VISTA ANALYSE
News
Services
Economic analysis
Statistics and empirical analysis
Evaluation
Courses and lectures
Local and regional analysis
Models and databases
Strategy and process consulting
Quality assurance, disputes and expert opinions
Development cooperation
Industries
Power and energy
Environment
Transport
Welfare
Real estate and construction
Fisheries and aquaculture
Service and trade
Information technology and digitalisation
Climate change and the green transition
Culture and creative industries
Agriculture and the food sector
Oil and gas
Local and regional development
Regulations and competition economics
Taxes and public economics
Publications
Employees
Orvika Rosnes
CEO
Dag Morten Dalen
Chairman of the board
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Associated Partner
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Jonas Jønsberg Lie
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Research
About
History
Master's thesis
Quality Control
Contact
Map
search
en
no
en
power_settings_new
VISTA ANALYSE
News
Services
Economic analysis
Statistics and empirical analysis
Evaluation
Courses and lectures
Local and regional analysis
Models and databases
Strategy and process consulting
Quality assurance, disputes and expert opinions
Development cooperation
Industries
Power and energy
Environment
Transport
Welfare
Real estate and construction
Fisheries and aquaculture
Service and trade
Information technology and digitalisation
Climate change and the green transition
Culture and creative industries
Agriculture and the food sector
Oil and gas
Local and regional development
Regulations and competition economics
Taxes and public economics
Publications
Employees
Orvika Rosnes
CEO
Dag Morten Dalen
Chairman of the board
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Associated Partner
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Jonas Jønsberg Lie
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Research
About
History
Master's thesis
Quality Control
Contact
Map
Vista Analyse AS © 2024
Meltzers gate 4, 0257 Oslo
Org.nr.: 968 236 342 MVA
+47 455 14 396
post@vista-analyse.no
www.vista-analyse.no
Dyr fornøyelse på snøscooter
Category
Articles
Sub-Categories
n/a
Year
2015
Author(s)
Annegrete Bruvoll
Simen Pedersen
Henrik Lindhjem
https://www.vista-analyse.no/site/assets/files/5644/2015_so_1_dyr_fornoysele_pa_snoscooter.pdf
Download
file_download
(138.2 kB)
Read in browser
PDF
AKTUELL KOMMENTAR SAMFUNNSØKONOMEN NR. 1 2015 // 9 ANNEGRETE BRUVOLL, SIMEN PEDERSEN OG HENRIK LINDHJEM ANNEGRETE BRUVOLL, Vista Analyse SIMEN PEDERSEN, Vista Analyse HENRIK LINDHJEM Vista Analyse, Norsk institutt for naturforskning (NINA) Dyr fornøyelse på snøscooter Det skal svært mye til for at økt omfang av fornøyelseskjøring kan bli samfunnsøkonomisk lønnsomt. Regjeringens lovforslag som gir kommunene adgang til å etablere snøscooterløyper for fornøyelseskjø- ring innebærer en radikal endring av dagens regelverk. I dag er all motorferdsel i utmark i utgangs- punktet ulovlig. Kunnskapsgrunnlaget for konsekvensene av lovforslaget er svært begrenset. Vi har anslått økningen i snøscooterbruk og vurdert viktige nytte- og kostnadskonsekvenser ved lovforsla- get. Vi finner at et konservativt anslag på ulykkeskostnaden alene er mer enn 10 ganger større enn total nytte for snøscooterkjørerne. I tillegg kommer betydelige kostnader for tradisjonelt friluftsliv og reduserte hytteverdier, kostnader forbundet med administrasjon og planlegging, merking, overvåking av ulovlig kjøring og negative konsekvenser for naturmiljø og ikke-bruksverdier som er vanskelige å anslå. 1. BAKGRUNN OG PROBLEMSTILLING Regjeringen har fremmet et lovforslag som gir kommu- nene adgang til å etablere snøscooterløyper for fornøyel- seskjøring i utmark (Klima- og miljødepartementet 2014). I dag er all motorferdsel i utmark ulovlig, med unntak for formål som har en såkalt «allment akseptert nytteverdi», som preparering av ski- og isfiskeløyper, vitenskapelig arbeid, enkelte typer materielltransport (Klima- og mil- jødepartementet 1988) 1. Dagens regelverk åpner ikke for ren fornøyelseskjøring, bortsett fra i Nord-Troms og Finnmark («Tiltakssonen»), hvor Fylkesmannen kan legge ut løyper etter forslag fra kommunestyrene, og i sju 1 Motorferdselloven åpner også for direkte kjøretillatelser uten krav om søknad og hjemmel for diverse nytteformål etter søknad til kommunen. forsøkskommuner 2 som har deltatt i en forsøksordning siden 2001. Forsøksordningen er nå avsluttet. De senere årene har det vært fremsatt ønsker fra flere kommuner og fylkesting om å få adgang til å etablere snøscooterløyper for fornøyelseskjøring. Saken har vært diskutert politisk lenge 3, og i juli i fjor ble det lagt ut et høringsforslag til lov- endring som vil gi kommunene slik myndighet. Forslaget til lovvedtak ble fremmet for Stortinget i november, er nå er til behandling. Mye tyder på at det blir flertall for forslaget, 2 Sirdal, Vinje, Stor-Elvdal, Hattfjelldal, Fauske, Røros og Lom.3 I fjor vinter iverksatte Regjeringen et forsøk der 104 kommuner ble gitt anledning til å etablere løyper for slik kjøring. Sivilombudsman- nen konkluderte i juni i fjor forsøket utenfor de rettslige rammene til forsøksloven, og forsøket ble avviklet. 10 // SAMFUNNSØKONOMEN NR. 1 2015 ANNEGRETE BRUVOLL, SIMEN PEDERSEN OG HENRIK LINDHJEM med mindre samfunnsøkonomiske vurderinger blir vekt- lagt. Hovedargumentene som framføres for forslaget er at kom- munene bør ha råderett over denne typen beslutninger som gjelder deres lokalmiljø og at det dessuten vil være mange som kan ha glede av fornøyelseskjøring. Motstanderne på sin side argumenterer med at enkle og naturvennlige former for friluftsliv og naturmiljøet vil bli skadelidende på grunn av forstyrrelser av naturopplevelser, støy, lukt og spor. I realiteten er kunnskapsgrunnlaget for konsekvensene av forslaget svært mangelfullt. 4 Det ble for eksempel ikke gjort vurderinger av hvor stor økningen i scooterkjøringen kan bli, og hvor mange som blir berørt negativt. Debatten tyder på at økt snøscooterkjøring medfører klassiske eksternali- teter: en aktivitet som skaper nytte for et begrenset antall mennesker, og ulemper fordelt relativt tynt utover mange flere mennesker og naturområder. 