VISTA ANALYSE
News
Services
Economic analysis
Statistics and empirical analysis
Evaluation
Courses and lectures
Local and regional analysis
Models and databases
Strategy and process consulting
Quality assurance, disputes and expert opinions
Development cooperation
Industries
Power and energy
Environment
Transport
Welfare
Real estate and construction
Fisheries and aquaculture
Service and trade
Information technology and digitalisation
Climate change and the green transition
Culture and creative industries
Agriculture and the food sector
Oil and gas
Local and regional development
Regulations and competition economics
Taxes and public economics
Publications
Employees
Orvika Rosnes
CEO
Dag Morten Dalen
Chairman of the board
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Associated Partner
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Jonas Jønsberg Lie
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Research
About
History
Master's thesis
Quality Control
Contact
Map
search
en
no
en
power_settings_new
VISTA ANALYSE
News
Services
Economic analysis
Statistics and empirical analysis
Evaluation
Courses and lectures
Local and regional analysis
Models and databases
Strategy and process consulting
Quality assurance, disputes and expert opinions
Development cooperation
Industries
Power and energy
Environment
Transport
Welfare
Real estate and construction
Fisheries and aquaculture
Service and trade
Information technology and digitalisation
Climate change and the green transition
Culture and creative industries
Agriculture and the food sector
Oil and gas
Local and regional development
Regulations and competition economics
Taxes and public economics
Publications
Employees
Orvika Rosnes
CEO
Dag Morten Dalen
Chairman of the board
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Associated Partner
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Jonas Jønsberg Lie
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Research
About
History
Master's thesis
Quality Control
Contact
Map
Vista Analyse AS © 2024
Meltzers gate 4, 0257 Oslo
Org.nr.: 968 236 342 MVA
+47 455 14 396
post@vista-analyse.no
www.vista-analyse.no
Presentasjon - Veileder i økonomiplanlegging for folkevalgte
Category
Lectures
Sub-Categories
n/a
Year
2013
Author(s)
Simen Pedersen
Download
file_download
(1.3 MB)
Read in browser
PDF
www.vista -analyse.no Veileder i økonomiplanlegging med kommuneplanperspektiv for folkevalgte Kommuneøkonomikonferansen 2013 Simen Pedersen, Vista Analyse Hovedutfordringen er å få til handling – hva finnes av hjelpemidler? Pöyry -rapporten forteller hva som er årsaken Mens de tre veilederne skal fortelle hvordan man kan få til handling Veileder i økonomistyring Forpliktende plan – krav og anbefalinger Veileder i økonomiplanlegging med kommuneplanperspektiv (under utvikling) Hovedutfordringen å få realisert det man har bestemt seg for – både når det gjelder å gjennomføre omstilling og ønsket samfunnsutvikling Hvorfor er kommunene i Vesterålen oppført i ROBEK? Politisk vegring og følelse av avmakt er den viktigste forklaringen Det er flere forklaringer på vegringen: Situasjonen oppfattes som andres ansvar En følelse av maktesløshet Kostnader besluttes ikke, de oppstår Parti - og fraksjonspolitikk får dominere Ingen vil være svarteper Kommunene har i hovedsak vært klare over den tiltagende svake økonomien, men møter den i begrenset grad med planmessige og balanserte tilpasninger av sin virksomhet Workshop en stund etter rapporten var fremlagt - Hva vil være avgjørende for å for å lykkes med tiltakene? Mange innspill kom på bordet, og de viste oss den samme retningen: Andøy - Vi må lære av det som har skjedd, og ta det med oss videre Bø og Øksnes - Vi må etablere en felles situasjonsforståelse og få en klar rolleavklaring mellom folkevalgte og administrasjon Hadsel - Man må ta ansvar i kommunestyret og tenke langsiktig Lødingen - Administrasjonen må komme med alternativer når man skal gjøre kutt og ikke henge seg opp i detaljer Sortland - Administrasjon og folkevalgte må opparbeide seg kunnskapen som trengs for å forstå økonomiske utfordringer. Opplæring av nye politikere er spesielt viktig. Fylkesmannen i Nordland så behov for å utvikle en veileder i økonomistyring for folkevalgte Veileder i økonomistyring for folkevalgte Veileder i økonomistyring Målet med veilederen var å: Gi en lettfattelig og oversiktlig innføring i kommunal økonomistyring Være tilpasset kommunene i Nordland ved bruk av gjenkjennbare eksempler Bidra til at folkevalgte får et felles begrepsapparat, og en felles forståelse av hvordan økonomistyring kan og bør integreres i de politiske styringsprosessene Forpliktende plan – krav og anbefalinger Den største utfordringen med å få økonomien på fote er å få realisert tiltakene