VISTA ANALYSE
News
Services
Economic analysis
Statistics and empirical analysis
Evaluation
Courses and lectures
Local and regional analysis
Models and databases
Strategy and process consulting
Quality assurance, disputes and expert opinions
Development cooperation
Industries
Power and energy
Environment
Transport
Welfare
Real estate and construction
Fisheries and aquaculture
Service and trade
Information technology and digitalisation
Climate change and the green transition
Culture and creative industries
Agriculture and the food sector
Oil and gas
Local and regional development
Regulations and competition economics
Taxes and public economics
Publications
Employees
Orvika Rosnes
CEO
Dag Morten Dalen
Chairman of the board
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Associated Partner
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Jonas Jønsberg Lie
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Research
About
History
Master's thesis
Quality Control
Contact
Map
search
en
no
en
power_settings_new
VISTA ANALYSE
News
Services
Economic analysis
Statistics and empirical analysis
Evaluation
Courses and lectures
Local and regional analysis
Models and databases
Strategy and process consulting
Quality assurance, disputes and expert opinions
Development cooperation
Industries
Power and energy
Environment
Transport
Welfare
Real estate and construction
Fisheries and aquaculture
Service and trade
Information technology and digitalisation
Climate change and the green transition
Culture and creative industries
Agriculture and the food sector
Oil and gas
Local and regional development
Regulations and competition economics
Taxes and public economics
Publications
Employees
Orvika Rosnes
CEO
Dag Morten Dalen
Chairman of the board
Michael Hoel
Partner
Rasmus Bøgh Holmen
Partner
Tor Homleid
Partner
Ingeborg Rasmussen
Partner
John Magne Skjelvik
Partner
Steinar Strøm
Partner
Sidsel Sverdrup
Partner
Eivind Tandberg
Partner
Hanne Toftdahl
Partner
Åsmund Sunde Valseth
Partner
Haakon Vennemo
Partner
Tyra Ekhaugen
Associated Partner
Eivind Bjørkås
Sarah Eidsmo
Anita Einarsdottir
Leif Grandum
Andreas Stranden Hoel-Holt
Mari Brekke Holden
Jonas Jønsberg Lie
Haakon Riekeles
Herman Ringdal
Kristian Roksvaag
Andreas Skulstad
Veronica Strøm
Martin Ørbeck
Vegard Østli
Siri Bråten Øye
Øyvind Rørslett
Philip Swanson
Research
About
History
Master's thesis
Quality Control
Contact
Map
Vista Analyse AS © 2024
Meltzers gate 4, 0257 Oslo
Org.nr.: 968 236 342 MVA
+47 455 14 396
post@vista-analyse.no
www.vista-analyse.no
Report 2017/
Bærekraftig drivstoff til luftfart - Status 2017
John Magne Skjelvik og Rambøll
Bærekraftig drivstoff til luftfart - Status 2017
Category
Reports
Sub-Categories
n/a
Year
2017
Author(s)
John Magne Skjelvik
Rambøll
Download
file_download
(802.0 kB)
Read in browser
PDF
Content of this pdf is
searchable
BÆREKRAFTIG DRI V- STOFF TIL LUFTFART STATUS 2017 Beregnet til Offentlig bruk Dokument type Rapport (kortversjon) Dato Mai 2017 Status 2017 Bærekraftig drivstoff til luftfart INNHOLDSFORTEGNELSE 1. Bakgrunn 1 1.1 Mål og prosess 1 2. Hovedbudskap 1 3. Aktuelle rå stoff 2 3.1 Biojetdrivstoffet kan produseres bærekraftig ved bruk av skogsavfall og massevirke 2 3.2 Råstoffet er tilgjengelig i Norge 3 4. Produksjonskostnader 4 4.1 Produksjonskostnadene for bærekraftig biojetdrivstoff er 7 - 25 kr/liter i 2017 4 4.2 Produksjonskostnadene er høye sammenlignet med fossilt jetdrivstoff i 2017, men man får flere produkter ut av prosessen 5 4.3 Kostnadene kan reduseres med en rekke tiltak 6 5. Virkemidler 6 5.1 Etterspørselen etter biojetdrivstoff vil sannsynligvis øke 6 5.2 Virkemidler på råstoffsiden vil ha begrenset betydning på kort sikt 7 5.3 Eksisterende virke midler er neppe tilstrekkelige for å framskaffe nok biojetdrivstoff 8 5.4 Det må skapes et marked 8 5.5 Sammenhengen mellom virkemidler 10 5.6 Vurdering og anbefaling 11 FIGUROVERSIKT Figur 1: Skogressursen kan og bør brukes til ulike formål ............................ 2 Figur 2: Samlet ressurspotensial for biomasse til produksjon av bærekraftig biojetdrivstoff i Norge. ................................ ................................ ............. 3 Figur 3: Kostnad for produksjon av 1 liter bærekraftig biojetdrivstoff for 5 ulike verdikjeder ................................ ................................ ............................ 4 Figur 4: Oversikt over ulike verdikjeder for produksjon av bærekraftig biojetdrivstoff ................................ ................................ ......................... 5 Figur 5: Reduksjon av kostnad for bærekraftig biojetdrivstoff – utvikling mot 2030. ................................ ................................ ................................ .... 6 Figur 6: Illustrasjon av NOx -fondløsningen. Figuren viser pengestrømmene mellom aktørene ................................ ................................ ..................... 9 Figur 7: Illustrasjon av fondsløsning hvor fondet har ansvar for innkjøp av biojetdrivstoff. Figuren viser pengestrømmene mellom aktørene .................. 10 Figur 8 Virkemidler for de ulike verdikjedene ................................ ............. 11 Figur 9 Eksempel på overordnet framdriftsplan fram mot første leveranse av bærekraftig biojetdrivstoff ................................ ................................ ...... 12 1 Bærekraftig drivstoff til luftfart 1. BAKGRUNN Norsk luftfartsbransje med Avinor i spissen har i lengre tid jobbet med å vurdere mulighetene for bærekraftig biodrivstoff til fly. Det ble i 2013 gjennomført en utredning der flere fagmiljøer var involvert , og Rambøll skrev en hovedrapport fra dette arbeidet. Høsten 2016 ble det besluttet å foreta en oppdatering av studien. Dette er den korte ver sjonen av hovedrapporten fra den op p- daterte utredningen. Avinor har en målsetting om at i 2030 skal 30 % av alt flydrivstoff som fylles på Avinors luftha v- ner være bærekraftig biojetdrivstoff . Målsettingen t ilsvarer inntil 400 mill. liter bærekraftig bio- jetdrivstoff . I denne oppdaterte studien har vurderingen av aktuelle virkemidler for å framskaffe bærekraftig bio jet drivstoff vært hovedfokus. 1.1 Mål og prosess Målet med prosjektet har vært å oppdatere rapporten fra 2013 med fokus på to hovedområder : 1. Tilg ang til bærekraftig råstoff og n ye sertifiserte produksjonsteknologier som åpner opp for nye verdikjeder 2. Virkemiddelstudie for å vurdere hva som skal til for å få inn bærekraftig biojet drivstoff på norske flyplasser . Hele produksjonskjeden, fra uttak av r åstoff til sluttbrukerleddet er kartlagt og inkludert i utre d- ningen. Utredningen er gjennomført av Rambøll med Vista Analyse og Sintef som samarbeidspartnere . Konklusjonene i hovedrapporten , og denne kortversjonen , er Rambøll ansvarlige for . Prosjektets styringsgruppe har bestått av representanter for Avinor, SAS, Norwegian og NHO Luftfart. Det har blitt holdt jevnlige styringsgruppemøter i løpet av prosessen. Videre er det avholdt workshops og møter med en rekke aktører , som potensielle produsenter av bio jet drivstoff , virkemiddelakt ø- rer, forskning og utvikling, miljøorganisasjoner og andre interesseorganisasjoner . 2. HOVEDBUDSKAP Avinors målsetting om at i 2030 skal 30% (400 mill. liter) av alt drivstoff som fylles på selskapets lufthavner være bærekraft ig biojetdrivstoff er mulig å nå ved hjelp av offentlige virkemidler. Bi o- jetdrivstoff produseres i dag bare i små mengder internasjonalt, men i nntil 300 -500 mill. liter vil på lengre sikt kunne produseres bærekraftig i Norge ved bruk av skogsavfall og mass evirke som råstoff. Eksisterende virkemidler i form av tilskudd til investeringer i produksjonskapasitet, te k- nologiutvikling osv. er imidlertid ikke tilstrekkelige til å få i gang norsk produksjon, og statsstø t- teregelverket legger visse føringer på hvordan disse virkemidlene kan innrettes for i større grad å fremme produksjon. Dagens CO2 -avgift på 1,1 kr/liter på drivstoff for innenlands flytrafikk , som tilsvarer ca. 430 kr/kg CO2, er for lav i forhold til å dekke merkostnadene ved å produsere bi o- jetdrivsto ff. Heller ikke EUs klimakvotesystem, som flyvninger innenfor EØS -området er en del av, eller kommende internasjonale reguleringer av klimagassutslippene fra luftfarten vil være tilstrekkelig til å få introdusert biojetdrivstoff. Det må derfor skapes et marked for biojetdrivstoff. Rapporten skisserer to alternative fra m- gangsmåter for dette, nemlig et omsetnings krav eller en fondsløsning. Et omsetningskrav for biojetdrivstoff i luftfarten vil skape et marked, men påføre flyselskapene store ekstrakostnader. Dersom påbudet gjelder bare i Norge, vil dette gi store klimalekkasjer ved at flyselskapene så langt som mulig vil tanke i land som ikke har dette, og fly med større drivstoffmengder i tankene. En slik løsning vil øke produksjonen, men mest sannsynlig vil det meste bli importert i første omgang. En fondsløsning vil innebære å samle avgiftsinntektene fra CO2 -avgiften og eventuelt flypassasjeravgiften for å kjøpe inn så mye biojetdrivstoff som mulig og dermed bidra til økt pr o- duksjon. Et fond kan organiseres på ulike måter. Et alternativ kan være en organisering som dagens NOx -fond, hvor avgiftsinntektene fra de flyselskapene som melder seg inn i fondet går til 2 Bærekraftig drivstoff til luftfart å dekke flyselskapenes merkostnader ved kjøp av