VISTA ANALYSE
News
Services
Economic analysis
Statistics and empirical analysis
Evaluation
Courses and lectures
Local and regional analysis
Models and databases
Strategy and process consulting
Quality assurance, disputes and expert opinions
Development cooperation
Industries
Power and energy
Environment
Transport
Welfare
Real estate and construction
Fisheries and aquaculture
Service and trade
Information technology and digitalisation
Climate change and the green transition
Culture and creative industries
Agriculture and the food sector
Oil and gas
Local and regional development
Regulations and competition economics
Taxes and public economics
Publications
Employees
Orvika Rosnes
CEO
Dag Morten Dalen
Chairman of the board
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Associated Partner
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Jonas Jønsberg Lie
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Research
About
History
Master's thesis
Quality Control
Contact
Map
search
en
no
en
power_settings_new
VISTA ANALYSE
News
Services
Economic analysis
Statistics and empirical analysis
Evaluation
Courses and lectures
Local and regional analysis
Models and databases
Strategy and process consulting
Quality assurance, disputes and expert opinions
Development cooperation
Industries
Power and energy
Environment
Transport
Welfare
Real estate and construction
Fisheries and aquaculture
Service and trade
Information technology and digitalisation
Climate change and the green transition
Culture and creative industries
Agriculture and the food sector
Oil and gas
Local and regional development
Regulations and competition economics
Taxes and public economics
Publications
Employees
Orvika Rosnes
CEO
Dag Morten Dalen
Chairman of the board
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Associated Partner
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Jonas Jønsberg Lie
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Research
About
History
Master's thesis
Quality Control
Contact
Map
Vista Analyse AS © 2025
Meltzers gate 4, 0257 Oslo
Org.nr.: 968 236 342 MVA
+47 455 14 396
post@vista-analyse.no
www.vista-analyse.no
Report 2018/6
Tilhørighet – de unges stemme
Tyra Ekhaugen og Inger Lande Bjerkmann
Tilhørighet – de unges stemme
Category
Reports
Sub-Categories
Velferd
Year
2018
Report Number
6
Author(s)
Tyra Ekhaugen
Inger Lande Bjerkmann
Download
file_download
(554.9 kB)
Read in browser
PDF
Content of this pdf is
searchable
Rapport 2018/06 | For Sparebankstiftelsen DNB Tilhørighet – de unges stemme Tyra Ekhaugen og Inger Lande Bjerkmann Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 2 Dokumentdetaljer Tittel Tilhørighet – de unges stemme Rapportnummer 2018/06 ISBN 978 -82 -8126 -359 -8 Forfattere Tyra Ekh augen og Inger Lande Bjerkmann Prosjektleder Tyra Ekhaugen Kvalitetssikrer Ingeborg Rasmussen Oppdragsgiver Sparebankstiftelsen DNB Dato for ferdigstilling 16. februar 2018 Tilgjengelighet Offentlig Nøkkelord Tilhørighet, skole, velferd, barn, unge Om Vista Analyse Vista Analyse AS er et samfunnsfaglig analyseselskap med hovedvekt på økonomisk forskning, utredning, eva- luering og rådgivning. Vi utfører oppdrag med høy faglig kvalitet, uavhengighet og integritet. Våre sentrale temaområder omfatter klima, energi, samferdsel, næringsutvikling, byutvikling og velferd. Våre medarbeidere har meget høy akademisk kompetanse og bred erfaring innenfor konsulentvirksomhet. Ved behov benytter vi et velutviklet nettverk med selskaper og ressurspersoner nasjonal t og internasjonalt. Selskapet er i sin helhet eiet av medarbeiderne. Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 3 Foror d Vista Analyse har på oppdrag fra Sparebankstiftelsen DNB bistått i prosjektet «Tilhørighet – de unges stemme» ved 8. klasse ved Lindeberg skole i Oslo . Formålet med dette prosjek tet er å forstå mer om hva tilhørighet er for unge mennesker, og hvordan de unge selv mener at deres tilhørighet kan styrkes. Tematisk utgjør prosjek- tet noe nytt ved at oppmerksomheten vies tilhørighet og ikke utenforskap; og hva som kan styrke tilhørighet en, og ikke risikofaktorer. Vårt oppdrag har bestått i å utforme et oppdrag fra Sparebankstiftelsen DNB til elevene; gjennomføre en spørreundersøkelse og dybdeintervjuer; bistå under elevene s arbeid med sitt oppdrag , og oppsummere prosjektet med denne ra pporten. Arbeidet er utført av Tyra Ekhaugen og Inger Lande Bjerkmann, med bistand fra Magnus Aagard Skeie til den tekniske implementeringen av spørreundersøkelsen, og Mari Brekke Holden til den økonometriske analysen. Ingeborg Rasmussen har vært kvalitet ssikrer. Andre sentrale aktører i prosjektet har vært Ungt entreprenørskap, lærerne ved Lindeberg skole og ikke minst ungdommene selv. Vi sier t usen takk til Sparebankstiftelsen DNB for et svært interessant oppdrag og til alle de involverte for et godt sam arbeid. En spesiell takk til elevene for deres kloke og tankevekkende innspill. Vi håper denne rapporten kan bidra til at de unges tanker om tilhørighet vil bli brukt aktivt, slik de fortjener . Tyra Ekhaugen Prosjektleder Vista Analyse AS Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 4 Tilhørig het – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 5 Innhold Sammendrag og konklusjoner ................................ ................................ ................................ .................... 8 1 Innledning ................................ ................................ ................................ ................................ ......... 11 1.1 Tilhørighet – de unges stemme 11 1.2 Prosjektet inngår i Arena -satsingen til Sparebankstiftelsen DNB 12 2 Forskningen ................................ ................................ ................................ ................................ ....... 13 2.1 Hvorfor er tilhørighet viktig? 13 2.2 Mangel på tilhørighet kan ha store negat ive konsekvenser 14 2.3 Flere faktorer kan virke sammen og styrke tilhørigheten 14 2.4 Kommer de unge til orde i forskningen? 17 3 Prosjektet ved Lindeberg skole ................................ ................................ ................................ ......... 18 3.1 Bakgrunn og gjennomføring 18 3.2 Innovasjonscamp – de unges egne forslag til tiltak 18 3.3 Om spørreundersøkelsen og dybdeintervjuene 21 4 Tilhørighet – det s tore bildet ................................ ................................ ................................ ............ 23 4.1 De fleste opplever tilhørighet ofte, og i mange situasjoner 23 4.2 Et betydelig mindretall mangler tilhørighet 25 4.3 Hvem opplever tilhørighet? 27 4.4 Tiltak for å styrke tilhørighet 29 5 Tilhørighet – de unge forteller ................................ ................................ ................................ .......... 32 5.1 Hva forstår unge med tilhørighet? 32 5.2 Hvorfor er tilhørighet viktig? 33 5.3 Ungdommene om sin egen tilhørighet 33 5.4 Ungdommene om de andres tilhørighet 34 5.5 Hvordan kan de unges tilhørighet styrkes? 35 5.6 Kanaler for styrket tilhørighet 36 Referanser ................................ ................................ ................................ ................................ ................ 38 Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 7 Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 8 Sammendrag og konklusjoner Hva er tilhørighet for unge mennesker, og hvordan kan de unges tilhørighet styrkes? Dette er hoved- spørsmålene i prosjektet «tilhørighet – de unges stemme», der de 76 ungdommene i 8. klasse ved Lindeberg skole i Oslo får komme til orde gjennom en spørreundersøkelse, dybdeintervjuer og en in- novasjonscamp over to dager. Tilhørighet er for disse ungdommene sterkt knyttet til fellesskap: Det å føle seg som en del av noe, og bety noe for noen. Tilhør ighet er også å bli akseptert for den man er. De fleste opplever tilhørighet ofte og i mange sammenhenger. Skolen og fritiden med venner er viktige arenaer for å oppleve tilhø- righet, men det er også i disse sammenhengene at tilhørigheten kan svikte . Famili en er et fristed: En viktig kilde til tilhørighet, og et sted å søke tilflukt når det butter utenfor. Det er flere gutter enn jenter som opplever svak tilhørighet og som ser behov for mer fellesskap. Det de unge på Lindeberg savner, er først og fremst fler e møteplasser som er for alle, med ulike aktiviteter og rom for løst samvær. Om prosjektet og dets plass i forskningen Formålet med dette prosjektet er å forstå mer om hva tilhørighet er for unge mennesker, og hvordan de unge selv mener at deres tilhørigh et kan styrkes. Prosjektet er en del av Sparebankstiftelsen DNBs satsing Arenaer for tilhørighet . De unge er representert ved de 76 ungdommene i 8. klasse ved Lindeberg skole i Oslo. Disse ung- dommene har fått kommet til o rde på flere måter: Gjennom en spørreundersøkelse til alle, dybde- intervjuer med 19 av dem, og et gruppearbeid ved skolen. For elevene er det gruppearbeidet som er kjernen i prosjektet: På oppdrag fra Sparebankstiftelsen DNB og i regi av Ungt entreprenørska p deltok ungdommene på e t todagers gruppearbeid i form av en innovasjonscamp ved skolen i desem- ber 2017 . P å innovasjonscampen skulle de komme frem til tiltak som kan styrke tilhørigheten til unge på Lindeberg. I februar i år skal tiltakene gjennomføres som elevbedrifter. Vista Analyses bidrag har vært å utforme oppdraget fra Sparebankstiftelsen DNB til elevene; utforme og gjennomføre spørreundersøkelse n; bistå under innovasjonscampen; gjennomføre dybdeinterv- juer og oppsummere prosjektet i denne rapporten. Det unike ved prosjektet er først og fremst at de unges stemme kommer tydelig frem: Det er ung- dommene selv som inviteres til å komme med tiltak som skal styrke deres tilhørighet. Innenfor forsk- ningen på tilhørighet er det også spesielt at de unge får komme til orde både gjennom en kartlegging og dybdeintervjuer. Tematisk utgjør det noe nytt ved at oppmerksomheten vies tilhørighet og ikke utenforskap; og hva som kan styrke tilhørigheten, og ikke risikofaktorer. Prosjektet tilfører ny og vik- tig innsikt til al le de som utformer tiltak for – og bryr seg om – unge mennesker: Beslutningstakere i stat og kommune, lærere, helsesøstre, foreldre og de unge selv. De fleste av de unge opplever tilhørighet ofte og i mange sammenhenger Tilhørighet er et begrep som kan rom me mye, og det gjør det også for disse ungdommene. Tilhø- righet er å føle seg som en del av noe , og å bety noe for noen . Tilhørighet er å føle seg velkommen og å bli akseptert som den man er . For mange er tilhørighet ensbetydende med fellesskap : De opplever Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 9 tilhørighet når de er sammen med venner og familie. Men flere påpeker at det må være en viss kvalitet på fellesskapet: Venner må være til å stole på¸ og forstå og respektere dem for at de skal gi tilhørighet. De fleste av ungdommene i 8. klasse ved Linde berg skole opplever tilhørighet sterkt og ofte. På en skala fra 1 til 10 der 10 er å oppleve tilhørighet svært ofte, og 1 er svært sjelden, svarte ungdommene i gjennomsnitt 7,5. 