5 Eksternaliteten går bare én vei, siden skiløpere og andre som ferdes i vinternaturen med hovedmotivasjon å oppleve fred og ro typisk opple- ver scooterbruk som svært negativt, mens scooterkjørerne ikke har samme negative opplevelse av friluftslivet (Vistad og Skår 2005). En annen måte å formulere det miljøøkonomiske proble- met på er å si at utmark mange steder bærer preg av å være et kollektivt gode av regional og nasjonal betydning. I slike situasjoner vet vi fra miljøøkonomi og statsvitenskap at det i hovedsak er de lokale verdiene av et slikt gode som vil bli maksimert på vegne av den lokale befolkningen, potensielt på bekostning av en større befolkning som også drar nytte av godet. For å forsøke å bidra til et bedre beslutningsgrunnlag kon- taktet Den Norske Turistforening Vista Analyse for å utrede mulige konsekvenser av lovforslaget i et samfunnsøko- nomisk perspektiv (Vista Analyse 2014a). I etterkant av publiseringen av rapporten i slutten av november i fjor, ble det stilt spørsmål ved deler av våre vurderinger i media, spesielt beregningene av økningen i snøscooterkjøring og ulykkeskostnadene. Denne artikkelen bygger på rap- porten, dokumenterer beregningene, og gjør ytterligere vurderinger av det samfunnsøkonomiske regnskapet ved 4 I følge utredningsinstruksen (Fornyings- og arbeidsdepartementet 2005) skal økonomiske, administrative og andre vesentlige konse- kvenser av reformer og tiltak kartlegges før de iverksettes. 5 Nå skal det vise seg at en stor del av kostnadene også vil gå utover snøscooterkjørerne selv i form av økte ulykker. å belyse hvor store nytteverdiene må være for at lovend- ringen skal tilføre samfunnet en netto positiv verdi samlet sett. For å si noe om nytte- og kostnadsvirkninger, må vi først anslå hvor mye snøscooterkjøringen vil øke. Vi har derfor lagt vekt på å analysere snøscooterbruk og gi anslag for hvor mye denne ventes å øke som følge av lovendringen. Deretter diskuterer vi ulike nytte- og kostnadskomponen- ter og gir anslag på noen av virkningene. 2. HVOR MYE VIL SCOOTERKJØRINGEN ØKE? Referansebanen uten lovendring I 2013 var det 74 000 registrerte snøscootere i Norge (utenom Svalbard). En dobling av antallet scootere fra 1990 indikerer at vi vil få en vekst framover også uten lovend- ringen. Korrelasjonen mellom antall scootere og fastlands- BNP per innbygger i perioden 1990–2013 er 0,98. Basert på forventet utvikling i fastlands-BNP per innbygger fra Perspektivmeldingen legger vi til grunn en vekst i snøscoo- tere per innbygger på 1,4 prosent per år. Framskrivningen av antallet snøscootere er illustrert i figur 1. Som vi ser av figuren øker antall snøscootere per innbygger lineært med fastlands-BNP per innbygger fra 2013 til 2054. 199020132054 0,000 0,002 0,004 0,006 0,008 0,010 0,012 0,014 0,016 0,018 0,020 220 000 320 000 420 000 520 000 620 000 720 000 820 000Antall snøscooter per innbygger fastlands - BNP per innbygger Figur 1 Forventet antall registrerte snøscootere per innbyg- ger og fastlands-BNP per innbygger i faste (2005) kroner i perioden frem til 2054 Kilde: Statistisk sentralbyrå og Vista Analyse Virkningsbanen ved lovendring Grunnlaget for å studere konsekvenser av lovendringen hviler på antakelser om hvordan kommunene vil forholde seg til at de får rett til å etablere løyper for fornøyelses- kjøring. Vi har gjennomført en egen spørreundersøkelse rettet mot alle landets kommuner der 269 kommuner (63 SAMFUNNSØKONOMEN NR. 1 2015 // 11 AKTUELL KOMMENTAR ANNEGRETE BRUVOLL, SIMEN PEDERSEN OG HENRIK LINDHJEM prosent) svarte på undersøkelsen. Dette inngår i grunnla- get for å anslå økningen av snøscooterkjøring etter lovend- ringen. Fra spørreundersøkelsen til kommunene, supplert med gjennomgang av høringsuttalelser til lovendringen, har vi identifisert 97 kommuner som ikke har fysiske forutset- ninger for å etablere snøscooterløyper eller er negative til lovendringen (senere omtalt som «nei-kommuner»), og 101 kommuner som er positive til lovendringen (senere omtalt som «ja-kommuner»). For å sortere de resterende 230 kommunene (54 prosent) i «ja»- og «nei»-kommuner, har vi gjort en statistisk analyse av fysiske kjennetegn ved kommunene som oppgir at det er fysisk mulig eller umulig å etablere snøscooterløyper. Vi finner at gjennomsnittlig antall snødager er den beste vari- abelen til å fange opp forskjeller mellom de to kommune- gruppene. Gjennomsnittlig antall snødager i perioden fra 2002 til 2012 var lik 143 dager i kommunene hvor det var fysisk umulig og 196 i kommunene som oppga at det var fysisk mulig. Forskjellen er statistisk signifikant (t-verdi på 8,11). Vi testet også alternative indikatorer som for eksem- pel gjennomsnittlig høydemeter over havet, medianbratt- het i terrenget, kilometer kystlinje, areal utmark i km 2, areal vernet område i km 2 og antall hytter. Det er et skjønnsmessig spørsmål hvor mange snødager i løpet av året vi skal sette som en grense for hvilke kom- muner som skal defineres som «ja»- og «nei-kommuner». En gjennomgang av dataene på kommunenivå viser i grove trekk at kystkommunene sør for Trøndelag og innlands- kommunene uten fjellområder, som har begrensede mulig- heter for å etablere snøscooterløyper, har færre enn 165 dager med snø på bakken i løpet året. Vi legger derfor til grunn at kommuner med færre enn 165 snødager ikke vil etablere snøscooterløyper. 165 dager med snø på bakken er høyt, og gir i seg selv en dårlig indikasjon på omfang av kjørbare snøforhold. Vi sitter så igjen med 117 usorterte kommuner. Vi anser det like sannsynlig at de tilrettelegger for snøscooterkjøring som at de ikke gjør det. Vi etablerer et lavt anslag, der alle disse kommunene ikke har svart på spørreundersøkelsen anses som «nei-kommuner», et høyt der alle anses som «ja-kommuner» og et middels der de fordeles likt på «ja»- og «nei-kommuner». Figur 2 oppsummer prosentandel av «ja-kommu- nene» (utenom kommunene i Tiltakssonen og de sju forsøkskommunene) 6 for de tre alternative måtene å for- dele kommunene på. 108142177 0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 200 0 10 20 30 40 50 Lavt anslag Forventning Høyt anslag Prosentandel av kommuneneAntall kommuner Figur 2 Andel og antall kommuner for de tre alternative anta- gelsene om «ja- og nei-kommuner» Økning i antallet snøscootere Norges 74 000 snøscootere anvendes til nytteformål, i til- legg til fornøyelseskjøring i tiltakssonen og forsøkskom- munene. Dette utgjør 1,5 snøscootere per 100 innbyggere. Utfordringen er å anslå hvor mange ekstra snøscootere som kommer som følge av lovendringen i «ja-kommunene». Basert på data for 2013 har vi forsøkt å forklare variasjonen i registrerte snøscootere per innbygger på kommunenivå ved hjelp av økonometrisk analyse. Kommunene i tiltakssonen og forsøkskommunene er de eneste kommunene hvor snøscooterkjøring med rekrea- sjonsformål er tillatt. Ideen er å isolere effekten av frislip- pet i disse kommunene ved hjelp av en dummyvariabel og samtidig kontrollere for alle andre kjente forhold som kan forklare variasjoner i snøscooter per innbygger på kom- munenivå. Resultatene er oppsummert i tabell 1. Den esti- merte koeffisienten for dummyvariabelen for kommunene i tiltakssonen og forsøkskommunene er lik 0,066. Denne er signifikant på et prosent signifikansnivå. Dette tilsvarer 6,6 snøscootere per 100-innbygger. 