biojetdrivstoff. Alternativt kan fondet få ansv a- ret for å kjøpe inn biojetdrivstoff på vegne av de flyselskapene som melder seg inn i fondet. Ved fondsløsningene vil en unngå klimalekkasjer, ettersom flyselskapene ikke får ekstrakostnader. Det bør være et mål å trappe ned finansieringen av fondet over tid, slik at leveransene av bioje t- drivstoff etter hvert skjer på rene kommersielle vil kår. Både med et omsetningskrav og et fond kan en stille krav til at biojetdrivstoffet skal produseres bærekraftig og ikke gå på bekostning av matproduksjon, noe som kan stim ulere norsk produksjon. De neste kapitlene beskriver status for aktuelle verdikjeder for produksjon av biojetdrivstoff nasjonalt og internasjonalt, før virkemi d- ler for hele verdikjeden vurderes. 3. A KTUELLE RÅSTOFF Av ulike typer biomasse som egner seg til produksjon av bærekraftig biojet drivstoff i Norge er det i et ti års perspektiv størst po tensiale knyttet til skog. Videre er ressurspotensialet i havet (alger) også stort, men slike ressurser antas å ikke være tilgjengelig i større volumer innen 2030 . Vi har derfor tatt utgangspunkt i skogsbasert råstoff som den mest aktuelle ressursen fram mot 2030. 3.1 Biojetdrivstoffet kan produseres bærekraftig ved bruk av skogsavfall og massevirke For at biojetdrivstoffet ska l være bærekraftig , må råstoffet og verdikjeden til drivstoffet være bærekraftig. I Norge kan man vise til god klimanytte av dagens skogbruk som følge av at trevirke anvendes til en rekke formål (Figur 1). Det er etter vår mening et potensial for økt klimanytte, eksempelvis gjennom å høste og anvende greiner og topper som i dag blir liggende igjen i sk o- gen etter hogst. Videre har n edleggelse r i norsk papirindustri ført til at Norge har gått fra å være en netto importør til en netto eksportør av skogsråstoff i form av massevirke. Figur 1: Skogressursen kan og bør brukes til ulike formål Det er slik vi ser det to opp lagte verdikjeder for råstoff til produksjon av bærekraftig bio jet dri v- stoff: Skogsavfall, som gre ner og topper og andre avfallsfraksjoner fra treindustrien som ikke utnyttes i stor grad i dag 3 Bærekraftig drivstoff til luftfart Massevirke som i dag eksporteres Hva kjennetegner et bærekr aftig skogbruk? Bruk av skog t il prod uksjon av flydrivstoff anses her som bærekraftig under følgende forutse t- ninger : At avvirkning skjer innenfor balansekvantum (se definisjon under) . Et tilstrekkelig skogvern som sikrer biologisk mangfold og verdier i skogen Oppfyllelse av EUs bærekraftskriterier 3.2 Råstoffet er tilgjengelig i Norge Det samlede ressurspotensialet for skogsråstoff som ikke anvendes til andre formål og som kan brukes til produksjon av biojetdrivstoff er 13 TWh dersom avvirkningen blir den samme fremover som i dag og man utnytter massevirke som i dag eksporteres. Videre vil ressurspotensialet øke til 22 TWh dersom avvirkningen i tillegg økes opp til det bærekraftige volumet skogsbiomasse som kan tas ut fra n orske skoger (balansekvantum) ( Figur 2). Dette tilsvarer 600 og 1000 mill.liter biodrivstoff, hvorav inntil halvparten kan bli til biojetdrivstoff . Figur 2: Samlet ressurspotensial for biomasse til produksjon av bærekraftig biojetdrivstoff i Nor ge. Figuren over viser energimengden skogsråstoff som ikke anvendes til andre formål og som kan brukes til produksjon av biojetdrivstoff ved avvirkning som i dag og avvirkning opp til balans e- kvantum . Potensialet er delt inn i greiner og topper (GROT), fraksjoner av massevirke som ikke anvendes (massevirke) og som i dag eksporteres . Avvirkning som i dag og full utnyttelse av restfraksjonene ( Figur 2) tilsvarer en produksjon av inntil 300 mill. liter biojetdrivstoff . A vvirkning opp til balansekvantum , med full utnyttelse av restfraksjoner og massevirke som ikke anvendes til andre formål , tilsvarer et produksjonsolum på inntil 500 mill. liter biojetdrivstoff . Dette er potensialet, men i praksis finnes det i 2017 for t- satt ingen teknologier som kan produsere biojetdrivstoff fra skog i kommersiell skala , og f or å nå målet om 400 mill. liter in nen 2030 er import av biojetdriv stoff produsert av andre bærekraftige råstoff derfor aktuelt. 4 Bærekraftig drivstoff til luftfart Den eneste ko mmersielle produksjonen er i dag basert på HEFA ( se figur 4 for mer informasjon ). Hvor mye som produseres og hvor mye som er tilgjengelig for import vil variere med marked s- mekanismene . Sertifisering av HEFA+ (HVO biodiesel) til bruk i luftfarte n tilsvarer et økt pote n- sial på 3 mill. tonn (ca. 3 600 mill. liter) biojetdrivstoff i verd en og vil være aktuell for import til Norge . Bransjen forventer at HEFA+ kan bli sertifisert i løpet av 2017 , men dette er usikkert. 