VISTA ANALYSE
News
Services
Economic analysis
Statistics and empirical analysis
Evaluation
Courses and lectures
Local and regional analysis
Models and databases
Strategy and process consulting
Quality assurance, disputes and expert opinions
Development cooperation
Industries
Power and energy
Environment
Transport
Welfare
Real estate and construction
Fisheries and aquaculture
Service and trade
Information technology and digitalisation
Climate change and the green transition
Culture and creative industries
Agriculture and the food sector
Oil and gas
Local and regional development
Regulations and competition economics
Taxes and public economics
Publications
Employees
Orvika Rosnes
CEO
Dag Morten Dalen
Chairman of the board
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Associated Partner
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Jonas Jønsberg Lie
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Research
About
History
Master's thesis
Quality Control
Contact
Map
search
en
no
en
power_settings_new
VISTA ANALYSE
News
Services
Economic analysis
Statistics and empirical analysis
Evaluation
Courses and lectures
Local and regional analysis
Models and databases
Strategy and process consulting
Quality assurance, disputes and expert opinions
Development cooperation
Industries
Power and energy
Environment
Transport
Welfare
Real estate and construction
Fisheries and aquaculture
Service and trade
Information technology and digitalisation
Climate change and the green transition
Culture and creative industries
Agriculture and the food sector
Oil and gas
Local and regional development
Regulations and competition economics
Taxes and public economics
Publications
Employees
Orvika Rosnes
CEO
Dag Morten Dalen
Chairman of the board
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Associated Partner
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Jonas Jønsberg Lie
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Research
About
History
Master's thesis
Quality Control
Contact
Map
Vista Analyse AS © 2024
Meltzers gate 4, 0257 Oslo
Org.nr.: 968 236 342 MVA
+47 455 14 396
post@vista-analyse.no
www.vista-analyse.no
På ville veier Om avgifter, insentiver og finansiering av veier. OFV frokostmøte. Oslo, 31. januar 2019
Category
Lectures
Sub-Categories
Courses and lectures
Year
2019
Author(s)
Tor Homleid
Download
file_download
(907.6 kB)
Read in browser
PDF
Content of this pdf is
searchable
På ville veier Om avgifter, insentiver og finansiering av veier OFV frokostmøte. Oslo, 31. januar 2019 Tor Homleid, Vista Analyse • 2012: Finansiering effektivitet og styring. Alternative finansierings - og organisasjons -former for transportinfrastruktur (FoU -oppdrag, Samferdselsdepartementet) • 2018 -2020: Rammeavtale med Nye Veier om kvalitetssikring av finansiering av vegprosjekter • 2018: NHO: Om avgifter, insentiver og finansiering i veisektoren • Pågående: • NAF: Optimal bompengepris (feb./mars) • Samferdselsdepartementet: Satellittbasert veiprising for tungtransport (ferdig juni) Veiprising og optimale bompenger – Vista Analyse Kan lastes ned fra vista -analyse.no Hovedpunkter • Husholdningenes avgiftsbelastning til bilhold og bilbruk er kraftig redusert i løpet av de siste 10 årene – til tross for økende bruk av bompenger • Avgiftsreduksjonene er resultat av en villet politikk (stimulere det grønne skiftet), men deler av kostnadene ved subsidieringen veltes over på næringslivet (tungtransport) • Regulerende avgifter i veisektoren er lite treffsikre (unntak: CO 2-avg. drivstoff) • Bompengereformen gir økt belastning for tunge kjøretøy – selv om det ble forutsatt at den skulle virke nøytralt • Videreføring av dagens