VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk
Olje og gass
Lokal og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Orvika Rosnes
Daglig leder
Dag Morten Dalen
Styreleder
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Assosiert partner
Maria Amundsen
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Sondre Elstad
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Jonas Jønsberg Lie
Magnus Digre Nord
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Ina Sandaker
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Harald Svartsund
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
search
no
no
en
power_settings_new
VISTA ANALYSE
Nyheter
Nyheter
Vista i Media
Tjenester
Samfunnsøkonomisk analyse
Statistikk og empirisk analyse
Evalueringer
Kurs og foredrag
Lokal- og regionalanalyse
Modeller og databaser
NOREG 2
Vista Analyses Ringvirkningsmodell
Strategi og prosessrådgivning
Kvalitetssikring, tvister og ekspertuttalelser
Utviklingssamarbeid
Bransjer
Kraft og energi
Miljø
Samferdsel
Velferd
Eiendom, bygg og anlegg
Fiskeri og havbruk
Service og handel
IKT og digitalisering
Klima og det grønne skiftet
Kultur og kreative næringer
Landbruk
Olje og gass
Lokal og regional utvikling
Reguleringer og konkurranseøkonomi
Skatter og offentlig økonomi
Publikasjoner
Medarbeidere
Orvika Rosnes
Daglig leder
Dag Morten Dalen
Styreleder
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Assosiert partner
Maria Amundsen
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Sondre Elstad
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Jonas Jønsberg Lie
Magnus Digre Nord
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Ina Sandaker
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Harald Svartsund
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Philip Swanson
Forskning
Blogg
Om oss
Vistas historie
Masteroppgave
Jobb i Vista Analyse?
Kvalitetssikring
Rolleforståelse
Miljøhandlingsplan
Etiske retningslinjer
Kontakt
Kart
Vista Analyse AS © 2024
Meltzers gate 4, 0257 Oslo
Org.nr.: 968 236 342 MVA
+47 455 14 396
post@vista-analyse.no
www.vista-analyse.no
Rapport 2019/59
En verden før og en verden etter AKS
Ingeborg Rasmussen og m.flere
En verden før og en verden etter AKS
Kategori
Rapporter
Underkategori(er)
Evaluering
Velferd
År
2019
Rapportnummer
59
Forfatter(e)
Ingeborg Rasmussen
m.flere
Last ned
file_download
(1.1 MB)
Les i nettleser
find_in_page
Rapport 201 9 / 59 | For Drammen kommune En verden før og en verden etter AKS Sluttevaluering av innføring av a ktivitetsskole i Drammen Ingeborg Rasmussen m.fl En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 2 Dokumentdetaljer Tittel En verden før og en verden etter AKS Rapportnummer 2019/59 ISBN 978 - 82 - 8126 - 455 - 7 Forfattere Ingeborg Rasmussen m. fl ere Prosjektleder Ingeborg Rasmussen Kvalitetssikrer Steinar Strøm Oppdragsgiver Drammen kommune Dato for ferdigstilling 20.desember 2019 Tilgjengelighet Offentlig Forsidebilde Drammen kommune Nøkkelord Følgeevaluering, aktivitetsskole, SFO , læring. Integrering, sosial utjevning Om Vista Analyse Vista Analyse AS er et samfunnsfaglig analyseselskap med hovedvekt på økonomisk forskning, utredning, evaluering og rådgivning. Vi utfører oppdrag med høy faglig kvalitet, uavhengighet og integritet. Våre sentrale temaområder omfatter klima, energi, samferdsel, næringsutvikling, byutvikling og velferd. Vista Analyse var vinner av evalueringsprisen i 2018. Våre medarbeidere har meget høy akademisk kompetanse og bred erfaring innenfor konsulentvirksomhet. Ved behov benytter vi et velutviklet nettverk med selskaper og ressurspersoner nasjonalt og internasjonalt. Selskapet er i sin helhet eiet av medarbeiderne. Vista Analyse vant evalueringsprisen i 2018. En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 3 Foro r d Vista Analyse og ideas2evidence leverer med denne rapporten sluttrapport fra følgeevalueringen av prøveprosjektet ; Akt ivitetsskolen i Drammen Kommune . Evalueringen er gjennomført på oppdrag fra Drammen kommune. Prøveprosjektet går over perioden 2016 - 2 020 med årlige delevalueringer. Resultatene fra de tre første årene er presentert i årlige rapporter. I denne delevalueringen rapporteres r e s u l t a t e n e fra evalueringens siste under søkelser , samt hovedfunnene fra de øvrige tre delevalueringen som inngår i følgeevalueringen. Vi retter en stor takk til foresatte som har deltatt i evalueringens tre brukerundersøkelser, lærer e , rektorer , AKS - ledere og - ansatte som har stilt opp til intervjuer . Deres svar er helt sentrale i evalueringen. I tillegg ønsker vi å takke skolene for deres oppfølging og organisering av intervjuene. Vi takker vår oppdragsgiver for et spennende oppdrag og godt samarbeid underveis i prosjektperioden. Ingeborg Rasmussen Prosjektleder/partner Vista Analyse AS En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 5 Innhold Sammendrag og konklusjoner ................................ ................................ ................................ ................... 7 1 Innledning ................................ ................................ ................................ ................................ .......... 9 1.1 Organisering av rapporten 10 2 Fr a SFO til AKS ................................ ................................ ................................ ................................ .. 11 2.1 Bakgrunn og politisk forankring 11 2.2 Implementering og gjennomføring av prøveprosjektet 12 2.3 Endringsteorien fra inns ats til ønsket resultat 14 2.4 Rammeplan og innhold i AKS 15 3 Gjennomføring og effekt ................................ ................................ ................................ .................. 17 3.1 Delp rosjekt 1: Pilotering ved Fjell og Brandengen 17 3.2 Delprosjekt 2: Oppskalering til de øvrige skolene i Drammen 21 4 Erfaringer og vurderinger sett fra et utvalg skoler ................................ ................................ ........... 25 4.1 Vesentlige endringer i arbeidsmåte og innsats 25 4.2 Erfaringer fra innsatsområdene 29 4.3 Utfordringer og løsninger 32 4.4 Gode effekter på ambisiøse mål 35 Referanser ................................ ................................ ................................ ................................ ................ 36 Vedlegg ................................ ................................ ................................ ................................ .................... 37 Figurer Figur 2.1 Planlagt og gjennomført utrulling av AKS i Drammen kommune ............................. 12 Figur 2.2 Endringsteori - fra innsats til resultat og måloppnåelse ................................ ........... 14 Figur 2.3 Hovedmål: innsatsmål og effektmål ................................ ................................ .......... 15 Figur 3.1 Deltagelse 1.trinn i skoleårene 2011/2012 t.o.m 2016/17 (første år i piloteringsfasen) ................................ ................................ ................................ ........ 18 Figur 3.2 Endring i deltagelse gjennom skoleåret, førstetrinnet. Brandengen og Fjell, skoleårene 2015 - 2016, 2016 - 2017 og 2017 - 2018 ................................ ................... 18 Figur 3.7 Hvorfor går barnet på SFO/AKS. Trinn 1 - 4, våren 2018 (andre år i piloteringen) .... 19 Figur 3.6 Har du inntrykk av at barnet lærer noe på SFO/AKS? Du kan krysse av flere alternativer. Andeler av antall respondenter som har krysset av på alternativene. Undersøkelsen er fra våren 2018 som tilsvarer siste år i piloteringsfasen .............. 20 Figur 3.19 Hvor enig er du i at det er sammenheng mellom det barna lærer på skolen og ak tivitetene på SFO/AKS? ................................ ................................ .......................... 21 Figur 2.6 Andel deltagere i AKS fordelt på klassetrinn per september 2019 .......................... 22 Figur 2.7 Antall barn og deltagelse i SFO/AKS september 2017 og 2019 ................................ 22 Figur 2.8 Andel deltagere fordelt på klassetrinn, september 2017 og september 2019 ........ 23 Tabeller Tabell 2.1 Inntektsgrenser for gratisplass, AKS og SFO ................................ .............................. 14 En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 7 Sammendrag og konklusjoner Drammen kommune har gjennomført et prøveprosjekt med innføring av aktivitetsskole (AKS) i perioden 2016 - 20 20 . Prosjektet er følgeevaluert . Resultatene fra forsøket viser at in nføringen av AKS med tilhørende tiltak, bidrar til økt deltagelse, og da særlig fra lavinntekts - og innvandrergrupper. Foresatte gir uttrykk for at AKS gir et større læringsutbytte enn SFO, og er gjennomgående mer tilfreds med AKS - tilbudet enn med SFO - tilb udet. AKS - ansatte har hatt nytte av kommunens kompetansetiltak . Skolene bekrefter at de arbeider på en annen, og bedre måte etter innføringen av AKS, og at dette gir positive effekter på målområdene. Resultatene viser at lavinntektsgrupper og barn med fremmedkulturell bakgrunn har størst effekt av deltagelse ved AKS. Det er også disse gruppene som har økt deltagelsen gjennom prøveperioden. Friplasser for lavinntektsgrupper framstår som viktig for å sik re deltagelse fra disse målgruppene. Forsøksprosjekt med gradvis innfasing Drammen kommunene har fra 2016 gjennomført et prøveprosjekt med en gradvis innfasing av aktivitetsskole (AKS) til erstatning for skolefritidsordningen (SFO). Målet med tiltaket er å bidra til bedre integrering, utjevne sosiale forskjeller og økt læringsutbytte. AKS - tilbudet er gratis for familier med samlet inntekt under en årlig fastsatt grense . De to første årene i innfasingen var gratisplassen en fulltidsplass mens det i de to s iste årene kun har vært tilbudt gratis ettermiddagsplass. D et pedagogiske innholdet er hevet sammenliknet med SFO . Det har også vært en stor satsning fra kommunenes side på kompetanseutvikling blant de ansatte. Skolene er tilført en ekstra pedagogisk stil ling ved innføring av AKS . AKS , kombinert med friplasser til lavinntektsfamilier, stimulerer til høyere deltagelse Evalueringen viser at AKS har bidratt til høyere deltagelse, og da særlig for de to første trinnene. Friplass for lavinntektsgrupper er en viktig forklaringsfaktor bak dette, men det er også en større andel foresatte som velger AKS fordi tilbudet vurderes som godt, enn det som har vært tilfelle for SFO. Deltagelsen fra lavinntektsfamilier har økt. Lav inntekt er sterkt korrelert med innvandre r - bakgrunn , og vi ser en signifikant økning i deltagelse fra barn med innvandrerbakgrunn fra familier som ligger under inntektsgrensen. I tillegg ser vi også indikasjoner på at barn med innvandrerbakgrunn fra familier so m ligger over inntektsgrensen er bli tt mer tilbøyelige til å delta i skolefritidsordningen. Økt læringsutbytte , bedre integrering og sosial utjevning Det er en større andel foresatte ved AKS enn ved SFO som mener at deltagelse gir et positivt læringsutbytte, og da spesielt på målområdene sp