4. P RODUKSJONSKOSTNADER 4.1 Produksjonskostnadene for bærekraftig biojetdrivstoff er 7 -25 kr/liter i 2017 Gjennomsnittskostn adene for produksjon av biojetdrivstoff i 2017 er vist i Figur 3. Det koster mellom 7 -25 kroner å produsere en liter bærekraftig biojetdrivstoff. Til sammenligning koster det 4-5 kr/liter å produsere konvensjonelt fossilt flydrivstoff som selges til ca. 6 kr/liter . Kostnaden for biojet drivstoff avhenger av verdikjeden ( hvilken type råstoff og teknologi som brukes i pr o- duksjonen ). I tillegg påvirkes kostnaden av hvor mange liter drivstoff s om produseres per kg råstoff levert inn i produksjonen, og produktfor delingen etter raffinering (hvor mange liter bioje t- drivstoff som fraksjoneres ut fra drivstoffmiksen) . Figur 3: Kostnad for produksjon av 1 liter bærekraftig biojetdrivstoff for 5 ulike verdikjeder Figuren viser g jennomsnittskostnader hentet fra (No rden, 2016) og (Sintef, 2017). Disse o mfa t- ter investeringskostnader (CAPEX), driftskostnader (OPEX), råstoffkostnader (RÅSTOFF) og salg av biprodukter som biodiesel og biokjemikalier (SALG). Referansepris for fossilt je tdrivstoff er vist som horisontal stiplet grå linje. (Denne vil variere noe avhengig av kontrakter, men her er det benyttet en kostnad i 2016 for sammenlikning). De laveste kostnadene (7 -14 NOK/l) oppnås med den eneste teknologien som kan regnes for å vær e kommersiell i dag. Teknologien kalles HEFA og bruker forskjellige oljevekster og animalsk fett som råstoffkilde ( planteoljer, tallolje, m.m.). Denne teknologien er ikke så aktuell for norsk produksjon, men import av HEFA drivstoff kan være aktuelt for å oppnå ønskede volumer . Teknologier for produksjon av biojetdrivs toff fra skogsråstoff er ikke kommersielle ennå og har høyere kostnader (15 -25 NOK/l). Disse teknologiene kan være aktuelle for norsk produksjon av drivstoff. Foruten HEFA er t eknolog ien e som har kommet lengst i utvikling en FT (Fischer - Tropsch) og AtJ -B (Alcohol to Jet fra isobutanol) (Figur 4). 5 Bærekraftig drivstoff til luftfart Figur 4: Oversikt over u like verdikjeder for produksjon av bærekraftig biojet drivstoff 4.2 Produksjons kostnadene er høye sammenlignet med fossilt jet drivstoff i 2017 , men man får flere produkter ut av prosessen En stor andel av produksjonskostnaden er knyttet til råstoffet. For noen teknologier utgjør r å- stoffkostnadene omtrent halvparten (blå farge, Figur 3). Det kan skyldes høye kostnader for å framskaffe råstoff . En annen faktor er at antall lit er drivstoff som produseres per kg råstoff i pr o- duksjonen er nokså lavt (2 TWh råstoff gir typisk 1 TWh biojet drivstoff ). Det er viktig å h a i bakhodet at lav utnyttelsesgrad ikke nødvendigvis medfører sløsing. Deler av råstoffpotensialet som ikke blir til drivstoff kan utnyttes til andre produkter eller annen energ i- produksjon. Salg av biprodukter fra produksjonen kan bidra til å øke inntekten e til anlegget. De fleste teknologiene produserer andre drivstoff og kjemikalie r i tillegg til biojetdrivstoff. Produkt e- ne kan i noen tilfeller erstatte mindre klimavennlige produkter . Innte kter fra salg av biprodukter er viktig for å redusere produksjonskostnaden for biojetdrivstoff (sort farge, Figur 3). Disse in n- 6 Bærekraftig drivstoff til luftfart tektene kan være større enn angitt i figuren da de er avhengige av produksjonsprosess og hvo r- dan prosessene styres eller optimaliseres. 4.3 Kostnadene kan reduseres med en rekke tiltak Grafen under viser muligheter for å redusere kost andene for bærekraftig bio jet drivstoff ned mot fossil pris fram til 2030. Denne grafen viser et bilde på omtrentlig hva som må til, basert på en rekke forutsetninger som ikke detaljeres ut her , men er beskrevet overordnet under figuren . Figur 5: Reduksjon av kostnad for bærekraftig biojetdrivstoff – utvikling mot 2030. Prosesser for å konver tere biomasse til drivstoff vil bli mer og mer effektive etter hvert som de testes , videreutvikle s og oppskaleres. Vi forven ter at prosessene vil ha en læringsrate på 8 %, dvs. at kostnadene reduseres med 8 % hver gang produksjonen dobles. Ved økt sam ordning, planlegging og bedre logistikk , forventer vi at det kan være mulig å redusere råstoff kostnaden med 10 % . Det siste nivåe t for å få bærekraftig Jet A -1 ned til konkurransedyktige kostnader , dvs. med fossil Jet A -1, må baseres på å bruke ulike finansielle instrumenter, f.eks. midler fra et CO 2-fond. 5. VIRKEMIDLER Stratas Advisors (2016) forventer at den globale etterspørselen etter biodiesel nesten vil fordo b- les mellom 2015 og 2035 pga. sterk etterspørselsvek st. Biodiesel og biojet produseres i mange tilfeller som sluttprodukter fra samme produksjonsprosess, og i følge de fleste analyser vil ette r- spørselen på lit t lengre sikt kunne vris mot sertifiserte produkter som gir stor netto klimaeffekt ved at man bl.a. benytter avfallsprodukter i produksjonen. Det kan stilles krav om sertifisering når biojetdrivstoff skal introduseres i norsk luftfart. Anlegg for produks jon av bærekraftig biojetdrivstoff basert på skogsråstoff vil generelt kreve betydelig høyere råoljepris enn i dag for å være kommersielt lønnsomme. For å øke produksjon s- kapasiteten vil det med stor sannsynlighet være behov for en langsiktig politikk som b idrar til å redusere den usikkerheten som følger av mulig langvarig lav oljepris. 