VISTA ANALYSE
News
Services
Economic analysis
Statistics and empirical analysis
Evaluation
Courses and lectures
Local and regional analysis
Models and databases
Strategy and process consulting
Quality assurance, disputes and expert opinions
Development cooperation
Industries
Power and energy
Environment
Transport
Welfare
Real estate and construction
Fisheries and aquaculture
Service and trade
Information technology and digitalisation
Climate change and the green transition
Culture and creative industries
Agriculture and the food sector
Oil and gas
Local and regional development
Regulations and competition economics
Taxes and public economics
Publications
Employees
Orvika Rosnes
CEO
Dag Morten Dalen
Chairman of the board
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Associated Partner
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Jonas Jønsberg Lie
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Research
About
History
Master's thesis
Quality Control
Contact
Map
search
en
no
en
power_settings_new
VISTA ANALYSE
News
Services
Economic analysis
Statistics and empirical analysis
Evaluation
Courses and lectures
Local and regional analysis
Models and databases
Strategy and process consulting
Quality assurance, disputes and expert opinions
Development cooperation
Industries
Power and energy
Environment
Transport
Welfare
Real estate and construction
Fisheries and aquaculture
Service and trade
Information technology and digitalisation
Climate change and the green transition
Culture and creative industries
Agriculture and the food sector
Oil and gas
Local and regional development
Regulations and competition economics
Taxes and public economics
Publications
Employees
Orvika Rosnes
CEO
Dag Morten Dalen
Chairman of the board
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Associated Partner
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Jonas Jønsberg Lie
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Research
About
History
Master's thesis
Quality Control
Contact
Map
Vista Analyse AS © 2024
Meltzers gate 4, 0257 Oslo
Org.nr.: 968 236 342 MVA
+47 455 14 396
post@vista-analyse.no
www.vista-analyse.no
Presentasjon - Statlige overføringer til kommunene i Vestfold
Category
Lectures
Sub-Categories
n/a
Year
2014
Author(s)
Simen Pedersen
Download
file_download
(650.9 kB)
Read in browser
PDF
vista -analyse.no Statlige overføringer til kommunene (i Vestfold) Simen Pedersen Tønsberg den 27. januar 2014 vista -analyse.no Agenda • Del 1 – Dagens overføringssystem fra stat til kommune • Del 2 - Statlige overføringer til kommunene i Vestfold • Spørsmål vista -analyse.no • Rammetilskudd • Innbyggertilskudd • Inntekts - og utgiftsutjevning • Distriktstilskudd Sør -Norge • Nord -Norge - og Namdalstilskudd • Småkommunetilskudd • Skjønnstilskudd • Veksttilskudd • Storbytilskudd • Øremerkede tilskudd • Øvrige overføringer Overføringer fra stat til kommune vista -analyse.no • Distriktstilskudd Sør - Norge • Nord -Norge - og Namdalstilskudd • Småkommunetilskudd • Skjønnstilskudd • Veksttilskudd • Storbytilskudd Kort om særordningene i IS vista -analyse.no De opprinnelige formålene med IS Større handlefrihet til kommuner og fylkeskommuner Bedre oversikt over egne inntektsforhold (effektiv planlegging og styring av egen virksomhet) Effektiviseringsgevinster i kommunesektoren og på statlig plan En mer rettferdig fordeling av tilskudd vista -analyse.no Hvorfor rammefinansiering? Enhetlig og oversiktlig system Styrker det lokale selvstyret gjennom økt kommunal handlefrihet Legger til rette for prioriterings - og kostnadseffektivitet Kommunene retter blikket «nedover» i stedet for «oppover» vista -analyse.no Hovedelementene i dagens systemet Inntektsutjevning – utjevne forskjeller i skatteinntekt per innbygger (men ikke 100 prosent) Utgiftsutjevning – lik inntekt per innbygger ikke tilstrekkelig for likeverdig tjenestetilbud, kompensasjon til kommuner som er dyre å drive (objektive kriterier ) Regionalpolitiske tilskudd – opprettholde bosetting og sysselsetting i utsatte områder vista -analyse.no Utgiftsutjevningen i inntektssystemet Omfatter barnehage, grunnskole, primærhelse , sosiale tjenester, eldreomsorg og administrasjon (velferdstjenester) Utgangspunktet er innbyggertilskuddet, fordelt per innbygger Skal fullt ut kompensere for ufrivillige forskjeller i utgiftsbehov, som gjelder: Variasjoner i etterspørsel/behov etter kommunale tjenester Variasjoner i kostnadsnivået Ufrivillige forskjeller: Objektive kriterier – ikke påvirkbare prioriteringer vista -analyse.no Hvordan brukes fordelingskriteriene i utgiftsutjevningen ? Eksempelberegninger for å illustrere hvordan utgiftsutjevningen fungerer Steg 1 – Midler som skal fordeles ved hjelp av utbanitetskriteriet Innbyggertilskudd ( ca 100 mrd ) * 1,53 prosent = 1,53 mrd Steg 2 – Fordelingen bestemmes av kriterieverdien Steg 3 – Fordeling ved urbanitetskriteriet Kommune A = 1,53 mrd kroner * 3,6 prosent Kommune B = 1,53 mrd kroner * 96,4 prosent Oppsummert Kommune A, med 3,6 prosent av befolkningen i landet, får 1,9 prosent av rammen satt av til urbanitetskriteriet.Kriterie prosent Innbyggere 0–2 år 0,84 Innbyggere 3–5 år 9,34 Innbyggere 6–15 år 29,44 Innbyggere 16–22år 2,12 Innbyggere 23–66 år 9,52 Innbyggere 67–79 år 4,55 Innbyggere 80–89 år 6,92 Innbyggere 90 år og over 4,63 Basiskriteriet 2,33 Sonekriteriet 1,33 Nabokriteriet 1,33 Landbrukskriteriet 0,31 Innvandrere 6–15 år, ekskl. Skandinavia 0,85 Norskfødte med innvandrerforeldre 6–15 år, ekskl. Skan. 0,09 Flyktninger uten integreringstilskudd 0,40 Dødelighetskriteriet 4,58 Barn 0–15 år med enslig forsørger 1,15 Fattige 0,62 Uføre 18–49 år 0,39 Opphopningsindeks 1,19 Urbanitetskriteriet 1,53 Psykisk utviklingshemmede 16 år og over 4,60 Ikke-gifte 67 år og over 4,35 Barn 1–2 år uten kontantstøtte 5,75 Innbyggere med høyere utdanning 1,84 Sum 100,00 folkemengde kriterieverdi (folkemengde^1,2) kriterieverdi i kommune/kriterie- verdi i landet Kommune A 15000 102 638 1,9 % Kommune B 400000 5 278 032 98,1 % Totalt for landet 415000 5 380 670 100,0 % vista -analyse.no Merknader Rammefinansiering basert på objektive kriterier har i hovedsak fungert godt Bedre oversikt har gitt en bedre og mer opplyst debatt om kommunefinansieringen Nye analysemetoder og bedre datagrunnlag gir et bedre faglig fundament for kostnadsnøklene P lanlagt revidering i 2016 og ny regjering – endring vil komme! vista -analyse.no Agenda • Del 1 – Dagens overføringssystem fra stat til kommune • Del 2 - Statlige overføringer til kommunene i Vestfold • Spørsmål vista -analyse.no Hva, hvorfor og hvordan Vårt oppdrag: Kartlegge Identifisere Analysere Hensikten med analysen var å danne et godt kunnskapsgrunnlag Kombinasjon av dataanalyser, intervjuer og workshop vista -analyse.no Kommunene i Vestfold kommer uheldig ut på flere områder De får mindre i rammetilskudd gjennom inntekt - og utgiftsutjevningen i inntektssystemet, de kvalifiserer ikke for å motta distriktstilskudd, bare to av de 14 kommunene i Vestfold kvalifiserer for å motta småkommune tilskudd, og de mottar ikke like mye i skjønnstilskudd som gjennomsnittskommunen. vista -analyse.no Ikke bare et «Vestfoldproblem» • Forskjeller skyldes sammensetningen av kommunene, ikke særbehandling • Det finnes flere andre kommuner i samme situasjon (mellomstore