råkferdigheter, digital kompetanse og matematikk. Foresatte med innvandrerbakgrunn og lavinntektsgrupper oppgir i større grad enn øvrige foresatte, at barnet har læringsutbytte av deltagelse. Dette bidrar til sosial utjevning og bedre integ rering. AKS gir opplevelser og erfaringer , og en felles referanseramme for barn fra ulike sosioøkonomiske grupper og kulturer. Dette bidrar til sosial utjevning og framstår som viktig i integreringsarbeidet . En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 8 Utfordrende å øke deltagelsen på tredje - og fjerdetrinnet Tredje og fjerdetrinnet har lavere deltagelse enn første - og andretrinnet. Dette gjelder både for SFO og AKS. Tilbudet til disse trinnene må utvikles for å gjøres mer attraktivt for barna, mens foresatte etterlyser tydeligere og mer strukturert leksehjelp. Ambisjonsnivået som er satt for AKS krever økt deltagelse fra tredje - og fjerdetrinnet . Med lengre s koledag blir tiden på AKS kortere for de eldste trinnene enn for de yngste barna. Prisen per oppholdstime blir dermed høyere. Dette kan være en barriere for økt deltagelse fra de eldste barna, i tillegg til at innholdet ikke oppfattes som tilstrekkelig att raktivt. En verden før og en verden etter AKS Innføringen av AKS har gitt et løft i tilbudet. Omstillingen har krevd mye av skolene og da særlig ansatte ved AKS. Det har vært kompetanseheving, nye krav og måter og arbeide på , men resultatene viser at AKS har levert resultater på målområdene . Prøveprosjektet har vært gjennomført som planlagt , med små justeringer underveis basert på læring og erfaringer som er høstet underveis i prøveperioden . Innføringen av AKS har vært organisert som et prøveprosjekt med e n dedikert prosjektleder i kommunen. Prosjektlederen har vært en viktig brikke i omstillingsarbeidet. Skolene er også tilført ekstraressurser i form en av en pedagogisk stilling. Sammen med friplasser til lavinntekts – grupper og kommunens kompetansetiltak , gir dette forklaringen bak resultatene som er oppnådd. Det er en unison enighet om at innføringen av AKS har gitt skolefritidsordningen et bedre innhold , og at dette styrker læringsløpet og integreringsarbeidet på kort og lang sikt. Stør re interaksjon mellom barn med ulik sosioøkonomisk og kulturell bakgrunn bidrar til bedre integrering og sosial utjevning. En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 9 1 Innledning Drammen kommunen har utarbeidet en overordnet plan for kvalitetsutvikling i barnehage, skole og oppvekst: « Læringsløp Drammen - Å lykkes i hele læringsløpet ». Kvalitetsplanen er retningsgivende for alt arbeid innenfor barnehage, skole og oppvekst i perioden 2016 - 2020. Planen må sees i sammenheng med kommunens vedtatte Levekårsplan 2016 - 2019 . Fra denne planen framkommer det at det er et pågående arbeid for kom munen å utjevne forskjellene i levekår blant befolkningen i Drammen. Handlingsplanen retter seg særlig mot tiltak som hjelper de svakeste i samfunnet til å bevege seg i retning av kvalifisering og egenmestring, både i og utenfor arbeidslivet. F lere i arbe id og færre barn som vokser opp i fattige familier , er en del av planens hovedmål . Visjonen for læringsløpet er: Et læringsløp der hvert enkelt barn oppfyller sitt fulle faglige potensial, og blir et trygt, aktivt og selvstendig menneske Aktivitetsskolen (AKS) er ett av fire forsterkningstiltak for å nå kvalitetsplanens overordnede mål. AKS er en videreutvikling av skolefritidsordningen i Drammen kommune, der det legges mer vekt på det pedagogiske innholdet. Ved innføringen av AKS ble det bestemt at alle aktivitetsskolene i Drammen kommune skulle følge den samme overordne de rammeplan en , og dermed ha samme grunnstruktur (Drammen kommune, 2016 - 2020) . Aktivitetsskolen er i dag et tilbud til barn i 1. - 4. klasse . T ilbudet gis fra kl okken 0 7 .00 og fram til skolestart, og fra skoleslutt til kl okken 17 .00; mandag til fredag. Kjernetid en ved AKS er fra skoleslutt og frem til kl okken 16 .00. Det er i denne tidsperioden de pedagogisk forankrede aktivitetene skal finne sted . Foresatte kan velge hvor mange dager i uken de ønsker at barnet sitt skal delta, samt til hvilket tidspunkt. En fulltidsplass innebærer at barnet har mulighet til å delta både før og etter skoletid, hver dag. Et viktig aspekt med AKS - tilbudet er at det e r gr atis for familier med en samlet inntekt under en årlig fastsatt grense . Friplasser til lavinntektsfamilier er ett av flere utjevningstiltak i kommunens levekårsplan (Drammen kommune, 2015 a) . Innføri ngen av AKS i Drammen har vært organisert som et prøveprosjekt over fire år . AKS er faset inn gradvis ved at klasser og skoler har innført AKS i ulike år. I plandokumentet f remheves det at AKS først skal etableres i de to områdene med de største levekårsutfordringene og lav est deltakelse i SFO, og at målgruppen for prosjektet er “ elever i familier med lav sosioøkonomisk status og minoritetsbakgrunn ”. Prøveprosjektet med aktivitetsskolen inngår også som en del av områdesatsingen for drabantbyen Fjell i bydelen Austad/Fjel l (Rådmannen, 2016) . Med en innføring av AKS i ulike faser , har det vært mulig å høste erfaring og læring underveis i innfasing, og også justere kursen for å oppnå en bedre måloppnåelse gjennom forsøksperioden . Vista Analyse , i samarbeid med ideas2evidence , har på oppdrag fra Drammen kommune evaluert innføringen av AKS . Evalueringen er lagt opp som en følgeevaluering der de ulike trinnene i implementerings fasen er fulgt og evaluer t år for år gjennom utrullingen av AKS . Utrullingen og forsøksperioden har foregått fra 2016 til 2020 . Mandatet for evalueringen er å besvare om prøveprosjektet når de fastsatte målene. Denne rapporten danner sluttrapporten fra følgeevalueringen . Vi oppsummerer også hovedfunnene fra de tidligere delevalueringen . For mer detaljerte beskrivelser av funn underveis viser vi til følgende rapporter : En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 10 – Vista Analyse 2017/15; Første helårsevaluering av aktivitetsskolen i Drammen – Vista Analyse 2018/29; Forsiktig på vei mot bedr e integrering og sosial utjevning . Andre helårsevaluering av A ktivitetsskolen i Drammen . – Vista Analyse 2019/34; AKS inkluderer og gir læringsut bytte. Tredje helårsevaluering av Aktivitetsskolen i Drammen. De tre foregående evalueringene viser at innføringen av AKS har gitt effekt på målområdene, med størst effekt for lavinntekts - og innvandrergrupper. For skoler som i utgangspunktet hadde lav deltagelse har innføringen av AKS gitt økt deltagelse. Vi finner også at innholdet i AKS, i større grad enn SFO, gir økt faglig utbytte. Med større deltagelse fra grupper som i utgangspunktet hadde lav deltagelse i SFO, bidrar også innføring av AKS til å motvirke sosiale forskjeller og bedre integrering. 1.1 Organisering a v rapporten I kapittel 2 går vi gjennom bakgrunnen for prøveprosjektet , prosjektets politiske forankring og innholdet i rammeplanen . Gjennomgangen er holdt på et overordnet nivå. For en mer detaljert gjennomgang, viser vi til den første delevalueringen (Vista Analyse, 2017) . Kapittelet går også gjennom endringsteorien bak utformingen av tiltaket. Endringsteorien er grundigere beskrevet i de to første delevalueringene (Vista Analyse, 2017 og 2018). Prøveprosjektets gjennomføring i henhold til plan , rapporteres i kapit t el 2. I kapittel 3 ser vi på gjennomføringen av prøveprosjektet og hvilke effekter som kan avledes fra rapporteringer og de tre foregående delevalueringene. I kapittel 4 presenterer vi funnene fra undersøkelsen e som er gjennomført i den fjerde delevalueringen. En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 11 2 Fra SFO til AKS 2.1 Bakgrunn og politisk forankring Aktivitetsskolen er en videreutvikling av skolefritidsordningen (SFO) og et t av fire forsterkingst iltak i kvalitetsplanen: Læringsløp Drammen – å lykkes i hele læringsløpet (Drammen kommune, 2015 a) . Det framgår av planen at den vurderes som ambisiøs , men at den også er kunnskapsbasert og godt forankret der alle ansatte i barnehag er og skoler har vært aktiv t med p å å vurdere utfordringer, hva som fungerer bra , og ikke minst bidratt med forslag til innhold og tiltak for en positiv videreutvikling av læringsløpet frem mot 2020. Kvalitetsplanen inkluderer kompetanseutvikling for ansatte og ledere i barnehage, skole og oppvekst , der det pekes på Kompetansesenteret som grunnpilaren i dette arbeidet. Hovedmålet med forster k ingstiltak ene i kvalitetsplanen og AKS gis blant annet følgende omtale: Forsterknin gstiltak generelt skal som hovedm å l forebygge utenforskap, sikre sosial utjevning og ressursmobilisering gjennom nært samarbeid med gode krefter lokalt, og styrke barn og unges forutsetninger for videre utdanning og fremtidig yrkesdeltakelse. Aktivitetssko len er et forsterkningstiltak i «Læringsløp Drammen - å lykkes i hele læringsløpet» Kilde: Kvalitetsplan 2016 – 2020 Læringsløp Drammen. Å lykkes i hele læringsløpet Formål gitt i rammeplan for AKS Rammeplanen for AKS trekker fram følgende formål med forsterkingstiltaket AKS (Drammen kommune, 2016 - 2020) : 1. Styrke læringsløpet og forbedre levekårene for barn generelt , og for lavinntektsfamilier spesielt ved å : a. Motvirke sosiale forskjeller b. Bedr e integreringen 2. F orbedre skolefritidsordningen i Drammen kommune, først gjennom prøveprosjektet på Fjell og Brandengen, - deretter gjennom implementering p å alle skoler ved å : c. øke det faglige lærings utbytte d. øke deltagelsen i skolefritidsordningen Flere s koler hadde allerede høy deltagelse i SFO før prøveprosjektet ble satt i gang. Målet om ø kt delt agelse er derfor i første rekke rettet mot skoler som i utgangspunktet hadde lav deltagelse i skole fritids ordningen. En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 12 2.2 Implementering og gjennomføring av prøve p rosjektet Prøveprosjektet med Aktivitetsskolen Drammen , ledes som et fire årig prosjekt i Drammen Kommune med en dedikert prosjektlederstilling . Fra mars 2019 har stillingen vært delt på to personer etter den første prosjektlederen gikk over til en annen stilling i kommunen. Ved innføring av AKS har skolene fått tilført en ekstra pedagog stilling. Dette for å styrke det pedagogiske arbeidet. Kommunen har også tilbud om en rekke kurs og nettverkssamlinger fo r både SFO/AKS - ledere og ansatte . Kursene og nettverkssamlingene har hatt god deltagelse (se oversikt i vedlegg). I tillegg har skolene egne kompetansetiltak for sine ansatte , herunder også SFO/AKS ansatte. En styrking av kompetansen blant ansatte inngår s om et element i kommunens kvalitetsplan . Tilbudet har vært gitt til samtlige skoler, uavhengig av når de har faset inn AKS. Kurstilbudet har vært dels tilbudsstyrt utfra vurderte behov for å kunne gjennomføre rammeplanen for AKS, og dels etterspørselsstyrt i den forstand at ledere og ansatte har hatt muligheter til å gi innspill på kurs og kompetanseområder de selv har vurdert som viktig å styrke. P rosjektet ble delt opp i to delprosjekt; 1) Pilotering , og 2) Oppskalering (se Figur 2 . 