avgiftspolitikk vil gi øke gapet mellom statens kostnader og inntekter fra veisektoren i takt med at veitrafikken blir mer miljø - og klimavennlig ➢ Nødvendig med endringer i avgifter og brukerbetaling i veisektoren Statens proveny fra bilavgifter er redusert • Samlede avgifter redusert med over 20 prosent i perioden 2007 -2017 • Størstedelen av nedgangen 2014 -2017 • Engangsavgiften står for det meste av nedgangen • Videreføring av insentiver for nullutslipp vil gi fortsatt nedgang i engangsavgifter • Veibruksavgiften har samlet vært stabil, men vridning fra bensin til diesel mill. 2017 -kr Veibruksavgiftene reduseres framover • Forutsatt at bilparkens sammensetning utvikles i takt med «ultralavutslippsbanen» i TØI 1518/2016, halveres veibruksavgiftene innen 2030 • Veibruksavgiftene er ment å korrigere for eksterne kostnader som miljøskader, kø, veislitasje og ulykker, men er lite treffsikre. • Nullutslippsbiler har eksterne kostnader på tilnærmet samme nivå som bensin -og dieselbiler (bortsett fra CO2 ). ➢ Overgangen til nullutslippsbiler fører til at biltrafikken i stadig mindre grad gjør opp for de kostnadene som påføres andre …men i liten grad for næringstransportene • Innfasingen av null -og lavutslippskjøretøy kommer senere for tunge kjøretøy (næringstransport) • Provenyet til staten (veibruksavgifter) opprettholdes på dagens nivå til 2025, så reduseres også det Bompengene øker - men mye mindre enn bilavgiftene reduseres • Økningen i bompenger i perioden 2007 – 2017 tilsvarer halvparten av reduksjonen i bilavgifter til staten -og bompengene vil fortsette å øke i årene framover • Finansiering av nye veistrekninger, men også bypakker , hvor det i økende grad differensieres etter variasjoner i eksterne kostnader (kø, utslipp) • Andelen av bompenger som betales av tunge kjøretøy vil øke: • Forutsetning om at endret rabattstruktur ikke skulle slå negativt ut er i varierende grad fulgt opp. • Lavere takster for nullutslippsbiler (forutsetning om minst 50 % rabatt) gir overveltning fra lette til tunge kjøretøy. Mill 2017 -kr. Kilde: Statens vegvesen Bompenger – utvikling i kostnader for utvalgte strekninger • Basert på vedtatte gjennomsnittstakster for tunge og lette biler, ikke tatt hensyn til fritak/rabatter for nullutslippskjøretøy • Det går mot økende forskjeller i bompengebelast - ning mellom ulike deler av landet: • Reduserte kostnader på Østlandet • Betydelig økning Oslo -Trondheim / Oslo – Kristiansand • Størst økning på E39 Kristiansand -Stavanger og Stavanger - Bergen (sparte ferjekostnader demper dette bildet noe) Eksempel Rogfast • 27 km lang tunnel på E39 • Åpner 2025/2026 • 12,2 % tunge kjøretøy • Helseutlegg: Bompenger, lette kjøretøy Bompenger, tunge kjøretøy Andel finansiert av tunge Retningslinjer 333, - 667, - 22 % Lokalpolitisk vedtak 301, - 902, - 29 % Stortingets vedtak 280, - 1.050, - 34 % 2035 – utslippsfri 207, - 776, - 42 % 2035 – med utslipp 414, - 1.441, - • 80 prosent dekkes av trafikantene Anbefaling – brukerbetaling; 1. All bruk av kjøretøy prises slik at det tas hensyn til eksterne kostnader (kø, ulykkesrisiko, støy, veislitasje, andre miljøulemper) • Differensiering avhengig av kjøretøyegenskaper, tid og sted 2. Brukerbetaling ut over dette fastsettes med utgangspunkt i hva som er optimal fordeling mellom skattefinansiering og brukerfinansiering • Skille mellom transport som konsum (privat) og transport som vareinnsats (næring) ➢ Innføring av veiprising gir muligheter for prissetting av transport som kan dekke begge hensyn og fungere både for tunge og lette kjøretøy. Illustrasjon: OreGo (Oregon, USA)
Accept
Vista-analyse.no uses cookies to ensure you get the best experience
GDPR