18 av ungdomm ene, dvs. 25 pst., svarte 10, mens til sammen 46 svarte 8, 9 elle r 10. 85 pst. av ungdommene hadde opplevd tilhørighet den siste uken, og 57 pst. av disse opplevde tilhørighet «nesten hele tiden». Det er likevel et betydelig mindretall som oppgir at de mangler tilhørighet – i hvert fall iblant. Elleve av ungdommene, dvs . 15 pst., oppga 4 eller lavere på skalaen fra 1 til 10. 22 pst. svarte at de hadde opplevd å ikke kjenne tilhørighet den siste uken. Samtidig er det å mangle tilhørighet en mer ustadig følelse: Bare 2 av elevene hadde det slik nesten hele tiden. Tilhørig het er viktig. En av de unge fanger opp mange aspekter ved hvorfor: «Hvis jeg ikke hører til, mister jeg selvtilliten min. Da prøver jeg ikke noe på skolen, prøver ikke å jobbe eller noe. Vil bare være lei meg og sove.» Manglende tilhørighet kan også gi se lvskading, og i siste instans selvmord. Skolen og fritiden med venner er viktige arenaer for å oppleve tilhørighet, men det er også der ung- dommene ikke opplever tilhørighet. Familien fremstår som det store fristedet: Hele 67 pst. opplever tilhørighet hjem me, mens ingen av ungdommene opplever å mangle tilhørighet der. Det er også foreldrene og annen nær familie som utgjør disse ungdommenes forbilder, i den grad de har noen. Fellesskap er den viktigste kilden til tilhørighet Tilhørighet ses i dette prosjekte t i sammenheng med fellesskap, ferdigheter og forbilder. Fellesskap er utvilsomt den aller viktigste kilden til tilhørighet for disse ungdommene. For mange av dem er tilhørighet fellesskap. Når de blir spurt om hva slags tiltak som vil styrke deres ti lhørighet, velger de tiltak som bidrar til mer fellesskap (53 pst.) fremfor tiltak som styrker deres ferdigheter (33 pst.) og tiltak som gir dem forbilder (14 pst.). Fellesskap er særlig etterspurt blant de som opplever svak tilhørighet fra før. Fellesskap er også mer etterspurt blant gutter enn blant jenter. Samtidig ser vi at det er flere gutter enn jenter som opplever svak tilhørighet. Dette gjelder også når vi korrigerer for andre faktorer som kan påvirke hvorvidt man opplever tilhørighet, som å delta p å aktiviteter, å ha en venn, få til det faglige osv.: Det å være gutt er negativt forbundet med tilhørighet. Ønsket om enda mer fellesskap ser vi også i ungdommenes forslag til tiltak under innovasjonscam- pen. Gjennom et gruppearbeid over to dager skulle de her de foreslå tiltak som kunne styrke andres tilhørighet. 6 av de 15 gruppene foreslo her møteplasser i form av klubber, kafeer og aktivitetsdager. Fellesskap er også i kjernen av flere av de andre forslagene, som en festival, en revy, vennematch- ings -app er, samtalegruppe mv. Ungdommene i 8. klasse ved Lindeberg skole har det gjennomgående svært bra på skolen. De er stolte av skolen sin, og opplever mye mestring både faglig og sosialt. Matte fremheves som et mest- ringsfag, og noe de sitter med frivillig p å fritiden. En mulig forklaring er at mange av disse ungdom- mene strever med norsk, mens matte er et universelt «språk». Gode lærerkrefter trekkes også frem. Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 10 Ungdommene ser verdien i sosiale ferdigheter, forstått som det å inkludere andre, være positiv, for- søke å se andre for den de er, og å være der for dem. Denne typen mestring gir også mye tilhørighet tilbake, ved at de betyr noe for noen. Mestring knyttet til fag og idrett forbindes også med tilhørighet, men årsakssammenhengene er mindre klare: Vi finne r ikke støtte for at ferdigheter gir tilhørighet i den statistiske analysen av ung- dommenes svar i spørreundersøkelsen. I stedet kan det være at det å oppleve mestring sammen med andre gir tilhørighet. Mestring kan også bidra til et mer robust selvbilde, so m kan gjøre det lettere å takle de utfordringene som måtte dukke opp. Ungdommene selv mener at tiltak som vil stryke deres ferdigheter, slik at de opplever å få til noe, vil være viktig for å styrke deres tilhørighet. Vi finner støtte for at forbilder bi drar til økt tilhørighe t – og at de viktigste forbildene er nære fami- liemedlemmer. Ungdommene ser til foreldre, eldre søsken, tanter og onkler for å finne rollemodel- ler, og de ser opp til dem både for hva de kan og hva de er. Dette funnet understreker betydningen av gode relasjoner til nær familie, ved at familien er så viktig som forbilder, og ikke ba re her og nå. Nærmiljøet er viktig for disse ungdommene. Uten at dette var noe vi spesifikt undersøkte i prosjek- tet, er det tydelig at Lindeberg -identiteten er sterk . Ungdommene mener at de he r har det meste som trengs av aktiviteter og tilbud , og mange stiller seg uforstående til at det skulle være mulig å etterspørre mer . Stoltheten over nærmiljøet gjenspeiler seg i navnene på mange av forslagene: Lin- debergfestivalen, Lindebergrevyen, Lindebe rg nyheter mv. Flere av forslagene er også ment å om- fatte andre i nærmiljøet enn elevene selv, som bredere Lindeberg -tiltak der de bruker uteområder og lokale ressurser. Også f rivillige er tildelt viktige roller i noen av forslagene, men det er vel ikke un aturlig at 12 -13 -åringer ikke har disse lengst fremme i hodet i sin planlegging. De unge er eksperter på sin egen tilhørighet De unge har i dette prosjektet fått komme til orde på flere måter: gjennom en spørreundersøkelse, intervjuer og forslagene til t iltak. De unges stemme er klar, både om hva tilhørighet er for dem, og om hvordan den bør styrkes. Samtidig er innspillene deres sammensatte, preget av at de selv er forskjellige og lever forskjellige liv, men også av at modenheten hos 12 -13 -åringer er så varierende. Svarene spenner dermed fra det helt umiddelbare til det dypt eksistensielle, men alle er verdt å lytte til. De unge ser ikke bare seg selv, men er også svært oppmerksomme på når andre mangler tilhø- righet: «Det ser jeg fordi de prøver å være ann erledes enn de egentlig er, falsk». «Jeg så det på måten hun oppførte seg på, two -faced: Veldig følsom, men vil være som alle andre.» Samtidig er de klare på at de ønsker mer medbestemmelse i utformingen av tiltak for å styrke sin egen tilhørighet. «De [vo ksne] bør snakke med de ensomme før de bestemmer seg for hva som hjelper.» Den viktigste konklusjonen er nettopp dette: De unge er eksperter på sin egen tilhørighet og hva som skal til for å styrke den. Denne ekspertisen bør samfunnet benytte seg av. Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 11 1 Innledning 1.1 Tilhørighet – de unges stemme Tilhørighet er et begrep som rommer mye . Enkelt sagt er tilhørighet å høre til. Tilhørighet kan være å føle seg v elkommen , å bli sett , å opplev e at man er god nok uansett hva man får til , og å kjenne at man betyr n oe for andre. Tilhørighet knyttes gjerne også til mestring, og til det å være en del av et lokalsamfunn. Formålet med dette prosjektet er å forstå mer om hva tilhørighet er for unge mennesker , ved å hente inn de unges egen stemme. De unge er representert ved ungd ommene i 8. klasse ved Lindeberg skole i Oslo , skoleåret 2017/2018 . Prosjektet ved Lindeberg skole består av flere deler: En spørre- undersøkelse i november 2017, en innovasjonscamp 18. -19. desember 2017, og en intervjuunder- søkelse i forbindelse med denne ca mpen. Innovasjonscampen vil bli fulgt opp ved at elevene lager elevbedrift i februar 2018. I tillegg er tilhørighet tatt inn i undervisningen på trinnet i samfunnsfag og KRLE høsten 2017 . I arbeidet med prosjektet har Vista Analyse bidratt ved å lage og gj ennomføre spørreundersøkelsen, intervjue ungdommene, utforme oppdraget for innovasjonscampen og bistå i gjennomføringen av den. Ungt entreprenørskap hadde hovedansvar et for innovasjonscampen, og vil ha hovedansvaret også for arbeidet med elevbedrift ene . Tilsatte ved skolen har vært involvert hele veien. Sparebankstiftelsen DNB var oppdragsgiver for elevenes oppdrag. Ungdommene i 8. klasse ved Lindeberg skole fikk dermed komme til orde på flere måter: Alle 76 svarte på spørreundersøkelse n, 19 ble intervjue t, og alle bidro gjennom innovasjonscampen med forslag til hva som kan styrke tilhørigheten ytterligere blant de unge på Lindeberg. I denne rapporten sammenfatter vi det d isse ungdommene sier. Ungdommene belyser ulike sider ved tilhørighet: • Hva forstår de med tilhørighe t? • Hvorfor er tilhørighet viktig? • I hvilke situasjoner opplever de tilhørighet, og i hvilke gjør de det ikke? • På hvilke måte r kan tilhørigheten styrkes? • Hvilken rolle kan spilles av de unge selv, frivilligheten og andre i dette arbeidet? Fo rskningen på dette området er omfattende. Psykologi, genetikk, sosiologi og økonomi er bare noen av de fagfeltene som tar for seg sider ved tilhørighet. Mangel på tilhørighet ses i sammenheng med frafall fra videregående opplæring, svak tilknytning til arb eidsmarkedet, helseproblemer og krimina- litet. Tilhørighet blir også knyttet til et godt skolemiljø (fravær av mobbing ), integrering og deltakelse. De unges stemme er lite hørt i denne forskningen. For at de unge skal få tenke fritt, har vi tatt ut- gangspun kt i en vid forståelse av tilhørighet . Overfor de unge har vi understreket at tilhørighet kan oppleves på mange ulike arenaer, som på skole n og under fritidsaktiviteter, med venner og familie , men også helt alene . Der de unge ble bedt om å foreslå tiltak for å styrke tilhørigheten , har vi minnet om at både de unge selv , frivillige organisasjoner og ressurspersoner kan spille viktige roller. Slik har vi forsøkt å spenne ut et stort rom for hva tilhørighet kan være, og for hvordan tilhørighet kan styrkes. Det te rommet har de unge så selv få tt fylle. Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 12 1.2 Prosjektet inngår i Arena -satsingen til Sparebankstiftelsen DNB Dette prosjektet er en del av Sparebankstiftelsen DNB s arbeid med satsingen Arena er for tilhørighet . Sparebankstiftelsen DNB er en uavhengig stiftel se som ble opprettet av Gjensidige NOR Sparebank i 2002, og som siden starten har tildelt over 4 milliarder kroner til allmennyttige formål. 1 Stiftelsen gir gaver til lokale tiltak på Østlandet og nasjonale tiltak over hele landet. Stiftelsen bidrar også m ed kunst til norske museer og med strykeinstrumenter til norske musikere, og driver et kulturhus i Oslo. Satsingen Arenaer for tilhørighet har følgende mål: «Sparebankstiftelsen skal bidra til at flere opplever tilhørighet gjennom å styrke barn og unges ferdigheter, forbilder og fellesskap. Summen av dette gjør barn og unge mer robuste og gjennom det bedre i stand til å skape seg et godt liv .» 2 Prosjektet ved Lindeberg skole er en sentral d el av stiftelsens kartleggings arbeid i satsingen . Det er også gjennomført and re prosjekter : Tidligere gavemottakere har besvart en spørreundersøkelse om tilhørighet blant unge, der de blir bedt om å gi sin forståelse av hva tilhørighet er, og besk rive hvordan deres arbeid bidrar til å styrke de unges tilhørighet. Ved Handelshøyskolen BI har tre studentgrupper jobbet med Arenaer for tilhørighet , bl.a. med kommunikasjon av tilhørighet og andre sentrale begre- per . Opprop Tveten er et pro sjekt i regi av Sparebankstiftelsen DNB og Gjensidigestiftelsen som for- søker å finne nye måter å forebygge og redusere skolefrafall på. 3 Prosjektet er iverksatt i 9. klasser ved fem ungdomsskoler i Oslo, hvorav Lindeberg skole er den ene. 1 Sparebankstiftelsen DNBs årsrapport for 2017. 