1 ) . P iloteringsfasen var i større grad enn oppskaleringsfasen tenkt til testing og læring , før oppskaleringen i fase 2. Læring og erfaringsoppbygging har også hatt en sentral plass i oppskalerings - fasen med tanke på videre utvikling etter prøve perioden er ferdig . Prøve prosjektet er følgeevaluert med årlig rapportering til politisk nivå ved bystyrekomit e for oppvekst og utdanning (Vista Analyse 2017, 2018 og 2019) . Figur 2 . 1 Planlagt og gjennomført utrulling av AKS i Drammen kommune Kilde: Drammen kommune Delprosjekt 1 Pilotering foregikk i skoleåre n e 2016 - 2017 og 2017 - 2018. Fjell og Brandengen ble valgt ut til denne første fasen på bakgrunn av at disse skolene dekker områder med store levekårsutfordringer , og også har en stor andel fremmedspråklige. Skolene hadde også lav deltagelse på SFO, noe som særlig gjaldt for Fjell. I det første året i piloteringsfasen ble AKS innført for første klasse ved Fjell og Brandengen. I det andre året ble AKS i tillegg innført for andre til fjerde klasse ved disse to skolene. En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 13 Delprosjekt 2 Oppskalering gjelder for skoleåre n e 2018 - 2019 og 2019 - 2 020. I 2018 - 2019 ble AKS innført for trinn en til fire for skolene i sektor 1 - 3 . Sektor 1 - 3 inkluderer skolene Aronsløkka, Bragernes, Gulskogen, Rødskog, Øren og Åssiden . Ved oppstart av skoleåret 2019 - 2020 er AKS innfør t i de resterende skolene for trinn en til fire ; Hallermoen, Konnerud, Danvik, Åskollen, Skoger, Frydenberg og Vestbygda. Et viktig poeng å legge merke til er at første del av piloteringsfasen kun inkluderte første klasse ved de to tiltaksskolene, deretter de øvrige trinnene på disse to sko lene. I oppskaleringen er AKS innført for samtlige klassetrinn (1. til 4. trinn) samtidig. Kommunenes oppfølging av den enkelte skole i piloteringsfasen er dermed tettere enn i oppskalingen som følge av det var færre klasser/skoler som skulle følges opp i piloteringsfasen . På den andre siden har skolene som har innført AKS i oppskaleringsfasen kunne nyttegjøre seg erfaringene og læringen fra piloteringsfasen. Resultatene fra delevalueringene fra de tre første årene indikerer at det har vært læringseffekter fra AKS til SFO, og at dette har bidratt til å øke de foresattes tilfredshet med SFO på sentrale målområder (Vista Analyse, 201 7, 2018 og 2019) . G ratisplasser for lavinntektsfamilier og differensiert prisstruktur Pri sen for deltagelse i AKS/SFO avhenger av plasstype , inntekt og antall barn i AKS. Prisstrukturen bl e også noe endret ved innføring av AKS . D e t h a r vært noen prisjusteringer i løpet av prøveperioden. Høsten 2016 kostet en fulltidsplass ved SFO i Drammen 2995 kr oner . En fullt idsplass dekker fem dager i uken , før og etter skoletid . F amilier med inntekt under 2,5 ganger grunnbeløpet i Folketrygden kunne søke om redusert betaling , i tillegg var det søskenmoderasjon for de som betalte full pris. Fulltidsplass for AKS kostet det sa mme som for SFO, men familier med inntekt under en fastsatt inntektsgrense (se Tabell 2 . 1 ) kunne søke om fripla ss. Fra skoleåret 2017/2018 f ikk alle barn fra familier med inntekt under den fastsatte inntektsgrensen rett til friplass , uavhengig av deltagelse i AKS eller SFO. Høsten 2019 koste t en fulltidsplass ved AKS 3238 kroner . En formiddagsplass koste t 1295 kroner mens en ettermiddagsplass koste t 1943 kroner for fem dager. Prisene er 8 prosent høyere målt i nominelle kroner enn ved oppstart i 2016 . Prisveksten (kpi) fra august 2016 til august 2019 har vært på 6,4 prosent . Realprisøkningen for deltagelse e r dermed økt med 1,6 prosent gjennom prøve perioden. Inntektsgrensen for friplass er også justert med mer enn realprisutviklingen (8 prosent mot 6,4 prosent) , men her må det tas hensyn til at friplass ved oppstart av prøveprosjektet dekket hele dagen, mens en friplass i dag kun dekker ettermiddagsplass. Lavinntektsfamilier som ønsker deltagelse før skolestart må dermed betale full pris for en formiddagsplass. Ved oppstarten i 2016 inkluderte friplassene både formiddag og ettermiddag . Det er mulig å kjøpe hal ve plasser og enkeltdager , og for de som har friplass er det mulig å kjøpe plass før skolestart. AKS tilbyr ett måltid hver ettermiddag. Prisen for dette er i dag 150 kroner. Fra oppstart av skoleåret 2019 /2020 b l e det bestemt at det skal tilbys mat til a lle barna, og at de foresatte aktivt må melde seg av dersom barnet ikke skal ha mat . I det første året med AKS ble det testet ut et tilbud med varm mat levert i porsjonspakker. Dette ble avsluttet etter det første året . Begrunnelsen var at det var kostnads - og ressurskrevende, og at det også ble ans e tt som lite miljøvennlig med til dels mye matsvinn. Det andre året ble mattilbudet redusert til varm mat to dager i uken med smøremåltider de tre øvrige dagene . Levering av varm mat til sk o lene ble avviklet etter det andre året. Mattilbudet og organiseringen rund t måltidene er blant temaene som kommenteres mye i fritektssvarene i de tre brukerundersøkelsene som er gjennomført i forbindelse med helårsevalueringene . S kolene har En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 14 testet lite uli ke måter å organisere dette på , og har funnet fram til lokale løsninger tilpasset de fasilitetene og ressursene som er tilgjengelig . Inntektsgrensene for friplass er vist i følgende tabell: Tabell 2 . 1 Innte ktsgrenser for gratisplass, AKS og SFO Inntektsgrenser for gratisplass Fra og med Kr. 428.000, - 1. august 2017 (kun for AKS) Kr. 450.000, - 1. januar 2018 ( AKS og SFO ) Kr. 462.000, - 1. august 2018 (for både AKS , SFO og IFO ) , ettermiddagstilbud Kr. 462.000, - 1. august 2019 for AKS (alle skoler) ettermiddagstilbud 2.3 Endringsteorien fra innsats til ønsket resultat I Figur 2 . 2 har vi skissert en overordnet endringsteori for AKS. Prosjektdokumentene og plandokumentene dokumenterer og begrunner hvorfor de ulike aktivitetene er satt i gang, og hvorfor de anses som egn et til å løse de utfordringene de er rettet mot. Tiltakene er gjennomgående godt begrunnet i e r f a r i n g s b a s e r t kunnskap og forskning på feltet, og understøtter innholdet i tiltaket. Se Vista Analyse (2017 og 2018) for en nærmere beskrivelse av endringsteor ien og det faglige grunnlaget for denne. Figur 2 . 2 Endringsteori - fra innsats til resultat og måloppnåelse Aktivitetsskolen skal oppnå endringer for målgruppene og samfunnet, og endringene skal komme so m følge av ressursinnsatsen og de aktivitetene som iverksettes utover SFO - tilbudet slik det te var før AKS startet utrullingen. Deltagelse fra målgruppene er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig betingelse for måloppnåelse. I og med AKS, i motsetningen til skolen, er frivillig, og også koster penger, må tilbudet oppfattes som attraktivt for barn og deres foresatte . Behov for tilsyn kan også begrunne deltagelse , og da særlig for de yngste barna. Familiene må ha økonomisk mulighet til å kunne prioritere deltagelse, og de må ønske deltagelse. Økt læringsutbytte sammenliknet med SFO , stiller krav til innholdet , mens bedre integrering , og å motvirke sosiale forskjeller , stiller krav til deltagelse og inkludering av En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 15 innvandrergrupper og lavinntektsfamilier . For at målene skal realiseres kreves det at denne delen av mål gruppen har læringsutbytte av å delta. Sammenhengen mellom målområdene er illustrert i Figur 2 . 3 . Figur 2 . 3 Hovedmål: innsatsmål og effektmål Firkantene i figuren viser innsatsmålene mens sirkelen viser effektmålet på kort og lang sikt (se Vista Analyse, 2018). I Vista Analyse (2017) redegjør vi for eval ueringsdesignet for følgeevalueringen og de fire delevalueringene. De t redegjøres også for evalueringskriteriene for hvert av målområdene. 2.4 Rammeplan og innhold i AKS Formålet ved AKS er gjengitt i avsnitt 2.1 . Innholdet er definert gjennom fire innsatsområder: • Språklige AKS • Aktive AKS • Utforskende AKS • Sosiale AKS Som e n del av Språk lige AKS skal barna blant annet møte høytlesning fra voksne eller fra lydbok. Det forventes at v oksne skal være spr å kmodeller og jobbe aktivt med å stimulere barnas spr å kutvikling gjennom involvering, begrepstrening og å pne samtaler i barns lek og hverdags – situasjoner . Aktive AKS innebærer tilrettelagt fysisk aktivitet og lek hver dag. Ifølge rammeplanen er det en forventning at det tilby s minst 30 min utter med organisert fysisk aktivitet hver dag, som igangsettes av voksne eller eldre barn og ungdom. Barna skal møte fysisk aktivitet som gir bevegelsesglede og mestring ut fra egne forutsetninger . Det skal også legge s til rette for et bredt spekter av kulturelle aktiviteter som for eksempel sang og musikk, tegning og maling, kunst og h å ndverk, dans og teater , for å stimulere barnas sosiale, skapende og kreative kompetanse . Utforskende AKS har et tredelt fokus på matematisk kompetanse, digital kompetanse og innovasjon, entreprenørskap og kreativitet. Det forventes møte med faglige utfordringer innen energi, miljø og realfag, og at det benyttes problemløsningsmetoder. Barna skal også introduseres for bærekraft og miljøhensyn gjennom milj ø fyrt å rnarbeid og miljøsertifisering . Videre skal det legges til rette for Styrke læringsløpet og forbedre levekår for lavinntekts-grupperForbedre tilbudet, mer vekt på pedagogisk innhold Friplasser til lavinntektsfamilier En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 16 matematiske erfaringer gjennom å be rike lek, utforske og oppdage matematikk i ulike gj ø rem å l , bruke tall , telling og egenskaper til geometriske figurer i hverdagslige sammenhenger . Digitale verktøy skal benyttes i l æ ringsst ø ttene aktiviteter . S pill , koding og skapende aktiviteter der barn er produsenter er nevnt som eksempler. Sosiale AKS stiller forventinger til at a rbeid med å forebygge, stoppe og følge opp utestenging, mobbing og andre krenkelser eller uheldige samspillsmønstre skal foreg å kontinuerlig . Videre forventes det varm e, tydelighet og tilstedeværelse i møte med barn. For mer utdypende beskrivelser av innholdet og forventningene til de fire innsatsområdene , viser vi til Rammeplan for Aktivitetsskolen (Drammen kommune, 2016 - 2020) . Rammeplanen stiller også forventninger til trivsel og læringsstandard for AKS. Planen krever at d et skal være samarbeid mellom skole og AKS. Skole og AKS skal henge sammen. En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 17 3 Gjennomføring og effekt 3.1 Delprosjekt 1: Pilotering ved Fjell og Brandengen Skolene Fjell og Brandengen var de to eneste skolene som deltok i piloteringen. Aktivitetsskolen ble introdusert for 1. klasse høsten 2016, og ble utvide t til å gjelde 2. - 4. klasse fra og med høsten 2017. Skolene ble som nevnt valgt ut på bakgrunn av store levekårsutfordinger i de tilhørende skolekretsene samt lav deltagelse i SFO . I følge Levekårsundersøkelsen fra 2013 var medianinntekt en på 277 000 og 278 000 kr i opptaksområdet rundt henholdsvis Fjell og Brandengen (Drammen kommune, 2016) . Det er også forskjeller mellom de to pilotsk olene. Brandengen skole er en sentrumsskole og dekker f ire levekårssoner (Bangeløkka, St.Hansberget, Tangen/Hedensrud og Nedre Austad/Fjellsbyen). Det at skolen ligger i sentrum, hvor barnefamilier gjerne bor i en kortere periode, gir potensielt en større utskiftning av elevmassen. Dette har også vært tilfelle i prøveperioden. Videre er det i følge levekårs - undersøkelsen fra 2013 store sosio økonomiske forskjeller ved Brandengen (Drammen kommune, 2016) . Fjell skole dekker drabantbyen Fjell, og utdanningsnivået blant befolkningen er generelt lavt (Høydahl E. , 2014) . Figur 3 . 