5.1 Etterspørselen etter biojetdrivstoff vil sannsynligvis øke Per i dag finnes det anlegg som produserer eller kan produsere mindre mengder biojetdrivstoff i bl.a. Sverige, Fi nland, Storbritannia og USA. En rekke flyselskap rundt om i verden viser intere s- se for biobasert drivstoff, og det er gjennomført en rekke prøveflyvninger med bruk av innbla n- det bio jet drivstoff i konvensjonelt drivstoff. Bortsett fra i EU/EØS er det i dag få eller ingen ins en- tiver til å ta i bruk biojetdrivstoff. Slike in sentiver vil imidlertid komme gradvis i årene framover som følge av ICAOs program «the Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International 7 Bærekraftig drivstoff til luftfart Aviation» (CORSIA). Programmet legger til gru nn at utslippsøkninger ut over de gjennomsnittlige CO 2-utslippene for 2019 og 2020 må kompenseres for. Det er imidlertid ikke forventninger om at CORSIA eller andre internasjonale initiativer skal ha noen effekt på bruk og produksjon av bær e- kraftig bio jet drivstoff til norsk luftfart. Etablerte aktøre r i verdikjeden vil respondere på økt ette r- spørsel fra eventuell bio jet drivstoffproduksjon og tilpasse seg. Produksjonsanlegg for bærekraftig bio jet drivstoff vil også etableres av profesjonelle industrielle aktø rer som i god tid vil forberede aktørene i verdikjeden på sitt behov, samt anstrenge seg betydelig for å sikre lavest mulig r å- stoffkostnad. 5.2 Virkemidler på råstoffsiden vil ha begrenset betydning på kort sikt Det er et veletablert virkemiddelapparat i Norg e rettet mot skogbruk og landbruk. Skogbruket har dessuten godt etablerte verdikjeder og anvender godt utviklede teknologi er. Kostnadsnivået for å hente ut råstoff i Norge er likevel høyt. I denne kortversjonen av rapporten har vi valgt å trekke ut to tiltak som myndighetene satser på, og som kan ha betydning: Infrastruktur og logistikk Skogbruket har etablerte verdikjeder og anvender langt framskreden teknologi. Det er grunn til å tro at de etablerte aktørene i verdikjeden vil respondere på økt etter spørsel og tilpasse seg. Pr o- duksjonsanlegg for bærekraftig bio jet drivstoff vil også etableres av profesjonelle industrielle a k- tører som i god tid vil forberede aktørene i verdikjeden på sitt behov, samt anstrenge seg bet y- delig for å sikre lavest mulig råst offkostnad. Likevel er det opplagt at verdikjeden for bærekraftig bio jet drivstoff vi ha behov for betydelig økonomisk stimulans. En sterk statlig satsing på infr a- struktur og logistikk som kan bidra til reduserte råstoffkostnader er uunngåelig dersom Norge på noen måte skal kunne etablere konkurransedyktig produksjon av bærekraftig bio jet drivstoff b a- sert på skogsråstoff. Aktiv bruk av skogen i klimasammenheng Bruk av skogen i klimasammenheng omhandler både tiltak f or å øke skogens karbonlager bala n- sekvantum samt øke anvendelsen av skogressursene. I det førstnevnte inngår eksempelvis gjødsling av skog og skogplanting på nye arealer. Miljødirektoratet har vurdert gjødsling av skog som et klimatiltak. Det er dokumentert at gjødsling gir økt tilvekst på sikt. Ar ealer som potensielt sett kan gjødsles er relativt store, men Miljødirektoratet har snevret inn betydelig bl.a. av milj ø- hensyn. Så langt vi er kjent med foreligger det per i dag kun et pilotprosjekt relatert til planting av skog på nye arealer. Begge tilta kene oppfattes som interessante i sammenheng med en sa t- sing på bio jet drivstoff. Verdikjedene i skogbruket tuftet på at virket som tas ut av skogen har flere anvendelsesområder, der virket som blir til treprodukter er det mest verdifulle. Samtidig er det g renser for hvor stor andel som kan anvendes til treprodukter. Generelt vil det være slik at økt uttak av skog vil me d- føre økt tilgang på alle fraksjonene, herunder potensielle råstoff for produksjon av drivstoff. En satsing på aktiv bruk av skogen i klimas ammenheng, der bruk av tre i både treprodukter (særlig bygningsmaterialer) og til energiformål inngår, antas å være svært positivt både gjennom at råstoffmengdene vil