6 Siden det ikke er klart hva lovendringen vil innebære for disse kom- munene, er det også vanskelig å si noe om lov endringen gjør noen forskjell fra dagens situasjon. 12 // SAMFUNNSØKONOMEN NR. 1 2015 ANNEGRETE BRUVOLL, SIMEN PEDERSEN OG HENRIK LINDHJEM Tabell 1 Resultater fra økonometrisk analyse med snøscootere per innbygger som avhengig variabel, på kommunenivå i 2013 Variabel Koeffisient T-verdi Dummy for tiltakssonen og forsøkskommunene 0,066 7,92 Areal utmark i km2 per innbygger 0,075 11,31 Grader bratthet (median) 0,002 4,54 Antall dager med snø på bakken i løpet av året* 0,0002 2,92 Hytter per innbygger 0,030 4,13 DNT-medlemmer per innbygger -0,383 3,81 Antall tamrein 0,000 002 4,64 Dummyvariabel for kommuner i Nord-Norge** 0,017 2,92 Konstantledd -0,014 -1,69 Antall observasjoner 427 Justert R2 0,77 *Gjennomsnittlig antall dager med snø på bakken fra 2002 til 2012. **Kommuner i Nordland, Troms og Finnmark. Det er flere empiriske utfordringer ved modellen, blant annet mulighet for utelatte og uobserverbare forklarings- variabler. Vi har imidlertid også korrigert antallet scootere per innbygger for variasjoner i sesonglengde med en faktor lik forholdet mellom gjennomsnittlig antall dager med snø i løpet av året i kommunene i tiltakssonen og forsøkskom- munene og gjennomsnittlig antall dager med snø i løpet av året i kommunen. Ved å multiplisere anslaget for hver kommune med SSB-befolkningsprognose 7 på kommune- nivå ivaretar vi også forventninger til den demografiske utviklingen i hver kommune. På bakgrunn av at det tok 6–7 år før forsøket hadde full virkning i forsøkskommu- nene, legger vi til grunn at det tar 6 år før lovendringen har full virkning. Resultatene uten lovendring og med lovendringen er illustrert i figur 3. her angis også usikkerhetsinterval- let som er basert på usikkerheten i hvor mange kommu- ner som vil innføre fornøyelseskjøring diskutert ovenfor. Framskrivningen ivaretar lokale forhold i hver kommune, som at befolkningsutviklingen i «ja-kommunene» og med mange dager med snø på bakken jevnt over forventes å ha en negativ befolkningsutvikling. 7 MMMM-alternativet er SSBs hovedalternativ for befolkningsutvikling. Antall snøscootere med lovendring* Antall snøscootere uten lovendring 0 50 000 100 000 150 000 200 000 250 000 300 000 1990 1995 2000 2005 2010 2015 2020 2025 2030 2035 2040 2045 2050 Antall registrerte snøscootere i Norge I dag Figur 3 Forventet utvikling i antall registrerte snøscootere i Norge (utenom Svalbard)* * Arealet angir usikkerhetsintervallet knyttet til hvor mange kom- muner som vil åpne opp. I det lave alternativet åpner 25 prosent av kommunene opp, mens i det høye alternativet åpner 41 prosent av kommunene opp. Som diskutert øker antall snøscootere også uten lovend- ring. I tillegg får antall snøscootere en kraftig vekst fra 2015 til 2021 i situasjonen med lovendring. Som sammenligning kan vi se på Sverige, som har en mer liberal snøscooterpolitikk enn den som er foreslått i Norge. Der var det over 220 000 snøscootere i 2011 (Lindberget og Skarin 2014), 1,4 snøscootere per 100 innbyggere, og 61 prosent av disse anvendes kun til fritidskjøring. Vi har lagt til grunn at lovendringen har full virkning i 2021. Dersom vi brukte andelen fra Sverige som anslag som er på virk- ning av lovendringen, ville økningen i antall snøscootere vært 77 000 snøscootere i 2021, noe som ligger vesentlig høyere enn vårt forventede anslag på 50 200 snøscootere. Økning i antall utkjørte mil og i totallengden på løypenettet For å anslå økningen i antall utkjørte mil har vi tatt utgangspunkt i statistikk over km-stand for ulike årsmo- deller på finn.no og erfaringstall fra Nord-Amerika. Basert på et konservativt anslag på gjennomsnittlig 100 mil per år per snøscooter, anslås det at det kjøres rundt 7,5 millioner mil i 2014, og at dette vil øke til nesten 13,8 millioner mil i 2021. Av dette bidrar lovendringen til en økning på om lag 5 millioner mil. Med utgangspunkt i tall for kilometer snøscooterløyper i Finnmark har vi også etablert en forventet utviklingsbane for samlet lengde på snøscooterløyper med og uten lov- endring. Siden kommunene i Finnmark generelt er meget store målt i areal, har vi korrigert for variasjoner i stør- relsen på utmarksarealet i hver kommune i forhold til SAMFUNNSØKONOMEN NR. 1 2015 // 13 AKTUELL KOMMENTAR ANNEGRETE BRUVOLL, SIMEN PEDERSEN OG HENRIK LINDHJEM kommunene i Finnmark. Det betyr at vi anslått omfanget av løypenettet i hver «ja-kommune», som er lik arealet i kommunen delt på gjennomsnittsarealet på kommunene i Finnmark. Indeksverdien er multiplisert med 100 mil per år og produktet uttrykker en arealkorrigert utkjørt dis- tanse. Dette gir en økning på 2300 km snøscooterløyper. Til sammenligning er Norge på langs cirka 2500 km. Ulovlig kjøring Det er ulike syn på om den ulovlige kjøringen vil øke som følge av lovendringen, eller om den vil reduseres. På den ene siden argumenteres det med at en del av kjøringen som er ulovlig i dag, kan bli kanalisert inn i lovlig kjøring. Ifølge kilder i kommunen i Vinje ble den ulovlige kjørin- gen redusert etter at kommunen ble forsøkskommune, se også evalueringen som ble gjort av fire forsøkskommuner i 2005 (Skår og Østmark 2005). Samtidig finner politiet i Telemark at forsøksordningen i Vinje har økt motorisert ferdsel i utmark, og at dette har ført til mer ulovlig kjøring både innenfor og utenfor løypenettet. 8 Politiet er også klare i høringsuttalelsene (Politidirektoratet 2014) på at ulovlig kjøring øker med lovlig kjøring, og at lovlig trasé vil bli brukt som inngangsportal til ulovlig kjøring 9. Kilder vi har snakket med i politiet mener at lov- lige løyper vil flytte utgangspunkter for ulovlig kjøring fra innmark til utmark. I Sverige er kjøring utenfor merkede løyper den mest vanlige typen kjøring, og tendensen er økende (Naturvårdsverket 2014). Beregningene våre er basert på at andelen av ulovlig kjøring i forhold til den lov- lige vil være uendret framover. 3. VURDERINGER AV NYTTE OG KOSTNADER Spørsmålet er så hvilke nytte- og kostnadsvirkninger som vil følge av den forventede økningen i scooterkjøring. Det er ikke gjort noen forsøk på å anslå slike virkninger i for- bindelse med framleggelsen av loven. Siden dette er typisk ikke-verdsatte effekter, er det vanskelig å anslå slike virk- ninger. Videre har det ikke vært grunnlag for å vurdere geografisk spesifikt hvor evt. nye snøscooterløyper vil bli etablert, noe som ville være sentralt for en mer detaljert vurdering av konsekvenser. Dette er for tidlig å si, også for mange av de relevante kommunene. Vi må derfor basere oss på grovere indikatorer, som antall scootere, kjørelengde osv. når vi vurderer størrelsesorden på nytte- og kostnader. 