2 Internt notat i Sparebankstiftelsen DNB, tittel «Arena». 3 http://www.opproptveten.no/om -opp rop/ , besøkt 2. februar 2018. Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 13 2 Forskningen 2.1 Hv orfor er tilhørighet viktig? Tilhørighet er som nevnt et begrep som rommer mye. Forskningen på feltet er tilsvarende omfat- tende , og flere fagfelt, blant annet psykologi, genetikk, sosiologi og økonomi, har studert ulike sider ved tilhørighet. Tilhørighet til andre mennesker er et grunnleggende behov som må dekkes for alle mennesker. Barn og unge er i utvikling, og opplevelse av tilhørighet er viktig for hvordan de har det her og nå, men kan også påvirke deres videre utvikling. Flere studier viser at hvor g odt man har det, eller hvor lykkelig man er, har en sterk sammenheng med tilhørighet. I forskningen legges det blant annet vekt på betydningen av nære relasjoner, et tilfredsstillende sosialt liv og sosial kompetanse. Opplevelsen av ikke å høre til, enten det er på skolen, jobben eller i et annet miljø som er viktig, er svært utbredt . Likevel er det få som er åpne om denne opplevelsen (Walton 2011) . De fleste tror at de er alene om å oppleve at de ikke passer inn. Ifølge Walton er tilhørighet (social belon ging) svært viktig fordi mangel på tilhørighet kan skape negativ e tanke - og handlings mønst re. Mangel på tilhø- righet kan forandre hvordan man tolker nesten alle situasjoner man kommer opp i. Samtaler, mis- forståelser eller tilbakeslag tolkes som bevis på at man ikke hører til , og skaper dermed en destruktiv sinnstilstand. Dette kan igjen føre til selvdestruktiv atferd som å vike unna utfordringer, forsøke å skjule problemer, ignore re positive tilbakemeldinger eller unnlate å jobbe for å skape gode relasjo- ner. Slik atferd vil igjen øke sjansen for ensomhet, som jo er «beviset» på at man ikke hører til. For- løpet blir dermed en selvoppfyllende profeti. «En god barndom varer livet ut» er et begrep brukt i mange sammenhenger , bl.a. i regjeringe ns tiltaksplan for å bekjempe vold og seksuelle overgrep mot barn og ungdom .4 Dette begrepet synes svært relevant når betydningen av tilhørighet skal drøftes. Forskning innenfor utviklingspsykologi og nevrobiologi, se bl .a. Sjøvold og Furuholmen (2015), har gitt ny kunnskap om hvorfor og hvordan opplevelser på ulike stadier i barndommen kan påvirke mennesket gjennom livet. En av innsiktene fra denne forskningen er at utviklingen skjer som klatring på en stige, der hvert nye steg krever at trinnene under er solide. Tidlig svik t gjør det altså vanskeligere for barna å dra full nytte av god om- sorg senere. Konsekvensene viser seg både i skolealder og når barna blir voksne: Voksne som har vært utsatt for omsorgssvikt som små, har lagt større risiko for selv å få problemer knyttet t il rus og psykiske lidelser, samt å bli gravide som tenåringer , se Vista Analyse (201 7) om langsiktige konse- kvenser av omsorgssvikt. De ansatte i barnevernet ser dette fenomenet jevnlig: Barn som sviktes av sine foreldre, ender oftere enn andre opp med å s vikte sine barn selv . Hvis de første trinnene på stigen er solide, vil det være lettere å klatre videre. Denne erkjennelsen kommer til synet i barnever- net ved at noen av de mest kostnadskrevende tiltakene er rettet mot de aller minste barna (Vista Analyse 2016). Styrket tilhørighet blant små barn kan de rmed føre til at barn blir mer robuste og dermed tåler mer motgang enn de ellers ville gjort. Også blant eldre barn har forskning vist hvordan tilhørighet kan fungere som en beskyttelsesfaktor mot ulike forme r for risiko , det være seg vanskelige hjemmeforhold, faglige utfordringer eller at- ferdsproblemer . I forskningen brukes gjerne begrepet resiliens , som altså handler om å klare seg bra 4 Tiltaksplanen for 2014 -17 heter En god barndom varer livet ut. Tiltaksplanen er senere fulgt opp med Prop.. 12 S (2017 - 18) Opptrappingsplan mot vold og overgrep. Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 14 på tross av risikoen en utsettes for. Utdanningsdirektoratet (2016) omtal er forskningen til Masten (2007) som viser at tilhørighet i form av gode relasjoner til medelever kan fremme resiliens. Elever som opplever tilhørighet vil altså, på tross av at de er eksponert for risiko, være mer robuste, og ha større sannsynlighet for å utvikle seg i en god retning . Et annet sentralt funn er at e lever som fungerer godt emosjonelt og sosialt , vil lære mer og ha mindre psykiske vansker både på kort og lang sikt (Utdanningsdirektoratet 2016) . Dette er positivt for eleven selv, medelevene, s kolen og samfunnet. 2.2 Mangel på tilhørighet kan ha store negative konsekvenser Mangel på tilhørighet blant unge kan ha store negative konsekvenser både på kort og lang sikt . Kon- sekvensene kan ramme de unge selv, deres familier og samfunnet rundt. Sammenheng ene mellom sosiale relasjoner og helse er godt dokumenter t (Helsedirektoratet 2015). Manglende tilhørighet , for eksempel i form av sosial isolasjon, mangel på aksept eller mobbing, kan påvirke unges psykiske og fysiske helse. Mer konkret er det påvist at m anglende tilhørighet kan gi angst, depresjoner, tidlig død, arbeidsledighet og kriminalitet. H elsedirektoratet (2015) viser til en amerikansk metastudie som blant annet konkluderte med at dårlige eller utilstrekkelige sosiale rela- sjoner er en risikofaktor for tidlig død på lik linje med røyking eller inaktivitet. Innen økonomifaget dreier forskningen seg i hovedsak om de langsiktige konsekvensene av mangel på tilhørighet og hvordan disse blir kostbare for samfunnet. Vista Analyse gjennomførte allerede i 201 0 en utredning om marginalisering blant ungdom , der vi definerte marginalisering som den pro- sessen som gjør at unge ble stående uten arbeid og utdanning over tid (Vista Analyse 2010). Mye av forskning en på dette feltet gjelder nettopp slike konsekvenser av manglende tilhørighet , og da spe- sielt f rafall fra videregående opplæring og ungdomsledighet. Frafall fra videregående opplæring og ungdomsledighet kan begge gi svakere tilknytning til arbeidsmarkedet også som voksen, med perio- der ute av arbeidslivet og la vere lønn. Mobbing er en annen form for mangel på tilhørighet der det er kjent at konsekvensene kan være alvorlige. 2.3 Flere faktorer kan virke sammen og styrke tilhørigheten Det er mange f aktorer som kan påvirke hvorfor noen opplever tilhørighet og andre i kke . Det er også mange faktorer som kan gjøre at opplevelsen av tilhørighet variere r i ulike livsfaser og situasjoner. Det er ofte ikke én faktor som er avgjørende. De ulike faktorene virker sammen og forsterker hver- andre . Dette har vi forsøkt å illustrere i figur 2.1. Forholdene hjemme er naturlig nok en viktig faktor. Nærmiljøet og lokalsamfunnet kan forsterke gode forhold hjemme, eller kompensere for van ske lige hjemmeforhold. Det samme kan skolen , som er en stor del av de unges liv. Skolen er en sentral arena for sosialt samspill, både elevene imellom, men også mellom elever og voksne. Andre voksenperso- ner enn foreldre kan spille ulike roller i de unges liv, både ansatte på skolen og personer i nærmiljøet, for eksempel personer som deltar i frivillig arbe id. Alle disse faktorene vil legge grunnlag for opple- velser knyttet til felleskap, ferdigheter og forbilder som igjen kan styrke opplevelsen av tilhørighet. Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 15 Figur 2.1 Flere faktorer virker sammen og kan styr ke tilhørigheten 2.3.1 Forhold hjemme Flere forskere har studert hvordan sosioøkonomiske faktorer som utdanning, yrke og inntekt har sammenheng med helse. Folkehelserapporten 2014 viser at de som har lang utdanning og god øko- nomi , lever lenger og har færre hel seproblemer enn de som har kortere utdanning og dårligere øko- nomi. Også blant barn og unge er det helseforskjeller. 5 Elstad og Pedersen (2012) viser at i familier med lav sosioøkonomisk status er det en høyere andel barn og unge som oppgir at de har dårlig helse enn i familier med høyere sosioøkonomisk status. Ungdom fra hjem med høy sosioøkonomisk status rapporterer oftere om høyere livskvalitet, bedre helse og mindre psykiske plager enn ungdommer fra hjem med lav sosioøkonomisk status (NOVA 2016). Sosioøk onomiske forhold ble målt gjennom spørsmål om foreldrenes utdanning, tilgang til bøker og materielle ressurser i hjemmet. Også barns sosiale relasjoner henger sammen med familiens sosioøkonomiske bakgrunn (Helsedi- rektoratet 2016). Barn som bor i husholdnin ger med lav inntekt og lavt utdanningsnivå , kommer dårligere ut når en måler både økonomiske barrierer for sosial deltakelse, faktisk sosial deltakelse og ensomhet sammenliknet med barn som tilhører husholdninger med høy inntekt og utdanning. 2.3.2 Nærmiljø og l okalsamfunn Nærmiljøet er med på å spenne opp rammene for deltakelse, inkludering og trivsel , og påvirker der- med mulighetene for tilhørighet . Den fysiske utformingen av nærmiljøet, transport tilbudet og til- gjengelige tjenester er viktige faktorer. Et godt b o- og nærmiljø kan bidra til å legge forholdene til rette for å oppleve sosial støtte og derved forebygge ensomhet. Sosiale møteplasser og kulturtilbud, grøntområder og god tilgjengelighet til natur - og rekreasjonsområder vil være av betydning i denne samm enheng. Forskning på integrasjon og inkludering peker på at det må finnes møteplasser mellom mennesker på tvers av ulikhet for at et lokalsamfunn skal oppleves å være inkluderende. 6 Både lokale myndig- heter, tradisjon elle foreninger og nettverk spiller en avgjørende rolle i dette arbeidet. 5 Folkehelserapporten 2014: Helsetilstanden i Norge. Rapport 2014:4. Folkehelseinstituttet. 