øke, samt at de positive klimaeffektene vil kunne bli større i hele verdikj e- den. En slik satsing kan også ha en positiv effekt på kostnade ne for produksjon av biojet drivstoff, dersom en slik satsing medfører at virke og sidestrømmer som ikke går til biojet drivstoff blir bedre betalt. Vi vil i denne sammenhengen spesielt peke på anvendelse av tre som byggemateriale. Tremat e- rialer vil både lagre karbon, og de kan erstatte materialer som medfører utslipp av klimagasser. Økt etterspørsel etter byggematerialer i tre vi være positivt for lønnsomhet og bærekraft i hele verdikjeden, og vil kunne gjøre større råstoffmengder tilgjengelig for bio jet drivstoffproduksjon (se Figur 1). Myndighetene har et betydelig handlingsrom med tanke på å stimulere til bygging i tre , bl.a. gjennom å stille krav til byggenes klimagassutslipp i et livssyklusperspektiv. En slik u t- vikling er naturlig fram mot 2030 ,og kan sees i sammenheng med det pågående arbeidet med en norsk standard for beregning av klimagassutslipp fra bygg og BREEAM so m er en frivillig milj ø- se rtifisering . Det er sentralt å opprettholde og styrke denne utviklingen, og det er grunn til å tro 8 Bærekraftig drivstoff til luftfart at økt bruk av tre som byggemateriale vil gjøre større råstoffmengder tilgjengelige for biojetdri v- stoffproduksjon . Avinor og luftfarten kan her selv gå foran. Bruken av tre i den nye ankomsthallen på OSL Ga r- dermoen er et godt eksempel. 5.3 Eksisterende v irkemidler er neppe tilstrekkelige for å framskaffe nok biojetdrivstoff Det er i Norge et om setningskrav for biodrivstoff til veit ransport, der ambisjonsnivået nylig er økt fra dagens 7 % til 20 % biodrivstoff i 2020, hvorav 8 % skal være avansert biodrivstoff (som vil gjelde biodrivstoff fra norsk massevirke ). Vedtaket har vært gjenstand for mye diskusjon. I fo r- slaget til Nasjonal T ransportplan for perioden 2018 -2029 (Meld St. 33 (2016 -2017)) foreslås det å innføre et omsetningskrav på 1% bærekraftig bio jet drivstoff i luftfart fra 2019, som trappes raskt opp i planperioden til 30% i 2030 i tråd med tilgangen på sertifisert biodrivsto ff innenfor de tekniske mulighetene som er til stede. Forslagene skal behandle s av Stortinget i løpet av våren 2017. I EU vurde res også bruk av omsetningskrav som et virkemiddel for å introdusere biodri v- stoff i luftfarten. Statsstøtteregelverket innenfor EU/EØS gjør at det ikke kan gis støtte til produksjon av biodri v- stoff som vil gå til å oppfylle et omsetningskrav . Et unntak er hvis det kan påvises at støtten er begrenset til bærekraftig biodrivstoff som er for dyrt til å lanseres på markedet ba re med en fo r- synings - eller innblandingsforpliktelse. Enova og Innovasjon Norge (IN) støtter i dag ikke produ k- sjon av biodrivstoff som går til å oppfylle omsetningskrav . Vår gjennomgang viser at merkostn a- dene ved å produsere annengenerasjons biojetdrivstof f kan b li svært høye, noe som kan tenkes å gjøre støtte til denne produksjonen mulig i forhold til regelverket selv om en har omsetningskrav . Noen av a ktørene som undersøker produksjon av bærekraftig biodrivstoff i Norge , med mulige fraksjoner som kan anvendes i luftfart , vurderer å produsere et halvfabrikat, som vil leveres til eksisterende raffinerier i utlandet for videreforedling til ulike sluttprodukter som f.eks. biojetdri v- stoff. Det er i dag ingen raffinerier i Norge som kan produsere slike prod ukter, og det foreligger ingen planer om å bygge opp slik kapasitet. Enova og IN tolker i dag regelverket slik at det ikke er anledning til å støtte investeringer i produksjon skapasitet for halvfabrikata. Dersom støtte blir mulig i en eller annen form vil en kunne gi støtte til maksimalt 45 prosent av investeringskostn a- dene, i alle fall for de delene av anlegget som produserer til sektorer uten omsetningskrav. Enova og IN har i dag ordnin ger for å støtte utvikling av ny teknologi. Teknologien må imidlertid være norsk, i den forstand at rettigheter og kompetansemiljø må være og bli værende i Norge . Støtte til pilot - eller demoanlegg kan gis også om produksjonen går til å dekke omsetningskra v. Aktørene som undersøker produksjon av halvfabrikata i Norge baserer alle seg etter hva vi kje n- ner til på utenlandsk eid teknologi, som det i noen grad kan være aktuelt å utprøve og videreu t- vikle i Norge. Vår samlede vurdering er at det innenfor gjeld ende regelverk, støtteordninger og praksis , vil være krevende å støtte produksjon av et norsk halvfabrikat, og støtte utvikling av utenlandsk produksjonsteknologi for produksjon av biojetdrivstoff. Det kan imidlertid være mulig å åpne for både støtte til p roduksjon av halvfabrikat og til videreutvikling av teknologi som i utgangspunktet er utenlandsk. Vår forståelse er at Enova og Innovasjon Norge jobber med å vurdere hvilke m u- ligheter som finnes for å støtte produksjon av bærekraftig biodrivstoff. Det er i midlertid lite trolig at det vil utløse volumer som er i nærheten av å tilfredsstille Avinors målsettinger for bruk av biojetdrivstoff. 