VISTA ANALYSE
News
Services
Economic analysis
Statistics and empirical analysis
Evaluation
Courses and lectures
Local and regional analysis
Models and databases
Strategy and process consulting
Quality assurance, disputes and expert opinions
Development cooperation
Industries
Power and energy
Environment
Transport
Welfare
Real estate and construction
Fisheries and aquaculture
Service and trade
Information technology and digitalisation
Climate change and the green transition
Culture and creative industries
Agriculture and the food sector
Oil and gas
Local and regional development
Regulations and competition economics
Taxes and public economics
Publications
Employees
Orvika Rosnes
CEO
Dag Morten Dalen
Chairman of the board
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Associated Partner
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Jonas Jønsberg Lie
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Research
About
History
Master's thesis
Quality Control
Contact
Map
search
en
no
en
power_settings_new
VISTA ANALYSE
News
Services
Economic analysis
Statistics and empirical analysis
Evaluation
Courses and lectures
Local and regional analysis
Models and databases
Strategy and process consulting
Quality assurance, disputes and expert opinions
Development cooperation
Industries
Power and energy
Environment
Transport
Welfare
Real estate and construction
Fisheries and aquaculture
Service and trade
Information technology and digitalisation
Climate change and the green transition
Culture and creative industries
Agriculture and the food sector
Oil and gas
Local and regional development
Regulations and competition economics
Taxes and public economics
Publications
Employees
Orvika Rosnes
CEO
Dag Morten Dalen
Chairman of the board
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Associated Partner
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Jonas Jønsberg Lie
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Research
About
History
Master's thesis
Quality Control
Contact
Map
Vista Analyse AS © 2024
Meltzers gate 4, 0257 Oslo
Org.nr.: 968 236 342 MVA
+47 455 14 396
post@vista-analyse.no
www.vista-analyse.no
Presentasjon - Symptomer på ROBEK
Category
Lectures
Sub-Categories
n/a
Year
2011
Author(s)
Simen Pedersen
Download
file_download
(700.7 kB)
Read in browser
PDF
Content of this pdf is
searchable
Strategikonferanse/fylkesmøte KS Buskerud, 25. januar 2011 Simen Pedersen Symptomer på ROBEK – en rapport fra Nordland 1 Innhold Hva vi har svart på, hvorfor og hvordan Hovedkonklusjoner Nærmere om regnskapsanalysen Hva, hvorfor og hvordan • Hensikten er å høste generell lærdom og få frem helt sentrale krav til den kommunale forvaltningen for å kunne ha en oversiktlig, forutsigbar og bærekraftig kommuneøkonomi – Ikke å gjøre inngående analyser av enkeltkommuner • Omfatter kommunene Andøy, Hadsel, Lødingen og Øksnes, sammenlignet med kommuner i samme KOSTRA -gruppe og med landsgjennomsnitt – Også sett på utvalgskommunene ift. andre ROBEK -kommuner og Nordlandskommuner utenfor ROBEK ift. øvrige kommuner utenfor ROBEK • Oppdragsgiver er Fylkesmannen i Nordland – Vesterålen regionråd og KS har deltatt i styringsgruppen • Kombinasjon av regnskapsanalyse og intervjuer – Regnskapsanalysen viser situasjonen og veien dit – Intervjuene belyser bakenforliggende årsaker 2 Ved å identifisere sentrale årsakssammenhenger mellom økonomisk ubalanse, økonomistyring, tjenesteproduksjon, ressursbruk og rollefordeling i ROBEK -kommunene i Vesterålen skal utredningen være til hjelp og veiledning for andre kommuner i Nordland 3 Innhold Hva vi har svart på, hvorfor og hvordan Hovedkonklusjoner Nærmere om regnskapsanalysen Politisk vegring og følelse av avmakt den viktigste forklaringen Det er flere forklaringer på denne vegringen: • Situasjonen oppfattes som andres ansvar: Årsakene er utenfor kommunens kontroll, og skyldes for eksempel inntektssystemet, bortfall av statlige arbeidsplasser, flere rettighetsbaserte tjenester og generell sentralisering • En følelse av maktesløshet: Når årsakene kommer utenfra, kan man heller ikke gjøre noe for å påvirke utviklingen • Kostnader besluttes ikke, de oppstår: Man har ingen kontroll over kostnader til for eksempel rettighetsbaserte tjenester • Parti -og fraksjonspolitikk får dominere: Markeringspolitikk uten flertall stenger for gode, helhetlige og realiserbare , men tøffe løsninger blokkeres av • Ingen vil være Svarteper: Uten brede flertall, blir belastningen svært stor for de som går foran i å sørge for upopulære tiltak 4 Kommunene har i hovedsak vært klare over den tiltagende svake økonomien, men møter den i begrenset grad med planmessige og balanserte tilpasninger av sin virksomhet Vegring og maktesløshet kan føre til svak realitetsorientering • Budsjettriks og monopolpenger: Viktigere å få vedtatt et budsjett enn å få vedtatt et godt og realistisk, men mer krevende budsjett – Urealistiske budsjetter uten reserver gjør budsjettsprekk svært sannsynlig • Svak budsjettdisiplin: Lav terskel for ikke å overholde urealistiske budsjetter – Slike budsjetter er heller ikke egnet som redskap for planlegging og styring • Svært liten vekt på langsiktig planlegging og styring: Når ettårsplaner (budsjetter) ikke håndheves, fremstår mer langsiktig