6 Fra Helsedirektoratets nettside om Psykisk helse og livskvalitet – lokalt folkehelsearbeid: https://helsedirektora- tet.no/folkehelse/folkehelsearbeid -i-kommunen/veivisere -i-lokale -folkehelsetiltak/psykisk -helse -og-livskvalitet -lokalt - folkehelsearbeid#n%C3%A6rmilj%C3%B8 . Forhold hjemme Nærmiljø og lokalsamfunn Skole Fellesskap Ferdigheter Forbilder Tilhørighet Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 16 2.3.3 Skole Skolen er en sentral arena i de unges liv. På skolen må elevene beherske en sosial kompetanse som gjør det mulig å etablere vennskap og fremstå som attraktiv overfor andre elever. I tillegg er skolen en arena for vo ksenkontakt med lærere og andre ansatte. I en artikkel fra Utdanningsdirektoratet (2016) drøftes deltakelse, tilhørighet og vennskap på skolen . Det trekkes fram at betydningen av fellesskap med jevnaldrende er viktig når elever vurderer sin egen sosiale ko mpetanse på skolen (Nordal 2010). Elevene er opptatt av sosial kompetanse i form av empati, aktiv deltakelse, initiativ og selvhevdelser versus jevnaldrende . Imidlertid eksisterer det også et sterkt konformitetskrav blant jevnaldrende som elever må ta hen syn til. Ifølge Pedersen (1998) er det viktig for barn og unge «å være en av dem». «Å være en av dem» innebærer å ha tilhørighet i en gruppe av jevnaldrende der man har venner og opplever sosial delta- kelse og interaksjon er. Det trenger ikke nødvendigvis væ re en stor gruppe . Et fellesskap i en mindre gruppe er nok for å oppleve å høre til. 2.3.4 Fellesskap, ferdigheter og forbilder – veien til tilhørighet Vi har sett at fellesskap er en sentral kilde til tilhørighet blant unge . Fellesskap kan gi en opplevelse av t ilhørighet umiddelbart : For mange er tilhørighet fellesskap , slik vi ser av intervjuene med ung- dommene i kap ittel 5. Vi har også sett at forskning viser at f ellesskap kan gi økt tilhørighet på lengre sikt: Fellesskap gir økt resiliens, dvs. økt robusthet m ot forhold som ellers ville svekket tilhørigheten. Betydningen av fellesskap underbygges av våre egne undersøkelser. Ferdigheter kan være knyttet til fag og skole, fritidsaktiviteter, gjøremål hjemme og sosial kompe- tanse. Forskningen referert over fremheve r særlig betydningen av sosiale ferdigheter , dvs. den spe- sifikke og lærte atferden som barnet benytter for å utføre en sosial oppgave (Utdanningsdirektoratet 2016). Her hevdes det at følgende sosiale ferdigheter må være på plass på et adekvat nivå for at b arn skal fungere godt og sosialt: samarbeidsevne, selvhevdelse, selvkontroll, empati og ansvarlighet. Det er imidlertid grunn til å tro at ferdigheter også kan styrke tilhørigheten mer generelt, gjennom en opplevelse av mestring . Å lykkes med noe bidrar t il et positivt selvbilde og en positiv identitet. Når mestringen svikter, kan resultatet være stress, helsesvikt og mistrivsel, og forklaringen på dette kan ligge både hos individet og omgivelsene, og ikke minst i møtet mellom dem (Hansen og Daaland 2016). Dette siste er viktig: Omgivelsenes krav til de unge bør være rimelige i forhold til den enkeltes forutsetninger og muligheter; først da får de en reell mulighet til å mestre. Erkjennelsen av mestring- ens betydning er et viktig grunnlag for utformingen av store deler av den norske velferdsstaten. Et eksempel er Meld. St. 19 (2014 -2015) Folkehelsemeldingen (s. 26), der det understrekes at b arne- hager og skoler av god kvalitet er viktig for barn og unges fysiske og psykiske utvikling. Et godt opp- vekst - og læri ngsmiljø gir opplevelse av fellesskap og mestring og bidrar til å utvikle og opprettholde vennskap og sosiale nettverk. Trivsel i barnehage og skole har sammenheng med utvikling av god psykisk helse, trivsel og mestring senere i livet. Sammenhengen mellom forbilder og tilhørighet er mindre dekket i forskningen. Begrepene f orbilde, eksempel og modell brukes gjerne om hverandre. I psykologien snakker en gjerne om rollemodeller og modellæring. Alle som står et barn nær og som barnet ser opp til, er modeller fo r barnet. Særlig Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 17 er man opptatt av hvordan modellene kan lære barna sosial kompetanse. 7 Slike nære forbilder som foreldre, større ungdommer og andre i nærmiljøet , kan utgjøre forbilder i den unge s liv fordi de er personer de unge kan identifisere seg med, snakke med og få tilbakemeldinger fra. Slike forbilder kan bidra til å tilføre mening og retning i den unges liv, og å bekrefte at den unge har betydning – og hører til. Nære forbilder kan også være viktig for å styrke den enkeltes resiliens: Vi kjenner al le en historie om den ene fotballtreneren, tanta eller læreren som var helt avgjørende for at en ungdom skulle klare seg. Fjerne re forbilder som fotballspillere, skuespillere eller forskere kan antakelig også spille viktige roller som inspiratorer og kild er til flukt, men må antas å ha en svakere og mer indirekte betydning for den enkelte unges opplevelse av tilhørighet. 2.4 Kommer de unge til orde i forskningen? De unge kommer til orde i deler av forskningen på tilhørighet, særlig i form av kartlegginger. F lere av undersøkelsene er basert på spørreundersøkelser rettet mot barn og unge der de oppgir om de har gode relasjoner, psykiske vansker eller hvordan livssituasjonen generelt oppleves generelt, men de- ler av forskningen er i større grad utført ved hjelp av indikatorer for å måle hvordan barna og de unge har det, for eksempel inntektsnivået i husholdningen og om videregående skole er fullført. Ungdata er et eksempel på en norsk undersøkelse som tar for seg sider ved tilhørighet blant barn og unge. 8 Ungdata er lokale spørreskjemaundersøkelser som tilbys gratis til kommuner og fylkeskom- muner. Siden 2010 har mer enn 400 000 ungdommer svart på disse undersøkelsene, over nær sagt hele Norge. Ungdata omfatter et bredt spekter av temaområder : foreldre og venner, sk ole, lokal- miljø, fritidsaktiviteter, helse og trivsel, rusmiddelbruk, risikoatferd og vold . En rapport der de unges stemme kommer tydelig frem, er svenske Unicefs rapport «Jag är bara 15 år, men ibland känns det redan som att det är kört» fra 2016. Temaet for denne rapporten er sosialt utenforskap. Begrepet s osialt utenforskap kan sies å omfatte begrepet manglende tilhørighet, men er mer direkte knyttet til familieøkonomi og muligheten til deltakelse: Man er sosialt utenfor dersom man ikke ha r ressurser til å kunne delta i slikt som anses som normalt for barn i et gitt samfunn . Forfatteren intervjuer tolv ungdommer som på ulike måter lever i utenforskap, om hva de mener er viktig for deres liv: Familiens økonomi, skole og fritid og omgivelsene . Barna blir og så bedt om å vurdere sine egne fremtidsutsikter. Slik belyser r apporten årsakene til utenforskap, og hvordan uten- forskapen arter seg for de unge selv. Oppsummert ser vi at det finnes en del forskning der de unge får komme til orde om tilhørighet og tilgre nsende forhold som deltakelse, psykiske vansker mv. Det er imidlertid behov for mer forskning som kombinerer kartlegging og dybdeintervjuer , slik at de samme ungdommene som kartlegges, får gå i dybden om sine opplevelser og vurderinger. Det er også behov f or mer forskning som lar de unge selv få komme med forslag til tiltak : De unge er ofte svært kompetente på egne og andre ungdom- mers liv. Ved å få bruke denne kunnskapen til også å utforme løsningene, kan løsningene bli bedre, i tillegg til den egenverdien som ligger i at det er ungdommene selv som tar tak. 7 Psykol ogen Albert Bandura har forsket mye på dette, se oppsummering her: http://kurs.helsekompetanse.no/fritidkul- tur/16891 . 8 Omtalen er basert på http://www.ungdata.no/Om -undersoekelsen/Hva -er-Ungdata , sett 13. februar 2018. Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 18 3 Prosjektet ved Lindeberg skole 3.1 Bakgrunn og gjennomføring Prosjektet ved Lindeberg skole utgjør en viktig del av Sparebankstiftelsen DNBs satsing Arena er for tilhørighet , se omtale i innledningen. Prosje ktet tar utgangspunkt i svenske Unicefs rapport «Jag är bara 15 år, men ibland känns det redan som att det är kört» fra 2016, men med en mer positiv innfallsvinkel: Prosjektet ved Lindeberg skole fokuserer på tilhørighet i stedet for utenforskap . Denne dre iningen er basert på en erkjennelse av at det er nyttig å forstå innenforskapen for å forstå uten- forskapen, og at utenforskap ofte er forårsaket av mangel på normalitet – ikke bare ekstraordinære negative faktorer. Lindeberg skole er valgt fordi den ligge r i et geografisk område med barnefattigdom, varierende del- takelse i organisert aktivitet og en stor andel minoritetsnorske elever. Skolen har ca. 490 elever for- delt på 1. -10. klasse, og elevene har bakgrunn fra hele 40 land. Lindeberg skole er dessuten en skole Ungt entreprenørskap har samarbeidet med tidligere. Lindeberg er også en av samarbeidsskolene til Opprop Tveten, jf. kap ittel 1. Prosjektet ble gjennomført i 8. klasse, med 76 eleve r. For elevene er den viktigste delen av prosjektet et oppdrag de f år av Sparebankstiftelsen DNB, med temaet «Tilhørighet». Ungt entreprenørskap leg- ger til rette for gjennomføringen av oppdraget. Oppdraget gjennomføres som en «innovasjonscamp» etter mal av andre oppdrag Ungt entreprenørskap legger til rette for. Elevene d eles her inn i grupper på fire -fem og får et oppdrag over flere dager, med veiledning underveis. Elevenes oppdrag er todelt: I del 1 , som ble gjennomført 18. -19. desember 2017, skal hver av gruppene definere hva de legger i tilhørighet og komme opp med et tiltak for å styrke tilhørigheten til ungdommer i nærmiljøet. I del 2, som vil bli gjennomført i februar 2018, skal tiltaket settes ut i live som elevbedrift. Del 1 av oppdraget inngår i prosjektet «Tilhørighet – de unges stemme», som dokumenteres i denne rapporten. Elevenes forslag til tiltak i denne delen er oppsummert i avsnitt 3.2 . I tillegg ble det gjen- nomført en spørreundersøkelse blant elevene i november 2017, og dybdeintervjuer underveis i in- novasjonscampen. Opplegget for disse undersøkelsene oppsu mmeres i avsnitt 3.3 , mens resultatene presenteres i kap ittel 4 og 5. 3.2 Innovasjonscamp – de unges egne forslag til tiltak 3.2.1 Oppdrag «Tilhørighet» Oppdrag «tilhørighet» ble presentert for elevene av Ungt entreprenørskap på morgenen 18. desem- ber, se Figur 3.1. Elevene ble deretter inndelt i 14 grupper. Gruppene fikk arbeide halvannen dag med oppdraget, før det ble satt strek og bidragene ble samlet sammen. Alle gruppene presenterte deretter sine bidrag for de øvrige elevene, lærerne og en jury med representante r fra Ungt entre- prenørskap, Sparebankstiftelsen DNB og Vista Analyse. Tre vinnere ble kåret og premiert. Tilhørighet – de unges stem me Vista Analyse | 2018/06 19 Figur 3.1: Oppdrag «Tilhørighet» som presentert for elevene 3.2.2 De unges forslag til tiltak for å styrk e tilhørigheten (ytterligere) Noe som er viktig når vi nå skal se på de unges forslag til tiltak , er at d isse ungdommene i all hovedsak er godt fornøyd som det er . De er fornøyd med det aktivitetstilbudet som finnes på Lindeberg, de opplever at de voksne i nærmiljøet allerede er engasjerte i hvordan de har det , de trives på skolen, og de fleste opplever generelt sterk tilhørighet, slik vi skal se i kap ittel 4 og 5. Hva mer er: Elevene er stolte av å bo på Lindeberg, og stolte av skolen sin. Mange av dem har et sammenlikningsgrunnlag: Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 20 Lindeberg ungdomsskole samler elever også fra andre skoler, og en stor andel av disse elevene har flyttet minst én gang i oppveksten. Elevenes tilfredshet kommer til uttrykk igjennom intervjuene, men også i gruppearbeidet , ved a t flere av gruppene stilte spørsmål som: «Hvordan er det mulig å forbedre noe som er så bra fra før? » Etter hvert kom likevel forslagene på bordet. M øteplasser er det som foreslås av flest Behov for flere møteplasser er et gjennomgangstema. Ulike variante r av kafeer, fritidsklubber og jevnlige aktivitetsdager ble foreslått av seks av de 14 gruppene. Møteplassene skal være for alle , med flere aktiviteter og rom for løst samvær . Et fellestrekk ved d e foreslåtte møteplassene