1 viser deltagelse fra 1.trinnet i skolfefrid sordningen i Drammenskolene for skoleårene 2011/2012 t.o.m 2016/17 . Skoleåret 2016/17 var første år i piloteringsfasen der AKS ble innført for første klasse. Figuren viser økt deltagelse ved Fjell etter innføringen av AKS, og en generell høy deltagelse over tid i de øvrige skolene. Brandengen hadde iverksatt tiltak for å øke deltgelsen før AKS ble innført, men vi observerer at AKS har bidratt til å sta bilere deltagelsen på et høyere nivå enn det historiske nivået på deltagelse i skolefritidsordningen på Brandengen. Figuren viser kun deltagelse i den kommulale skolefridsordningen. I tillegg til dette tilbudet er det flere idrettslag som tilbyr skolefritidsordninger, såkalte IFO - er. Disse regnes som en del av kommunens samlede tilbud . Det har ikke vært et mål fra kommu nens side å rekruttere barn fra IFO - tilbudet . Målgruppen for økt deltagelse har vært barn som ikke deltar i noen form for skolefridtidsordning . En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 18 Figur 3 . 1 Deltagelse 1.trinn i skoleårene 2011/2012 t.o.m 2016/1 7 (første år i piloteringsfasen) Kilde: Tall hentet fra GIS og Drammen kommune, bearbeidet av Vista Analyse (2017) Figur 3 . 2 viser endringen i deltagelse for førstetrinnet gjennom skoleåret for de to pilotskolene fra året før AKS ble innført og gjennom de to første årene med AKS. For begge årene er det en økning fra skolestart og fram til februarregistreringen, med en stabilisering fram til april r egistreringen. Flyttinger og usikkerhet om mål e punktene for hhv klasselistene og registrerte ved AKS , bidrar til feilki lder som gjør at det ikke kan konkluderes m e d h e n s y n t i l om delta gelsen reelt sett økte eller falt ved skolene fra februar. Økningen fra skolestart og fram til februar er imidlertid reell . Det samme gjelder økningen i deltagelse ved Fjell fra skoleåret 2015/16 før AKS ble innført til første år med AKS (2016/17). Figur 3 . 2 Endring i deltagelse gjennom skoleåret, førstetrinnet. Brandengen og Fjell, skoleårene 2015 - 2016, 2016 - 2017 og 2017 - 2018 Kilde: Tall hentet fra GIS og Drammen kommune, bearbeidet av Vista Analyse (2017) Deltagelsen har holdt seg høy for første klasse også etter de to første årene. Det samme gjelder for andreklassetrinnet ved de to pilotskolene. Deltagelse på 3. og 4.trinnet er historisk sett lav, men har vist en svak økning i prøveperioden. 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %2011/ 122012/ 132013/ 142014/ 152015/ 162016/ 17AronsløkkaBr ag ernesBr and engenDa nvi kFjellGulskogenHa l lerm oenKon nerudRø ds kogSk og erVestbygdaØrenÅskollenÅssiden 0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%31.august28.februar30.aprilFjell 1.klasse 2017-2018Fjell 1.klasse 2016-2017Fjell 1.klasse 2015-2016Brandengen 1.klasse 2017-2018Brandengen 1.klasse 2016-2017Brandengen 1.klasse 2015-2016 En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 19 3.1.1 Result at og effekt fra delprosjekt 1: Pilotering Deleval ueringene fra de to årene med pilotering viser at AKS har bidratt til høyere deltagelse , og at særlig Fjell skole som i utgangspunktet lå svært lavt , fikk et løft det første året. Etter det andre året da AKS ble innført for hele småskolen , bekreftes deltagelsen med særlig effekt for første og andre trinn . Deltagelsen fra lavinntektsfamilier viser en klar økning . Lav inntekt er sterkt korrelert med innvandrerbakgrunn , noe som betyr e n klar økning for barn med innvandrerbakgrunn . Friplass for lavinntektsgrupper er en viktig forklaringsfaktor bak dette, men resultatene viser også at en større andel foresatte velger AKS fordi tilbudet vurderes som godt, enn det vi finner for SFO. Figur 3 . 3 Hvorfor går barnet på SFO/AKS. Trinn 1 - 4, våren 2018 (andre år i piloteringen) Kilde: Vista Analyse og Ideas2evindence Økt læringsutbytte sammenliknet med SFO Resultatene fra piloteringsfasen gav en klar t større andel foresatte ved AKS enn ved SFO som svarte at deltagelse g av et positivt læringsutbytte, og da spesielt på målområdene språkferdigheter, digital kompetanse og matematikk. Foresatte med innvandrerbakgrunn og lavinntektsgrupper mente i større gr ad enn øvrige foresatte at barnet hadde læringsutbytte av deltagelse. Barna hadde også fått større interesse for fysisk aktivitet, og da særlig ved AKS på Fjell. På bakgrunn av funnene fra de to delevalueringene i piloteringsfasen ble det konkludert med at innføringen av AKS ved Fjell og Brandengen , gav en positiv effekt på målområdene. Effekten ble også bekreftet i den siste spørreundersøkelsen blant foresatte gjen nomført våren 2019. Det ble gitt et varsku på at resultatene etter det andre året i piloteringsfasen var noe svakere enn det første året selv om også andre året gav en signifikant positiv effekt på målområdene. I det første året var det kun 1. klasse som ble faset inn mens det andre året også inkludert 2. - 4.trinnet der gjennomføringen skulle gjøres innenfor den samme ressursrammen s o m v a r t i l d i s p o s i s j o n d e t f ø r s t e å r e t . Det ble stilt spørsmål ved om svakere resultater det andre året enn det som ble realisert det første året , kunne tilskrives en lavere ressursinnsats per barn som følge av at flere trinn skulle følges opp av kommunens prosjektledelse og ekstraressursene som skolen fikk ved opprettelsen av AKS. 36%35%7%8%4%3%60%11%3%2%6%11%0%10%20%30%40%50%60%70%Jeg/vi ønsker at noen voksne har tilsyn medbarnet etter skoleslutt Jeg/vi synes SFO/AKS har et godt aktivitetstilbudJeg/vi ønsker at barnet skal bli bedre i norskJeg/vi ønsker at barnet skal få hjelp med lekseneBarnet ønsker å gå på SFO/AKS De fleste vennene til barnet går på SFO/AKSSFO trinn 1 - 4AKS trinn 1 - 4 En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 20 Endringsteorien bekreftet ; bedre integrering og størst læringseffekt for lavinntekts - o g lavinntektsgrupper Evalueringen av piloteringsfasen konkluderte med at endringsteorien bak AKS var bekreftet og at tiltakene som fulgte med innføring av AKS virket i riktig retning med en signifikant positiv effekt på målene. For fase 2; innfasing, ble d et anbefalt en videre satsning på kompetansehevning blant ansatte og en fortsatt videreutvikling av innholdet i tilbudet Figur 3 . 4 Har du inntrykk av at barnet lærer noe på SFO/AKS? Du kan krysse av flere al ternativer . Andeler av antall respondenter som har krysset av på alternativene. Undersøkelsen er fra våren 2018 som tilsvarer siste år i piloteringsfasen Kilde: Vista Analyse og Ideas2evindence Som vi ser av figuren skiller andretrinnet ved AKS seg ut ve d at en betydelig større andel foresatte svarer ja på læring i samtlige svaralternativer. Disse barna hadde på dette tidspunkt gått to år i AKS. Tre mulige forklaringer på disse variasjonene ble fremmet ; i. at satsningen det første året var mer dedikert, og at stor læringseffekt det første året speiler oppfattelsen til foresatte i dette kullet også på andretrinnet. ii. at det første året på AKS har gitt grunnlag for større læringseffekt på det andre trinnet enn for de som hadde SFO tilbud det første året. iii. at innfasingen av trinn 2 - 4 ved tiltaksskolene var ressurskrevende i forhold til ressurstilgangen (samme som første året da det kun var 1.trinn som faset inn AKS) , og at kvaliteten på tilbudet sammenliknet med det første året for førsteklassinger var noe svekket . På tross av noe svakere resultater etter det andre året enn det som ble oppnådd det første året , gir pilotering s fasen grunnlag for å konkludere med at AKS etter de foresattes vurdering , gir bedre lærin gseffekter på de fastsatte målene enn SFO - ordningen. En relativt stor variasjon på tvers av klassetrinnene og de to tiltaksskolene med hensyn til hvordan svarene fra foresatte fordeler seg , ble vurdert som en indikasjon på at utrullingen kan ha hatt litt u jevn kvalitet, men at AKS uansett kommer bedre ut enn SFO - ordningen på læring innenfor de angitte målområdene. Med økt deltagelse fra barn fra lavinntektsfamilier og fra familier med innvandrerbakgrunn, kombinert med at disse gruppene også oppgav størst læ ringseffekt innenfor språklig - , digital - matematisk kompetanse , gav innføringen av AKS også en positiv effekt for lærings løpet for denne gruppen, noe som på l ang sikt 0%10%20%30%40%50%60%70%Lært å bruke digitale verktøy (f.eks PC eller…Lært musikk, dans, teaterLært kunst og håndtverkLært å snakke/uttrykke seg på norskLært å skrive på norskLært å forstå og bruke tallJa, han hun har lært: spesifiserSFO trinn 1SFO trinn 2AKS trinn 1AKS trinn 2 En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 21 bidrar til å løfte denne gruppen. Bedre norskkunnskaper, mer omgang med norsktalende barn og nye venner blant både barn og foresatte , er også positivt for integreringsarbeidet. Større sammenheng mellom AKS og det barna lærer på skolen, enn ved SFO Piloteringsfasen viser at foresatte vur derer at det er en noe bedre sammenheng mellom skole og AKS enn mellom skole og SFO. På dette punktet er det interessant å se at det var SFO skolene som hadde størst økning fra det første til det andre året. Dette kan tyde på en læringseffekt fra AKS - skolene til SFO - skolene , noe som også bekreftes i den tredje delevalueringen. Kompetansetiltakene fra kommunenes side og skolenes forberedelser til innføring av AKS , er viktige forklaringsfaktorer bak denne observasjonen. Figur 3 . 5 Hvor enig er du i at d et er sammenhe ng mellom det barna lærer på skolen og aktivitetene på SFO/AKS ? Kilde: Vista Analyse og Ideas2evindence 3.2 Delprosjekt 2: Opps kalering til de øvrige skolene i Drammen I delprosjekt 2: Oppskalering , er SFO erstattet med AKS ved de øvrige 12 skolene i Drammen. Skolene er delt inn i seks soner der AKS ble innført i skolene i sone 1 - 3 ( Aronsløkka, Åssiden, Bragernes, Øren, Rødskog og Gulskogen ) i skoleåret 2018/2019 mens skolene i sone 4 - 6 ( Skoger, Åskollen, Danvik, Hallermoen, Vestbygda og Konn erud ) innførte AKS ved oppstart av skoleåret 2019/20 . Utrull ingen er gjennomført etter planen. 33%34%14%5%4%10%13%20%22%11%9%24%0%5%10%15%20%25%30%35%40%Helt enigLitt enigVerken enig eller uenigLitt enigHelt ueingVet ikkeSFO trinn 1-4AKS trinn 1 - 4 En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 22 Figur 3 . 