5.4 Det må skapes et marked En overordnet kostnadsbetraktning viser at dagens CO 2-avgift på 1,1 kr/liter på drivstoff for i n- nenlands flytrafikk er for lav i forhold til merkostnadene ved å produsere biojetdrivstoff til at bi o- jetdrivstoff vil bli realisert i Norge . Heller ikke EUs klimakvotesystem eller de kommende intern a- sjonale reguleringene (CORSIA) vil gi tilstrekkelige in sentiver til at biojetdrivstoff kan konkurrere med fossilt jetdrivstoff . Et omsetningskrav for bio jet drivstoff i luftfarten vil skape et marked, men 9 Bærekraftig drivstoff til luftfart vil gi store klimalekkasjer ved at flyselskapene så langt som mulig vil tanke i land som ikke har dette, og fly med større drivstoffmengder i tankene. . En alternativ løsning er å samle avgifts inntektene i en fondsløsning for å kjøpe inn så mye bioje t- drivstoff som mulig og dermed bidra til økt produksjon. Et fond kan finansieres av flyselskapene. Selskapene kan eksempelvis få fritak for CO 2-avgift (og eventuelt flypassasjeravgiften) for sine innbetalinger til fondet . Det bør være et mål å trappe ned finansieringen av fondet over tid, slik at leveransene av bio jet drivstoff etter hvert skjer på rene kommersielle v ilkår. Fondet kan være en del av det kommende CO 2-fondet som Stortinget har bestemt skal opprettes for å finansiere klimatiltak i samferdselssektoren, eller være et selvstendig biojetdrivstoff -fond drevet etter m o- dell av Næringslivets NO x-fond. Det finne s ulike modeller for en slik løsning, og vi har forsøkt å skissere to alternativer. 1. «NO x-fondløsningen» Flyselskapene betaler avgiftene til staten som i dag, men kan melde seg inn i fondet og dermed går avgift ene til fondet. Fondet kan da tilby flyselskapene støtte etter søknad for å dekke me r- kostnadene ved innblandingen av biojetdrivstoff. Det er flyselskapene som ved å melde seg inn i fondet bestemmer hvor stort fondet blir . Figur 6: Illustrasjon av N Ox-fondløsningen . Figuren viser pengestrømmene mellom aktørene En ordning som styres av flyselskapene kan ha begrenset effekt med tanke på å utløse produ k- sjon dersom det ikke er forutsigbart hvor store volumer som vil etterspørres over tid. 2. Fondet får ansvaret for å kjøpe inn biojetdrivstoff Avgift ene betales inn til fondet som i alternativ 1, men fondet får ansvar for å inngå kjøpsavtale r for biojetdrivstoff på vegne av flyselskapene. Fondet kan f.eks. utlyse en internasjonal anbud s- konkurranse om å levere et gitt antall liter biojetdrivstoff i Norge 3-4 år fram i tid . Da vil potens i- elle leverandører få tid til å bygge opp produksjonskapasitet eller skaffe drivstoffet i markedet. Kontrakten (volum og pris) bør være av en viss lengde for å gi leverandøren en vis s sikkerhet for nødvendige investeringer slik at de blir interesserte i å levere. 10 Bærekraftig drivstoff til luftfart Figur 7: Illustrasjon av f ondsløsning hvor fondet har ansvar for innkjøp av biojetdrivstoff . Figuren viser pengestrømmene mellom aktørene Fondet kan bidra til å holde kostnadene nede ved bl.a. å utlyse en anbudskonkurranse. Gjennom en samlet utlysing kan fondet oppnå stordriftsfordeler og bedre avtaler enn om flyselskapene skal stå for innkjøpet av biojetdrivstoffet hver for seg. I starten kan dett e være viktig for å få etablert ny produksjon av biojetdrivstoff. 5.5 Sammenhengen mellom virkemidler Produksjon av biojetfuel er komplekst og henger sammen med flere andre verdikjeder . I en slik produksjon vil det være tett samspill med både fossile og biobaserte verdikjeder . En rekke ulike virkemidler fra ulike sektorer bidrar direkte eller indirekte til biofuelproduksjon, og kan settes inn i økende grad i de ulike ledd ene i verdikjedene . Figur 7 under er en illustrasjon på hva som må til i de ulike leddene. Et kriterie er at r åstoff må skaffes til en lavest mulig kostnad. Noen virkemi d- ler er listet for råstoff -tilgang, prosessering og teknologi, og marked . Effekti v prosessering av biomassen til ferdig drivstoff er nødvendig, men det er nødvendig både å utføre mer forskning samt å sikre tilgang til raffineringskapasitet (gjerne fra fossile verdikjeder i første omgang) . Det er også viktig å sikre avsetning for biprod uktene fra produksjonen slik at man klarer å oppnå lønnsomhet i prosessen. Markedsleddet har fått mest fokus i denne kortve r- sjonen, men det er viktig å skape forståelse for at det her er flere tiltak som må opptre samtidig og at det ikke er tilstrekkelig å kun fokusere på marked og sluttbruk. 