er at de er nettopp det: Møteplas ser, der de unge kan velge mellom ulike aktiviteter, lage og selge mat, ta bilder, bli kjent med nye folk og bare være sammen. En av gruppene foreslo også at man kunne ha med kjæledyr , og en annen ønsket seg temakvelder med utkledning . Det er altså ikke ko nkrete aktiviteter som savnes, men steder man kan møte noen man kjenner og gjøre hyggelige ting med dem. « Aktiviteter vi har tenkt å inkludere i aktivitetsdagen er håndball, fot- ball, basketball osv. Flere på trinnet vårt er interessert i dette, men hvis de t er noen som ikke vil være med, så har vi kantinesalg, og du kan også spille data i læringssenteret .»9 Elevene vil gjerne møtes på skolen også i fritiden. Flere av møteplassene er ment å finne sted på skolen. Et av forslagene het simpelthen «Åpen skole», og ønsket å ta i bruk gymsalen og ha filmklubb. Lindeberg skole har også et myldreområde med en stor trapp og en scene, som ungdommene bruker til daglig i spisetiden. I intervjuene kom det frem at noen av ungdommene ville føle seg mer komfor- table dersom « klubben» foregikk på skolen enn på en ordinær fritidsklubb. Elevene vil være med å arrangere. Dette kom særlig til uttrykk i forslagene om kafeer, der det å lage maten og stå i kafeen ble fremstilt som minst like attraktivt som å besøke den. Dette ble til og med fremstilt som et karrieretrekk: ved å servere på kafeen, kan ungdommene få oppleve hvordan det er å jobbe, og dette kan hjelpe dem når de skal få jobb i fremtiden. Det finnes allerede en fritidsklubb på Lindeberg, men ungdommene var klare på at den ikke dekker dere s behov i tilstrekkelig grad . Dette gjaldt også ungdommer som brukte den jevnlig. Enkelte av gruppene var tydelige på hvordan deres tilbud ville supplere klubben. Vi har ikke undersøkt hva som mangler ved dagens tilbud , men ser at 8. klass e er det yngste alderstrinnet i ungdomsklubben, som går opp til 18 år , og at mye av tilbudet er ulike dansekurs som antakelig ikke passer for alle. 10 Ungdommene ser for seg at frivillige kan spille sentrale roller i forbindelse med flere av disse møte- plass ene, men også i forbindelse med festivalen omtalt under. Andre forslag: Revy og festival, vennematching, samtalegruppe, forslagsvegg og radio To av gruppene foreslo større arrangementer rettet inn mot et bredere publikum enn møteplassene nevnt over: En re vy og en festival. En revy kan være samlende, og innebærer dessuten mange ulike arbeidsoppgaver slik at de fleste kan finne noe som passer for seg. Tanken bak Lindebergfestivalen er at for eksempel rapperen Adam Ezzari kan komme og snakke om tilhørighet og samarbeid, og 9 Sitatene fra elevene her er hentet dels fra lysarkene og dels fra det de sa under presentasjonen. 10 https://www.oslo.kommune.no/natur -kultur -og-fritid /fritidsklubber/lindeberg -fritidsklubb/#gref Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 21 deretter opptre. Ungdommene påpeker at han er et viktig forbilde for mange: «Hvis forbildet ditt mener det er viktig med tilhørighet og samarbeid, så vil jo du også mene at det er viktig.» To av gruppene foreslo ulike former for elektronisk venne -matching . Løsningene er tilrettelagt for skoleelever , for eksempel ved at man skal logge seg inn med Feide, slik at man i praksis må være skoleelev for å få tilgang. 11 Forslagene ser ut til å være basert på en erkjennelse av at mange ung- dommer har mer til felles enn de tror, og at det er nødvendig å kunne være anonym for å bli virkelig kjent. Verktøyene skal dermed hjelpe ungdommene med å finne frem til ungdommer som har samme interesser som en selv, men som man ellers ikke ville vært oppmerksom på. En av gruppene foreslår en samtalegruppe der 7 -8 ungdommer i ungdomsskolealder kan samles en gang i uken og snakke om ulike temaer, som psykisk helse. Gruppen kan ledes av ulike personer fra gang til gang, avhengig av tema. «Lindeberg skoles tilhørighetsveg g» med slagordet «dine ideer kan hjelpe andre» er en vegg med post it -lapper og penn er tilgjengelig . Alle elevene i skolen, fra 1. til 10. klasse, skal her kunne komme med forslag til aktiviteter mv., eller ta opp bekymringer mv. de ønsker å lufte anonymt. «Lindeberg nyheter» er en radiokanal av laget av og for elevene ved Lindeberg skole. Programmene omfatter sangønsker, bursdagsmarkeringer og intervjuer, og ikke minst en kåring av ukens elev – den eleven som i særlig grad har bidratt til å fremme andre e levers tilhørighet. 3.3 Om spørreundersøkelsen og dybdeintervjuene Alle ungdommene besvarte en elektronisk spørreundersøkelse om tilhørighet i en skoletime i no- vember 2017. Spørreundersøkelsen tok for seg flere temaer: • Bakgrunnsinformasjon: Kjønn, deltakelse på AKS som barn, behovet for leksehjelp, organiserte og uorganiserte aktiviteter etter skoletid og aktiviteter i helgene. • Om ungdommen har en venn, opplever å få til noe på eller utenfor skolen, og om det er noen voksne eller eldre ungdommer i nærmiljøet d e ser opp til • Om de den siste uka har opplevd å ikke høre til, med oppfølgingsspørsmål om hvor ofte og i hvilke situasjoner. • Om de den siste uka har opplevd tilhørighet, med tilsvarende oppfølgingsspørsmål . • Hvor ofte de kjenner tilhørighet på en skala fra 1 til 10 . • Hva som er viktigst for å styrke deres tilhørighet: tiltak som fremmer fellesskap, ferdigheter el- ler forbilder . • Fritekstsvar om hva tilhørighet betyr for dem og tiltak som kan styrke tilhørigheten for hhv. dem selv og noen andre i deres klasse . Ungdommene ble forberedt på undersøkelsen ved at en lærer nevnte flere eksempler på hva tilhø- righet kan være, og redegjorde for hva undersøkelsen skulle brukes til. Innledningen var basert på innspill fra Vista Analyse og hadde som formål å hjelpe ungdomme ne med å forstå et vanskelig be- grep, og motivere dem til å svare skikkelig på spørsmålene. 11 Feide – Felles Elektronisk IDEntitet – er en løsning for sikker identifisering i utdanningssektoren. Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 22 Dybdeintervjuene ble gjennomført underveis i innovasjonscampen av de to medarbeiderne i Vista Analyse. Informantene ble valgt ut uten noen forhåndsinformasjon, men d er vi forsøkte å få med både de som deltok aktivt i gruppearbeidet, og de som enten virket passive eller var forstyrrende for de andre. En del av de vi intervjuet meldte seg frivillig, og dette viste seg å utgjøre en blanding av ungdommer som simpelthen syntes at dette var spennende, og ungdommer som hadde mye på hjertet. Utvalget er godt balansert på kjønn . Ungdommene ble stilt følgende spørsmål i intervjuene: 1. Kan du si mer om hva tilhørighet er for deg? 2. Hvorfor tror du at tilhørighet er viktig? 3. I hvilk e situasjoner opplever du tilhørighet? 4. Tenk på en situasjon der du har opplevd ikke å føle tilhørighet. Hva ville hjulpet? 5. Tror du det er mange i klassen din som opplever at de ikke hører til? Hva kan hjelpe? 6. Tenk på en på trinnet ditt som har opplevd ikk e å høre til over tid. Hva tror du skal til for at han eller hun skal få det bedre og føle at han eller hun hører til? 7. Hva kan voksne og frivillige lag og organisasjoner gjøre for at flere kan oppleve tilhørighet? Til sammen gir spørreundersøkelsen og dyb deintervjuene grunnlag for en omfattende analyse av disse ungdommenes forhold til tilhørighet. Spørreundersøkelsen gjør det mulig å kartlegge deres opplevelse av tilhørighet og hva de oppfatter som viktig for å styrke tilhørigheten, og å sammenholde svaren e deres med en rekke bakgrunnskjennetegn. Intervjuene gjør det mulig å gå mer i dybden og få en nærmere forståelse av hv ilke sider ved tilhørighet som er viktig for de unge , hvorfor de mener noe vil styrke tilhørigheten mv. Resultatene ser vi i kap ittel 4 og 5. Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 23 4 Tilhørighet – det store bildet 4.1 De fleste opplever tilhørighet ofte, og i mange situasjoner De fleste av ungdommene i 8. klasse ved Lindeberg skole opplever tilhørighet ofte, og i mange situa- sjoner . I spørreundersøkelsen ble ungdommene bedt om å opp gi hvor ofte de kjenner tilhørighet på en skala fra 1 til 10 der 1 er svært sjelden, og 10 er nesten hele tiden. Det gjennomsnittlige svaret var 7,5 , noe som må betegnes som høyt . 18 av elevene, dvs. 25 pst., svarte 10 på dette spørsmålet, mens til sammen 46 svarte 8 eller mer. Figur 4.1 viser hele fordelingen. Figur 4.1: Hvor ofte kjenner du tilhørighet? ( 1=svært sjelden , 10= nesten hele tiden ) Opplevelsen av tilhørighet kan komme og gå. På spørsmål om de hadde opplevd tilhørighet den siste uken , svarte 85 pst. av ungdommene ja. Disse 63 elevene ble deretter stilt spørsmål om hva grun- nene er til at de hadde opplevd tilhørighet, hvor ofte det hadde skjedd, og i hvilke situasjoner. Blant de som hadde opplevd tilhørighet den siste uken, svarer 57 pst. at de opplever tilhørighet nes- ten hele tiden. Andre opplever tilhørighet som noe mer ustabilt: Nær 30 pst. sier at de opplever tilhørighet bare noen ganger, eller halvparten av tiden. Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 24 Fig ur 4.2: Hvor ofte opplever du tilhørighet? Tilhørighet er mange ting for disse ungdommene. På spørsmål om hva som er grunnen, evt. grun- nene, til at de har opplevd tilhørighet den siste uken, er det mange som krysser av for flere forhold. Hele 71 pst. forklarer det med at de har følt seg som en del av noe. Det å ha en venn som betyr noe, eller føle at man selv betyr noe for noen, trekkes frem av 60 pst. Like under følger det å ha noen voksne eller eldre ungdom mer å se opp til og snakke med, med 54 pst. Figur 4.3: Hva er grunnen(e) til at du har opplevd tilhørighet? Ungdommene opplever tilhørighet i mange ulike situasjoner. Hele 82 pst. opplever tilhørighet på skolen . Vi kjenner ikke til direkte sammenliknbare undersøkelser fra andre skoler, men dette må antas å være høyt. Inntrykket underbygges i intervjuene : Lindeberg -ungdommene gir uttrykk for en svært positiv holdning til skolen , og skolen fremstår som en viktig arena. Samtidig er familien sentral i disse 12 -13 -åringenes liv: I spørreundersøkelsen oppgir 67 pst. at de opplever tilhørigh et hjemme . Fritekstsvarene viser at de setter pris på å gjøre ting sammen med familien, men også bare å være sammen med d en. Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 25 Tilhørighet oppleves ofte sammen med venner. De 60 pst. som opplever tilhørighet på fritiden utenom organiserte aktiviteter, har særlig venner i tankene (fritekstsvar) . Enkelte peker også på at de trives godt alene. En mindre andel, 36 pst ., svarer at de den siste uken opplevde tilhørighet på organiserte aktiviteter. Figur 4.4: I hvilke situasjoner opplever du tilhørighet? 4.2 Et betydelig mindretall mangler tilhørighet Det er likevel et betydelig mindretal l som oppgir at de mangler tilhørighet – i hvert fall iblant . I Figur 4.1 så vi at noen av elevene opplever tilhørighet sjelden eller svært sjelden: Elleve av elevene , dvs. 15 pst., oppga 4 eller lavere på en skala fra 1 til 10 . S amtidig er det bare én av elevene som krysset av for 1 , og det samme for 2 . 