6 Andel deltagere i AKS fordelt på klassetrinn per september 2019 Kilde: Tall tilsendt fra Drammen kommune, bearbeidet av Vista Analyse (201 9 ) Både Fjell og Brandengen starter skoleåret med en høyere deltagerandel enn de har hatt i foregående år (jf Figur 3 . 1 ). Det er en nedgang i antall barn i første til fjerde trinn i Drammen kommune totalt , men a n d e l e n barn som har deltatt i skolefritidsordningen (SFO/AKS) er på samme nivå for de ulike klassetrinnene i september 2019 som i september 2017 . Figur 3 . 7 Antall barn og deltagelse i SF O/AKS september 2017 og 2019 Kilde: Tall tilsendt fra Drammen kommune, bearbeidet av Vista Analyse (201 9 ) Med samme antall barn som deltar i skolefritidsordningen og en reduksjon i antall barn på de aktuelle trinnene totalt, øker deltagerandelen (jf. Figur 3 . 8 ) . 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %AronsløkkaBr ag ernesBr and engenDa nvi kFjellGulskogenHa l lerm oenKon nerudRø ds kogSk og erVestbygdaØrenÅskollenÅssidenAndel bar n 1 .tr inn AKSAndel bar n 2 .tr inn AKSAndel bar n 3 .tr inn AKSAndel bar n 4 .tr inn AKS 01002003004005006007008009001.trinn2.trinn3.trinn4.trinnAntall barnBa rn i SFO/ AKS sept 17Totalt antall barn sept 17Ba rn i AKS s ept 19Totalt antall barn sept 19 En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 23 Figur 3 . 8 Andel deltagere fordelt på klassetrinn, september 2017 og september 2019 300 barn med gratis ettermiddagsplass per utgangen av september Per november 2017 har vi fått oppgitt at det totalt var 383 barn som mottok gratisplass (23 prosent) . I en oversikt per september 2019 framgår det at 300 barn mottar gratis ettermiddagsplass. Dette tilsvarer 18 prosent av barna som deltar i AKS. I tillegg mottar barn som deltar i et IFO - tilbud den samme subsidien som barn i AKS. Vi har ikke oversikt over antallet barn i IFO som b e n y t t e r s e g a v t i l b u d e t o m f r i p l a s s . Fjell og Å skollen skole har størst andel barn med gratis ettermiddagspl ass (hhv 28 og 27 prosent). Vi har ikke grunnlag for å kunne vurdere om nedgang i både andel og antall barn som mottar gratisplass skyldes at færre familier ligger under inntektsgrensen, at barn fra familier med rett til gratisplass deltar i mindre grad en n i 2017 , eller om det kan være tregheter i systemet m e d h e n s y n t i l informasjon og søknader om gratisplass som forklarer en reduksjon i andelen barn med gratis ettermiddagsplass. I de foregående årene har det vært en økning i antall barn som deltar i skolefritidstilb udet fra skolestart i august og fram til registreringen i februar. Det kan ikke utelukkes at barn med rett til gratisplass er overrepresentert i de som rekrutteres utover høsten, og at antall barn med gratisplass kan øke f r a m t i l f e b r u a r r a g i s t e r i n g e n . Bortfall av gratis morgentilbud k an ha bidratt til at færre også velger deltagelse på ettermiddagen. Det oppgis at det ved oppstart av skoleåret 2018/2019 var endringer i systemet for påmelding og at dette i særlig grad rammet fremmedspråklige grupper. Basert på erfaringer fra de tidlige re årene kan det forventes økt rekruttering til AKS utover høsten . Stabilisering av effekter og nye AKS skoler fases inn Etter ytterligere seks skoler hadde faset inn AKS (tredje år i prøveperioden) viser resultatene fra spørreundersøkelsen fortsatt en st ørre andel ved AKS enn ved SFO som oppga at deltagelse ga et positivt læringsutbytte . Spesielt på målområdene språkferdigheter, digital kompetanse og 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %1.trinn2.trinn3.trinn4.trinnProsent deltagelse i AKS/SFOAndel SFO/AKS sept 17Andel AKS sept 19 En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 24 matematikk. I nnvandrerbakgrunn og lavinntektsgrupper i større grad enn øvrige foresatte, oppga at barnet ha dde læringsutbytte av deltagelse n . Resultatene fra piloteringsfasen bekreftes dermed : AKS lykkes og gir positive effekter på målområdene . Samtidig viser resultat ene at effektene som ble realisert etter det første året i piloteringsfasen ikke gjenskapes fullt ut. En sentral forklaringsfaktor bak dette tilskrives ressursinnsatsen. Det første året var det kun ett trinn ved to skoler som skulle følges opp . Det ble git t en tett og god oppfølging fra kommunens prosjektleder, samtidig fikk skolene tildelt en ekstra pedagogisk stilling . Skolene s o m innførte AKS i delprosjekt 2 har tatt 1. – til 4. trinn samlet, samtidig er det blitt flere skoler som følges opp fra kommunens pr osjektledelse innenfor samme ressursramme. Det er derfor rimelig at omstillingen vil ta noe mer tid , og at effektene stabiliseres, men på et høyere n ivå på målområdene enn det som var tilfelle før prøveperioden startet. Hovedmålgruppen; lavinntektsfamili er og familier med innvandrerbakgrunn , er fremdeles de som oppgir størst læringsutbytte . En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 25 4 Erfaringer og vurderinger sett fra et utvalg skoler I dette kapitlet presenterer vi resultatene fra intervjuer med rektorer, pedagogiske leder, AKS - ledere, lærere og AKS - ansatte ved fire utvalgte skoler i Drammen. Gruppen AKS - ansatte inkluderer baseledere, basekoordinator og fagansvarlig. Det er til sammen intervjuet 38 personer . Intervjuene er gjennomført som semistrukturerte intervjuer (se vedle gg). Intervjuene er gjennomført enkeltvis , parvis eller i grupper. Følgende sitat oppsummerer funnene og vurderingene: En verden før og en verden etter AKS. Rektor ved en skole i Drammen Kapitlet starter med en gjennomgang av det informantene vurderer som de vesentligste endringene som har vært foretatt i prøveprosjektet. Deretter går vi kort gjennom erfaringer fra arbeidet med de fire innsatsområd ene , før vi oppsummerer med effekter på målområdene som informantene har identifisert gjennom intervjuene. Sitater med et meningsinnhold som en stor andel informanter har formidlet , er gjengitt i blå tekst. 4.1 Vesentlige endringer i arbeidsmåte og innsats Int ervjuene med skole - , AKS - , og pedagogiske ledere, lærere og AKS - ansatte peker på følgende endringer som vesentlige ved prøveprosjektet: • Felles rammeplan fo r AKS • Kompetansetiltakene og satsning på språkskole i Drammen kommune • Tilførsel av ekstraressurser til en pedagogisk stilling tilknyttet AKS • Friplasser til lavinntektsfamilier 4.1.1 Rammeplanen er viktig og relevant Rammeplanen trekkes fram som en av de stor e endring ene fra SFO til AKS . Det er en stor grad av enighet om at dette var en nødvendig endring for å løfte det pedagogiske arbeidet. Rammeplanen tvinger fram en bedre struktur på dagen og skaper bevissthet om felles mål. Blant AKS - ledere og fagansvarlige vises det også til at rammeplanen fungerer godt som et planleggingsverktøy for å se at man gjør det man skal . Rammeplanen bidra r også til en bevi sst - og ansvar lig gjøring av personalet. Det at alle skoler arbeider etter den s amme rammeplan en gjør også at n ettverkssamlinger på tvers av skolene blir mer interessante og nyttige, og at kurs - og kompetanseutviklingen kommunen tilbyr blir mer målrettet og oppleves som relevant for personalet . Rammeplanen sies videre å ha forsterket arbeidet med aktivitetstilbudet og voksenrollen, og kanskje særlig på det som handler om det sosiale AKS. En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 26 Rammeplanen og AKS har bidratt til å forsterke arbeidet med det sosiale og bidratt til økt bevissthet om at aktivitetene skal ha et formål og et innhold. Dette må man fortsette me d ! En AKS - ansatt ved en skole i Drammen Det bekreftes at det jobbes konkret med de fire innsats områdene i rammeplanen , men at det kan være krevende å levere like godt på alle områdene samtidig . Hvilke aktiviteter som prioritereres må samstemmes med personalets interesse og kompetanse , og skolenes fysiske rammebetingelser. Språklige og sosiale AKS er gjennomgående høyt prioritert , mens de øvrige t o områdene synes å ha litt ulik vektlegging på tvers av skoler og klassetrinn. Nye krav og strukturer kre ver omstilling , noe som kan være belastende for de som skal gjennomføre . Dette har i litt ulik grad vært tilfelle i de skolene vi har besøkt, men sett under ett framstår de aller fleste som positive til endringene som er gjennomført . Mestring, men også hø ye skuldre. Det de gjorde før fordi de hadde lyst, settes nå i struktur. Dette oppleves som alvorlig, men nyttig. Rektor ved en skole i Drammen Lærere gir også uttrykk for at de har observert endringer ved AKS. Flere aktiviteter, spesielt planlagte aktiviteter , og at det nå er en større bevissthet om målsetningene , trekkes fram som eksempel . Språk ser vi også. De fremmedspråklige lærer flere begr eper enn de som går rett hjem etter skolen . Lærer ved en skole i Drammen Fra lærer ens side sies det at AKS er blitt gode på aktiv iteter , og at det merkes en større satsning på det språklige . Det språklige gjennomsyrer hele arbeidet i kommunen , inkludert ba rnehagene. Dette kommer skoledagen til gode. Blant lærerne er det også flere som forteller at elevene snakker mer om hva de skal gjøre på AKS . Dette gjør at barna blir mer positive til å gå på AKS etter skoletid enn de før var til å gå på SFO . Dette forkl ares med at det blir mer attraktivt når oppleg get er blitt mer synlig og aktivitetene er mer forutsigbare . Det er også lettere for lærerne å informere og motivere foresatte til å bruke AKS når innholdet er tydeligere og kommuniseres ut. Da ser foresatte og elever hva som skjer , og flere benytter seg av friplasser eller velger å betale for et tilbud etter skoletid. AKS - ansatt e gir uttrykk for at v oksne er mer involvert i aktivitetene nå enn i de var i SFO . Frilek nå og før – vi har et annet fokus – er med og fokuserer på språk. Er der, prater mye, ser og observerer. Hjelper dem inn i lek som detter utenfor. SFO var mer observasjon før, barnevakt. En AKS - ansatt ved en skole i Drammen Fra skoleled elsens side hevdes det at AKS - ansatte er blitt mer bevisste og at de opplever en større stolthet. Dette bekrefte s i samtaler med AKS - ansatte som blant annet mener at l ærerne setter pris på AKS , og har fått større respekt for arbeidet som gjøres i AKS . De o pplever større respekt og tillitt, og mener også at de har fått muligheter til å styrke egen kompetanse gjennom kommunens kurstilbud. Det gjør noe med deg når du opplever å bli satset på. Får gitt mer av deg selv i AKS. Må være med. Får ha det gøy på jobb. En AKS - ansatt ved en skole i Drammen En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 27 4.1.2 Kompetansetiltak og kurstilbud er et viktig element Kommunens kurstilbud oppfattes som viktig. Det som gjennomgås på kurs tas med i hverdagen. Det er en unison enighet om at det er viktig å fortsette med denne typen kurs. Det ønskes kurs på hvert av de fire innsatsområdene med tips og ideer til hvordan jobb e i hverdagen. Erfaringsutveksling med andre skoler fremmes også som viktig. Språkskolen og krav til norskkompetanse, fremmes av flere som avgjørende. Flere blant både ledelse, AKS - ansatte og lærere er positive til at det med innføringen av AKS ble satt s tørre krav til norskferdigheter og kompetanse enn det som tradisjonelt har vært gjeldende i SFO. Blant AKS - ansatte gis det uttrykk for at de har v ært veldig fornøyde med kurstilbudet . Flere AKS - ansatte gir uttrykk for at de er takknemlige for at de satse s på . Kursene oppfattes gjennomgående som nyttige , i den forstand at deltagerne har b rukt det de har lært i kursene inn i AKS. Vi har fått delta på språkskole. 