kommuner som ikke kvalifiserer å motta distriktspolitiske tilskudd) • Nasjonale politiske prioriteringer er hovedforklaringen vista -analyse.no I forhold til sammenliknbare kommuner er ikke forskjellen så stor 21 800 kroner 22 600 kroner -800 kroner Alle tall målt i 2010 -kroner per innbygger. Kilde: KOSTRA, beregnet av Vista Analyse Larvik 22 300 Sandefjord 21 500 Andebu 24 000 Stokke 23 800 Tjøme 20 550 Nøtterøy 19 550 Tønsberg 19 400 Svelvik 20 550 Sande 23 550 Hof 31 900 Holmestrand 22 550 Lardal 27 050 Horten 22 650 Re 24 900 Arendal 20 850 Skien 21 450 Trøgstad 27 050 Gran 26 200 Hobøl 23 200 Stjørdal 24 950 Porsgrunn 19 850 Råde 19 450 Lyngdal 27 350 Lund 32 850 Lillesand 20 300 Krødsherad 25 100 Askøy 24 700 Volda 28 600 1 450 50 -3 050 -2 400 -2 650 -5 400 -450 1 100 -3 800 -950 2 250 1 950 -1350 -3 700 vista -analyse.no Aktuelle endringer innenfor gjeldende overføringssystem Basisrammen i skjønnstilskuddet fordeles ikke etter sin hensikt Småkommunetilskuddet bidrar til overkompensasjon for smådriftsulemper Urbanitetskriteriet i utgiftsutjevningen er lite treffsikkert Inntektsutjevningen s ufullstendigheter svekker muligheten til å tilby likeverdige tjenester vista -analyse.no Basisrammen i skjønnstilskuddet fordeles ikke etter sin hensikt 2014 -fordeling10 107 117 131 131 137 154 158 158 174 243 243 244 278 401 422 466 513 1024 0 200 400 600 800 1000 1200 Oslo Akershus Rogaland Buskerud Vestfold Vest-Agder Østfold Telemark Aust-Agder Hordaland Møre og Romsdal Oppland Hedmark Sør-Trøndelag Nord-Trøndelag Sogn og Fjordane Nordland Troms Finnmark Skjønnstilskudd per innbygger vista -analyse.no Inntektsutjevningens ufullstendigheter svekker muligheten til å tilby likeverdige tjenester Norske primærkommuners skatteinntekter fra inntekt og formue, fylkesgjennomsnitt i 2010 -kroner per innbygger - 5 000 10 000 15 000 20 000 25 000 30 000 35 000 - 5 000 10 000 15 000 20 000 25 000 30 000 35 000 Nord-Trøndelag Hedmark Oppland Nordland Troms Østfold Finnmark Telemark Vestfold Aust-Agder Sogn og Fjordane Møre og Romsdal Sør-Trøndelag Vest-Agder Buskerud Hordaland Rogaland Akershus Oslo Før inntektsutjevnning Etter inntektsutjevning Landsgjennomsnitt vista -analyse.no Alle foreslåtte endringer utløser 1475 kroner per innbygger mer i overføringer Tilsvarer 63,6 millioner kroner mer til Sandefjord (største kommune).70 70 135 1200 16 16 31 280 0 50 100 150 200 250 300 0 200 400 600 800 1000 1200 1400 Jevn fordeling av skjønnstilskuddet Fjerning av Urbanitetskriteriet Fjerning av småkommunetilskuddet Full utjeving av skatteinntekter Millioner kroner per år Kroner per innbygger per år Kroner per innbygger Millioner kroner per år vista -analyse.no Spørsmål? Er du interessert i å vite mer kan rapporten lastes ned på Vistas nettside: www.vista -analyse.no Simen Pedersen samfunnsøkonom 95 99 38 88 simen.pedersen@vista -analyse.no vista -analyse.no Basisrammen i skjønnstilskuddet fordeles ikke etter sin hensikt 20 200 400 600 800 1 000 1 200 1 400 0 1 000 2 000 3 000 4 000 5 000 6 000 7 000 Oslo Akershus Rogaland Buskerud Vestfold Vest-Agder Telemark Aust-Agder Østfold Hordaland Oppland Møre og Romsdal Hedmark Sør-Trøndelag Nord-Trøndelag Sogn og fjordane Nordland Troms Finnmark Distriktstilskudd* (venstre akse) Basisrammen i skjønnstilskuddet (høyre akse)
Parse pdf-doc by clicking the button below. Parsed pdf-documents will be searchable.
Metadata Found
Author
von Simson
CreationDate
2014-06-22T19:29:15+02:00
ModDate
2014-06-22T19:29:15+02:00
Producer
Microsoft® PowerPoint® 2013
Pages
21
merge_type
Parse PDF
Accept
Vista-analyse.no uses cookies to ensure you get the best experience
GDPR