8 Telemark politidistrikt.9 Nordre Buskerud politidistrikt. Med framskrivningene ovenfor er vi imidlertid et langt skritt nærmere å kunne grovt anslå flere konsekvenser. I tillegg har vi anvendt ulike tilnærminger for å anslå eller illustrere forskjellige effekter på friluftsliv, næringsliv, reise- liv, ulykker, offentlige kostnader med mer. Vi har forsøkt å inkludere alle de potensielt viktigste virkningene, se tabell 2. Tabell 2 Potensielle nytte- og kostnadsvirkninger Nytte Kostnader Fritidsbruk av natur Positivt for scooterkjørereNegativt for tradi- sjonelt friluftsliv Næringsliv Positivt for snøscooterbransjen Reiseliv Positivt for motori- sert reiselivNegativt for reiseliv som oppsøker klas- siske naturverdier Ulykker Negativt Offentlig ressursbrukØkte kostnader Folkehelse, dyreliv, planteliv, forurensningNegativt Ikke-bruksverdier Negativt 4. NYTTEEFFEKTER Fornøyelseskjøring Nye snøscooterløyper vil ha en positiv nytteeffekt for de eksisterende og potensielt nye snøscooterbrukerne. Noen av de nye brukerne kan være personer som ellers ikke tar seg ut i naturen på vinterstid på andre måter, for eksempel bevegelseshemmede. Økt tilgang til fornøyelseskjøring vil gi snøscooterglede, med høy fart i fine omgivelser, spesi- elt for yngre grupper. Et argument for å øke omfanget av lovlige løyper er å fange opp spesielt de yngre gruppene som står for mesteparten av den ulovlige kjøringen. Men samtidig kan ny, ulovlig kjøring genereres, som diskutert ovenfor. For å anslå velferdseffekten (nytten) for snøscooterbru- kerne trenger vi anslag på gjennomsnittsverdien (konsu- mentoverskuddet) per snøscootertur, i tillegg til den økte kjørelengden. Her er tallgrunnlaget mangelfullt, og vi gjør ingen anslag på totaleffekten, men illustrerer et eksempel med verdier som framkommer i tabellen under. Som vist ovenfor anslår vi at økningen i utkjørt distanse i 2021 til 50 mill. km. Basert på en landsdekkende bruker- undersøkelse i USA fra 2004–09 anslår Kline m.fl. (2011) 14 // SAMFUNNSØKONOMEN NR. 1 2015 ANNEGRETE BRUVOLL, SIMEN PEDERSEN OG HENRIK LINDHJEM at en gjennomsnittlig snøscootertur i USA er på 5,9 timer. Vi har videre anslag på rekreasjonsverdi ved snøscooter- kjøring fra Loomis (2005), som er basert på en database av rekreasjonsverdier som inkluderer åtte verdianslag fra tre studier av rekreasjonsverdi for en aktivitetsdag på snøscoo- ter per person. Gjennomsnittet av disse er 36 US dollar (245 kr). For å ta høyde for prisstigning og en viss forskjell i BNP per innbygger, setter vi verdien til 300 kroner per dag. 10 Med utgangspunkt i disse anslagene, kommer vi til en verdsetting av den økte snøscooterkjøringen på en årlig nytte på 43 mill. kroner i 2021, når virkningen av refor- men har fått full effekt. Økning i omfang/Gjennom- snittsfart/TidsbrukxVerdsetting per turdag=Total verdi 50 mill. km 60 km/t 5,9 t/dag 300 kr/dag 43 mill kr 5. KOSTNADSEFFEKTER Ulykker Studier viser at antall skader øker med antall snøscoo- tere (Jeppesen og Wisborg 2014), og minst 38 personer har omkommet i snøscooterulykker i Troms og Finnmark siden 2000 (Folkebladet.no, 2014 11). I 2011 døde 9 perso- ner i snøscooterulykker (tv2.no 12). 10 Alternativt kunne vi vurdert alternativverdien av tiden brukt til fornøy- elseskjøring, men vi velger nytteoverføring av konsumentoverskudd fra amerikanske studier, også i vurdering av kostnad for friluftslivet (se nedenfor). 11 http://www.folkebladet.no/nyheter/article9486251.ece12 http://www.tv2.no/a/4017318 Vi har anslått kostnadene ved forventet økning i snøscoo- terulykker ved å legge til grunn anslaget på økningen i snøscootere som forklart ovenfor, en sannsynlig skadefre- kvens per snøscooter, anslag på typer skader per ulykke, og verdsetting av de ulike typer ulykker. Skader per snøscooter er oppsummert i Fagerland og Vorran (2011). Skadeomfanget var høyest på Svalbard, med 16 skadde per 1000 snøscootere. For besøkende/ turister var omfanget 70 per 1000 snøscootere. Disse tal- lene fanger opp ulykker fra både lovlig og ulovlig kjøring, slik at ulovlig kjøring er ivaretatt i beregningene videre. Vi har benyttet det laveste anslaget, som er 2,3 skadde per 1000 snøscootere, målt i Nordland og Troms. Sannsynligheten for ulike typer skader er hentet fra skade- registeret ved Hammerfest sykehus (Jeppesen og Wisborg 2005). Av 67 skadde døde 2 personer og 9 var meget alvorlig eller kritisk skadd. Sannsynligheten for skadde per 1000 snøscootere sammenholdt med sannsynligheten for dødelig skade, gir en sannsynlighet for dødsfall på 7 per 100 000 snøscootere. Dette er på nivå med observasjoner i Sverige over perioden 1999–2006 (Öström og Eriksson 2007). I Sverige har hver fjerde scooterkjører erfaringer med ulykker der en selv eller passasjerer har vært ska- det (Naturvårdsverket 2014). Verdsettingen av skader er basert på Transportøkonomisk institutt (2010) og verds- ettingen av statistisk liv (det vil si dødsfall) er hentet fra Finansdepartementet (2014). Med utgangspunkt i informasjon fra disse kildene beregnes gjennomsnittlig kostnad per skade, se tabell 3. Tabell 3 Ulykker og ulykkeskostnader i 2014-kroner Sannsynlighet for skade1 Antall skadde, anslag 20 133Kostnad per tilfelle, mill 2014-kr2 Skadekostnad per ulykke mill 2014-kr Liten skade 49 % 84 0,5 0,2 Moderat 28 % 48 4,3 1,2 Alvorlig 6 % 10 5,5 0,3 Meget alvorlig 10 % 18 14,2 1,5 Kritisk 3 % 5 14,2 0,4 Dødelig 3 % 5 31,3 0,9 Sum 171 4,6 Kilder: 1) Jeppesen og Wisborg (2005) 2) Transportøkonomisk institutt (2010) og Finansdepartementet (2014) 3) Basert på Fagerland og Vorran (2011), 74 300 scootere og 2,3 skadde per 1000 scootere SAMFUNNSØKONOMEN NR. 1 2015 // 15 AKTUELL KOMMENTAR ANNEGRETE BRUVOLL, SIMEN PEDERSEN OG HENRIK LINDHJEM Det er stort spenn i verdsettingen av ulike skader. Halvparten har liten skade, som er verdsatt til 200 000 kroner per skade. I gjennomsnitt er det tre dødsfall per hundre skadde, og hvert dødsfall er verdsatt til 31 mill. kroner (Finansdepartementet 2014). Dette gir en gjen- nomsnittlig kostnad per skadd person på 4,6 mill. kroner. Sammenholdt med 2,3 skader per 1000 snøscootere, gir dette en gjennomsnittlig årlig skade per snøscooter på 10 600 kroner. Den samlede anslåtte skaden for snøscoo- terkjøring i Norge før lovforslaget, med 74 000 snøscoo- tere i 2013, tilsvarer 790 mill. kroner. Dette anslaget byg- ger på 5 døde, og 23 meget alvorlig eller kritisk skadde, se tabell 3. Figur 4 viser forventet utvikling i skadekostnader, sammen- lignet med alternativet uten lovendring. Skadekostnadene knyttet til lovendringen anslås til rundt 500 mill. kroner i 2021, nesten en dobling i forhold til 2013-nivået. Totale skadekostnader i 2021 anslås til nesten 1,5 mrd. kroner (320 skadde, av disse 9 døde). Figur 4 Ulykkeskostnader ved bruk av snøscootere, i millioner 2014-kroner Dette kan virke som høye tall for en såpass begrenset akti- vitet som snøscooterkjøring. Tallene blir såpass høye selv om vi har lagt oss på det laveste anslaget på 2,3 ulykker per 1000 scootere. Kostnadene avhenger sterkt av verdsettingen av et statistisk liv, som er i tråd med Finansdepartementets retningslinjer for verdsetting i samfunnsøkonomiske ana- lyser. Som nevnt ovenfor er det anslått at minst 38 personer har omkommet i snøscooterulykker i Troms og Finnmark siden 2000. Med Finansdepartementets verdsettingsanslag har bare disse ulykkene kostet samfunnet over én milliard kroner.