3 - 4 samlinger på basen i året. Gått gjennom steg for steg de ulike kompetansemålene i rammeplane n. Ja, det er nyttig for oss. Syns vi får mange innspill på hvordan vi kan gjennomføre dette. Det gir oss en trygghet også på at vi gjør det rette. En AKS - ansatt ved en skole i Drammen Innføringen av AKS med et større fokus på kompetanse hevdes også å ha motivert flere til å ta barn e - og ungdomsarbeiderutdanninge n . Kommunen pusher, ledelsen pusher og de ansatte pusher hverandre . Når kompetanse verdsettes blir det også mer attraktivt å skaffe seg kompetanse. Nettverkssamlingene er verdifulle. De er viktige for å gi en forståelse for at vi er en del av en større helhet. En del av Drammen skolen. Bygge forståelsen av hvem er jeg i dette. Det t ar tid å bygge tryggheten . En AKS - leder ved en skole i Drammen For å kunne b eholde og rekruttere kompetanse er det flere som er opptatt av at det må være god kvalitet på nettverkene. Økt kvalitet oppfattes som en v iktig endring ved innføring av AKS . Språklige AKS nevnes som eksempel . Oppfatningen er at m ye av det man får på nettverkene tilsvarer det de får på utdanning en (barne - og ungdomsarbeider) . Dette hever statusen og motivasjonen for nettverkene . Når nettverkene er gode, blir det mindre krevende å få gjort det som kreves for å kvalifisere seg som barn e - og ungdomsarbeidere. Man går inn med en annen stolthet og øns ke for kompetansetiltak når det kan bygge opp under en formell kvalifisering senere . På spørsmål om kompetanseutviklingen er på et passe nivå , er svarene noe sprikende. Enkelte ønsker flere kurs sammen med lærere om programmer som skolen bruker. Andre pek er på at enkelte av kursene som også er for barne hageansatte ikke alltid er like relevante . Det er særlig ansatte med lang erfaring fra SFO som fremmer dette synet. Andre igjen peker på at K ommunen krever svært mye av de ansatte der det er satt ambisiøse m ål for AKS i forhold til bemanningen . D a trenger personalet enda mer kurs og kompetanse for å kunne innfri alle målene , og for å bli trygge i det de gjør . Det synes å v ære en unison enighet om at det er behov for mer kurs og kompetanse om barn med spesielle behov. Det sies at det blir stadig flere barn med spesielle behov og at behovene går i ulike retninger. Det kommer barn med traumer og krigsopplevelser som trekker seg unna, og utagerende barn med diagnoser som utløser ekstra ressurser i skoletiden. Flere AKS - ansatte arbeider også som ekstraressurser (pedagogisk medarbeider) , gjerne i en - til - en tiltak , i skoletiden. Også til denne oppgaven ønskes det mer kursing og kompetanse for å kunne gjøre en bedre jobb og oppleve større trygghet i u tøvelsen av jobben. En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 28 Andre innspill er ønsker om kurs i praktisk matematikk . Kurs og tips om hvordan de voksne i større grad enn i dag kan skape lekbaserte aktiviteter som f ungerer som m atematisk og s pråklig styrking , er blant forslagene som fremmes. Ikke i stedet for noen av dagens kurs, men i tillegg til. 4.1.3 Ressurser til pedagogisk leder Ekstramidlene til en pedagogisk stilling vurderes som nødvendige for å kunne lykkes med å realisere ambisjonsnivået for AKS. Det sies også at det må være et bindeledd mell om AKS og skole, og at det er nødvendig med en pedagogisk leder for å kunne heve det pedagogiske innholdet. Det er mange barn per ansatt i AKS (20 barn per ansatt). Det er mange barn som skal følges opp . D ersom kommunen ønsker et pedagogisk innhold og akti viteter som favner alle barna , og gir barna utbytte i h enhold til målene i rammeplanen , så kreves det også en videreføring av den pedagogiske stillingen. Er veldig viktig at AKS favner e n stor gruppe elever hos oss. Avgjørende for oss at vi har en pedago g og fagansvarlig. Rektor ved en skole i Drammen Skolene har løst organiseringen av AKS og ansvarsområdet til den pedagogiske ekstraressursen på litt ulike måter. Flere tar til orde for at friheten til å definere denne stillingen selv må videreføres for å sikre en best mulig utnyttelse av den pedagogiske ekstraressursen. På spørsmål om hva som v il skje dersom ekstraressursene til pedagogisk leder faller bort, er svaret gjennomgående at ambisjonsnivået da må reduseres . Det som er investert av kompetansebygging og strukturer kan trolig videreføres en stund, men vil kunne forvitre over tid dersom de t ikke er ressurser til vedlikehold og videreutvikling av det pedagogiske arbeidet . 4.1.4 Friplasser t il lavinntektsfamilier Det er bred enighet om at friplasser er viktig og nødvendig for å sikre deltagelse fra lavinntekts - grupper, og da særlig i familier som har en eller flere voksne hjemme på dagtid. Friplasser vurderes som særlig viktig for barn fra familier som ikke har muligheter til å dra på ferie og som har lav deltagelse i fritidsaktiviteter som koster penger. Ikke alle familier har råd til å betale for deltagelse i organiserte fritidsaktiviteter. Kostnadene for å ha barn i idrett eller andre organiserte aktiviteter sies å være høye. AKS har dermed en viktig rolle gjennom å gi opplevelser og erfaringer som ikke er en selvfølge for alle barn. Kino, turer og aktiviteter i ferier , framheves som viktig for å motvirke sosiale forskjeller. De som ikke drar på ferie eller har muligheter til å delta på fritids aktiviteter som kino, klatrepark, teater, tur i naturen, ski - og id rettsaktiviteter , får opplevelser de kan snakke om med de andre barna gjennom deltagelse i AKS . Dette gir barna sosiale kompetanse, selvtillit og større respekt i barnegruppen , noe som hevdes å være viktig både for integreringsarbeidet og sosial utjevning. Felles referanser oppfattes som viktig i integreringsarbeidet. Hvis et barn ikke har erfart eller kjenner til det andre barn snakker om, så faller de lett ut av fellesskapet. Barna blir likere når de går på AKS. De får felles opplevelser og noe å snakke om som alle kjenner seg igjen i. En AKS - ansatt ved en skole i Drammen Ved oppstart av pilotperioden fikk familier under inntektsgrensen full friplass. Dette økte deltagelsen fra de som kunne vært hjemme med hjemmeværende foreldre. Det var da gratis å delta hele dagen, En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 29 også om morgenen. Nå er det kun gratisplasser på ettermiddagen , noe som sies å ha gitt et frafall fra lavi nntektsgrupper. Dette oppfattes gjennomgående som uheldig. Det vises til at flere barn kun deltar på ettermiddagen , og at de da mister en del av fellesskapet som skapes før skoletid. De tospråklige i denne gruppen mister også noe av mengdetrening en i å kom munisere med andre barn og voksne på norsk. Morgenstunden gir en rolig start på dagen. Da kommer de gode samtalene. Synd at friplassene ikke dekker morgentilbudet og at noen barn er ekskludert fra dette på grunn av økonomi. Er det meningen? En AKS - ansatt ved en skole i Drammen Foreldre som går på introduksjonssenteret er som regel avhengige av plasser på morgenen . For disse kan det være tøft å betale 1300 kroner i måneden for at barna skal kunne delta på morgenen. Det vises til at flere av de som trenger morgenplassene gjerne er på introkurs eller går i introklasse . Andre med gratisplass kan ha enslige mødre, eller f oreldre som ikke har fleksibel arbeidstid. De må møte på jobb eller fastsatte aktiviteter for ikke å straffes økonomisk. Disse rammes av at morgenplassen er blitt kostbar . Det stilles spørsmål ved om det er en ønsket og erkjent effekt å ramme denne gruppen . Noen strekker seg og betaler for et tilbud om morgenen, mens andre har ikke mulighet til dette , og må finne andre løsninger. På s pørsmål om hva som vil skje dersom friplassene fjernes svarer samtlige at det vil føre til frafall blant de som i dag har friplass. Fjerning av friplass om morgenen gav frafall om morgningen , og det samme må det forventes at fjerning av friplass på ettermi ddagen vil gjøre. De som rammes er de barna som ofte har størst utbytte av deltagelse på AKS. De som betaler for AKS deltar ofte også i andre aktiviteter, mens en stor andel, nær 100 prosent av de med friplass , hevedes å ikke delta i andre aktiviteter på f ritiden. Friplasser ansees som en helt nødvendig betingelse for å bidra til bedre integrering og inntektsutjevning. Ferietilbud til denne gruppe n fremmes som viktig, og det vises til at mange barn uten friplass også er tilstede i skolens ferier når de er hjemme fordi det skjer så mye gøy på AKS . Dette vurderes som viktig for integreringen. For tredje - og fjerde klassinger vurderes prisen for deltagelse som høy. Barna på disse trinnene har en lengere skoledag og går gjerne hjem selv for å gjøre lekser. Prisen målt mot oppholdstid blir dermed høy . Flere vurderer dette som en av flere barrierer for å øke deltagelsen fra tredje og fjerdetrinnet. 4.2 Erfaringer fra innsatsområde ne Vi oppsummerer noen av erfaringene og vu rderinger av effekter fra arbeidet med målområdene som er formidlet i intervjuene. Skolene er forskjellige med hensyn til fysiske betingelser, størrelse, elev - sammensetning (sosioøkonomisk og språklig) og kompetanse/ erfaringsbakgrunnen i personalet. Skole ne har valgt litt ulik organisering og løst oppgavene litt forskjellig utfra egne rammebetingelser. Vi har derfor lagt vekt på å formidle felles erfaringer og erfaringer som antas å ha overføringsverdi for andre skoler og det videre arbeidet med skolefriti dsordningen i kommunen . Språklige AKS Skoler med mange tospråklige elever erfarer gjennomgående at deltagelse i AKS (og tidligere SFO) gir bedre språk, og at dette både bidrar til bedre integrering og kan motvirke sosiale forskjeller. En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 30 Innføringen av AKS s ies også å ha gitt større språklig bevissthet blant de ansatte, samtidig som kursing i norsk har økt personalets kompetanse på språk. Deltagelse på SFO gav også språklig trening, men med innføring av AKS og en rammeplan som skal følges, er dette arbeidet b litt mer systematisk. I kombinasjon med kommunens kompetansehevende tiltak , er det en bred enighet om at AKS gir et bedre tilbud på dette området enn det SFO tradisjonelt har gitt. Økt deltagelse , at det snakkes norsk på AKS, i kombinasjon med en tydeligere voksenrolle og bevissthet på språk, gir ifølge flere av informantene, også bedre språkferdigheter blant barna. Lærere og skoleledelse er spurt om de merker konkrete effekter av språklige AKS. F lere peker på at de merker en språkutvikling, men