet til de reisende, og det er mulig at flere velger å reise inn til byen når tilb udet bedres. Parkeringsplasser i sentrum frigjøres og reisetiden går ned som følge av mindre kø. Dette kan generere ny transport og nye utslipp. 4.1 Direkte effekter For å beregne den direkte effekten av tiltaket, kan man ta utgangspunkt i følgende regnestykke: Årlige utslippsbesparelser i kg = (1) reiseavstand tur retur fra parkeringsanlegg til bys entrum i km x (2) gjennomsnittlige utslipp kg/km x (3) antall biler per dag x (4) antall dager La oss ta utgangspunkt i eksemplet med etablering a v innfartsparkering på Tiller utenfor Trondheim sentrum. (1) Som anslag for avstanden kan man gjøre et skjønnsme ssig anslag på tyngdepunktet av arbeidsplasser i bysentrum. En del av de aktuell e reisemålene vil ligge før Trondheim sentrum, en del vil gå forbi og mot Ranheim. Et na turlig tyngdepunkt er Trondheim sentrum, der avstanden fra Tiller-byen er 9 km. Den samlede reisebesparelsen blir da 18 km per reise. (2) Som et anslag for gjennomsnittlige utslipp for pers onbiler bruker vi 0,15 kg/km (med utgangspunkt i 2005-tall i Tabell 2.7 i SSB-ra pport 2008/49). (3) Hvor mange som vil benytte seg av et tilbud om innf artsparkering avhenger av hvor mange som bor i nedslagsfeltet, hvilke tilbud som f innes for videre transport og hva som er kostnaden ved å parkere på det endelige reisemål et. I dette konkrete tilfellet avhenger det av kollektivtilbudet videre til Trondh eim sentrum og evt øst og vest for sentrum, antall avganger, pris og andre kostnader. I dette tilfellet er neppe sykkel et alternativ for særlig mange. Vi tar som utgangspunkt at prosjektet innebærer en økning i parkeringstilbudet på 400 biler. Benyttelsen er ventelig størst i ukedagene. Det er ikke rimelig å anta at parkeringsplassen er helt full. Rapporten om Bergen sprogrammet antyder at regelmessig bruk av 85 prosent av parkeringskapasit eten er full utnyttelse (krever utvidelse). Samtidig kan en del av plassene benytte s av flere trafikanter i løpet av dagen, og parkeringsplassen vil benyttes i helgene, da det ofte er stor trafikk i sentrum ifbm lørdagshandel. Et realistisk anslag her krever en e gen markedsanalyse. Gitt de 400 Prinsipper for beregning av klimaeffekter ved innfartsparkering Vista Analyse AS 8 plassene tar vi utgangspunkt i at hver av disse i snitt sparer en tur til Trondheim sentrum hver virkedag, og en halv på lørdager i åre ts arbeidsuker, dvs 440 i snitt per arbeidsdag. (4) Vi tar utgangspunkt i 220 arbeidsdager i året. Disse forutsetningene innebærer en samlet direkte C O 2-reduksjon på 261 tonn CO 2 per år, se Tabell 4.1. Tabell 4.1 CO 2-reduksjon, direkte effekt 18 km/reise 0,15 Kg CO 2/km 440 reiser/dag 220 dager/år 261 tonn CO 2 Et meget usikkert og avgjørende punkt i denne analy sen er (3); antakelsen om hvor mange reiser innfartsparkeringen reduserer. Dersom det alternative reisetilbudet videre er svakt, kan det tenkes en langt lavere utnyttings grad enn 440 reiser i snitt fordelt utover årets arbeidsdager. På den andre siden: om e n stor grad av plassene benyttes av andre enn arbeids-reisende, sirkuleres flere plasse r i løpet av dagen. Samtidig kan det tenkes at innfartsparkeringen benyttes av flere i h elgene, samt i ferietiden. Figur 4.1 illustrerer hvordan den samlede årlige utslippsredu ksjonen avhenger av ulike forutsetninger om bruk av innfartsparkeringen. Vi h ar valgt et usikkerhetsintervall på 250 til 600 erstatningsreiser for i snitt 220 dager i året, noe som gir et spenn i de direkte klimautslippsreduksjonene på 150-350 tonn CO 2 per år. Figur 4.1 Direkte utslippsreduksjon i tonn CO 2, avhengig av forutsetning om antall sparte reiser -400 -350 -300 -250 -200 -150 -100 -50 0 250 300 350 400 450 500 550 600 Snitt sparte reiser per arbeidsdag Tonn CO2 Prinsipper for beregning av klimaeffekter ved innfartsparkering Vista Analyse AS 9 4.2 Kontraktive effekter Som framhevet i 3.1, er det flere elementer som ogs å trekker i retning av økt transport. Ifølge litteraturen kan den samlede transporten øke . Netto klimaeffekt kan da være negativ og utslippene vil øke. I dette avsnittet v il vi skissere noen viktige kontraktive effekter og mulige størrelser på disse. Økte utslipp fra kollektiv trafikk Med mindre det eksisterer ledig kapasitet til å ta unna de nye reisende, vil antallet avganger/ruter måtte økes. Nærmere analyse av dagen s kollektivtilbud er nødvendig for å gjøre realistiske anslag på disse effektene. Vi k an som et utgangspunkt anta følgende: • Det er 1,5 reisende per bil • 25 prosent absorberes