Økt bevissthet og tilrettelegging i godkjente løyper kan redusere skader per scooter. Samtidig kan nye scootere i markedet med bedre motorkraft og belter som øker frem- kommeligheten føre til høyere fart og turer utenfor løyper i bratt terreng ved ulovlig kjøring. Det er ikke sikkert at ulykkestallene for Nordland og Troms er representative for hele landet. Ulykkestallene fra hele landet (Statens Vegvesen 2008) angir imidlertid mer alvorlige skader, og studien av Jeppesen og Wisborg (2005) høyere anslag på alvorlige skader eller dødsfall årlig per snøscooter enn anslaget vi bruker. Dette trekker i retning av høyere skade- anslag. Vi har lagt til grunn uendret sannsynlighet i skadde per scooter i beregningene framover, og vurderer også dette som en konservativ tilnærming. Friluftsliv En gjennomgang av litteraturen understreker betydnin- gen av stillhet som motivasjon for å drive friluftsliv og komme seg ut i naturen. I en undersøkelse gjennomført av Synovate i 2009 (Wergeland 2009) går det fram at over 90 prosent av befolkningen over 15 år driver en eller annen form for friluftsliv, og at opplevelse av stillhet og fred er en viktig grunn til å gå på tur. 89 prosent oppgir at å «komme ut i frisk natur vekk fra støy og forurensning og å oppleve naturens stillhet og fred» er en meget eller ganske viktig grunn for å gå tur. Dette er samme nivå som vist i Vaagbø (1993) 13. 80 prosent er mot fri ferdsel av snøscootere og 41 prosent synes at motorstøy fra snøscootere ødelegger turopplevelsen. Det er gjort flere undersøkelser både i Norge og interna- sjonalt som dokumenterer den direkte mål-konflikten mellom snøscooterkjøring og friluftsliv, og da særlig ski- gåing. Konfliktene er særlig knyttet til motorlyd, lukt og det direkte møtet mellom skiløper og snøscooter-kjører (Vittersø m. fl. 2004, Vistad og Skår 2005, Vistad m. fl. 2007). Dette er påvist som en asymmetrisk konflikt, fordi skiløperne opplever snøscooterbruken negativt, mens snø- scooterbrukerne ikke er plaget av skiløpere. I et felteksperiment i Tromsø ble det påvist at skiløpere som møtte en snøscooter i løpet av turen hadde en signifi- kant lavere trivselsopplevelse av turen enn kontrollgruppa som ikke opplevde snøscooteren (Vittersø m. fl. 2004). En svensk studie av Fredman og Lindberg (2001), gjengitt i Grundén (2010), viser også at snøscooter er i konflikt med friluftslivsinteressene. Spesielt oppfattes lyd og lukt fra snøscootere negativt, i tillegg til å se snøscootere. Samlet 13 Referert i Direktoratet for naturforvaltning (2005) 16 // SAMFUNNSØKONOMEN NR. 1 2015 ANNEGRETE BRUVOLL, SIMEN PEDERSEN OG HENRIK LINDHJEM tegner disse studiene et tydelig bilde av konflikt mellom snøscooterinteresser og friluftsliv, og et flertall imot økt bruk av snøscootere i norsk natur. Det er imidlertid svært få studier fra de siste 20 årene som forsøker å verdsette rekreasjonsaktiviteter i Norge, eller den forringelsen av opplevelsen snøscootere kan forårsake. Den kanskje mest relevante studien for å vurdere verdien av rekreasjonsopplevelser på vintertid er Sælen og Ericson (2013). De ser på verdien av en skitur under ulike vinter- forhold i Oslomarka, basert på reisekostnader og tidsbruk. Konsumentoverskuddet for en skitur under gode snøfor- hold anslås til 161 kroner, når folk reiser med bil til turste- det. Etter en vurdering av andre studier, har vi brukt dette anslaget for å illustrere betydningen for friluftsliv gjennom redusert rekreasjonsaktivitet eller -opplevelse som følge av fortrenging fra økt snøscooterbruk. Anslag fra internasjo- nale studier ligger i samme område, om ikke høyere. SSBs levekårsundersøkelse fra 2011 viser at 92 prosent av befolkningen deltok i en eller annen form for friluftsliv, og i gjennomsnitt 108 dager i året. Med verdien på 161 kro- ner som utgangspunkt utgjør dette en rekreasjonsverdi på 17 400 kroner i året for gjennomsnittspersonen som bedri- ver friluftslivsaktiviteter 108 dager i året. Hvis vi videre antar at 92 prosent av befolkningen i gjennomsnitt bedri- ver vinteraktiviteter en tredjedel av de dagene de driver friluftslivsaktiviteter, det vil si 32 dager i året, kan vi anslå at verdien av friluftsliv på vinterstid er i størrelsesorden 24 mrd. kroner årlig. Med disse forutsetningene følger at hver 1 prosent reduk- sjon i omfanget av friluftslivet gir et nyttetap på 240 mill. kroner årlig. Siden sammenligningsåret er 2021, når lov- endringen har full virkning, har vi her brukt befolknings- tall i 2021 basert på SSBs befolkningsframskrivinger. Reduksjon i omfangxVerdi friluftlivs- aktivitetxAntall dager i åretxAndel av befolkningen=Total årlig kostnad 1 % 161/dag 32 dager 92 % *5,5 mill240 mill kr Dette eksemplet viser et anslag for verdien av redusert omfang av friluftsliv. I tillegg kan kvaliteten på opplevelsen av friluftslivet bli redusert (hvis folk ikke finner gode sub- stitutter til sine «favorittområder»). Det vil si at selv om en går like mange skiturer, kan opplevelsesverdien av hver tur reduseres som følge av snøscooterkjøring i området.Anslaget inkluderer kun personlig nytte ved å bedrive fri- luftsliv. I tillegg til private bruksverdier har friluftsliv også realøkonomiske virkninger som reduserte utgifter til helse- vesen og økt produktivitet, og det kan være ikkebruks- og opsjonsverdier knyttet til friluftsliv som er enda vanskeli- gere å anslå. Virkninger for hytteeiere Med utgangspunkt i en undersøkelse av Norsk Friluftsliv (2013) har vi grovt anslått verditapet en får ved å ha hytte i hørbar avstand fra snøscooterløyer til gjennomsnittlig 12,5 prosent. I følge eiendomsbransjen ligger omsetningsver- dien på hytter på gjennomsnittlig 1,45 mill. kroner. 14 Om denne verdien er representativ for gjennomsnittsverdien for hytter som ligger i områder der det er snø om vinte- ren, kan vi anslå verditapet for hytteeiere som får løyper i hørbar avstand til hytta til rundt 87 000 kroner per hytte. 