11 Bærekraftig drivstoff til luftfart Figur 8 Virkemidler for de ulike verdikjedene 5.6 Vurdering og anbefaling For å nå Avinors målsetting om innblanding av 30% biojetdrivstoff i drivstoff til fly i 2030 er det behov for å etablere egne virkemidler for å utløse produksjon av bærekraftig biodrivstoff som kan kanaliseres til luftfarten. Vi har skissert to mulige fonds modeller. Modellene har ulike fordeler og ulemper. Begge fondsmodellene vil slik vi ser det tilfre dsstille kravene i statsstøtteregelverket, men må uansett meldes til ESA som må godkjenne opplegget. Det bør være slik at flyselskapene må melde seg inn i fondet for en periode på flere år, og det vil kunne ta noen år fra innmelding og innbetaling til man får leveranser av drivstoffet slik at fondet får tid til å bygge om en viss kapital. Konkurransen om leveransene må også gjennomføres i god tid før levering , slik at kontraktene kan inngås minimum tre år i forkant av leveransen. Det antas at leverandørene vil trenge inntil 5 år for å utvikle sin verdikjede. Det kan være hensiktsmessig at innkjøpet i starten koordineres av fondet, som da kan anskaffe ønskede volumer gjennom konkurranse om langsiktige kontrakter. En langsiktig avtale med fondet med gitt kvantum og pris for en periode vil fjerne det aller meste av markedsrisikoen for leverandøren (et raffineri , en produsent av et halvfabrikat osv. ). Levera n- døren vil fortsatt sitte med produksjonsrisikoen, dvs. risikoen for at man klarer å levere produ k- tet på en lønnsom måte til de betingelsene som er avtalt. For en leverandør som skal investere milliardbeløp i et nytt anlegg kan denne risikoen være betydelig. Etter vår vurdering er en slik risikofordeling der fondet tar markedsrisikoen mens leverandøren av biojetdrivstoffet tar produ k- sjonsrisikoen en hensiktsmessig fordeling av risikoen. ‘ Det vil være helt essensielt å etablere egnede tildelingskriterier, herunder hvordan man skal ev a- luere bærekraftselementet samt hvordan leverandørene skal dokumentere bærekraftig leveranse over tid. Dette vil kunne favorisere norske leverandører som har fokus på produksjon fra res t- virke (GROT) og andre fraksjoner som ikke går til andre formål (deler av massevirke). Levering s- sikkerhet o.l. for produktene over tid må kunn e dokumenteres tilfredsstillende, det samme gje l- der oppfyllelse av kravene til drivstoffkvalitet og kvalitetssikringssystemer i denne forbindelse. Slike forhold må utredes nærmere. Det bør være et mål at gjennomsnittlig merkostnad for bio jet drivstoffet går ned over tid , e kse m- pelvis ved at literkostnaden reduseres for hver anskaffelse som gjennomføres som følge av kos t-Råstoff -tilgang Prosessering og teknologi Marked Skogplanting Gjødsling av skog Hogst og logistikk Bygg i tre Forskning og Utvikling Teknologistøtte Investeringsstøtte Verdikjeder og bioprodukter Fondsfinansiering Anbudskonkurranse Logistikk Egne kjøretøy 7 mill. fm 3 trevirke Finansiering av anlegg med 400 mill. liter per år 15 år med langsiktige kontrakter 12 Bærekraftig drivstoff til luftfart nadsreduksjoner på produksjonssiden. Eventuelle økte kostnader på fossilt drivstoff og utslipp av CO 2 vil også bidra til dette. Figu r 9 Eksempel på overordnet framdriftsplan fram mot første leveranse av bærekraftig bio jet drivstoff Et omsetningskrav og en fondsløsning er to alternative virkemidler for å skape et marked for biojetdrivstoff. Et fond vil slik vi ha r skissert det finansiere 100 prosent av kostnadene ved å i n- trodusere biojetdrivstoffet, og vil være i strid med statsstøtteregelverket dersom man også har et om setningskrav for samme kvantum . Med et omsetningskrav kan det imidlertid være visse m u- ligheter for å støtte produksjon av biojetdrivst off som går til å oppfylle krav et, dersom kostnad e- ne ved produksjonen er svært høye. Vurdering av l okal verdiskaping har ikke vært en del av dette oppdraget. De foreslåtte tiltak ene vil ha en positiv effekt på sysselsetting i aktuelle områder og skape grunnlag for økt økonomisk vekst dersom leveransene kommer fra Norge . Etter nedgangen i papirindustrien er det viktig å utnytte lokale ressurser på en best mulig måte, både naturressurs er og industriell kunnskap hos lokalbe folkningen. År 0 -2 •Utredning av organisering og finansiering av fond og anskaffelse •Utforming av konkurranse •ESA -notifisering �r 2 -3 •Gjennomf�ring av f�rste konkurranse •Inng�else av avtaler �r 3 -6 •Bygging av anlegg •Start f�rste leveranse •Gjennomf�ring av andre konkurranse
Accept
Vista-analyse.no uses cookies to ensure you get the best experience
GDPR