av eksisterende kapasitet, 75 prosent av nye bussavganger. • 0,050 kg CO 2 per personkm per buss (redusert ifht 2005-tall i T abell 2.7, i SSB- rapport 2008/49) Dette gir en økning i utslippene på nesten 100 tonn CO 2, jamfør Tabell 4.2. Tabell 4.2 CO 2-økning fra økt busstransport 18 km/reise 0,05 Kg CO 2/personkm 440 reiser/dag 1,5 personer/bil 0,75 andel til buss 220 dager/år 98 tonn CO 2 Flere reiser til sentrum Med mindre innfartsparkeringen følges opp av parker ingsrestriksjoner i sentrum, vil parkeringsplasser frigjøres, noe som vil gjøre det mer attraktivt for andre trafikanter å kjøre til sentrum. I dette eksemplet kan det for ek sempel gjelde bosatte i østover mot Ranheim eller de som bor mellom Tiller og Trondheim sentrum. Som et eksempel kan vi anta følgende: • 50 prosent av plassene benyttes av nyskapt trafikk • Den nyskapte trafikken har en gjennomsnittlig reise lengde på 3 km hver vei Dette gir en økning i utslippene på ytterligere 44 tonn CO 2, jamfør Tabell 4.3. Tabell 4.3 CO 2-økning fra økt personbiltransport 6 km/reise 0,15 Kg CO 2/km 440 reiser/dag 0,5 andel parkpl benyttes 220 dager/år 44 tonn CO 2 Prinsipper for beregning av klimaeffekter ved innfartsparkering Vista Analyse AS 10 Flere reiser til Tiller I tillegg kan det tenkes at de som kjører bil og parkerer på busstasjoner sør for Tiller nå velger å kjøre helt til Tiller og parkere der i ste det. Det kan spare reisetid, dersom kollektivtilbudet fra Tiller styrkes i tillegg til parkeringstilbudet. • Disse reisende vil de ta opp en del av plassene ved innfartsparkeringen, slik at færre plasser benyttes av de som ellers kjører helt til sentrum. Det vil redusere den direkte effekten, jamfør punkt (3) og sensitivitetsillustrasjonen i figur 4.1. • Det vil gi økt persontrafikk sør for Tiller, men sa mtidig lavere kollektivtransport. Dette er også en effekt som bør vurderes om realist iske anslag skal utarbeides. 4.3 Samlede effekter Samlet sett vil altså nettoeffekten bli lavere enn den direkte effekten av at by-parkering erstattes av innfartsparkering. I prinsippet kan ne ttoeffekten være økte utslipp. Figur 4.2 illustrerer hvordan nettoeffekten vil kunne var iere med hvor mange som vil benytte tilbudet. Desto flere som benytter tilbudet, desto større blir utslippsreduksjonen, samtidig som de kontraktive effektene øker. Figur 4.2 Utslippsreduksjon i tonn CO 2 avhengig av forutsetning om antall sparte reiser Dette eksemplet viser en positiv utslippseffekt, dv s. at de totale utslippene går ned. Igjen minner vi om at dette kun er et regneeksempel, ment å illustrere tankegangen og et kart over hvor store effektene kan være. Dersom en endre r noen av forutsetningene kan regnestykket snu. For eksempel vil et regnestykke d er • antall personer i per bil endres fra 1,5 til 2 (jam før Tabell 4.2), • andel som gir nyskapt busstrafikk endres fra 0,75 t il 1 (jamfør Tabell 4.2), og • andel frigitte parkeringsplasser som benyttes endre s fra 0,5 til 1 (jamfør Tabell 4.3) medføre at de kontraktive effektene nuller ut de di rekte effektene, og innfartsparkeringen vil ikke føre til reduserte uts lipp. -400 -300 -200 -100 0 100 200 250 300 350 400 450 500 550 600 NETTOEFFEKT Direkte effekt Nyskapt persontrafikk Nyskapt busstrafikk Tonn CO 2 Snitt sparte reiser per arbeidsdag Prinsipper for beregning av klimaeffekter ved innfartsparkering Vista Analyse AS 11 Referanser Bergensprogrammet (2008): Innfartsparkering i Bergensområdet, Kartlegging av behov og strategier for utvikling av innfartsparkeringspl asser for bil og sykkel, Januar 2008. Civitas og TØI (2008): Klimagassreduserende tiltak i transportsektoren i Hordaland fylke, Januar 2008. Ellis, I., K. N. Kjørstad og A. Ruud (2008): Arbeid sreiser - potensial for bruk av innfartsparkering i Osloregionen.Oslo, Urbanet Anal yse. UA-notat 8/2008. Klif (2012): Forsøk med trengselskatt i Stockholm, http://www.klif.no/artikkel____40895.aspx Miljöavgiftskansliet (2006): Fakta och resultat frå n Stockholmsförsöket Prosam (2009): Forprosjekt om influensområder til k ollektivtransportens innfartsparkeringer, Prosam-rapport 175. TØI (2011): Parkering i Sarpsborg. Grunnlag for avk laring i parkeringspolitikken, TØI rapport 1141/2011.
Parse pdf-doc by clicking the button below. Parsed pdf-documents will be searchable.
Metadata Found
Producer
GPL Ghostscript 8.15
CreationDate
2012-10-18T10:04:10+00:00
ModDate
2012-10-18T10:04:10+00:00
Author
Eier
Pages
14
merge_type
Parse PDF
Jeg godtar
Vista-analyse.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg den beste opplevelsen
GDPR