at det vanskelig å si om det skyldes AKS eller andre tiltak . Språk er et satsningsområde gjennom hele læringsløpet og inkluderer både barnehage og skole. Det kan derfor være vanskelig å skille ut hva som sk yldes hva. Andre er helt tydelige på at de merker en bedre språkutvikling og økt interesse for lesing blant tospråklige som deltar i AKS. Enkelte peker også på at barnet blir tryggere sosialt og at dette slår ut på viljen til å snakke og kommunisere på nor sk , noe som stimulerer mengdetreningen og virker positivt på språkutviklingen. Det er også en bred enighet om at tospråklige barn f å r mer trening dess mer de er sammen med andre norsktalende barn , og at deltagelse må forventes å forsterke både det sosiale og det språklige. Andre peker på at de har mange elever som har hatt språkvansker når de begynner i skolen , og at det er helt avgjørende for den språklige utvikling at de får mengdetrening og møter gode språkmodeller på AKS . AKS - ansatte, skole - og pedagog iske ledere i AKS viser alle til at språksatsningen er løftet ved innføringen av AKS. Det er mer høytlesning og barna stimuleres til å lese bøker. Ord og begreper henger på veggen , og det er høy bevissthet om at det skal snakkes norsk på AKS. Det legges og så vekt på at de som leser høyt har en tydelig uttale . Språk skal gjennomsyre alt som gjøres . Dette følges opp av samtlige skoler vi har vært i kontakt med. Tilgang til bibliotek/s kolebibliotek og hjelp til å finne fram til gode bokkasser fremmes som nyttig. Det synes å variere i hvor stor grad AKS har en enkel tilgang til bibliotek og en bibliotekar som kan finne fram til gode bøker. En bedre samordning med skolen for å velge høytl esnin gsbøker og sette sammen bokkasser fremmes som et ønske fra flere AKS - ansatte. Aktive AKS F ysisk aktivitet oppfattes gjerne som det enkleste å tilrettelegge for. Samtidig er det også flere som gir uttrykk for at AKS - ansatte ikke nødvendigvis har den rette kompetansen og ferdighetene som kreves for at den tilrettelagte fysiske aktiviteten skal bli god nok . Det vises til gode erfaringer med å leie inn kompetanse på dette området (innleie av idrettspedagog) . Flere viser til at de har et godt samarbeid med idrettslag . Innleie av ungdommer på ungdomskontrakt der ungdommene organiserer aktivitetene , oppgis også å fungere godt der dette er prøvd . Det samarbeides med både idrettslag og ungdomsskoler på dette punktet. Sam arbeid med idrettslag , og muligheten til å leie inn kompetanse på området aktive AKS , ønskes videreført av de som har dette i dag. Økonomien begrenser hvor mye innleie som er mulig , men ansees som viktig for sikre at alle er i fysisk aktivitet hver dag . I tillegg til organisert fysisk aktivitet oppgis det at AKS - ansatte i større grad enn tidligere Involverer seg i lek. Det opplyses om at barna setter pris på at de voksne er med i leken, og at aktiviteter der det brukes ungdommer eller innleie fra idrettslag i lek , er svært populære. For barn som ellers ikke deltar på allidrett eller andre organiserte idrettsaktiviteter på fritiden, fungerer disse aktivitetene også som kulturbyggene . Barn får innblikk og kjenn skap til aktiviteter som En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 31 for mange norske barn og familier er en selvfølge, men som ikke alltid er like tilgjengelig for lavinntektsgrupper og familier med fremmed kulturell bakgrunn. Også innenfor kulturelle aktiviteter vises det til samarbeid med ressurs er i nærmiljøet som eksempelvis korps og kor. Det vises til gode erfaringer fra bruk av ungdomsskoleelever på dette området også. I tillegg har ofte skolene (inkludert AKS - ansatte) selv kompetanse innen forming, kunst og håndtverk som tas inn i AKS. Skolen e viser et mangfold av aktiviteter på dette området der den enkelte skole tilpasser seg etter de ressursene de har tilgjengelig i egen stab og nærområde. Det er også eksempler på avtaler med kulturskolen og innleie av foreldre som har holdt kurs for barna. Utforskende AKS Utforskende AKS oppfattes av flere som krevende og uklart. Fra ledernivå gis det uttrykk for at det kanskje har vært en tendens til å tenke for vanskelig , og at flere har oppfattet at det må organiseres prosjekter på området. Flere oppgir at det har vært arbeidet med forenkling og avmystifisering av utforskende AKS . Utforskende AK S s å jeg på i starten som veldig komplisert. Ser at det egentlig er så enkelt som å være på tur, titte under steinen. Litt panikk i starten. En AKS - ansatt ved en skole i Drammen Koding på ipad er en aktivitet som oppfattes som viktig for en del tospråklige s om ikke alltid har tilgang til digitale verktøy hjemme. Dette inngår som en del av utforskende AKS . Det sies at det har vært prøvet og feilet litt, men at dette nå fungerer godt . Bruken av i pad varierer mellom skolene og klassene. Begrepene innovasjon og entreprenørskap oppfattes av enkelte som litt langt unna det man reelt sett kan tilrettelegge for på AKS når flertallet er i aldersgruppen 6 til 8 år. En av informantene etterlyser en større edruelighet på dette området og spør hvorfor området ikke heller kan rettes mot å ta matematikk og naturfag inn i hverdagen og leken. Da vil det kunne gjøres konkret , og oppfølgingen kan bli tydeligere. Tve når det hoppes tau, gjøre talleker, brettspill med tall , gjøre enkle eksperimenter i naturen, mulighetene er man ge, men flere ønsker påfyll av konkrete forslag til aktiviteter der de kan bruke utforskende AKS som styrking av grunnleggende ferdigheter som kan komme til nytte i skolearbeidet. Fra lærerhold vises det til at repeterende aktiviteter, lek som følger opp gangetabellen og andre temaer fra skolen , kunne vært ønskelig. Sosiale AKS Samtlige av skolene vi har vært i kontakt med har arbeidet aktivt med voksenrollen og målene under sosial e AKS. Hva som er viktig? At vi er trygge voksne. Får gode vennskap. Mye sosialt. De som trenger å inkluderes, hjelpe dem inn i leken. En AKS - ansatt ved en skole i Drammen Det vises til at de voksne er mer aktive og at det også styres mer i lekegrupper en n det man tradisjonelt har gjort i SFO . Det er fokus på å få med alle i leken og å unngå at noen faller utenfor. Det arbeides aktivt med mangfold og inkludering. En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/ 59 32 AKS sies å ha bidratt til en større bevissthet på dette området, og at det også stilles forve ntninger og krav til at de voksne skal bidra aktivt for å skape et godt sosialt og inkluderende miljø. Det meldes om gode tilbakemeldinger på sosiale AKS og at det gjennomgående er høyere trivsel på AKS enn det tidligere var på SFO. Samtidig er det flere s om viser til at det er mange barn per voksne og at de voksne ikke alltid klarer å se alle, og å følge opp alle i den grad de skulle ønske. Et godt arbeidsmiljø der de voksne har det gøy på jobb og hjelper hverandre , framheves som viktig for å være gode på sosiale AKS. 4.3 Utfordringer og løsninger Gjennom intervjuene er det kommet opp noen utfordringer s om ser ut til å gjelde universelt , og det er noen problemstillinger som de alle r fleste er opptatt av. Vi refererer kort funnene fra disse temaene og vurderinger av mulige løsninger på noen av problemstillingene. 4.3.1 Sam arbeid mellom skole og AKS Samtlige skoler vi har vært i kontakt med er opptatt av det skal være et godt samarbeid me llom skole og AKS . Det er også testet ut litt ulike modeller for å få til dette på en mest mulig sømløs måte. Vår oppfattelse basert på intervjuene , er at samhandlingen mellom skole og AKS varierer mellom skolene, og innad på den enkelte skole mellom klass er, klassetrinn og AKS. Utfordringen flere viser til er at det er vanskelig å finne tidspunkt for møter. Når skoledagen er slutt er det behov for samtlige AKS ansatte for å ivareta barna . L ærerne er opptatt med undervisningsaktiviteter når AKS - personalet h ar muligheter til felles planleggingsmøter. Blant AKS - ansatte er det flere som etterlyser en tetter dialog med kontaktlærerne, flere møtepunkter og mer informasjon om innholdet i skoletiden. Felles ukeplan eller månedsplan mellom skole og AKS oppgis å være krevende å få til. Informasjonsutveksling av planer og innspill fungerer til en viss grad, men knapphet på tid gjør det krevende å følge opp. Tar litt tid å få dette på plass. Tror det er en god ide, men tar litt tid å få på plass. Må få alle til å snakke sammen samtidig. Lærere, AKS ansatte. Det er vanskelig å etablere gode møteplasser. Rektor ved en skole i Drammen Der AKS - ansatte også delta r som pedagogiske medarbeidere/assistenter i skoletiden synes det som om det kan være enklere å følge opp innholdet i skoledagen, enn i tilfeller der AKS - ansatte ikke har samme innsyn i skoledagen. Selv om det arbeides og snakkes mye om overgangen fra skol e til AKS, og det også sies at dette fungerer bedre med AKS enn det tradisjonelt gjorde med SFO, er det en bred enighet om at det ikke alltid er en helt sømløs overgang. Skole og AKS er to forskjellige ting, og bør ifølge flere, ikke bli for likt. Det tar tid å finne de gode arenaene og måtene å samarbeide på. Skoler som har fått muligheten til å få erfaring med AKS over noen år, er kommet leng re på samarbeid mellom skole og AKS enn de med kortere erfaring. Det e r mye som skal snus, SFO var mer ustrukturert uten særlige forventninger til samarbeid. Når det skal samarbeides mer, tar det tid å finne fram til måter og områder å samarbeide på. Er litt vi og dem (aks, skole). Jobber med de samme barna. Bevisstgjøring en rundt dette. Gjensidig respekt er viktig å få på plass. Henger nok litt fra gammelt av. SFO har vært mer ustrukturert osv. AKS er veldig bra. En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 33 Skolene bruker flere tiltak for å få til samarbeid. Felles studieturer, faste lunsjmøter, kveldsmøter, deltage lse fra AKS på lærerens teammøter, utveksling av planer, og uformell daglig kommunikasjon mellom AKS - ansatte og lærere. Pedagogisk leder for AKS synes å ha en sentral rolle i dette samarbeidet. Vår oppfattelse er at det er stor vilje til samarbeid, men at tiden ikke strekker til . Erfaringene synes å være at dette er et område det tar tid å utvikle og at det også er nødvendig med litt prøving og feiling for å finne fram til de gode samhandlingsarenaene . Det understrekes fra flere at samhandling krever ressu rser og frigjøring av tid. En mulighet det pekes på er å gi AKS - ansatte muligheter til å delta i lærernes team - tid. Dette vil i tilfelle kreve noe mer bemanning i og med teammøtene som hovedregel foregår når barna er på AKS. Kveldsmøter er mulig, men det e r begrenset hvor mye kveldstid som kan tas i bruk. Det er t ida som er begrensningene, ikke ideene. Rektor ved en skole i Drammen Oversiktsplanene og månedsplanene fra AKS, samt tilgang til skolenes måneds - og ukeplaner , utveksles stort sett. Dette gir noe innsikt og et grunnlag for bedre samordning. Skolene har fokus på å skape en bedre faglig sammenheng mellom skole og AKS. AKS ønsker å f orsterke det som gjøres i skolen ved å l eke over de samme emnene i AKS. Det understr ekes at AKS skal være en forsterkning, ikke ta over skolens ansvar. Skolene arbeider med dette og synes å være i utvikling. Brukerundersøkelsene fra de tre helårsevalueringene viser at foresatte oppfatter at det er en større sammenheng mellom skole og AKS enn mellom skole og SFO. Dette bekrefter at AKS - skolene har kommet et godt stykke på ve i i utviklingsarbeidet på dette området. 