Det er behov for å utvikle noen handlingsregler: Være et godt eksempel Skaffe kunnskapen som kreves Skape eierskap og oppslutning Kommuniser framdrift Sikre forpliktende gjennomføring Veileder i økonomiplanlegging for folkevalgte Formålet med prosjektet Veilederen skal Gi en innføring i økonomiplanlegging og forklare sammenhengen med kommuneplanen på en tydelig og pedagogisk måte, med et folkelig språk Bidra til økt kvalitet på økonomiplanleggingen i gjennom å: Motivere: formidle hvorfor den enkelte kommune vil ha nytte av forbedret økonomiplanlegging Veilede: forklare hvordan man bør gå frem for å få til god økonomiplanlegging Være rettet mot folkevalgte i kommunene i Nordland Veilederen skal stå på egne ben i forhold til Veileder i økonomistyring for folkevalgte, Forpliktende plan – krav og anbefalinger og Gode råd Veilederen skal utarbeides sammen med Fylkesmannen i Nordland Vår ambisjon «Å utarbeide en veileder som gir lyst til å gi seg i kast med økonomiplanlegging og lage en økonomiplan» Veilederen skal beskrive hvorfor, hva og hvordan Hvordan Hva Hvorfor Hvorfor skal de folkevalgte være opptatt av økonomisk planlegging? Hva inngår i økonomisk planlegging? Hvordan går man frem for å lage en god økonomiplan? Forståelse av hvorfor økonomiplanlegging er viktig Hva er økonomiplanlegging? Tydelig og hensiktsmessig rolleavklaring Prosess som sikrer forankring og involvering Økonomiplan som danner utgangspunkt for styring Veilederen skal beskrive hvorfor, hva og hvordan 1 2 3 4 5 Kapittel 1 – Hvorfor er økonomiplanlegging viktig? Formål: Gi leserne lyst til å gi seg i kast med veilederen, gjennom å peke på hva man kan få ut av den God og langsiktig planlegging er en forutsetning for politisk handlingsrom og lokal samfunnsutvikling Beslutninger er gode når konsekvensene av valget er kjent Beslutningen eies av både politikere og administrasjon, takket være en tydelig prosess Kapittel 2 – Hva er økonomiplanlegging? Formål: Gi leseren en forståelse av de viktigste økonomiske prinsippene Kapittelet skal bestå av tre hoveddeler: Balanse mellom inntekter og utgifter Bevissthet om usikkerhet og langsiktige konsekvenser Forholdet mellom kommuneplan og økonomiplan Kapittel 3 – Tydelig og hensiktsmessig rollefordeling Formål: Beskrive roller og ansvar i forskjellige trinn i økonomiplanprosessen «En forutsetning for å få til det man ønsker en god dialog og at man jobber i samme retning» Kapittel 4 – Prosess som sikrer forankring og involvering Hvor står vi i dag? Hva tror vi om fremtiden? Hvilke tiltak prioriterer vi de kommende årene for å nå målene våre? Økonomiplanprosessen handler om å besvare tre grunnleggende spørsmål: Men man må ikke glemme hvilket samfunn man vil vi ha! Kapittel 5 – Økonomiplan som danner utgangspunkt for styring Formål: Gi leserne lyst til å gi seg i kast med å utarbeide en realistisk plan som konkretiserer kommuneplanen Oppfyller lovpålagte krav Har en tydelig sammenheng med kommuneplanen Formidler hva som er kommunenes langsiktige prioriteringer Forslag til illustrasjon på sammenheng mellom styringsdokumenter www.vista -analyse.no Kommuneplan • Hva vil vi oppnå? Kommuneplanens handlingsdel • Hvordan vil vi gjøre det? Økonomiplan • Hvordan skal vi få det til på lang sikt? Årsbudsjett • Hvordan skal vi få det til på kort sikt? Forslag til sjekkliste for hva økonomiplanen bør inneholde – har vi fått med oss det grunnleggende? Som et minimum skal økonomiplanen inneholde: Beskrivelse av økonomiske rammebetingelser kommunen må operere innenfor Overordnet drifts - og investeringsbudsjett Sektorspesifikke drifts - og investeringsbudsjett For å fungere som et beslutningsunderlag og styringsverktøy bør økonomiplanen: si det viktigste først anvende et enkelt språk bruke figurer ha en tydelig struktur være konkret www.vista -analyse.no Hovedutfordringen er å få til handling! Vi håper at veilederen gir lyst til å lyst til å gi seg i kast med økonomiplanlegging og lage en økonomiplan. Det skal vi få til ved å: Skrive en veileder som fokuserer på de viktige tingene Tilpasse den til kommunene i Nordland Få tydelig frem at god økonomiplanlegging er en forutsetning for politisk handlingsrom og lokal samfunnsutvikling Hovedutfordringen å få realisert det man har bestemt seg for – både når det gjelder å gjennomføre omstilling og ønsket samfunnsutvikling Takk for meg! Simen Pedersen samfunnsøkonom Vista Analyse simen.pedersen@vista -analyse.no 959 93 888
Parse pdf-doc by clicking the button below. Parsed pdf-documents will be searchable.
Metadata Found
Author
Simen Pedersen
CreationDate
2013-05-29T18:16:52+02:00
ModDate
2013-05-29T18:16:52+02:00
Producer
Microsoft® PowerPoint® 2010
Pages
23
merge_type
Parse PDF
Accept
Vista-analyse.no uses cookies to ensure you get the best experience
GDPR