planlegging som formålsløs • Svakt informasjonsgrunnlag legger til rette for ostehøvelkutt i budsjettene: – Uten følelse av styring, blir heller ikke god styringsinformasjon, for eksempel om standard og kvalitet på kommunale tjenester viktig – Uten styringsinformasjon er det vanskelig å gjøre bevisste og prioriterte valg når budsjetter må reduseres – det enkleste og minst kontroversielle er å kutte jevnt – Forsterker svak realisme i budsjettene, og gir ytterligere redusert budsjettdisiplin 5 Når man føler avmakt, vil heller ikke planer fremstå som viktige Endringer må initieres, forankres og demonstreres på toppnivå • Etablere en felles og realistisk situasjonsforståelse: Utgangspunktet for å kunne starte arbeidet med endring må være en felles forståelse både politisk, administrativt og blant kommunens innbyggere generelt, om at en endring er påkrevd • Samling i bånn : Samling om løsninger som er gjennomførbare, selv om løsningene for de enkelte fraksjonene kan synes mindre enn ideelle • Toppledelsen må vise vei: Det kan ikke ventes bedre holdninger nede i organisasjoner enn det organisasjonstoppene demonstrerer – Ta ansvar for egen situasjon – Fastsette realistiske og langsiktige mål, strategier, planer og milepæler for både aktivitetsnivå og innhold – Etablere gode systemer for planlegging og oppfølging – Sikre troverdig gjennomføring, avvik må få konsekvenser – Utnytte eksterne ressurser og kreve den bistanden kommunene har rett til å forvente 6 Nødvendig å endre kultur og holdninger, noe som rokker ved organisasjoners kjerne, og er blant de mest kompliserte og krevende prosessene organisasjoner kan gjennomgå Punktene over kan med fordel også følges av andre kommuner, før krisen er et faktum! 7 Innhold Hva vi har svart på, hvorfor og hvordan Hovedkonklusjoner Nærmere om regnskapsanalysen 8 Hva har vi gjort? • Samlet sammen regnskapstall fra Statistisk sentralbyrå, prisjustert med kommunal deflator (fra TBU) og delt på folkemengden i hver av kommunene. – Dette gir oss sammenliknbare data over tid og på tvers av kommuner • Sammenlikne indikatorer i regnskapsdata for alle kommuner i Nordland mot andre norske kommuner, ved å kartlegge ulikheter i indikatorenes nivå og utvikling mellom: – ROBEK -kommuner i Vesterålen og øvrige ROBEK -kommuner i Nordland – ROBEK -kommuner i Nordland og øvrige ROBEK -kommuner i Norge – Øvrige kommuner i Nordland og norske kommuner ellers • Analysert følgende variabler for hver av case -kommunene, sett i forhold til tilhørende KOSTRA -gruppe og landsgjennomsnittet (uten andre ROBEK -kommuner): – Generelle indikatorer på finansiell ustabilitet • netto driftsresultat, netto lånegjeld, formue og likviditet – Kommunale inntekter • oppgave korrigerte frie inntekter, skatteinntekter og eiendomsskatt – Kommunale utgifter • lønnsutgifter, renter, avdrag og korrigerte driftsutgifter (totalt og innenfor 13 sektorer) • Korte intervjuer med økonomisjefer i hver av kommunene for å kvalitetssikre funn og få mer informasjon om årsaker til at de er kommunene er oppført i ROBEK 9 Konklusjon: Det må gjøres nedprioriteringer for å oppnå en robust økonomi • Grunnlag for konklusjonen – Befolkningen synker – Andelen eldre øker – Inntektene er lavere enn utgiftene – Netto lånegjeld øker – følgelig også renter og avdrag – Formuen (samlet og finansiell) synker – Likviditeten er lav • I det følgende gjennomgår vi hovedresultatene Hovedfunn: Den demografiske utviklingen er mer utfordrende for ROBEK -kommuner i Vesterålen 10 • Sammenlikningen mellom Vesterålenkommunene og de bredere sammenliknings - gruppene viser at: – Norske ROBEK -kommuner generelt har svak befolkningsutvikling. Denne tendensen er enda sterkere for ROBEK -kommuner i Nordland, og sterkere igjen for ROBEK - kommuner i Vesterålen – Vesterålen -kommunene har lavere driftsinntekter per innbygger enn de øvrige kommuner i Nordland, mens Nordlandskommuner generelt har høyere driftsinntekter per innbygger enn andre norske kommuner – Indikatoren netto driftsresultat som andel av brutto driftsinntekter flukterer veldig over tid for alle kommuner i sammenlikningene. Alle ROBEK -kommuner har en negativ utvikling, mens andre norske kommuner generelt har hatt en positiv utvikling i denne størrelsen Tilbake til hovedkonklusjonene • Politisk vegring og følelse av avmakt den viktigste forklaringen – Kommunene har i hovedsak vært klare over den tiltagende svake økonomien, men møter den i begrenset grad med planmessige og balanserte tilpasninger av sin virksomhet • Vegring og maktesløshet kan føre til svak realitetsorientering – Når man føler avmakt, vil heller ikke planer fremstå som viktige • Endringer må initieres, forankres og demonstreres på toppnivå – Nødvendig å endre kultur og holdninger, noe som rokker ved organisasjoners kjerne, og er blant de mest kompliserte og krevende prosessene organisasjoner kan gjennomgå 11 www.poyry.com www.econ.no Oslo Postboks 5, 0051 Oslo NORWAY Biskop Gunnerus’ gate 14A, 0185 OSLO Norway Telefon: +47 45 40 50 00 Faks: +47 22 42 00 40 e-post: oslo.econ@poyry.com Stavanger Kirkegaten 3 4006 Stavanger NORWAY Telefon: +47 45 40 50 00 Faks: +47 51 89 09 55 e-post: stavanger.econ@poyry.com
Accept
Vista-analyse.no uses cookies to ensure you get the best experience
GDPR