15 Vi understreker at dette ikke er et mål på betalingsvillig- het etter de faglige krav og metoder som benyttes i slike undersøkelser. Neste spørsmål er hvor mange hytter som vil bli berørt. I de kommunene vi finner mest sannsynlig vil etablere løyper, er det rundt 180 000 hytter ifølge SSBs hyttestatistikk. 16 Spørsmålet er da hvor mange hytter som blir berørt av lov- endringen. Siden vi ikke har anslag for dette, illustrerer vi konsekvensene for et gitt antall hytter. Med anslagene ovenfor vil kostnadene for hver 1 prosent av de 180 000 hyttene som blir eksponert for støy kunne anslås til rundt 324 mill. kroner: Antall fjellhytterxAndel fjellhyt- ter som berøresxAntall dager i åretxGjennom- snittlig betalings- villighet=Total kostnad 180 000 1 % 1,45 mill kr12,5 % 324 mill kr Med andre antakelser om antallet eksponerte hytter, og andre antakelser om hva en mener er verditap for hytter, kan anslaget justeres. Tilsvarende gjelder antakelser om hvor stor prosent av friluftslivet som berøres i eksemplet 14 http://www.aftenbladet.no/nytte/bolig/Dette-koster-den-norske-snitt- hytta-3365556.html 15 Merk at de færreste hytteeiere personlig vil ha noen særlig nytte av snøscooterløypene, siden det ikke vil bli mulig i større grad å benytte snøscooter for eksempel til transportformål. 16 I løpet av prosjektet har vi fått tilgang til ny statistikk over fritidseien- dommer for 2013, senere omtalt som SSBs hyttestatistikk. SAMFUNNSØKONOMEN NR. 1 2015 // 17 AKTUELL KOMMENTAR ANNEGRETE BRUVOLL, SIMEN PEDERSEN OG HENRIK LINDHJEM ovenfor. For eksempel kan planleggere av løyper bruke en slik tilnærming til å anslå verditapet for konkrete løypeal- ternativer i egne kommuner. En kan da ta utgangspunkt i lokale støysonekart som utarbeidet av SWECO (2013), som har beregnet støysonen til 200 meter fra snøscooter- traseen i begge retninger. For å anslå tapet på nasjonalt nivå, kan det gjennomføres case-studier for enkeltkommu- ner, der en tegner kart over hvor løypene vil gå, og opptel- ling av hytter i hørbar avstand fra løypene. Offentlig ressursbruk Lovendringen vil medføre endringer i det administrative arbeidet knyttet til planlegging, gjennomføring og håndhe- velse i de kommunene og fylkene som åpner for fornøyel- seskjøring, i tillegg til kostnader til merking og vedlikehold og politiets kontroller. Av virkninger for offentlig ressurs- bruk har vi anslag for saksbehandlingskostnader fra vår kommuneundersøkelse. I tillegg har vi vurdert økte saks- behandlingskostnader hos Fylkesmennene og erfaringstall for merkekostnader fra noen kommuner. Politiet rappor- terer også at de vil få betydelig høyere kostnader ved kon- troller, men vi har ikke klart å lage tilfredsstillende anslag på disse kostnadene. Kostnader knyttet til planlegging er engangskostnader. Merke- og kontrollkostnader er årlige kostnader. De kost- nadene vi har anslått som påløper som følge av lovendrin- gen er oppsummert i tabell 4. Vi understreker at disse tallene må tolkes som grovanslag på mulig kostnadsomfang. Listen er heller ikke uttømmende. Andre nytte- og kostnadseffekter Nytteeffekter som vi ikke har kunnet verdsette, er verdi- skapingen for snøscooterimportører/forhandlere. Import- verdien for snøscootere var 304 mill. kroner i 2013 17, med gjennomsnittlig importpris på 57 000 kroner. For økningen på 50 000 nye snøscootere, vil det innebære en importverdi på 2,9 mrd. kroner. Vi har ikke informasjon 17 Tall fra SSB. til å regne på nettoprofitten fra omsetningsøkningen i snø- scooterbransjen. Videre kommer verdiskapingen knyttet til den delen av reiselivs – og turistsektoren som tilbyr aktivi- teter av denne typen. For de som driver turisme innenfor mer klassisk friluftsliv, vil effekten kunne være tilsvarende negativ. Andre kostnader som er diskutert, men ikke verdsatt her, omfatter blant annet folkehelse. Flere studier viser at de samfunnsøkonomiske gevinstene av å øke den norske befolknings nåværende fysiske aktivitet vil være betyde- lige. Motsatt vil redusert mosjon øke de årlige utgiftene til helsetjenester, og en større del av arbeidsstyrken vil være sykmeldte eller uførepensjonerte. For å komme nærmere svaret på verdien av helseeffekter trengs altså egne studier/ spørreundersøkelser rettet mot fritidsbrukere av natur, både tradisjonelle friluftslivsutøvere og de som antas å bruke snøscooter. Videre kan lovendringen ha konsekvenser for planteliv, dyreliv, forurensning og ikke-bruksverdier. Spesielt er det reist bekymring knyttet til villrein (Vistad m. fl. 2007). Både brukere og ikke-brukere kan ha betalingsvillighet for å bevare natur mest mulig uberørt. Påvirkning på plante- og dyreliv, merking av løyper og selve kjøringen med støy, bensinluft og visuell påvirkning vil bidra til å endre natu- ren og landskapsestetikk, og eventuelt stedsidentitet og åndelige eller religiøse verdier for dem som knytter slike verdier til natur som sådan eller til enkelte områder. Det vil si at det fulle spennet av såkalte kulturelle økosystem- tjenester kan påvirkes. Dette er verdier som ikke er lette verken å beskrive kva- litativt eller å verdsette, gitt dagens kunnskapsgrunnlag. Men en gjennomgang av holdningsundersøkelser knyttet til motorisert ferdsel i utmark tilsier at opplevelsen eller vurderingen av snøscooterkjøring også henger sammen med mer grunnleggende syn på natur og på hvordan men- neskelige aktiviteter påvirker naturen. Det er derfor grunn til å anta at flere enn dem som selv går på ski eller tur i Tabell 4 Noen virkninger for offentlig ressursbruk Kostnadsfaktor Engangs-kostnad Årlig merkostnad (anslag 2021) Planlegging i kommunene 300.000 kr/kommune 45 mill. kr Merking og vedlikehold av løyper 650 kr/km 1,5 mill. kr Statens Naturoppsyn 12.000 kr /kommune 1,8 mill. kr Planlegging og oppfølging hos fylkesmannen 3,0 mill. kr 18 // SAMFUNNSØKONOMEN NR. 1 2015 ANNEGRETE BRUVOLL, SIMEN PEDERSEN OG HENRIK LINDHJEM områder med eventuell økt snøscootertrafikk, vil kunne ha nytte i samfunnsøkonomisk forstand av å bevare naturen uten inngrep som følger av snøscooterkjøring. 