16 av elevene krysset av for at de har opplevd ikke å ha tilhørighet den siste uka. Noen av elevene hadde dermed i løpet av en og samme uke både opplevd å høre til ikke å høre til . Dette er som ventet: Tilhørighet kan godt være en flyktig tilstand, avhengig av omstendigheter og hendelser. Dette ser vi tydelig i Figur 4.5: Kun 2 av de 16 som opplevde ikke å høre til i forrige uke, har denne opple- velsen «nes ten hele tiden». 8 av de 16 er i den andre enden av skalaen, og opplever det «noen ganger». Disse svarene er rimelige, men vi understreker likevel at et utvalg på bare 16 ungdommer er lite, slik at resultatene er preget av mer tilfeldige svar enn for det s tørre utvalget i avsnittet over. Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 26 Figur 4.5: Hvor ofte opplever du å ikke høre til? Den viktigste grunnen til at de opplevde ikke å høre til, var at de ikke følte seg som en del av noe: 53 pst. av ungdommene krysset av for dette. Deretter følger at de ikke føler at de betyr noe for noen, med 33 pst. Bare 13 pst. forklarte den manglende tilhørigheten med at de ikke hadde venner, og 20 pst. med at de ikke hadde voksne eller eldre ungdommer å se opp til. Det å føle seg som en del av noe er dermed en svært viktig side ved tilhørighet for de unge: Når de unge opplever tilhørighet er det i mange tilfeller fordi de føler seg som en del av noe (Figur 4.1), og når de ikke opplever tilhørighet er det altså fordi de ikk e føler seg som en del av noe. Det samme mønsteret, om enn noe mindre tydelig, ser vi for det å føle at man selv betyr noe for noen . Figur 4.6: Hva er grunnen(e) til at du har opplevd å ikke høre til? Et interessant funn er at ingen av ungdommene oppga å mangle tilhørighet hjemme. Tilhørighet oppleves altså ofte med familien (Figur 4.4); manglende tilhørighet oppleves aldri (eller i det minste svært sjelden) med familien. Familiens betydning ser vi også i in tervjuene. Våre funn føyer seg godt Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 27 inn i resultatene fra Ungdata 2017 som karakteriserer dagens ungdom som en hjemmekjær ung- domsgenerasjon med sterke bånd til foreldrene (Ungdata 2017). I stedet er det på skolen de fleste opplever manglende tilhørighet, e tterfulgt av på fritiden utenom organiserte aktiviteter. En naturlig tolkning er at venner og fellesskapet med dem er svært viktig for ungdommenes tilhørighet – og at det gjelder begge veier: Opplevelsene av tilhørighet skjer på skolen og med venner (Figur 4.4), og opplevelsene av å mangle tilhørighet skjer med skole og med venner. Skolen og fritiden med venner kan dermed ses som arenaer der ungdommene stikker hodet ut – mens familien er det trygge fristedet. Intervjuene underbygger denne tolkningen, slik v i skal se i ka- pittel 5. Et interessant spørsmål er hvordan ungdommene ser på disse tingene om to -tre år, når de er ute av barndommen og antakelig forholder seg til både familien og omverdenen på en annen måte. Figur 4.7: I hvilke situasjoner opplever du å ikke høre til? 4.3 Hvem opplever tilhørighet? Hvilke ungdommer opplever tilhørighet , og hvilke gjør det ikke ? Er det en sammenheng mellom kjønn og tilhørighet? Er det slik at de som er med på mange aktiviteter på fritiden, opplever tilhø- righet mer enn andre? Henger tilhørighet sammen med fellesskap, ferdigheter og forbilder? Ved å analysere ungdommenes svar i spørreundersøkelsen kan vi finne svar på slike spørsmål. Ungdommene oppga en rekke opplysninger om seg selv i spørreundersøkelsen : Kjønn, om de deltok på AKS som små (aktivitetsskole) og om de deltar på organiserte og uorganiserte fritidsaktiviteter, og om de gjør noe utenfor hjemmet i helgene. De svarte også på om de har en venn, om de opplever at de får t il det faglige på skolen, om de opplever at det er noe utenfor skolen de får til spesielt godt, og om det er noen voksne eller eldre ungdommer i nærmiljøet de ser opp til. I analysene skiller vi mellom «sterk» og «svak» tilhørighet. Det er ikke opplagt hv or dette skillet skal trekkes. V i bruker ungdommenes svar på hvor på skalaen 1 -10 de befinner seg, jf. Figur 4.1, og defi- nerer alle som varer 8 -10 som å ha «sterk» tilhørighet, og alle som svarer 1 -7 som å ha «svak» tilhø- righet . Når vi trekker skillet så h øyt oppe på skalaen, er dette først og fremst for å skille ut de som Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 28 opplever virkelig sterk tilhørighet. Et mer presist, men mer tungvint uttrykk enn «svak tilhørighet» ville vært «en tilhørighet som kan styrkes». Det vi er interessert i, er hvordan tilh ørighet varierer med de ulike forholdene nevnt over. En enkel korrelasjonsanalyse viser hvordan tilhørighet er korrelert med hvert og ett av dem . Vi ser at sterk tilhørighet er mer vanlig blant : • jenter enn blant gutter • de som tidligere har gått på AKS • de s om deltar på organiserte fritidsaktiviteter minst én dag i uka • de som gjør noe utenfor hjemmet i helgene • de som har en venn • de som opplever at de får til det faglige på skolen • de som svarer at de får til noe utenfor skolen spesielt godt • de som har noen vok sne eller eldre ungdommer i sitt nærmiljø å se opp til Alle disse sammenhengene er som ventet. Det de sier, er likevel først og fremst at ungdommene gir rimelige og konsistente svar, slik at det er grunn til å feste lit til undersøkelsen. For å få mer ut a v svarene deres, har vi gjennomfør t en økonometrisk analyse. Resultatene fra en økonometrisk analyse I den økonometrisk e analyse n får vi frem effekten av hver og en av variablene som om alle de andre variablene var konstante . Det er for eksempel grunn ti l å tro at de som har en venn, også oftere gjør noe utenfor hjemmet i helgene. Hva er da betydningen av å ha en venn? Tilsvarende: Foreldre som har sterk tilknytning til arbeidslivet vil oftere enn andre sende barna sine på AKS – men de vil også kunne hjel pe barna sine bedre med leksene og utgjøre gode rollemodeller for dem, slik at barn a tar skolearbeidet alvorlig og får til det faglige på skolen. Hva er da betydningen av å delta på AKS for barnas opplevelse av tilhørighet som ungdommer? Vi gjennomfører an alysen som en enkel lineær regresjonsanalyse (OLS). Utfallsvariabelen er «sterk» eller «svak» tilhørighet som definert over, og forklaringsvariablene er som definert i kulepunktlisten. Alle forklaringsvariablene er binære (0/1, dvs. 1 hvis gutt og hvis j ente osv.), med unntak av faglig mestring som er delt inn i fem nivåer . Resultatene er vist i Tabell 4.1. Resultatene skal tolkes som følger: En gutt har 28,9 pst. lavere sannsynlighet enn ei jente for å kjenne sterk tilhørighet (jf. at parameteren er -0,289), gitt at alle andre observerte forhold er like (dvs. at gutten og jenta er like mht. om de deltok på AKS, deltar på fritidsaktiviteter osv.). Resultatet er ro- bust: Det er en statistisk signifikant forskjell mellom kjønnene – i jentenes favør. Dette er et sterkt resultat med tanke på hvor lite vårt utvalg er: 76 personer vil ofte være for lite til å gi så klare mønstre at resultatene blir signifikante. Et annet signifikant resultat er knyttet til forbilder: Det å ha noen voksne eller eldre ungdommer å se opp til, gir økt sannsynlighet for å oppleve sterk tilhørighet, her tallfestet til 26 pst. slik at de som har forbilder har 26 pst. høyere sannsynlighet for å kjenne sterk tilhørighet. Videre ser vi at det å ha en venn øker sannsynligh eten for sterk tilhørighet med hele 45 pst. Her er riktignok signifikansen lavere (man må godta opp mot 10 pst., og ikke 5 pst. sannsynlighet for at resultatet er rent tilfeldig), Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 29 men dette skyldes antakelig at det er så få som tre ungdommer i vårt utvalg på 76 som oppgir å ikke ha en venn. Få observasjoner gir svakere signifikans, men resultatet er likevel troverdig. Tabell 4.1: Betydningen av ulike forhold for unges tilhørighet Variabel Estimat (std.avvik) Gutt -0,289 (0,114) ** Deltok på AKS 0,116 (0,109) ** Fritidsaktiviteter -0,040 (0,232) ** Gjør noe utenfor hjemmet i helgene 0,195 (0,229) ** Har en venn 0,448 (0,266) ** Mestring fag 0,027 (0,054 ) ** Mestring fritid 0,218 (0,161) ** Har noe n å se opp til 0,260 (0,129) ** Note: ** angir at estimatet er statistisk signifikant på 5 pst. signifikansnivå, mens * angir 10 pst. signifikansnivå. Derimot finner vi ikke støtte for at ferdigheter er viktig for disse ungdommenes tilhørighet, enten det måles ved mestring av det faglige på skolen eller mestring utenfor skolen. Det at ingen av disse variablene er signifikante, gir grunn til å stille spørsmål ved hvor viktig ferdigheter egentlig er for opplevelsen av tilhørighet. En mulig tolkning er at til hørighet kan oppleves i forbindelse med mest- ring, for eksempel idet man vinner en dansekonkurranse eller mestrer å løse matteoppgaver. Vi fin- ner imidlertid ikke støtte for hypotesen om at økte ferdigheter i seg selv gir mer tilhørighet . Vi vil samtidig få påpeke at spørreundersøkelsen er laget ut fra andre hensyn enn for å gi presise estimeringsresultater . Dette gir desto større grunn til å merke seg de signifikante resultatene: Gutter opplever i mindre grad tilhørighet enn jenter, selv når vi korrigerer f or en rekke andre forhold. Tilhø- righet er dessuten positivt forbundet med det å ha en venn og å ha noen å se opp til. Men det gjør også at «ikke -resultat ene » ikke bør tillegges all verdens vekt : Det kan være positivt for tilhørigheten å delta på fritidsakt iviteter selv om våre resultater ikke viser det . Ungdata 2017 viser for eksempel at de som deltar i organisert idrett utgjør en spesielt veltilpasset del av ungdomsmiljøene. Disse ung- dommene har det bedre med seg selv og trives bedre med foreldrene og på s kolen. Våre resultater sår ikke tvil om dette funnet, men kan illustrere at også unge som ikke deltar på fritidsaktiviteter, kan oppleve tilhørighet. 4.4 Tiltak for å styrke tilhørighet en Ungdommene blir også spurt direkte om hva som er viktigst for å styrke tilhørigheten for dem. Alter- nativene var: • Tiltak som bidrar til mer fellesskap, slik at jeg opplever å være en del av noe • Tiltak som styrker mine ferdigheter, slik at jeg opplever å få til noe • Tiltak som gir meg gode forbilder å se opp til Tiltak som bidr ar til mer fellesskap trekkes frem av 53 pst. av ungdommene, jf. Figur 4.8. Deretter følger tiltak som styrker deres ferdigheter (33 pst.) og tiltak som gir dem forbilder (14 pst.). Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 30 Det er klare mønstre i hvem som svarer hva. De ungdommene som opplever svak tilhørighet fra før, trekker i enda større grad frem fellesskap enn de som opplever sterk tilhørighet, se Figur 4.9. En mulig tolkning av dette er at fellesskap er den mest basale delen av tilhørighet: Når verken fellesskap, ferdigheter eller forbilder er på plass, er fellesskap viktigst å få på plass først. Vi har også sett i andre deler av undersøkelsen at tilhørighet for mange er fellesskap. Når tilhørigheten mangler, er det der- med ikke rart om felle sskap er det ungdommene ønsker å prioritere. Det er dessuten klare kjønnsforskjeller: Guttene ønsker i langt større grad tiltak som fremmer felles- skap, mens jentene ønsker tiltak som fremmer ferdigheter. Dette kan ikke forklares fullt ut ved at det er fle re gutter enn jenter blant dem som opplever svak tilhørighet fra før: Også gutter som opp- lever sterk tilhørighet er overrepresentert blant dem som ønsker mer fellesskap. En hypotese er at flere gutter enn jenter mangler fellesskap, mens flere jenter enn g utter mangler mestring. Korrela- sjonsanalysen nevnt over underbygger dette: Det å være gutt er negativt korrelert med å ha en venn (som er det nærmeste vi her kommer å måle fellesskap), mens det å være jente er negativt forbundet med mestring både på og ute nfor skolen (som er ment å fange opp ferdigheter). En annen hypotese er at det er de jentene som allerede opplever sterk tilhørighet, som også ønsker mer mestring. På dette nivået av sammenhenger er vårt datasett for lite til å kunne si noe sikkert. Figur 4.8: Hva er viktigst for å styrke tilhørigheten for deg? Note: Svaralternative r: «Tiltak som bidrar til mer fellesskap, slik at jeg opplever å være en del av noe»; «tiltak som styrker mine ferdigheter, slik at jeg opplever å få til noe»; og «tiltak som gir meg gode forbilder å se opp til». Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 31 Figur 4.9: Hva er viktigst for å styrke tilhørigheten for deg? Etter opplevd tilhørighet. Note: «Sterk tilhørighet» er d e 46 elevene som svarer 8 -10 på hvor ofte de kjenner tilhørighet. «Svak tilhørighet» er de 26 elevene som svarer 1 -7. Figur 4.10 : Hva er viktigst for å styrke tilhørigheten for deg? Etter kjønn. Note: «Ste rk tilhørighet» er de 46 elevene som svarer 8 -10 på hvor ofte de kjenner tilhørighet. «Svak tilhørighet» er de 26 elevene som svarer 1 -7. Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 32 5 T ilhørighet – de unge forteller 5.1 Hva forstår unge med tilhørighet? I dette kapitlet lar vi de unge fortelle selv. Det meste er hentet fra intervjuene med 19 av dem, men alle 76 fikk også komme til orde gjennom fritekstsvar i spørreundersøkelsen. I Boks 5.1 forteller noen av ungdommene med få ord om hva tilhørighet er for dem. Boks 5.1: Hva tilhørighet er for ungdommene «Tilhørighet er å være en del av noe og ha noen venner jeg stoler på og at jeg betyr noe for mine egne» «Å være sammen med noen, at jeg er liksom velkommen» «Venner» «At noen kommer til meg og spør om hvor dan dagen min har vært» «At alle aksepterer meg som den jeg er og at jeg alltid har noen å snakke med» «Familie og venner» «Det er bra for meg, for når jeg er i tilhørighet, så vet jeg at jeg betyr noe for noen» «Tilhørighet er for meg når jeg føler at noe n trenger meg, at jeg er nyttig» «Det er å føle deg like verdt som alle andre» «Det er at noen er med deg og sier at du betyr noe for dem» «At jeg har noen andre som går igjennom noe liknende som meg, og at vi får snakket om det. Noen ganger trenger man ba re én venn for å føle at man tilhører.» Kilde: Spørreundersøkelsen. Tilhørighet er for mange ensbetydende med det å ha venner ; det ser vi både av intervjuene og spør- reundersøkelsen . Det er viktig å ha noen å være med, særlig på skolen, og for de fleste også på friti- den. En del av de unge stopper der, og gir uttrykk for en enkel og tilfreds holdning til tilhørighet: Så lenge jeg har noen å henge med, opplever jeg tilhørighet. Og det har jeg – så det gjør jeg. Men mange understreker at det må være en viss kvalitet på vennskapet for at det skal gi tilhørighet: Det må være venner man kan stole på , som respekterer en og som forstår en . Ei av jentene påpeker at hun har mange å være med på skolen, men at hun likevel kan føle seg alene: «Noen ganger når jeg og v ennene mine sitter og spiser lunsj, så snakker de om en ting mens jeg tenker på noe annet, og jeg kan ikke snakke om det, for de tenker ikke på sånt.» Denne jenta har andre interesser enn vennene på skolen, men har venner utenom skolen hun har mer til fell es med. Tilhørighet er for svært mange av disse 12 -13 -åringene å være med familien sin. Når de spiser god mat, ser film – eller kjører bil. Flere av ungdommene bor med store søskenflokker, og forteller om beundring for de store og omsorg for de små. De er stolte av familiene sine, og problematiserer ikke det med å bo mange på liten plass. Det er også foreldre og storesøsken som trekkes frem som for- bilder. Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 33 Mestring gir ungdommene en opplevelse av tilhørighet. Mange av ungdommene er opptatt av fysisk mestri ng: Ballspill, slalåm og dans: «Når du danser, og greier noe, og vinner!» Ballspill er kjernen i flere av disse ungdommenes liv, noe som viser seg når vi ber dem foreslå tiltak som kan styrke andres tilhørighet: Det er enkelt, for de kan jo bare begynne på fotball, pingpong eller håndball. Mestring kan være knyttet til fag. Mange av ungdommene opplever stor faglig selvsikkerhet generelt, men særlig matte trekkes frem: Det å sitte med matteoppgaver i timevis kan gi tilhørighet. Karakterer er et tveegget sver d: De kan både gi mestring, og en opplevelse av å være verdiløs og utenfor. Mestring kan også være forbundet med sosiale ferdigheter: Flere er stolte av at de er gode lyttere, hjelp- somme og får andre glade. Ei som ser ut til å streve med det faglige, er ik ke opptatt av det: «Jeg er aktiv, stiller spørsmål og rekker opp hånden i timen. Og så er jeg sosial og sprer godt humør.» Med dette er vi tilbake til ungdommenes utsagn i boksen over: Tilhørighet er å føle at man betyr noe for noen andre, at noen trenger en, at man er nyttig. Vi ser også grunn til å stille spørsmål ved om det er mestringen i seg selv som utløser opplevelsen av tilhørighet, eller om det er det at mestringen ofte skjer sammen med andre . Lagspill fremstilles for eksempel nærmest som et kinde regg: Man føler seg bra fordi man er sammen , fordi man gjør noe sammen , og fordi man får til noe. Ungdom- mene legger også stor vekt på at mestring skjer uavhengig av ferdigheter – fordi man er god nok i seg selv. 5.2 Hvorfor er tilhørighet viktig? Hvorfor er ti lhørighet viktig? Jo, for ellers er man alene: «Man sitter alene på en benk i friminuttet». Det er ensomt og kjedelig. «Hvis du ikke har noen å være med, så tenker du alltid på det.» Mange trekker det videre: Man kan miste selvtilliten og føle at man ikke er verdt noe – at ingen bryr seg. Manglende tilhørighet kan gå utover skolen: «Det å miste selvtilliten kan gjøre at du er redd for å gå på skolen fordi du er redd for hva de skal si om deg. Hjemme er det trygt og du har det bra.» «Hvis jeg ikke hører til , mister jeg selvtilliten min. Da prøver jeg ikke noe på skolen, prøver ikke å jobbe eller noe. Vil bare være lei meg og sove.» Selvskading og destruktive tanker trekkes også frem: «Du kan tro at du er mindre verdifull. Da kan noen skade seg, eller tenke s tygge tanker om seg selv, eller prøve for mye å forandre seg.» I siste instans kan man ta selvmord. Ungdommene har dermed en her -og -nå -holdning til hvorfor tilhørighet er viktig , men understreker samtidig at konsekvensene av manglende tilhørighet kan være svært alvorlige. 5.3 Ungdommene om sin egen tilhørighet Det var tydelig at mange av ungdommene hadde tenkt på sin egen opplevelse av tilhørighet, etter spørreundersøkelsen noen uker før – og nå, noen timer inn i innovasjonscampen. De aller fleste ga uttrykk for at tilhørighet en var svært god. «Jeg føler tilhørighet hele tiden!», var det flere som sa. Flere fortalte riktignok om vanskeligere tider før, gjerne da de gikk på en annen skole. Men nå har de det bra: De har venner, er glade i familien sin, og føler de får til mye både på skolen og utenfor. Dette gjelder både gutter og jenter. En kjønnsforskjell ser vi likevel når vi spør om når de selv ikke opplevde tilhørighet. Guttene trakk da typisk frem enkelt -opplevelser, gjerne en konflikt med venner. Det gjør også noen av jentene, men Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 34 det er bare jenter som forteller om en mer vedvarende opplevelse av å bli «glemt» av vennene sine, og å føle seg alene selv når man er sammen med andre. Manglende tilhørighet knyttes til det å bli misforstått eller ikke få en fa ir sjanse til å gjøre sitt beste. I de konfliktene som trekkes frem, er det gjerne rykter og sjalusi, og venner som tolker dem anner- ledes enn de selv mener. Dette gir konflikter som er krevende å rydde opp i, og der det kan være vanskelig å vite hvem de ka n stole på. Et annet eksempel er skole prøver de ikke får forberedt seg godt nok til: «Jeg liker ikke når vi får beskjed for sent. Da rekker jeg ikke å øve, og må være våken helt til natta.» Hvem opplever tilhørighet? Et mønster blant de elevene vi interv juet, er at d e som deltok aktivt i gruppearbeidet, stort sett ga uttrykk for en sterk opplevelse av tilhørighet. De som var mer stille, typisk jenter, ga ofte uttrykk for å føle seg mer utenfor. I begge disse kategoriene var det flere som selv tok initiati v til å bli intervjuet, noen fordi de hadde lyst, andre fordi de hadde behov. Mer overraskende var at de to som strevde mest med å samarbeide konstruktivt i gruppearbeidet, ga uttrykk for en sterk opplevelse av tilhørighet. En av dem fortalte at han var g od i flere fag, trivdes med familien sin og ikke så behov for noen forbilder: «Jeg holder meg til den jeg er.» Den andre ga uttrykk for å være robust, selv om han strevde i flere fag: Han forsøker å finne ut hvorfor det gikk dårlig, og forsøker å gjøre det bedre neste gang. Han var forundret over en del av medelevene sine: «Noen gråter selv om de får en firer. De sier ikke sånn ‘det går bra neste gang’. De stresser. Jeg tar det med ro.» Denne ungdommen er svært god i en aktivitet, og stolt av det. Også int eressant er ei jente som opplever tilhørighet «veldig ofte», på skolen hjemme og på fritiden. Samtidig beskriver hun seg selv som stille, forteller at hun ikke deltar på noen aktiviteter etter skolen, og om vinteren tilbringer det meste av tiden inne med familien. «Når det er mange sammen, er det ikke så mange som legger merke til meg. Jeg synes det er greit å være stille. Da får man jo hørt mer av det de andre sier. Jeg føler meg ikke ensom.» Denne jenta har flere gode venner hun har kjent lenge, en stor familie hun trives med, og er flink på skolen. Hva kan vi lære av dette? Det viser at tilhørighet ikke nødvendigvis er så enkelt å avdekke gjennom ungdommenes atferd på skolen. Utagerende gutter og stille jenter kan oppleve tilhørighet like ster kt som de med en mer «egnet» atferd. Forklaringen kan være enkel: Ungdommene er så mye mer enn skoleelever. 5.4 Ungdommene om de andres tilhørighet Når de bes om å vurdere de andres tilhørighet, er ungdommene enda mer optimistiske enn når de vurderer sin egen : Nesten alle ungdommene i 8. klasse ved Lindeberg skole opplever tilhørighet. De fleste oppfatter riktignok at det er noen svært få som ikke opplever tilhørighet. Ungdommene vur- dere manglende tilhørighet hos andre ene og alene ut fra om de har noen å heng e med: Enkelte medelever går mye alene, og disse mangler tilhørighet. Noen har eksplisitt i tankene det å være ufri- villig alene. De peker også på en mulig forklaring: At enkelte er veldig «lukket», og at det ikke er lett å bli kjent med dem selv om man prø ver. Ingen av ungdommene trekker frem andre forhold i vurderingen av de andres tilhørighet. For ek- sempel trekkes ikke skoleprestasjoner, utseende, deltakelse på fritidsaktiviteter eller hjemmeforhold frem . Tilhørighet er i veldig stor grad det samme som å være en del av et sosialt fellesskap. Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 35 Er mulig forklaring på dette er at ingen av elevene på dette trinnet faktisk har store problemer – eller at medelevene ikke ser dem. For årsakssammenhengene er mer komplekse når vi ber ungdommene tenke etter om de kjen ner noen som de tror strever veldig, gjerne utenfor trinnet og skolen. Flere av eksemplene dreier seg om hjemmeforhold: Foreldre som kjefter og slår, og der ungdommene i noen tilfeller allerede er omplassert av barnevernet. De andre eksemplene knyttes til psykiske problemer, uten at ungdommene har klart for seg hva de består i. Hvordan ser de at andre ungdommer strever veldig? De ser det lett, sier flere av dem: «De er ikke så glade, ser slitne ut og svarer på en annen måte. (…) Hvis jeg vet at noen blir s kikkelig fort sure og trenger plass, spør jeg hvordan de har det.» «Det ser jeg fordi de prøver å være annerledes enn de egentlig er, falskt. De prøver å være med andre. Kanskje de ikke føler seg bra nok med seg selv. De smiler hele tiden. Smile er bra, me n hvis de smiler hele tiden, merker jeg at det er noe rart. For at de skal få det bedre, må de få noen å snakke med, noen de stoler på.» «Jeg så det på måten hun opp- førte seg på, two -faced: Veldig følsom, men vil være som alle andre. Jeg spurte, og da sa h un det. Da jeg fikk høre historien hennes, forsto jeg det. Hun har det bedre nå.» Disse fortellingene kommer fra jenter. Også guttene bryr seg, men her handler fortellingene om ven- ner de kjenner godt. Guttene vet at noe ikke er bra fordi v ennene har fortal t det selv, eller de har sett det når de har vært på besøk hjemme hos dem. Foreldrene er altfor strenge; barna har det ikke bra. Flere av eksemplene dreier seg om utagerende og synlig atferd som slåssing og stjeling. I noen tilfeller er barnevernet koblet inn. 5.5 Hvordan kan de unges tilhørighet styrkes? De aller fleste av disse ungdommene er altså svært tilfreds med livet og det tilbudet de har i dag. De oppfatter dessuten at dette også gjelder de fleste andre. Dette gjenspeiler seg nok i at de fleste var me st opptatt av de små tingene hver av dem kan gjøre for hverandre, men en del mer omfattende tiltak ble også foreslått. Vi gjengir her bare ungdommenes individuelle forslag, mens gruppenes for- slag i innovasjonscampen gjengis i kap ittel 3. • Hver enkelt kan g jøre mye. Ungdommene svarer likt på hva de vil at andre skal gjøre for dem, og hva de selv kan gjøre for andre: Se dem, være hyggelige, si snille ting, vise respekt, spørre om hvordan dagen deres har vært, smile, snakke med de som virker utenfor, by på seg selv og spørre om andre vil være med. Ungdommene ønsker også å bli møtt og møte andre med et åpent sinn, og at alle skal aksepteres som den de er. • Samlingssteder i tillegg til klubben. Ungdommene ønsker dels et samlingssted som er åpent of- tere enn klubbe n, og da særlig på hverdagene. Men flere ønsker også et annet tilbud, og da helst på skolen. Dette kunne få med flere: «Jeg synes ikke fritidsklubben er noe interessant. Men jeg pleier å være med når det er åpent lokale på skolen. (…) Det er veldig hyggeli g.» • Samtalegrupper på skolen for de som føler seg alene eller strever på annet vis. Formålet er i stor grad at de unge skal få se at de t er flere som strever , kunne snakke med hverandre og lære av hverandres erfaringer. I tillegg ønsker de innspill fra vok sne : H elsesøster og miljøterapeut en nevnes. Det må være mulig å delta i en slik gruppe uten at alle andre får vite det. • Et bredere aktivitetstilbud, og flere deltakere på de aktivitetene som eksisterer . Ungdommene ønsker et tilbud om fotball og håndball fo r de som ikke er så gode fra før, siden de nå er så store at det er vanskelig å komme inn som ny. En ønsker mer fysisk aktivitet på skolen. De som i Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 36 dag finner glede i sport, vil gjerne dele denne gleden: «De som ikke kjenner tilhørighet, bør be- gynne på en sport.» • Flere voksne ute i gatene, særlig på kveldstid. Ungdommene hører om slåssing og kn ivstikking, ser barn og unge som sitter alene, og opplever veien til fritidsklubben som skummel. De voksne kan bidra ved å være der, ta kontakt med de som trenger det, og løse opp i konflikter. Natterav- nene gjør allerede en jobb de anerkjenner , men det er behov for mer. En har hørt om et plan- lagt samarbeid mellom Oslo kommune og politiet som han håper skal bli realisert. • En vegg på skolen der man anonymt kan henge opp en lapp om hvordan man har det. Formålet er å se at andre kan kjenne det på samme måte, men også å forebygge konflikter. Ungdommene vil være med på å utforme tiltakene. Medbestemmelse vil gi bedre tiltak: «De bør snakke med de ensomme før de bestemmer seg for hva som hjelper.» Men det kan også gi økt tilhø- righet i seg selv: «Hvis elevene var med på å bestemme reglene, ville vi kanskje føle mer tilhørighet? For eksempel er det teit at man ikke kan ha på lue eller hette i timen. Hva gjør det for noe, liks om? Eller at det ikke er lov til å le i timen, det må jo være lov til å le, det er bra å le.» Frivillige organisasjoner og enkeltpersoner kan spille viktige roller for å styrke tilhørigheten blant unge, men dette er ikke noe de unge er oppmerksomme på selv . Enkelte trekker riktignok frem Nat- teravnene og trenere som vil starte aktiviteter som kan få med de som ikke er med nå. Men ellers trekker de frem helsesøster, lærere, miljøterapeut er og de mer ubestemte «voksne» som viktige for å støtte opp om de tiltak ene de ønsker seg. Frivillighetens rolle er kommer noe sterkere til syne i enkelte av gruppenes forslag fra innovasjonscampen. 5.6 Kanaler for styrket tilhørighet I terminologien «fellesskap, ferdigheter og forbilder», kan ungdommenes forslag sies å ta utgan gs- punkt i at den viktigste kanalen for å styrke tilhørigheten er fellesskap, med ferdigheter på annen- plass – mens forbilder er nærmest helt fraværende. Fellesskap er simpelthen å ha andre unge å være sammen med, men også å gjøre noe gøy sammen, og le samme n. Fellesskap er også å bli sett og akseptert som den man er. Disse ungdommen finner fellesskap blant venner, på trinnet og i ung- domsmiljøer utenom skolen, og ikke minst finner de fellesskap i familien. Ferdigheter er gleden over å få til ting, også små ti ng: «Når du kaster pennen og den sitter fast der du vil, da blir du glad.» Ferdigheter knyttes til sport, men mer til selve aktiviteten og gleden over å få det til, enn til prestasjonene. Ferdigheter knyttes også til skole, og da gjerne spesifikke skolefag som matte. Karakterene er viktige for en del, men igjen er det selve arbeidet som gir mestring: Ungdom- mene forteller levende om gleden o ver å få til matteoppgaver, og om den betydelige innsatsen de legger inn. Sosiale ferdigheter er en tredje viktig kateg ori: Ungdommene er stolte av at de er hjelp- somme, har godt humør, er gode lyttere og forsøker å ta kontakt med de som trenger det. De bruker sine sosiale ferdigheter både i møter med enkeltmennesker og i fellesskapet. Ei er elevmegler, dvs. at hun passer p å barna på barne - og mellomtrinnet i friminuttene: «Jeg liker det, for da føler jeg at jeg hjelper folk». Tilhørighet henger som nevnt tett sammen med det å føle seg verdifull og bety noe for andre. Ung- dommene oppnår dette både gjennom fellesskap og ferdig heter, noe som illustrerer at disse kana- lene for styrket tilhørighet kan være nært forbundet. Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 37 Forbilder fremstår ikke som en viktig kilde til tilhørighet i intervjuene , selv om spørreundersøkelsen viste at forbilder øker sannsynligheten for å kjenne sterk tilhørighet . Ingen av ungdommene trakk frem noen forbilder selv, og på direkte spørsmål var det få som sa at de hadde noen. De som hadde forbilder , trakk frem foreldre, storesøsken og andre familiemedlemmer. Det er ikke sikkert vi kan lære så mye av dette : Man kan ha forbilder uten å vite (eller ville vedkjenne seg) det. Forbilder kan også ha en mer indirekte effekt på tilhørigheten enn fellesskap og ferdigheter , slik at ungdommene i mindre grad tenker på forbilder som viktige i denne sammenhengen . Tidspun ktet for intervjuene kan også ha betydning: Ungdommene var da godt i gang med innovasjonscampen, der fellesskap og ferdigheter var det som ble fremhevet. Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 38 Referanser Elstad, J. I. og Pedersen A. W. (2012): Fører dårlig familieøkonomi til flere subjektive helseplager blant ungdom? Tidsskrift for velferdsforskning, 2012; 15: 78 -92. Folkehelserapporten (2014 ): Helsetilstanden i Norge. Rapport 2014: 4. Nasjonalt folkehelseinstitutt. Hansen T, Daaland SO. Aldring, mestringsbetingelser og livskvalitet. Oslo: Hel sedirektoratet; 2016. IS-2475. Helsedirektoratet (2015): Deltaking, støtte, tillit og tilhørighet. En analyse av ulikhet i sosiale relasjo- ner med utgangspunkt i levekårsundersøkelsene. 12/2015. Publikasjonsnummer IS -2387. Masten, A. (2007): Resil ience in developing systems: Progress and promise as the fourth wave rises. Development and Psycohpathology, 19, 921 -930. Masten, A. og Tellegen, A. (2012) Resil ience in developmental psychopathology: Contributions og the project Competence Longitudinal Study. Deve lopment and Psychopathology, 24, 345 -361. NOVA (2016): Sosiale forskjeller i unges liv. Hva sier Ungdata -undersøkelsene? Bakken, A., Frøyland, L. R. og Sletten, M. A. NOVA -rapport 3/16. Nordal, T. (2010): Eleven som aktør – fokus på elevens læring og utvi kling i skolen. Oslo: Universi- tetsforlaget. Pedersen, W. (1998) Bittersøt: ungdom, sosialisering og rusmidler. Oslo: Universitetsforlaget. Sjøvold, M. S. og K. G. Furuholmen (2015): De minste barnas stemme, Universitetsforlaget. Utdanningsdirektoratet (20 16): Relasjoner mellom elever. Artikkel på nett, sist endret 18.3.2016. Vista Analyse (2017): Samfunnsøkonomiske konsekvenser av omsorgssvikt og vold mot barn, Vista Analyse -rapport 2017/12. Vista Analyse (2016): Klokere vern av de aller minste, Vista Ana lyse -rapport 2016/46 Vista Analyse (2010): Samfunnsøkonomiske konsekvenser av marginalisering blant ungdom , Vista Analyse -rapport 2010/07. Walton, G. (2011): A Brief Social -Belonging Intervention Improves. Academic and Health Outcomes of Minority Students, Science 333, no. 6023 (2011): 1447 -51. Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 39 Tilhørighet – de unges stemme Vista Analyse | 2018/06 40 Vista Analyse AS Meltzersgate 4 0257 Oslo post@vista -analyse.no www. vista -analyse.no
Accept
Vista-analyse.no uses cookies to ensure you get the best experience
GDPR