4.3.2 Måltidene Gjennomføringen og innholdet i måltidene er et tema som mange AKS - ansatte er opptatt av. Dette er også et område der det har vært testet ut litt ulike løsninger i piloterings - og gjennomføringsfasen. I det første året i piloteringsfasen var det varm mat levert i porsjonspakker fra Drammen kjøkken. Erfaringene vis te at dette tok mye tid og at mye mat ble kastet. Det andre året ble det forsøkt med varm mat to dager i uka og smøremåltid de øvrige dagene. Maten var gratis og inkluderte alle. Det tredje året ble det forsøkt med matpenger og smøremåltid. Det vises til at noen da ha dde med seg matpakker mens andre betal te for s møremåltid. Det var også noen som verken betal te eller ha dde med matpakke. Disse fikk likevel mat. I inneværende år er det innført smøremåltid som hovedmodell der det betales 150 kroner. Enkelte skoler oppgir at de har brukt egne midler på mat . D ette oppfattes som kostnadskrevende, men viktig. Skolene praktiserer ulike løsninger for gjennomføring av måltidene. De fysiske betingelsene, tradisjoner og erfaringer om hva som fungerer , synes å være førende for hvilke løsninger som er valgt. 4.3.3 Ivaretagel se og oppfølging av elever med særskilte behov Barn med spesielle behov er et tema som er kommet opp i de aller fleste intervjuene. Det er flere barn som har ekstraressurser i skoletiden. Når de kommer til AKS følger ikke ekstraressursene med. Det er eks empler der skolen har prioritert forsterket bemanningen på AKS på enkelte av de mest krevende barna. Der det gis ekstraressurser til forsterket bemanning forsøkes det å unngå en til en bemanning selv om elevene har dette i skoletiden. Med et høyere ambisjo nsnivå for aktivtetene og En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 34 innholdet i AKS, krever også de som har ekstraressurser i skolen tetter oppfølging får at de skal få utbytte av aktivitetene. Andre skoler har ikke kapasitet eller muligheter til å gi forsterket bemanning i AKS , selv om eleven ha r en - til - en bemanning i skoletiden. Det ble gitt eksempel på tilfeller der foresatte hadde fått beskjed om at barnet ikke vill få den samme tette oppfølgingen i AKS som i skolen , der de foresatte da valgte bort AKS. Mange av disse barna antas å kunne hatt utbytte av å delta på AKS, men når det ikke er kapasitet til å følge opp, så er det også full forståelse for at foresatte velger bort AKS. På spørsmål anslå r to av skolene at om lag 20 prosent av ressursene i AKS går til en håndfull barn med spesielle beh ov. Når bemanningsnormen er 1 til 20, merkes dette i oppfølgingen av de andre barna, samtidig som de med spesielle behov kanskje heller ikke får den oppfølgingen de fortjener. Så har vi alle de vi burde vært mer til stede for og som vi ikke makter å følge tettere opp. En AKS - ansatt ved en skole i Drammen Det erkjennes at ressursrammene er knappe, og at ekstraressurser må prioriteres i skolen . Samtidig uttrykkes det et ønske om noe mer ressurser til å kunne følge opp denne gruppen i AKS . Kurs og mer kompetanse til å håndtere og følge opp barn med ulike behov er et ønske. Når vi ikke blir flere ansatte – må vi få anledning til å bli bedre. En AKS - ansatt ved en skole i Drammen 4.3.4 Leksehjelp Leksehjelp er også et spørsmål mange er opptatt av. Flere viser til at behovet elevene har for leksehjelp er større enn det som kan innfri s med 20 barn per voksen. Enkelte viser til en utvikling med en utstrakt bruk av privatundervisning i ressurssterke områder. Barn som ikke har foreldre som følger opp hje mme, risikerer å falle etter . Erfaringene fra å tilby leksehjelp på SFO/AKS er delte. Det vises til at elevene ofte ikke ønske t å gjøre lekser , og at det ble mye støy og arbeid for å hente inn barna som skulle gjøre lekser. AKS er også en del av barnas fr itid . Det stilles spørsmål ved om det er riktig å tvinge barna til å gjøre lekser på AKS , selv om foreldrene ønsker dette. For de barna som selv ønsker å gjøre lekser , setter seg ned med lekser på egen hånd, stiller det seg annerledes. Spørsmålet er da om det skal tillates fritak fra deltagelse i andre aktiviteter på AKS . Det er også ulike synspunkter på om det bør være en pedagog som gir leksehjelp , eller om dette kan gjøres av alle. Dersom utviklingen går i retning av at flere ikke får den hjelpen de tre nger hjemme , er leksehjelp på AKS noe flere mener bør vurderes. Enkelte tar også til orde for at det kanskje kan tenkes nytt om lekser , og at AKS heller kan brukes enda mer aktivt som forsterking, repetisjon og aut omatisering gjennom lek. Gangetabellen og engels k fremmes som eksempel der dette er mulig. Dette kan være et alternativ til lekser for de som deltar i AKS, men vil ikke favne de som ikke deltar. AKS tilbyr ikke systematisk leksehjelp i dag, men for de som ønsker å gjøre lekser på AKS, sies det at det forsøkes det å gi rom for dette. En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2 019/59 35 4.4 Gode effekter på ambisiøse mål Intervjuene med skoleledere, pedagogiske - ledere, AKS - ledere, lær ere og AKS ansatte bekrefter funnene fra de tre helårsevalueringene der det er gjennomført spørreundersøkelser blant de foresatte. Innføringen av AKS har bidratt til å øke deltagelsen, og da særlig fra lavinntektsgrupper, grupper med hjemmeværende voksne og innvandrer grupper. Blant elevene i denne gruppen er det også en stor andel som vurderes å ha et økt læringsutbytte av å delta på AKS. Økt pedagogisk innhold , og en bedre samordning mellom skole og AKS, fungerer som styrking av skolehverdagen og gir pote nsielt et bedre læringsutbytte. Elever med dårlige norskkunnskaper har behov for mengdetrening for å bli bedre i norsk. Bedre norskkunnskaper gir også et større faglig utbytte i andre fag. Aktivitetene AKS tilbyr gir læringsutbytte og erfaringer innenfor a ndre områder enn skolen tilbyr, i tillegg til å fungere som forsterking for enkelte elevgrupper. Deltagelse i AKS gir en felles referanseramme, felles opplevelser , lek og samvær med andre barn. Dette bidrar til bedre integrering på kort og lang sikt . Økt deltagelse fra lavinntektsfamilier og familier der foresatte har lav utdanning, bidrar til å motvirke sosiale forskjeller. Det er en unison enighet om at innføringen av AKS har gitt skolefritidsordningen et bedre innhold og at dette styrker læringsløp et og inte greringsarbeidet på kort og lang sikt. Større interaksjon mellom barn med ulik sosioøkonomisk og kulturell bakgrunn bidrar til bedre integrering og sosial utjevning. En verden før og en verden etter AKS Vista Analyse | 2019/59 36 Referanser Drammen kommune. (2015 a). Kvalitetsplan 2016 – 2020 Læri ngsløp Drammen. Å lykkes i hele læringsløpet. Drammen kommune. (2015 a). Levekårsplan 2016 - 2019. Bystyret. Drammen kommune. (2015). Levekårsplan 2016 - 2019. Bystyret. Drammen kommune. (2016, 3 3). Innstilling til Bystyrekomitè oppvekst og utdanning/Bystyr et. Saksframlegg 16/1159 - 1 . Drammen kommune. (2016). Prosjektplan: Etablering av Aktivitetsskole (AKS) ved Fjell og Brandengen. Drammen Kommune. Drammen kommune. (2016 - 2020). Rammeplan for Aktivitetsskolen Et forsterkingstiltak i «Læringsløp Drammen – Å l ykkes i hele læringsløpet» 2016 - 2020. Drammen kommune. Drammen kommune. (2016 - 2020). Rammeplan for Aktivitetsskolen Et forsterkingstiltak i «Læringsløp Drammen – Å lykkes i hele læringsløpet» 2016 - 2020. Hentet fra https://www.drammen.kommune.no/globalasse ts/dokumenter/skole/rammeplan - for - aktivitetsskolen.pdf Haugsbakken, H., Buland, T., Valento, M., & Molden, T. H. (2009). Leksehjelp - Ingen tryllestav? Sluttrapport for evalueringen av Prosjekt leksehjelp. SINTEF Teknologi og Samfunn. Høydahl, E. (2014). I nnvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre i Drammen. Rapporter 2014/23. Statistisk sentralbyrå. Høydahl, E. (2014). Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre i Drammen i Drammen. Statistisk sentralbyrå. Rapporter 2014/23. IMDi; Rambøll Management Consulting. (2010). Myke indikatorer for integrering – En komparativ kartlegging av surveyundersøkelser om tillit, tilhørighet og opplevd diskriminering. Integrerings - og mangfoldsdirekto ratet. Nordahl, & Gjerustad. (2005). Heldagsskolen. Kunnskapsstatus og forslag til videre forskning. NOVA - rapport, 2005:35. Rådmannen. (2016). Områdesatsing i Drammen. Fjell 2020 - mot en bedre fremtid. Årsrapport 2016 - Prosjektnummer 203011 Områdestøtte til Fjell i Drammen. Vista Analyse. (2017). Første helårsevaluering av aktivitetsskolen i Drammen. Vista Analyse rapport 2017/15. Vista Analyse. (2018). Forsiktig p å vei mot bedre integrering og sosial utjevning. Andre hel å rsevaluering av Aktivitetsskole n i Drammen. Vista Analyse rapport 2018 - 29. Vista Analyse. (2019). AKS inkluderer og gir læringsutbytte. Vista Analyse, rapport 2019 - 34. 37 Vista Analyse Vedlegg OVERSIKT OVER KURS/NETTVERK AKS 201 7 - 19 Dato Nettver k / kurs Antall påmeldt 26.9.2017 Språklige AKS Nettverk for SFO/AKS - ledere 18 28.11.2017 Sosiale AKS Nettverk for SFO/AKS - ledere 18 6.2.2018 Utforskende AKS Nettverk for SFO/AKS - ledere 18 20.2.2018 Utforskende AKS Nettverk for SFO/AKS - ansatte 44 8.3.2018 Pedagogisk idrett Kurs for SFO/AKS - ansatte 10 9.3.2018 Pedagogisk idrett Kurs for SFO/AKS - ansatte 7 10.4.2018 Aktive AKS Nettverk for SFO/AKS - ledere 21 17.4.2018 Aktive AKS Nettverk for SFO/AKS - ansatte 45 25.4.2018 Sosiale AKS Nettverk for SFO/AKS - ansatte 68 27.9.2018 Oppfølging Pedagogisk idrett Kurs for SFO/AKS - ansatte 7 28.8.2018 Oppfølging Pedagogisk idrett Kurs for SFO/AKS - ansatte 11 10.10.2018 Introkurs AKS Nytilsatte AKS - ansatte 9 28.11.2018 Pedagogisk idrett Kurs for SFO/AKS - ansatte 18 38 Vista Analyse 29.11.2018 Pedagogisk idrett Kurs for SFO/AKS - ansatte 10 11.12.2018 Aktive AKS Nettverk for SFO/AKS - ansatte 51 5.2.2019 Utforskende AKS Nettverk for SFO/AKS - ansatte 62 20.2.2019 Introkurs AKS Nytilsatte AKS - ansatte 5 4.3.2019 Oppfølging Pedagogisk idrett Kurs for SFO/AKS - ansatte 5 5.3.2019 Oppfølging Pedagogisk idrett Kurs for SFO/AKS - ansatte 13 30.4.2019 Språklige AKS Nettverk for SFO/AKS - ansatte 38 39 Vista Analyse 40 Vista Analyse Vista Analyse AS Meltzersgate 4 0257 Oslo post@vista - analyse.no www. vista - analyse.no
Parse pdf-doc by clicking the button below. Parsed pdf-documents will be searchable.
Metadata Found
Producer
Mac OS X 10.13.6 Quartz PDFContext
CreationDate
2019-12-22T23:17:32+00:00
ModDate
2019-12-22T23:17:32+00:00
Pages
40
merge_type
Parse PDF
Jeg godtar
Vista-analyse.no bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg den beste opplevelsen
GDPR