6. TOTALREGNSKAPET I debatten hevdes det at formålet med lovendringen ikke er å øke omfanget av snøscooterkjøring, men å gi kom- munene økt selvråderett. Det er imidlertid liten tvil om at lovendringen vil gi vesentlig økning i bruken av snøscoo- tere i norsk utmark. Vi setter her opp et mer fullstendig regnestykke, der vi ser på hva som skal til for at lovend- ringen skal være samfunnsøkonomisk lønnsom. Nytte- og kostnadskomponentene er diskontert ned med en rente på 4 prosent per år og en horisont på 40 år. På nyttesiden er konsumentoverskuddet ved fornøyelses- kjøring som vi har redegjort for ovenfor, beregnet til om lag 900 mill. kroner i nåverdi i 2015. På kostnadssiden vurderer vi anslaget på ulykkeskostnader som relativt sett mest sikkert. Med de forutsetningene vi har lagt til grunn, beregner vi nåverdien til 11 mrd. kroner, dvs. allerede mer enn 10 ganger verdsatt nytteverdi. Med andre ord må det relativt konservative anslaget på ulykker reduseres med mer enn 90 prosent for at skadekostnaden skulle være like stor som nytten fra økt snøscooterkjøring. Dette anser vi som urealistisk lavt i lys av annen motorferdsel og dagens ulykkesbilde for snøscootere i Norge og i andre land. Det er også vanskelig å se for seg at nettonytten for turismen og scooterforhandlere skal komme opp i en slik størrel- sesorden. Dermed trenger vi ikke å beregne andre kost- nadseffekter for å fastslå at reformen mest sannsynlig er samfunnsøkonomisk ulønnsom. Av andre samfunnsøkonomiske kostnader, er påvirkningen på det tradisjonelle friluftslivet trolig den viktigste, men også en av de vanskeligste å anslå. Denne er avhengig av om kommunene får til å legge løyper der de ikke kommer i konflikt med friluftsliv. Det synes vanskelig å finne kon- fliktfrie områder, noe kommunene også har uttrykt i spør- reundersøkelsen, se Vista Analyse (2014a), og siden det er så mange som bedriver friluftsliv, er kostnaden potensi- elt stor. Vårt regneeksempel viser at få personer trenger å påvirkes negativt før totalnytten er oppspist. En reduksjon i opplevelsen eller omfanget av rekreasjon for alle brukere med 1 prosent gir en kostnad beregnet til nåverdi på 77 mrd. kroner. Er dette en overvurdering av kostnaden? Det er vanskelig å si, men det er rimelig sikkert at denne kost- naden alene uansett vil bli større enn nytten på 900 mil- lioner kroner.Men hva om friluftslivet ikke påvirkes i så stor grad? Anta for enkelthetsskyld at kostnadsstrømmen for friluftslivet fordeler seg jevnt over årene (annuitet). Forholdet mellom antallet som må berøres og hva deres betalingsvillighet per år måtte være for å unngå negativ snøscooteropplevelse, er gitt i figur 5. Hvis bare 10 000 berøres per år, for eksem- pel, ville betalingsvilligheten for hver av dem være omtrent 4500 kroner per år for at nytte og kostnad skulle gå i null (hvis vi samtidig ser borti fra ulykkeskostnadene). 4500 kroner er ikke et stort beløp sammenlignet med andre kostnader folk gjerne betaler for å utøve friluftsliv. Selv om noen kanskje fortsatt vil hevde at 4500 kroner er høyt, er det god grunn til å tro at langt flere enn 10 000 vil berø- res negativt, og da faller kravet til betalingsvillighet fort ned til småbeløp for en gjennomsnitts utøver av friluftsliv vinterstid. MBV per person 0 500 1 000 1 500 2 000 2 500 3 000 3 500 4 000 4 500 5 000 0 30 60 90 120 150 180 210 240 270300 MBV per person Antall berørte personer , målt i 1000 Figur 5 Sammenheng mellom marginal betalingsvillighet (MBV) per person og antall berørte person for at kostnader (utenom ulykkeskostnader) er lik prissatt nytte I tillegg har vi grovt anslått reduksjonen i hytteverdier til en nåverdi på ca. 300 mill. kroner, som etter vår vurdering både kan bli høyere og lavere, og nåverdien av planlegging i kommunene, merking av løyper, oppsyn og overvåking og politiets kostnader til 135 mill. kroner. Totalt sett, når en vurderer viktige kostnader enkeltvis eller samlet, og legger til grunn meget konservative forutsetninger, er den verdsatte nytten for brukerne svært mye lavere enn kost- nadene. I tillegg er mange andre kostnader ikke verdsatt, for eksempel påvirkning på ikke-bruksverdier og effekter for naturen. Konklusjonen er robust i forhold til beregningen av hvor mye scooterkjøringen vil øke, der vi også har lagt oss på SAMFUNNSØKONOMEN NR. 1 2015 // 19 AKTUELL KOMMENTAR ANNEGRETE BRUVOLL, SIMEN PEDERSEN OG HENRIK LINDHJEM konservative forutsetninger. En halvering av scootervek- sten sammenlignet med vårt basisalternativ, for eksempel, vil skalere både nytte og kostnader ned i omtrent samme forhold. I tillegg til at nettonytten er anslått sterkt negativ, har for- slaget store fordelingseffekter i den forstand at det er ulike grupper som vinner og taper på lovendringen. En mindre gruppe vinner og en potensielt mye større gruppe påvirkes negativt. Det er reflektert i resultater fra spørreundersøkel- ser for eksempel av Ipsos MMI (2014), der et stort flertall samlet, og fra alle partier, er i mot at det skal kunne bli lettere å kjøre snøscooter i utmark, se figur 6. 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 TOTAL SV AP SP MDG KrF V H FRP Annet partiVet ikke/ blankt Imot For Ikke standpunkt Figur 6 For eller mot at det skal bli lov med fornøyelseskjø- ring med snøscooter fordelt på partitilhørighet, i prosent av utvalget N= 1007. Kilde: Norsk Friluftsliv / Ipsos MMI (2014), se også Vista Analyse (2014a) 7. DISKUSJON OG KONKLUSJON Samlet nytte er avhengig av hvordan kommunene hånd- terer den økte råderetten Stortingsflertallet kan være villig til å gi dem. Det er kommunene som skal gjøre selve ved- takene om fornøyelseskjøring skal tillates og hvor løypene skal anlegges. En positiv virkning av lovendringen er at kommunene får økt innflytelse over forhold som i første rekke påvirker kommunenes innbyggere. Så lenge forde- lene framstår som større enn ulempene for innbyggerne i kommunen, vil det være rasjonelt for kommunenes del å anlegge løyper for fornøyelseskjøring. Likevel er ikke alltid summen av hver enkelt kommu- nes handlinger til det beste for samfunnet som helhet. Etablering av scooterløyper vil trolig påføre grupper utenfor kommunene velferdstap, som kommunene i utgangspunk- tet ikke har insentiver til å ta hensyn til. Jegere, turgåere, andre som driver friluftsliv, naturturisme og hytteeiere fra andre kommuner vil få reduserte opplevelsesverdier. For innbyggere utenfor kommunen har det en verdi at en har mulighet til å oppleve stille natur, og av å vite at det finnes slike nasjonale verdier uten at en ønsker å bruke mulig- heten. Videre kan summen av mange kommuners beslut- ninger, som i og for seg ikke trenger å være problematiske enkeltvis, til sammen redusere den nasjonale totalverdien av uberørt og stille natur. Det påpekes også i NOU 2013:10 at kommunens insentiver til å ta hensyn til tjenester de ikke selv har direkte glede av er begrenset. Det gjelder både tjenester som først og fremst er et nasjonalt ansvar (som verdier knyttet til naturområder og viltinteresser) og tjenester som er et regionalt ansvar (f.eks. å sikre tilgang til urørt natur for nabokommunenes brukere). Problemer ved lokal forvaltning av nasjonale verdier, for eksempel i sammenheng med forvaltning av nasjonalparker, er godt dokumentert både i Norge og internasjonalt (se for eksem- pel Kaltenborn 2011 for en populær gjennomgang av en del av disse erfaringene) 18. Videre er tilstrekkelig kompetanse i kommunen til å ta hen- syn til konsekvenser for naturmiljø en viktig forutsetning for at negative effekter av snøscooterkjøring begrenses. Det er vanskelig for kommunene å ha tilstrekkelig kompe- tanse på alle felter, og det gjelder ikke minst på miljøfeltet. Nilsen og Langset (2010) viser til at de fleste kommuner er for små til å ha spisskompetanse innen alle områder kom- munen har ansvaret for og at dette svekker kommunenes mulighet for å ivareta sitt ansvar som miljømyndighet på en tilfredsstillende måte. Kommunene rapporterer selv at de har manglende kompetanse på klima- og energiområ- det. (Vista Analyse 2014a). Flere undersøkelser de senere årene viser at plan- og miljøkompetansen i kommunesek- toren er svekket, og at det er et voksende gap mellom de forventninger og krav som stilles og den kapasiteten og kompetansen kommunene besitter. Tilsvarende konklude- rer NOU 2013:10 med at det er krevende for kommunene å ha et økosystemtjenesteperspektiv på arealforvaltnin- gen. Økosystemene og tjenestene de yter er uavhengig av kommunegrenser. Disse hensynene og våre vurderinger av omfang av nytte og kostnader taler for at dagens lovverk best ivaretar fellesska- pets verdier. Paradoksalt nok kan vi få en lovendring som 18 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Nasjonalparkene-Lokale- mot-nasjonale-interesser-5592171.html 20 // SAMFUNNSØKONOMEN NR. 1 2015 ANNEGRETE BRUVOLL, SIMEN PEDERSEN OG HENRIK LINDHJEM det store flertallet er i mot, også innenfor hvert enkelt parti. Selv om lovendringen alene ikke har negative virkninger, vil effekten av at myndighetene åpner kjøring som et mål i seg selv kunne gi uheldige negative eksterne effekter i form av et større omfang av snøscooterkjøring enn samfunnet som helhet ønsker. REFERANSER Direktoratet for naturforvaltning (1995): Stille område; reaksjon og helsebot. Foredrag ved Elisabeth Sætre. Fagerland, R. og T. Vorren (2011): Skader ved snøscooter 2006–2008 i Troms, Ofotenområdet og Svalbard – Bruk av røntgenjournal som søkeverktøy, 5.årsoppgave ved Universitetet i Tromsø. Finansdepartementet (2012): Perspektivmeldingen 2013. St. meld. 12 (2012–2013): Finansdepartementet (2014): Prinsipper og krav ved utar- beidelse av samfunnsøkonomiske analyser mv. Rundskriv R-109/2014. Finansdepartementet. Fornyings- og arbeidsdepartementet (2005): Ut rednings- instruksen med veileder i utredningsarbeid Grundén, A. (2010): Finansiering av skoterleder. Kartläggning av befintliga finansieringssystem i Sverige, Turismforskningsinstitutet ETOUR 2010/24. Jeppesen, E. og T. Wisborg (2005): Skader fra bruk av snøscootere i Vest-Finnmark, Tidsskrift for den norske Legeforening (125) 3248 – 51 Jeppesen, E. og T. Wisborg (2014): Farlig leketøy, Dagens næringsliv 1. februar 2014 Kaltenborn, B. (2011): Nasjonalparkene: Lokale mot nasjonale interesser. Kronikk. Aftenposten. http://www. aftenposten.no/nyheter/iriks/Nasjonalparkene-Lokale-mot- nasjonale-interesser-5 592 171.html Kline, J. D., R.S. Rosenberger og E. M. White (2011): A national assessment of physical activity US national forests. Journal of Forestry, 343–351 Lindberget, M. og A. Skarin (2014): Terrängkörningens påverkan på djurlivet. En litteraturstudie, Naturvårdsverket rapport 6622.Loomis, J., 2005. Updated outdoor recreation use values on national forests and other public lands. United States Department of Agriculture, Forest Service. Klima- og miljødepartementet (1988): Forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag, FOR-1988–05–15–356. Klima- og miljødepartementet (2014): Prop. 35 L (2014– 2015) Proposisjon til Stortinget (forslag til lovvedtak) Endringer i lov om motorferdsel i utmark og vassdrag mv. Naturvårdsverket (2014): Snöskoteråkning i Sverige – trender, vanor, attityder och kunskapsnivåer – En studie av snöskoterförare i Sverige 2014. Nilsen, J. K. og M. Langset (2010): Strategier og tiltak for å styrke kommunens miljøvernarbeid – forprosjekt. NIVI- notat 2010:1 NOU (2013:10): Naturens goder – om verdien av økosystemtjenester Politidirektoratet (2014): Høringssvar – bruk av snøscoo- ter for fornøyelseskjøring – forslag til endring i lov om motorferdsel i utmark og vassdrag og forskrift om motor- kjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag, brev til Klima- og miljødepartementet, 1.10.14. Skår, M. og T. Østmark (2005): Evaluering av forsøk med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark, NINA Rapport 90. Statens Vegvesen (2008): Ulykker med snøscootere inn- blandet, Rapport TS 6. SWECO (2013): Reguleringsplan med konsekvensutred- ning for GSV grensestasjon nord. Støy fra kjøretøyaktivitet. Rapport nr. RIAKU01 Sælen, H. og T. Ericson (2014): The recreational value of different winter conditions in Oslo forests: A choice expe- riment, Journal of Environmental Management 131 (2013) 426–434. TNS Gallup (2014): Natur- og miljøbarometeret Rapport 2014 SAMFUNNSØKONOMEN NR. 1 2015 // 21 AKTUELL KOMMENTAR ANNEGRETE BRUVOLL, SIMEN PEDERSEN OG HENRIK LINDHJEM Transportøkonomisk institutt (2010): Den norske verds- ettingsstudien. Verdien av statistiske liv og beregning av ulykkenes samfunnskostnader, TØI-rapport 1053C. Vista Analyse (2014a): Samfunnsøkonomiske virkninger av økt fornøyelseskjøring med snøscooter, Vista Analyse Rapport 44. Vista Analyse (2014b): Erfaringer og utfordringer med klima- og energiplanlegging i kommuner og fylkeskom- muner, Vista Analyse Rapport 23. Vista Analyse (2014a): Samfunnsøkonomiske virkninger av økt fornøyelseskjøring med snøscooter, Vista Analyse Rapport 44. Vistad, O. I. & Skår, M. (2005). Regionale skilnader i synet på endring av regelverket om bruk av snøscooter i utmark. Utmark 6/1 (www.utmark.org)Vistad, O. I., D. Hagen og O. Reitan (2007): Effektar av motorferdsel i utmark på natur, folk og samfunn, NINA- rapport 187 Vittersø, J., Chipeniuk, R., Skår, M. & Vistad, O. (2004). Recreational conflict is affective. The case of cross-country skiers and snowmobiles. Leisure Sciences 26, 227–243 Vaagbø, O. (1993): Den norske turkulturen, referert i Direktoratet for naturforvaltning (1995): Stille område; reaksjon og helsebot. Wergeland, I. (2009): Rapport (uten tittel) om undersø- kelse gjennomført for å kartlegge befolkningens frilufts- livsvaner mm. Oppdrag for Friluftslivets fellesorganisasjon og Direktoratet for naturforvaltning. Synovate Ltd., Oslo Öström, M. and A. Eriksson (2007): Snöskuterrelaterade dødsfall i Sverige 99/00–05/06, Umeå Universitet, Rapport nr 135. facebook.com/samfunnsokonomene twitter.com/Samfunnsokonom Følg oss og lik oss:
Parse pdf-doc by clicking the button below. Parsed pdf-documents will be searchable.
Metadata Found
Author
sammru
CreationDate
2015-02-18T08:49:03+01:00
ModDate
2015-02-18T14:34:33+01:00
Producer
Acrobat Distiller 9.5.3 (Windows)
Pages
13
merge_type
Parse PDF
Accept
Vista-analyse.no uses cookies to ensure you get the best experience
GDPR